Hur få folk intresserade av fiber? (På landsbygd)

Permalänk
Medlem

Hur få folk intresserade av fiber? (På landsbygd)

Huj. Vet inte ens hur och vad jag ska skriva. Försöker......

Bor norr om Uppsala, ute i landsbygd så det visslar om det. Nästan så man hör banjomusik varje gång man öppnar dörren. (Gissa skämtet)

Har haft ADSL 8mb ett antal år. Har skrivit mängder med trådar om att det inte fungerar när det är "väder". Vill säga nästa all typ av "väder". Gamla koppartrådar från 50talet.

Ingen mening att ringa Telia längre. Sista samtalet för ett par år sedan fick jag en känsla av att om jag ringer en gång till kommer jag hitta ett hästhuvud i sängen. (Du kan nog inte vara kund hos oss längre) var de sista orden från killen.

Nu till dagens ämne.

Eventuellt kan en lite glimma av ljuset i tunneln synas. Kommer aldrig att hända men jag ska försöka in i det sista. Kommunen jag bor i ska tatta fiberkabel runt om på landsbygden via en firma på annan ort.

Efter samtal med kommunen och firman i fråga så konstateras det att de vill ha så många intresseanmälningar som möjligt för att sen överväga att dra 100mb fiber.

Åkte förbi nestorn i byn idag, har just ingen kontakt med någon annan, och stannade till och pratade med honom om detta. Han har en firma med egen grävare. Äger mark, åkrar han hyr ut till andra bönder.

Helt plötsligt tog han på sig att tala för de andra 12-13 hushållen i byn med orden, "kommer aldrig hända. Ingen är intresserad". Merparten av folk i byn är relativt nyinflyttade barnfamiljer.

Han påpekade också, "jag gillar dessutom inte utvecklingen av samhället. Allt blir så sårbart med fiber och så. Dessutom, varför ska man ha det för? Ingen sitter ju vid datorn i timmar".

Blev rätt paff och kom inte på några argument alls annat än, uridiotiskt av mig, att man kan få fler tvkanaler varpå han himlade med ögonen.

Sitter nu här och känner mig rätt grusad. Vet inte om han vet att ingen är intresserad eller om han la sin röst för alla?!

Hade han levt när man drog teletrådar hade han nog sagt nej för, "vem sitter i telefon i timmar?". (Jag hittar på nu)

Pratade i våras med honom lite om möjligheten om att starta byalag men det fnös han bort.

Ber om råd vad fasen jag kan göra?

I ett mindre samhälle en bra bit bort är det en bonde som gått i gasen totalt. Han ska själv tatta fiber till sig själv och sina grannar och den karln är äldre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Det enklaste argumentet är att fiber ökar marknadsvärdet på huset mer än vad det kostar att dra in fiber. Då behöver man inte gilla det själv för att tycka att det ekonomiskt vettigt.

Permalänk
Medlem

Ja precis det är ekonomiskt idiotiskt att inte ta in fiber när kommunen nu vill stå för den jobbiga biten av jobbet med planering, arbete och största delen av kostnaden. Kille som verkar vara högsta hönset i byn är uppenbarligen en ärthjärna. Samla in namn i hemlighet och ge han en kopia på det innan du skickar det till kommunen utan hans medgivande för och vem bryr sig? Han äger inte andras rätt att få en tjänst de får betala för själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sen är det en ny generation som växer upp. Där riktigt internet är viktigt för livskvaliten. Folk vill kunna jobba hemifrån. Nestorn vill säkert inte att byn dör för att folk flyttar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är intresserad på viket sätt fiber skulle vara mer sårbart än luftledningar från 50-talet. Sa han något mer om det. Låter som du har en surgubbe att göra med. Stå på dig. Fiber är framtiden.

Permalänk
Medlem

du kan göra som de gjorde hos min mormor. grannen åkte till alla husen, frågade alla var och för sig, fick dom som ville skriva på en lista. sedan räknade han hur många de blev, ringde kommunen och frågade vad priset skulle bli för att dra in de, räknade på priset gick tillbaka till alla grannar berättade vad deras del av kakan skulle kosta. och nu håller husen på att få fiber. det är bara dom som sa "varför ska man ha det för? Ingen sitter ju vid datorn i timmar" som inte får något bredband. kostnaden för oss blev 20k per person.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Ska börja med att be firman som har fått uppdraget av kommunen att skicka ut papper så ska jag trava runt och lägga dem i brevlådor. Kommunen har bestämt att 90% av invånarna ska ha 100mb fiber senast 2020 ( ) .

Käftsmällen utöver hans extremt fråntagande attityd och svar igår var min reaktion! Jag vet ju själv vad jag skulle nyttja uppkopplingen till men kom på noll argument för att "vända" honom då mitt intresse för det var tvärsemot hans, som han så snällt klargjorde.

Tror tyvärr inte att han köper argumentet om värdeökning då jag tror han planerar att bo i kåken till döddagar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Hos oss var det en granne som ville ha fiber, så han ringde runt och ordnade med bidrag osv osv, kommunen, länet, eu hade tydligen något för bredband på landsbygd, Swedbank hade någon fond som gick att söka pengar i. Så i slutändan så behövde jag bara skriva på ett papper och betala 3500.- så var det till dörren. Nu ligger det förvisso fortfarande utanför mot husväggen, men inblåsningen är betald.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ska börja med att be firman som har fått uppdraget av kommunen att skicka ut papper så ska jag trava runt och lägga dem i brevlådor. Kommunen har bestämt att 90% av invånarna ska ha 100mb fiber senast 2020 ( ) .

japp, beslut på regieringsnivå att 90% av Sverige befolkning ska ha tillgång till minst 100mbps fiber senast 2020 (vi kommer nog inte uppnå det dock). EU har 30 mbps som mål.

http://www.bredbandivarldsklass.se/bredbandsstrategier-for-sv...

Skrivet av orig_rejser:

Hos oss var det en granne som ville ha fiber, så han ringde runt och ordnade med bidrag osv osv, kommunen, länet, eu hade tydligen något för bredband på landsbygd...

Det finns bidrag att söka för byalag (kanske även privatpersoner som ovan), kolla med kommun, PTS, EU samt googla för ytterligare fler. Generellt brukar man få bidrag för hälften.

Nu verkar det redan ha börjat planerats men annars finns ju lite företag som hjälper till med allt från planering till verkställande, kolla www.byggafiber.se t ex (bedrivs av RALA, ett företag som bl a säljer materiel inom fiber).

En sista utväg kan ju vara att begära offert från Skanova.

ps. här hittade jag ansökning hos PTS
http://www.pts.se/sv/Privat/Internet/Bredband-ADSL/Bredbandss...

Permalänk

dra som argument att fiber är mer okänsligt än gammal koppartråd mot det mesta.

typ imun mot åska pga ickledande material så risken att det ska gå sönder är ganska minimal till skillnad mot kopparkabeln som är som en autobahn för åsknedslag...

sen kan de ju hända att någon bonne driver en påle genom fibern för att han inte läst markritningen ordentligt utan bara ställt upp sitt svartbygge på måfå men de e ju ingen naturlig orsak till fel typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Det enda argument som brukar bita på sådana bakåtsträvare brukar bara den ekonomiska aspekten. Fiberanslutning ökar hus och markvärdet, rejält.

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Det enklaste argumentet är att fiber ökar marknadsvärdet på huset mer än vad det kostar att dra in fiber. Då behöver man inte gilla det själv för att tycka att det ekonomiskt vettigt.

Stämmer jävligt bra!

Visa signatur

Bara för att jag inte är paranoid längre betyder det inte att dom har slutat jaga mig

Permalänk
Medlem

Han talade utifrån de andra 12-13 hushållen i byn i sin egen vilja, det han tror på.

Han vill inte ha det. Det är klart att han drar till med att "dom andra" 12-13 hushållen "kommer aldrig hända. Ingen är intresserad" det vet fan inte den gubben, det skall jag lova, speciellt inte om dom flesta är nyinflyttade barnfamiljer.

Nä, gå du runt till dom nyinflyttade barnfamiljerna, knacka på dörren och öppna ditt hjärta tror jag är det ända rätta.

jag har själv varit in din sits, skrev brev till till många enheter i ca 6 års tid, pratade med grannar och så. Nu ska vi äntligen få fiber 2014 första kvartalet.

Och jag är rent säker att det hade dröjt till 2020 om jag inte hade hade gjort så som jag gjorde.

Så ge inte upp, var saklig, var en paine in the ass för dom (dom= läs:företag)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tacka för tips och råd!

Mitt dilemma är att jag är rätt folkskygg av mig så tanken på att gå runt och prata med folk gör att det vimlar i huvudet.

Därav att jag tänkte fuska med lappar i brevlådor och på de gamla telestolparna utmed byn.

Skulle inte vara fel om jag på något sätt kunde få igång byalag utan att bli inblandad själv.

Kollat in alla länkar och, jösses så mycket det finns att ansöka om. Skulle behöva hjälp att sätta mig in i allt. Har noll läshuvud, har betyg som visar det från skolan! (Vill säga, katastrofbetyg. Är så gammal att bokstavskombinationer inte fanns då)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

det första jag kommer och tänka på när det gäller "nyinflyttade barnfamiljer" så tror jag helt klart att majoriteten av dessa är väldigt intresserade av att både höja värdet på fastigheten och ha ett stabilare och snabbare internet med möjlighet till telefoni och fler kanaler på TV´n.
Enligt mig är det bara de som är äldre som inte vill ha det installerat då det är en kostnad initialt som kan vara ganska hög och dyr för många. Här hos oss i Gagnef i Dalarna kostar det 25000kr att dra in fiber, men mäklarna runt om säger att så fort du gjort det så har värdet på fastigheten fördubblats, dvs höjts med 50000kr bara så där rakt av, inte helt fel!

Här i Dalarna så har Dala-energi tagit på sig och åker ut till byarna och informerar befolkningen, sedan ibland så finns det ambassadörer för byarna som är de som är mest drivande i frågan och försöker få in intressenter att signa upp för fiber.

Lycka till!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Rekordmedlem

Börja med att fundera ut ungefär hur stort område som kan tänkas vara vettigt att ansluta utifrån hur det ser ut och dela sedan ut nån lapp för att väcka intresset, kolla samtidigt med kommunen om de har nån samordnare och om det går att ha nån sots infomöte.
finns det intresse så får man börja undersöka det mer seriöst och kanske bilda en fiberförening som driver det.
LRF kan också hjälpa till och de har även tagit fram en info om hur det kan gå till:
http://www.lrf.se/PageFiles/137093/Bredband%20p%c3%a5%20lands...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tacka för tips och råd!

Mitt dilemma är att jag är rätt folkskygg av mig så tanken på att gå runt och prata med folk gör att det vimlar i huvudet.

Därav att jag tänkte fuska med lappar i brevlådor och på de gamla telestolparna utmed byn.

Skulle inte vara fel om jag på något sätt kunde få igång byalag utan att bli inblandad själv.

Kollat in alla länkar och, jösses så mycket det finns att ansöka om. Skulle behöva hjälp att sätta mig in i allt. Har noll läshuvud, har betyg som visar det från skolan! (Vill säga, katastrofbetyg. Är så gammal att bokstavskombinationer inte fanns då)

Då har du ju all anledning till att ta tag i din (fobi)
Om detta verkligen är nått du brinner för så kan det ju vara ett bra medel för att gå o träffa dina grannar, till en början 1 o 1.

Lycka till

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tacka för tips och råd!

Mitt dilemma är att jag är rätt folkskygg av mig så tanken på att gå runt och prata med folk gör att det vimlar i huvudet.

Därav att jag tänkte fuska med lappar i brevlådor och på de gamla telestolparna utmed byn.

Skulle inte vara fel om jag på något sätt kunde få igång byalag utan att bli inblandad själv.

Kollat in alla länkar och, jösses så mycket det finns att ansöka om. Skulle behöva hjälp att sätta mig in i allt. Har noll läshuvud, har betyg som visar det från skolan! (Vill säga, katastrofbetyg. Är så gammal att bokstavskombinationer inte fanns då)

Du kan ju börja med lappar i brevlådor och på de gamla telestolparna utmed byn. I kanske två omgångar till att börja med,. På det sättet så vet alla vad det handlar om innan du träffar dom.

Eller så tar du reda på Namn/Adress, har du det så skall det inte vara så svårt att ta reda på allas e-post genom lite efterforskning

Om det går vägen, så sätt dig ner och skriv ett vänligt och bestämt brev med all fakta.
Skicka sen samma brev/epost till alla.
Sen svarar du dom som skickar nån fråga mer specifikt.

Bara en tanke, vet inte om det är till hjälp men bättre många förslag än få

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Anledning 1. Se till att hålla landsbyggden levande så att den inte dör ut. Snabbare internet där än vissa i städerna kan få.
2. Stabilare tv. Långt till mast, berg ivägen snön stör etc. Allt det kommer man undan med fiber
3. Om teleledningarna är luftburna så blir ju fibern nedgrävd vilket är stabilare
4. De som inte har internet idag kan få svtplay, tv4play etc. via box vid tv'n och kan se sina favoritprogram utan att vara bunden till en tv-tablå som även krockar.
5. Är det barnfamiljer så tycker jag det är självklart att man ska ha fiber. Då en adsl inte klarar när alla i familjer vill streama sitt favoritprogram och om inget annat så blir upplevelsen för den som spelar spel samtidigt eller röstchattar inte så glad när linan pressas till gränsen.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar och tips! Ska läsa på sen. Pratade med firman i fråga nyss och fick veta att de är mitt uppe i att ta över kommunens utrustning och att det ska vara klart i november så jag får ge mig till tåls till dess.

De ska formulera skrifter som jag ska få att lägga i folks lådor i etapper.

En sak han tydligen snappat som jag nämnde när vi pratades vid första gången var, nestorn i byn nämnde förra året att det ska gå fiberkablar i direkt närhet av byn under en åker. (?)

Nestorn stod på sig att de grävdes ner för 20 år sedan (hmmmm) och kontaktkillen jag pratade med idag igen konstaterade (osäker på vad han sa ärligt talat. Antingen att det "är" Telias fiber eller "om det är") så skulle firman kunna hyra deras nät för vår bys skull.

Så nu till dagens fråga, hur fasen listar jag som privatperson ut om de ens är fiber nestorn pratade om eller om det var något annat som grävdes ner för 20 år sedan?

Pratade med itchefen för kommunen då om detta förra året och han tyckte jag själv skulle lista ut om det låg något i det. Mycket hjälp därifrån.....

Antar att det inte bara är att ringa Telia/Skanova och fråga, "har ni fiber nergrävt i en åker ungefär där vi bor?"!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Tackar för svar och tips! Ska läsa på sen. Pratade med firman i fråga nyss och fick veta att de är mitt uppe i att ta över kommunens utrustning och att det ska vara klart i november så jag får ge mig till tåls till dess.

De ska formulera skrifter som jag ska få att lägga i folks lådor i etapper.

En sak han tydligen snappat som jag nämnde när vi pratades vid första gången var, nestorn i byn nämnde förra året att det ska gå fiberkablar i direkt närhet av byn under en åker. (?)

Nestorn stod på sig att de grävdes ner för 20 år sedan (hmmmm) och kontaktkillen jag pratade med idag igen konstaterade (osäker på vad han sa ärligt talat. Antingen att det "är" Telias fiber eller "om det är") så skulle firman kunna hyra deras nät för vår bys skull.

Så nu till dagens fråga, hur fasen listar jag som privatperson ut om de ens är fiber nestorn pratade om eller om det var något annat som grävdes ner för 20 år sedan?

Pratade med itchefen för kommunen då om detta förra året och han tyckte jag själv skulle lista ut om det låg något i det. Mycket hjälp därifrån.....

Antar att det inte bara är att ringa Telia/Skanova och fråga, "har ni fiber nergrävt i en åker ungefär där vi bor?"!

Skanova brukar ha fiber fram till telestationerna så de finns på många ställen, även banverket har fiber i princip överallt det finns järnväg.
Sedan finns det idag en site där man kan leta alla lite större installationer för att man ska kunna utföra grävningsarbeten utan att riskera att gräva av kablar https://www.ledningskollen.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tackar för svar och tips! Ska läsa på sen. Pratade med firman i fråga nyss och fick veta att de är mitt uppe i att ta över kommunens utrustning och att det ska vara klart i november så jag får ge mig till tåls till dess.

De ska formulera skrifter som jag ska få att lägga i folks lådor i etapper.

En sak han tydligen snappat som jag nämnde när vi pratades vid första gången var, nestorn i byn nämnde förra året att det ska gå fiberkablar i direkt närhet av byn under en åker. (?)

Nestorn stod på sig att de grävdes ner för 20 år sedan (hmmmm) och kontaktkillen jag pratade med idag igen konstaterade (osäker på vad han sa ärligt talat. Antingen att det "är" Telias fiber eller "om det är") så skulle firman kunna hyra deras nät för vår bys skull.

Så nu till dagens fråga, hur fasen listar jag som privatperson ut om de ens är fiber nestorn pratade om eller om det var något annat som grävdes ner för 20 år sedan?

Pratade med itchefen för kommunen då om detta förra året och han tyckte jag själv skulle lista ut om det låg något i det. Mycket hjälp därifrån.....

Antar att det inte bara är att ringa Telia/Skanova och fråga, "har ni fiber nergrävt i en åker ungefär där vi bor?"!

Busenkelt på att få reda på om Skanova har en kabel under åkern.

Ring dom.
"Hej Skanova, jag planerar att gräva ett stort hål i en åker här ute, och bara undrar om ni har några kablar liggandes där? Hade varit guld om jag kunde få en ledningskarta över området här, så jag inte av misstag råkar gräva av någon"

Permalänk
Medlem

Ahh.. Landsbygden. Är det inte härligt så säg? Den kortsiktiga ekonomiska vinningen får man äta upp imorgon.

Nej men allvarligt talat, jag förstår och delar din frustration. Det bästa du kan göra för att få icke teknikintresserade (eftersom de som har förmågan att inse värdet av fiber inte behöver övertalas) på din sida är att trycka på att fiber är en investering som kommer att höja värdet av fastigheten.
Om flera av dem har Net1 så går det att hävda att fiber inte har någon datamängds begränsning vilket borde vara ett säljargument bara det med tanke på hur många apparater som KRÄVER att vara uppkopplade numera för att fungera.
Säg att det blir möjligt med IP-telefoni vilket i sin tur gör det billigare att ringa. Säg att denna investering måste göras förr eller senare och att det då är bättre att göra den idag. Kolla upp om Telia (eller vem det nu är) har några planer att riva upp koppartråden, för om de har de så är detta ytterligare ett skäl.

Permalänk
Avstängd

Kan radiolan (wlan) va nått ? med fri sikt bra riktantenner kan man köra 10 km mellan masterna lätt.
Då behöver ni bara se till att få fiber till ett strategiskt ställe o mata trådlöst från det...
Gjorde själv så i min byhåla... 20/20 med 100Gb DL i månaden per hushåll. bra ping är det med (4-13ms) kanske lossar 2-5 ms mellan stationen och clienten vilket är helt överkomligt.

Permalänk
Medlem

Att ha fiber på landsbyggden är ju ett argument för att ge livskraft till byn. Jag skulle gärna bo på landet men avsaknaden av fiber är en anledning till att vi håller oss kvar i huset i stan.
Även bakåtsträvaren borde inse att det är en trygghet att ha folk i byn. Dels för lite liv o rörelse och även om det händer något. Lite do och då man hör om pensionärer som rånas i sina hem när dom bor ödsligt. Och egenföretagare på landet brukar ha en del kontanter för lite "grå affärer" iaf vad jag hört av kompisen på landet men kan vara lite fördomar oxå...

Att fiber ökar värdet på huset är ju även det ett argument.

Kan ju även fråga om han ångrar att han drog in telefon när den kom. Var ju en nymodighet förr...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheGiant:

Att ha fiber på landsbyggden är ju ett argument för att ge livskraft till byn. Jag skulle gärna bo på landet men avsaknaden av fiber är en anledning till att vi håller oss kvar i huset i stan.
Även bakåtsträvaren borde inse att det är en trygghet att ha folk i byn. Dels för lite liv o rörelse och även om det händer något. Lite do och då man hör om pensionärer som rånas i sina hem när dom bor ödsligt. Och egenföretagare på landet brukar ha en del kontanter för lite "grå affärer" iaf vad jag hört av kompisen på landet men kan vara lite fördomar oxå...

Att fiber ökar värdet på huset är ju även det ett argument.

Kan ju även fråga om han ångrar att han drog in telefon när den kom. Var ju en nymodighet förr...

Samma här. Skulle jättegärna flytta ut till lugnet bland kossorna och älgarna... om det bara funnits snabbt internet.

Permalänk
Medlem

Du får lycka till, men för de flesta som bor där ute blir det nog en onödigt dyr historia; därför kommer de inte vara intresserade. Ska de betala Tiotusentals kronor för att surfa snabbare än vad de behöver.

Antagligen är 4G med en rejäl antenn på taket den bästa lösningen, kanske inte för dig men för majoriteten. Du tänker uppenbart enbart på dig själv om du vill försöka lura folk till fiber för att deras 8mbit inte räcker för att betala räkningar och se på SvtPlay.

Det är sånt här du får räkna med när du bor på landet. Flytta in till Uppsala så ska du nog kunna få fiber.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zacke68:

Kan radiolan (wlan) va nått ? med fri sikt bra riktantenner kan man köra 10 km mellan masterna lätt.
Då behöver ni bara se till att få fiber till ett strategiskt ställe o mata trådlöst från det...
Gjorde själv så i min byhåla... 20/20 med 100Gb DL i månaden per hushåll. bra ping är det med (4-13ms) kanske lossar 2-5 ms mellan stationen och clienten vilket är helt överkomligt.

Radio kan kanske fungera om det är verklig glesbyggd men är det en by så blir det både tekniskt svårt att få bra fart och dessutom har de flesta abbonemang alldeles för låga trafikgränsr för att gå att ta på allvar för annat än ren surfing, det är omöjligt att köra ip tv och som det ser ut nu med teknikutvecklingen så kommer 4k via ip tv och frågan är om det någonsin kommer som dvb t, även 5g telefoni kommer att behöva basstationer i hemmet som är fiberanslutna, det bryggar ihop normala lokala nätverk med mobilnät och är tänkt att använda oerhört små celler för att kunna ge höga hastigheter.

Fiber är den enda tekniska lösning som fungerar idag pch man behöver inte ens se installationskostnaden som en investering även om det är det, räknar man på månadskostnaderna och tar med att man i många fall kan räkna av bitar av kostnaderna för satelittv och telefoni så går det ofta att räkna hem investeringskostnaden på en rimlig tid ändå, definitivt inom den tidsram som fibernätets tekniska livslängd förväntas vara.

Fiber kanske inte direkt höjer värdet på att hus i kronor, men själv skulle jag se det som en enormt plus om jag skulle byta hus och ett hus där det inte går att få något bra fast bredband skulle jag inte ens överväga att köpa idag, alla har inte de kraven men fler o fler resonerar på det viset.

Det är mest medelålders som inte vill vara med på att dra in fiber, de tänker ofta bo kvar länge och använer inte nätet så mycket.
I vår förening så är det de äldre runt pensionsåldern som varit mest pådrivande för de planerar för att inom en överskådlig tid att sälja husen och de har även haft tid att engagera sig i det praktiska.
Sedan är det de som är mer flitiga användare och de som vill ha mer tv kanaler som drivit på i övrigt, och så finns det några småföretagare som ser det som något de kan ha nytta av i företaget, bönderna blir allt mer digitaliserade och de kopplar upp sina maskiner eller avvecklar om man ska hårddra det lite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Agerberg:

det första jag kommer och tänka på när det gäller "nyinflyttade barnfamiljer" så tror jag helt klart att majoriteten av dessa är väldigt intresserade av att både höja värdet på fastigheten och ha ett stabilare och snabbare internet med möjlighet till telefoni och fler kanaler på TV´n.
Enligt mig är det bara de som är äldre som inte vill ha det installerat då det är en kostnad initialt som kan vara ganska hög och dyr för många. Här hos oss i Gagnef i Dalarna kostar det 25000kr att dra in fiber, men mäklarna runt om säger att så fort du gjort det så har värdet på fastigheten fördubblats, dvs höjts med 50000kr bara så där rakt av, inte helt fel!

Min erfarenhet av detta är att det är väldigt svårt att sätta siffror på hur mycket värdet egentligen höjs. Att mäklaren säger det är ju bara snack, han ska ju inte köpa ditt hus. Jag bor själv i en mindre by och flyttade nyligen från ett hus till ett annat inom samma by. Nya huset har fiber indragen. Visst, jag gillade att det har fiber, men marknaden är inte sådan att jag betalade något extra för det. Och när sedan varje hus har fiber kommer nyttan att vara borta helt. Ingen har hittills kunnat visa för mig att man verkligen fick mer betalt just för att man hade fiber.

Något som jag har noterat från där jag bor är dock att det blir billigare per månad. På området där jag bor nu finns en förening om 128 hus som har dragit in fibern. Kostnaden finansierades genom ett lån till föreningen som ska betalas på sex år. Föreningen förhandlade dessutom fram ett så kallat gruppavtal med Telia med fördelaktigt pris på uppkopplingen. Så varje hus har nu 100/10 fiber, 42 TV-kanaler samt gratis telefon (samtal kostar). Kostnaden inklusive kostnad för lånet är lägre än vad jag betalade innan för 8mbit ADSL + digitaltv + telefoni och så är det nog för de allra flesta om man har alla tre tjänsterna. Vem tackar nej till att någon kommer och säger att man kan få allt det man har och mer till en lägre kostnad?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Flytta in till Uppsala är ju ett alternativ om det bara hängde på mig........

Pratat med folk i Uppsala om hur de tänkt från sin sida vad gäller angränsande byar som ligger i deras "område" och fick veta att det just nu inte finns några planer men att mycket hänger på att folk aktiverar sig och går ihop.

Låter bra. Här där ingen säger någonting om nånting. Går strömmen sliter jag fram gammeltelefonen (har ingen täckning på mobil) och ringer medans folk runt om tror att det löser sig av sig självt trots att jag påpekar att man "måste" ringa och felanmäla.

Så, fiber är nog att glömma om jag inte får dra ut på slagfältet själv och prata med alla byar runt om. Tar emot era argument och listar allt.

Edit:

Glömde Vitocs tips. Ringde Skanova som kopplade mig till Telia. De har, Telia, ingen fiber i närheten av där vi bor.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk