Dator strul efter byte av gpu nättagg och processor kylare!

Permalänk
Medlem

Dator strul efter byte av gpu nättagg och processor kylare!

Hejsan jag och min kompis bytte igår ut lite delar i min dator. Vi bytte ut nättagg processor kylare satte in en ssd bytte ut min gpu och allt detta in i ett nytt chassi. När vi sedan satt in allt i lådan och skulle starta det kom vi först bara till en svart skärm där det stod b2 i nedre högra hörnet. Vi startade sedan om datorn den startade men det tog väldigt lång tid. Sedan i morse tänkte jag att kanske sitter sata kablarna fel (trodde att en sata 3 satt i sata 6 och att det skulle ha någon betydelse) och efter detta så blev det likadant kom till den svarta skärmen och det står b2 efter det till en svart skärm där det blinkar med ett streck. Vad har har jag gjort för fel?
Tacksam för svar!
Mvh Replexed

Edit:
Allt löste sig genom att vi uppdaterade bioset.
Tackar alla vänliga använder här på sweclockers!
Mvh Replexed

Permalänk
Medlem

Kan du skriva ut hela din dators specifikationer?

Kan vara ett fel med moderkortet, b2 låter som ett typiskt moderkort felmeddelande. Kolla i er manual eller ladda ner den ifrån moderkorts tillverkarens hemsida.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Glömde skriva att detta är mina delar
Moderkort:MK MSI Z77A-S01 INET EDITION, ATX, Z77
Cpu: CPU Core i5 3570K 3,4Ghz
Ram:Corsair 8GB (2x4096MB) CL 9 VENGEANCE 1600Mhz LP
GPU:ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC
Cpu kylare:Cooler Master Hyper 212 EVO
Chassi:Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem

Brukade stå b2 sen kom "moderkort bilden" nu när den startade igår kom inte den upp. Så det är ju antagligen där felet ligger men vad är det som kan vara fel? Har jag förstört mitt mitt Moderkort?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Replexed:

Glömde skriva att detta är mina delar
Moderkort:MK MSI Z77A-S01 INET EDITION, ATX, Z77
Cpu: CPU Core i5 3570K 3,4Ghz
Ram:Corsair 8GB (2x4096MB) CL 9 VENGEANCE 1600Mhz LP
GPU:ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC
Cpu kylare:Cooler Master Hyper 212 EVO
Chassi:Fractal Design Define R4 Svart

Du skriver i rubriken att du bytte nätagg, ändå anger du inte vilket?

Är allt rätt monterat, dvs rätt antal moderkortsdistanser, kylaren korrekt monterad, alla kablar där de ska vara? Vilka är temperaturerna i BIOS?

Lägg gärna upp några tydliga bilder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Oj glömde det ber om ursäkt! 700 Watt nätaggregat med 80 PLUS Gold certifiering.
Man kollar väl bios temp när datorn är igång eller kan man göra det manuellt?
Ber fruktansvärt mycket om ursäkt. Är ny inom allt sådant här. Så ha lite tålamod med mig. Jag kan ta bilder när jag kommer hem!
Vad det gäller kablar så tror jag det. Som sagt väldigt ny inom detta. Det var min kompis som hjälpte mig!

Permalänk
Medlem

Fanns det någon orsak att byta grejjerna från början?
Jag menar inte att vara spydig, utan om det fanns några symptom eller fel som fick dig att köpa nya saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Nej. Jag bara ville ha en bättre gpu och kylare. Sen så passade inte min gamla nätagg till det nya nätagget.

Permalänk
Medlem

Tips är att kolla så att moderkortet är rätt jordat till ditt nya chassi, dvs kolla så att skruvarna sitter fast som de ska.
Kolla också så att det inte är något i chassit som ligger emot ditt moderkort och orsakar någon form utav kortslutning.
Börja sedan med att ha minimalt med grejer inkopplade på ditt moderkort dvs CPU, GPU och en minnessticka, skippa dvd, hd osv.
Har du kvar dina gamla grejer så kan man prova med dessa först och sedan byta ut en "gammal" del mot en ny osv för att se var felet ligger.

Permalänk
Medlem

B2 verkar betyda ett fel med "Legacy Option ROM Initialization". Någon annan medlem kan säkert förklara detta bättre men misstänker att det har med att en koppling är fel, sitter RAM-stickorna i rätt, har du kopplat 8-pins kontakten för CPU'n i moderkortet och inte råkat göra ett misstag och koppla in den till grafikkortet eller en liknande tabbe?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får kolla när jag kommer hem. Ramen vet jag att de sitter rrätt för de flyttade vi inte på. Men jag får kolla! Tack för att ni visat tålamod. Uppdaterar er när jag kommer hem! Tack för hjälpen än så länge!

Permalänk
Medlem

Prova starta datorn med en ram-sticka i DIMM1 och koppla ur grafikkortet, ta bild ifrån onboard-gpun!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Ska prova detta. Fixar så fort jag har tid! Fruktansvärt tacksam för hjälpen!

Permalänk
Medlem

"Legacy Option ROM Initialization" verkar ha att göra med PCI Express porten alternativt ditt grafikkort.
Hittade även detta https://forum-en.msi.com/index.php?topic=161754.0
Kan vara att du måste uppdatera din bios för att ditt moderkort ska vara fullt kompatibelt med ditt nya grafikkort GTX 770
http://eu.msi.com/product/mb/Z77A-S03.html#/?div=BIOS

Permalänk
Medlem

Fick förklarat för mig vad bios var. Men så jag ska starta datorn utan grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Japp, pröva att starta upp utan ditt geforce kort då din CPU Core i5 3570K har ett inbyggt grafikkort, fungerar det då så kolla vilken bios version du har om den är gammal pröva att uppdatera till den senaste, efter det testa igen med ditt Geforce GTX 770

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem att de tog fruktansvärt lång tid att starta upp datorn, visade sig att för mig var det iaf bara att uppdatera biosen i moderkortet, fungerat utmärkt sen dess.

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem

Allt har löst sig gjorde en edit i första inlägget! Tackar alla för deras hjälp!
Mvh Replexed