Permalänk
Medlem
Skrivet av afOstermann:

Lite dåligt formulerat av mig; ja, jag syftade på gångjärnen, eller vad man nu ska kalla det. Att skärmen åker fram och tillbaka när man petar på den. Men man kan ju inte kräva hur mycket som helst med tanke på datorns vikt och tjocklek.

Skärmen svajar en del om man trycker på den ja, till skillnad från t.ex. mac (hemskt vad mycket jämförelser det blir med mac, kanske för att det är en nära konkurrent). MEN, detta är absolut inte någon som stör mig, då jag helt enkelt inte sitter och petar på min skärm. Det är även lätt att lyfta skärmen det där första från själva datorn, vilket kan vara svårt i vanliga fall.

(Morgontrött, hoppas det blev ett okej svar)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Upplösning blev mindre efter 8.1 uppgradering, hittar inga drivrutiner på windows update eller sonys hemsida för 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbizzn:

Upplösning blev mindre efter 8.1 uppgradering, hittar inga drivrutiner på windows update eller sonys hemsida för 8.1

Drivrutinerna för W8 funkar för 8.1.

Min skalning blev konstig när jag installerade W8.1, den stog default på 150% tror jag så chrome och saker blev jättesuddigt. Ställ ner den på 100%.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Drivrutinerna för W8 funkar för 8.1.

Min skalning blev konstig när jag installerade W8.1, den stog default på 150% tror jag så chrome och saker blev jättesuddigt. Ställ ner den på 100%.

Jo samma här, drog ner den till 100% men fortfarande ingen skillnad. Ska testa o dra ner drivrutinerna o se om det hjälper.
EDIT: Hitta problemet, gå in på Kontrollpanelen\Utseende och anpassning\Bildskärm sen kan du ändra till mindre- större eller medel som jag kör. Eller så kan man anpassa hur man vill.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om "problemen" med lös ram runt skärmen gäller både varianten utan touch och den med touch?
Har bara haft möjlighet att som hastigast kolla på ett butiksexemplar utan touch och på detta satt ramen definitivt inte fast ordentligt mot skärmen i nederkant, utan det var en tydlig glipa emellan.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Skärmen svajar en del om man trycker på den ja, till skillnad från t.ex. mac (hemskt vad mycket jämförelser det blir med mac, kanske för att det är en nära konkurrent). MEN, detta är absolut inte någon som stör mig, då jag helt enkelt inte sitter och petar på min skärm. Det är även lätt att lyfta skärmen det där första från själva datorn, vilket kan vara svårt i vanliga fall.

(Morgontrött, hoppas det blev ett okej svar)

Svaret är bara bra!

Man får ju ta och fråga sig hur mycket man kommer sitta och pilla på skärmen (om man har pekskärm). Man sitter väl mest med mus eller pekplattan då den är på skrivbordet så att säga. Men det känns undermedvetet lite bättre om man vet att datorn är stabil, haha.

Var förbi Elgiganten och Mediamarkt här i Uppsala och kände lite på de olika Ultrabooksen. Min slutsats var, om än lite off topic här;

- På Vaio Pro 13 känns byggkvalitén helt ok. Tangentbordet flexar ju väldigt mycket, men när sitter man och trycker stenhårt på det liksom? Även skärmen vobblar lite fram och tillbaka, dock inte jättemycket, men nog mycket för att det känns lite jobbigt om man vill peka på den ibland. Men det är nog bara sådana som jag som stör sig på det.

- Den sexigaste Ultrabooken enligt mig är Asus Zenbook. Tror de hade UX31LA där eller liknande. Extremt smal, men samma fenomen där, att skärmen vobblar.

- Acer Aspire S7 392 har en jäkla bra byggkvalitet, även den extremt smal, men skärmen sitter som en sten, och den vobblar nästan inte alls. Antar att det bara är en fördel ifall man skaffar varianten med touchskärm.

Ursäkta allt tjat om vobblande skärmar, kände att jag ville ventilera mina tankar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afOstermann:

Ursäkta allt tjat om vobblande skärmar, kände att jag ville ventilera mina tankar lite.

Frågan är om man vill ha touch? Jag tycker de lösa fästena på Vaion är bra, då jag inte har touch och det betyder att skärmen inte är så himla trög att lyfta upp (speciellt det där första innan man får fingrarna under)
Sitter man och bara skriver på den rör sig ju inte skärmen alls, vet inte om det har att göra med att skärmen står på bordet eller så.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av ftwhc:

Någon som vet om "problemen" med lös ram runt skärmen gäller både varianten utan touch och den med touch?
Har bara haft möjlighet att som hastigast kolla på ett butiksexemplar utan touch och på detta satt ramen definitivt inte fast ordentligt mot skärmen i nederkant, utan det var en tydlig glipa emellan.

Det var bland det första jag kollade på min. Inget glapp alls, sitter helt perfekt runt hela. Har icke-touch. Touch ska väl inte ha problemet? Då den har heltäckande glas framför?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det var bland det första jag kollade på min. Inget glapp alls, sitter helt perfekt runt hela. Har icke-touch. Touch ska väl inte ha problemet? Då den har heltäckande glas framför?

Det låter ju bra. Jag misstänkte - precis du är inne på - att exemplar med touch kanske skulle vara mindre drabbade?
Men eftersom även din är Ok så kanske Sony förhoppningsvis har fått ordning på tillverkningen.
Om det nu skulle bli så att jag slår till så lutar det mest åt varianten utan touch på grund av att jag nog föredrar en matt skärm.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Frågan är om man vill ha touch? Jag tycker de lösa fästena på Vaion är bra, då jag inte har touch och det betyder att skärmen inte är så himla trög att lyfta upp (speciellt det där första innan man får fingrarna under)
Sitter man och bara skriver på den rör sig ju inte skärmen alls, vet inte om det har att göra med att skärmen står på bordet eller så.

Exakt. Om man inte är ute efter touch så är väl det jag pratat om aningen oväsentlig.

Permalänk
Medlem

Någon som har problem med att datorn inte går och väcka ur sleep efter uppdatering till 8.1?
Har 2st SVP13 här hemma och både går ej att väcka när dom har släckt ner utan får hålla inne powerknappen till den dör och sen starta upp den igen.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Någon som har problem med att datorn inte går och väcka ur sleep efter uppdatering till 8.1?
Har 2st SVP13 här hemma och både går ej att väcka när dom har släckt ner utan får hålla inne powerknappen till den dör och sen starta upp den igen.

Jag har samma problem. En snabb googling igår kväll gav att det nog är ett känt problem. Det verkar som att Sonys bios krånglar och det är egentligen skärmen som har problem med att väckas. Sony har enligt uppgift ett uppdateringsverktyg för bios men det går bara att köra i Windows 8 och inte 8.1. Lösningen verkar alltså vara att nedgradera till 8, köra alla uppdateringar inklusive bios-uppdateringen och sedan uppgradera till 8.1 igen.

Jag vågar inte svära på att det här är den kompletta och enda lösningen utan det var som sagt var vad en snabb googling igår kväll gav.

Och ja, jag tycker att den lösningen är under all kritik...

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem

Samma problem som ovanstående, samt att ja inte längre kan justera skärmstyrkan med hjälp av function + högre/lägre skärmstyrka.

Permalänk
Medlem

Min tar lång tid på sig att stänga av sig. Det kan dock ha samband med att jag försökte installera ubuntu och klyddade då runt lite i BIOS etc.

Installera ubuntu och köra två operativsystem är för övrigt väldigt jobbigt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

Jag har samma problem. En snabb googling igår kväll gav att det nog är ett känt problem. Det verkar som att Sonys bios krånglar och det är egentligen skärmen som har problem med att väckas. Sony har enligt uppgift ett uppdateringsverktyg för bios men det går bara att köra i Windows 8 och inte 8.1. Lösningen verkar alltså vara att nedgradera till 8, köra alla uppdateringar inklusive bios-uppdateringen och sedan uppgradera till 8.1 igen.

Jag vågar inte svära på att det här är den kompletta och enda lösningen utan det var som sagt var vad en snabb googling igår kväll gav.

Och ja, jag tycker att den lösningen är under all kritik...

Hmm, men Sony måste väl rulla ut en uppdatering till 8.1 snart eller?

Hur nedgraderar man utan att göra system återställning? Känns dock som jag inte orkar det nu, bara stäng av sleep änsålänge, hoppas lösning kommer till 8.1 snart.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Min tar lång tid på sig att stänga av sig. Det kan dock ha samband med att jag försökte installera ubuntu och klyddade då runt lite i BIOS etc.

Installera ubuntu och köra två operativsystem är för övrigt väldigt jobbigt.

Jag kör dual boot win8 och en linuxdist, tar inte mer än 2-3 sekunder att stänga ner windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jag kör dual boot win8 och en linuxdist, tar inte mer än 2-3 sekunder att stänga ner windows.

Okej, får snart göra om allt.
Problemet jag hade med dual boot var att jag inte fick upp grub, utan den botade direkt till Windows.
Hade dock inte ställt om bios mode (?) till det som inte var EFI, är det det som ska till eller hur lyckades du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Okej, får snart göra om allt.
Problemet jag hade med dual boot var att jag inte fick upp grub, utan den botade direkt till Windows.
Hade dock inte ställt om bios mode (?) till det som inte var EFI, är det det som ska till eller hur lyckades du?

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste installera grub på mbr. Installerade du Windows efter Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Du måste installera grub på mbr. Installerade du Windows efter Linux?

Nej, tvärtom.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Nej, tvärtom.

Då brukar det bli rätt. Kollade du att den installerade grub på hårddisken då? Ibland har den en tendens att välja installationsmedian som förval om man har skrivrättigheter till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Då brukar det bli rätt. Kollade du att den installerade grub på hårddisken då? Ibland har den en tendens att välja installationsmedian som förval om man har skrivrättigheter till den.

Testade lite alla möjliga saker som jag kunde googla mig fram till. Tog även hjälp av en kompis som brukar vara grym på linux, men han fick inte heller rätt på det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Testade lite alla möjliga saker som jag kunde googla mig fram till. Tog även hjälp av en kompis som brukar vara grym på linux, men han fick inte heller rätt på det.

Installerade windows först, konverterade från GUID till MBR (kommer till detta senare)
Efter det installerade jag Linux och installerade GRUB tilll disk, INTE Till mbr starta om windows och lägg till ett entry för
linux i windows bootloadern antingen manuellt eller så finns det program om du inte vet hur man gör, vet dock inte vilka som är bra.

Anledningen med mitt upplägg med MBR och windowsbootloader är för att jag krypterar systemdisken med truecrypt och låter truecrypts bootloader ta över windows bootloadern..

PS. Kanske borde föra denna diskussion i http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Permalänk
Medlem

Mediamarkt säljer denna för 6990kr med i5 8gb 128gb för de som är intresserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nooooob:

Mediamarkt säljer denna för 6990kr med i5 8gb 128gb för de som är intresserade.

Var då? i5/4/128 kostar 8490 på deras hemsida.

Permalänk
Avstängd

Hej grabs. Väntar på min Vaio som ska komma på mönda'!
Dock har jag fått lite kalla fötter och undrar egentligen om det inte hade varit bättre med en laptop med touch & digitizer (tablet mode) ifall man ska göra anteckningar för hand. Hade ju primärt tänkt ha denna besten som skoldator, men känns lite overkill nu i efterhand..

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Var då? i5/4/128 kostar 8490 på deras hemsida.

Den finns på deras reklamblad. Kanske bara gäller Stockholm, vet ej.

Permalänk
Skrivet av p0pe:

Hej grabs. Väntar på min Vaio som ska komma på mönda'!
Dock har jag fått lite kalla fötter och undrar egentligen om det inte hade varit bättre med en laptop med touch & digitizer (tablet mode) ifall man ska göra anteckningar för hand. Hade ju primärt tänkt ha denna besten som skoldator, men känns lite overkill nu i efterhand..

Sitter i samma situation. Vaio Pro 13 känns jäkligt lockande men samtidigt finns det andra datorer som skulle kunna passa mina behov bättre. Synd att man inte kan spå framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Var då? i5/4/128 kostar 8490 på deras hemsida.

Skrivet av nooooob:

Den finns på deras reklamblad. Kanske bara gäller Stockholm, vet ej.

Såg den för 6990kr på Mediamarkt i Södertälje idag

Visa signatur

Define R4 - Corsair CX 600M 80+ - MSI Z87-G45 - Intel Core i5 4670K - MSI GeForce GTX 760 TwinFrozr - Corsair VENGENCE LP 8GB 1600Mhz - Samsung SSD 128GB 840 Series - Windows 8

Permalänk

Funderar på att köpa en sådan efter jul! En tusenlapp i studentrabatt är ju inte helt fel heller!

Permalänk
Skrivet av p0pe:

Hej grabs. Väntar på min Vaio som ska komma på mönda'!
Dock har jag fått lite kalla fötter och undrar egentligen om det inte hade varit bättre med en laptop med touch & digitizer (tablet mode) ifall man ska göra anteckningar för hand. Hade ju primärt tänkt ha denna besten som skoldator, men känns lite overkill nu i efterhand..

Jag använder min till skola. Dock så kommer nog ett och annat spel att installeras (inga tunga spel). Men jag är supernöjd! Snabb boot, inget som hänger sig eller krånglar, skön att skriva på etc.

Jag tycker att du tar hem den och testar innan du skickar tillbaka!

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.