Måste stänga av datorn 2 gånger

Permalänk

Måste stänga av datorn 2 gånger

Jag har precis byggt ihop en dator, där jag har installerat windows 8.
Allt verkar fungera bra förutom ett irriterande problem: När jag stängt av datorn (alla fläktar osv stannar) så startar den automatiskt igen efter ca 1 sekund. Så måste jag vänta till jag kommit in i windows för att stänga av den ännu en gång. Den andra gången jag stänger av datorn förblir den avstängd.
Är det någon som har en idé vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaximuSan:

Jag har precis byggt ihop en dator, där jag har installerat windows 8.
Allt verkar fungera bra förutom ett irriterande problem: När jag stängt av datorn (alla fläktar osv stannar) så startar den automatiskt igen efter ca 1 sekund. Så måste jag vänta till jag kommit in i windows för att stänga av den ännu en gång. Den andra gången jag stänger av datorn förblir den avstängd.
Är det någon som har en idé vad som kan vara fel?

Du trycker inte på ¨starta om¨ då?

Permalänk

Nej, "shut down" trycker jag på

Permalänk
Medlem

Om du trycker på avstängningsknappen i windows då, dvs inte väljer från menyn? Blir det ngn skillnad?

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Om du trycker på avstängningsknappen i windows då, dvs inte väljer från menyn? Blir det ngn skillnad?

Hur menar du? Trycker på power-knappen på själva burken eller?

Permalänk
Medlem

Detta hände mig och min sambo väldigt ofta förut också. Trodde själv att jag måste ha klickat fel och tagit "reboot" istället men när jag en kväll såg till att vara säker på att det var "shut down" jag klickade på och den ändå startade upp igen så gav jag upp den teorin.

För mig har den slutat göra det nu iaf, men jag kan tyvärr inte vara mycket till hjälp när det kommer till varför. Vet att jag tittade runt lite på det men hittade ingen bra info då för någon månad sen. Kanske var det någon inställning man ändrat på ur annat syfte eller en ny uppdatering som kom...
Hoppas du löser det iaf för jag vet hur galen jag höll på att bli på det

Permalänk
Medlem

Har en vän som har exakt samma problem. Någon som vet?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC