Permalänk
Medlem

Ska flytta till villa. Internet?

Hej,

Bor idag i hyreslägenhet i Malmö med fiber. Betalar 70 kr/mån för 100 Mbits. Snart ska vi dock flytta till villa en bit utanför stan och jag har börjat titta på bredbandsbiten. Har ju levt i den skyddade lägenhetsvärlden och trodde att typ alla i Sverige har tillgång till snabbt och obegränsat bredband. Men icke!

Det som jag hittat hittills är Telia ADSL "upp till" 8 Mbits vilket ju känns som 1900-tal. De ska ha 389 kr/mån för denna fantastiska hastighet. Dessutom är man tvungen att ha fast telefoni för ADSL, något vi inte haft sedan 2004.

Inga problem tänkte jag då kör jag med 4G. Men se det var ju inget kul därför att där begränsar operatörerna datamängden. Och som de gör det! För 299 kr/mån får man hos Telia 6 GB och hos Telenor 8 GB. Det når man ju upp till på ett par dagar! TRE är klart bättre, för samma avgift får man 100 GB. Men det räcker ju inte heller. Testade att streama ett avsnitt Game of Thrones från HBO i bästa kvalitet och det hamnade på 4,2 GB. Har mätt förbrukningen på en dator här hemma under två dagar och är redan uppe i 40 GB så det där med 4G verkar ju inte vara något alternativ.

TRE bjuder på fri datamängd på sitt företagsabonnemang men vi har inte firma så det funkar inte.

Alltså finns det verkligen inga alternativ till seg ADSL från Telia om man bor i villa och vill ha obegränsad datamängd? Vi flyttar ju inte ut i fjällen i Norrland utan bara någon mil utanför Malmö.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du ska inte behöva fast telefoni för adsl. Däremot tilllkommer en avgift på ledningen (som ingår i fast tele). https://forum.tewss.telia.se/topic/7214-bredband-aven-utan-fa...

Permalänk

Välkommen till den riktiga världen. Bor själv i villa och vet hur kul det är.

Visa signatur
Permalänk

Du kan ta över mitt mobila från Telenor. Det är obegränsat. Vi får snart fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har DN också fått upp ögonen begränsningarna i de mobila bredbandsabonnemangen:
http://www.dn.se/ekonomi/snabbt-slut-pa-mobilt-surf-nar-opera...