Vad tycker du om Modern UI i 8.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[sic:

;14008775']Eh va?
Windows används väl ändå för att köra program/startmenyn och appar/startskärmen och då föredrar jag att slippa starta från modernUI/startskärmen då mina program dvs chrome, utforskaren, skype, vegas, spel etc startas i desktopläge oavsett varifrån jag startar dom ursprungligen.. eller?

Så frågan i tråden hur Startskärmen byter ut startmenyn, dvs sökfunktion samt genvägar till program så är ClassicShell mitt svar:
<Windows 7, tryck på start, skriv vad du vill starta om du inte redan fäst det på startmenyn, aktivitetsfältet eller använder det ofta e.g startskärmen byter inte ut startmenyn.

Gör om, gör rätt ...

Vill du gå igenom mig nu hur DU använder startmenyn och varför startskärmen ger sämre användarvänlighet för mig. Och dra INTE in att du är tvingad att köra appar i Modern UI nu, för det är inte vad detta ämne handlar om.

Permalänk
Medlem

Och själv sitter jag på något sådant här:

eller

Jag och startmenyn i Windows 7 kom aldrig överrens riktigt, men så fort jag hittade Classic Shell så bytte jag ut XP mot 7 för några år sedan!

Men jag antar att det räknas till startmenyn som helhet!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Modern UI är totalt och helt onödigt på en vanlig traditionell dator med eller utan touch skärm, + att det blir betydligt mer användarfientligt och ger en schizofrent rörig upplevelse.

Nu är ju 8.1 bättre än 8.0 och man kan tweaka, avinstallera alla eller nästan alla "metroprogram" och ändra en drös filassociationer + boota direkt till desktop + lägga in nått av menyprogrammen som finns.

Men ska det verkligen behövas undrar man?? sen har man fortfarande kvar det fula kantiga desktop som win 8 och 8.1 har, som ser rent ut sagt fö******t ut

När Microsoft har åtgärdat dessa idiotiska saker ska jag fundera på att gå från Windows 7, inte förr.

Jag kan få Windows 8.1 att se ut och uppföra sig som jag vill ha det, med ovan metoder + några tredjepartprogram, men tänker inte göra det i ren protest mot Microsofts dumheter.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hej! Nu när Windows 8.1 är släppt tänkte jag kolla hur inställningen till Startskärmen har förändrats.

Det här är startmenym
http://res2.windows.microsoft.com/resbox/en/windows%207/main/...

Och det här är startskärmen
http://betanews.com/wp-content/uploads/2013/10/Start-screen-6...

Jag har använt Windows 8 rätt länge nu och gillar verkligen den mer levande och kvicka upplevelsen.

Jag önskade verkligen att jag förstod storheten i Startmenyn och hur den skulle effektivisera min vardag. Men jag förstår det verkligen inte. Vad ger den som jag inte lyckas med i Windows 8? Om jag vill pinna appar kan jag ju göra det antingen i aktivitetsfältet, på Startskärmen eller (huga) skrivbordet. Hemskt stora och djupa menyträd håller jag mig gärna borta ifrån då de är ruskigt ineffektiva att arbeta med. Min profilbild ser jag varje gång jag loggar in så den featuren behöver jag inte en dedikerad meny till. Att exekvera program trodde jag att alla entusiaster använde Win+R till.

Om jag prompt vill till Help & Support så känns det väl smidigare att bara trycka och skriva: Win+S > "Hel Sup". Eller Windows Update: Win+S > "Win up"? Hur skulle Startmenyn göra sökupplevelsen bättre då Windows 8 leder till precis lika lite (eller som Windows 7-användare hellre säger: mycket) kontextväxling i det avseendet?

Alla bilder som visats på Startmenyer hittills i tråden känns ju riktigt fattiga på innehåll i jämförelse med det jag har numera i Windows 8. Hur många steg i menyerna måste ni traversera för att hitta det ni vill ha? Eller har ni ett skrivbord fullt med ikoner som ni switchar till? Och hur skiljer sig det då med Startskärmen?

Det verkar inte bättre än att det enda jag saknar i dag men som Startmenyn erbjuder mig är en röd avstängningsknapp.

Permalänk
Medlem

Jag använder både startmeny och startskärm, gillar båda men om jag skulle få vissa saker från startmenyn på startskärmen skulle jag inte behöva startmenyn längre.

Startmeny:

Startskärm:

Permalänk
Medlem

Under Windows 7 är det sällan jag använder startmeny, mest när man stänga av eller starta om, och kanske om man ska starta nått man använder väldigt sällan, så varför ha nya "startskärmen överhuvudtaget?

På en enklare surfplatta eller x86 platta förstår man visen lite bättre med Modern UI gränstittet, men det är fortfarande otroligt fult.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Behöver vi verkligen en till gnälltråd om windows 8? Känns som att du skapat tillräckligt många, Ozzed.

Frågan är neutralt ställd. Om det blir en "gnälltråd" av det säger det mer om Windows 8 än om mig.

Den dagen folk slutar påstå att folk tycker si eller så utan att kunna peka på minsta lilla fakta om det kanske jag slutar skapa trådar, men jag tycker det är nyttigt, för då finns det en utgångspunkt. Som resultatet ser ut i den här tråden blir det t. ex omöjligt att påstå att "de flesta tycker att den nya startskärmen är bättre än startmenyn."

Skrivet av mazzer:

Jag har använt Windows 8 rätt länge nu och gillar verkligen den mer levande och kvicka upplevelsen.

Jag önskade verkligen att jag förstod storheten i Startmenyn och hur den skulle effektivisera min vardag. Men jag förstår det verkligen inte. Vad ger den som jag inte lyckas med i Windows 8? Om jag vill pinna appar kan jag ju göra det antingen i aktivitetsfältet, på Startskärmen eller (huga) skrivbordet. Hemskt stora och djupa menyträd håller jag mig gärna borta ifrån då de är ruskigt ineffektiva att arbeta med. Min profilbild ser jag varje gång jag loggar in så den featuren behöver jag inte en dedikerad meny till. Att exekvera program trodde jag att alla entusiaster använde Win+R till.

Om jag prompt vill till Help & Support så känns det väl smidigare att bara trycka och skriva: Win+S > "Hel Sup". Eller Windows Update: Win+S > "Win up"? Hur skulle Startmenyn göra sökupplevelsen bättre då Windows 8 leder till precis lika lite (eller som Windows 7-användare hellre säger: mycket) kontextväxling i det avseendet?

Alla bilder som visats på Startmenyer hittills i tråden känns ju riktigt fattiga på innehåll i jämförelse med det jag har numera i Windows 8. Hur många steg i menyerna måste ni traversera för att hitta det ni vill ha? Eller har ni ett skrivbord fullt med ikoner som ni switchar till? Och hur skiljer sig det då med Startskärmen?

Det verkar inte bättre än att det enda jag saknar i dag men som Startmenyn erbjuder mig är en röd avstängningsknapp.

Startmenyn är inte i helskärm. Det är det absolut största problemet jag har med startskärmen. Plus att den knappast skulle finnas om det inte var för touch och appar. Och inget av de sakerna intresserar mig på desktop det minsta. Så, om man inte bryr sig om touch eller appar, och inte vill ha en launcher i fullskärm, så skulle jag vilja påstå att startmenyn har en hel del att erbjuda jämfört med startskärmen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag hatar den första start sidan i win8.1. (Metro)
Därför installerar jag Classic Shell och sätter på xp men saknar fortfarande utseendet i xp när man bläddrar i mapparna på hårddiskarna.

Tycker att alla Windows varianter tappade den sköna känslan när man tittade på hårddisken mapp för mapp som xp hade.

Det ända sköna var att jag loggade in på mitt hotmailkonto på datorn och
fick behålla alla favoriter i Explorer.
Bara fylla i lösenorden och ominstallationen av datorn märks inte lika mycket
som det brukar göra.

Installerade win 8.1 på en annan hårddisk för att slippa rensa den gamla hårddisken
på foton och dokument.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Startmenyn är inte i helskärm. Det är det absolut största problemet jag har med startskärmen. Plus att den knappast skulle finnas om det inte var för touch och appar. Och inget av de sakerna intresserar mig på desktop det minsta. Så, om man inte bryr sig om touch eller appar, och inte vill ha en launcher i fullskärm, så skulle jag vilja påstå att startmenyn har en hel del att erbjuda jämfört med startskärmen.

Ja och vi har en launcher i Windows 8/8.1 som inte är i fullskärm. Faktiskt två i 8.1. Du har söken som inte är i fullskärm och så har du aktivitetsfältet. Att du inte vill använda aktivitetsfältet är inget argument för någonting i det här fallet eftersom att påståendet var "om man inte vill ha en launcher i fullskärm".

Jag skulle nästan vilja påstå att vi har en startmeny i Windows 8.1. Nä vi har två stycken. Den ena visas till höger av skärmen istället för det vänstra nedre hörnet. Den andra är i fullskärm.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Modern UI är sjukt smidigt i mitt tycke, når nästan allt från Windows tangenten!

EDIT: Kan tipsa er med Windows 8 med Windowstangent + X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sprite:

Modern UI är sjukt smidigt i mitt tycke, når nästan allt från Windows tangenten!

http://s24.postimg.org/xzg8f5cr9/Untitled.jpg

EDIT: Kan tipsa er med Windows 8 med Windowstangent + X

http://s8.postimg.org/jj93o7xp1/Untitled.png

Snyggt!

Ett tips till dig, du kan även lägga till sweclockers.com som en genväg direkt till startskärmen!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Denna är nog bättre än vanliga start menyn
http://www.startmenu7.com/index.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja och vi har en launcher i Windows 8/8.1 som inte är i fullskärm. Faktiskt två i 8.1. Du har söken som inte är i fullskärm och så har du aktivitetsfältet. Att du inte vill använda aktivitetsfältet är inget argument för någonting i det här fallet eftersom att påståendet var "om man inte vill ha en launcher i fullskärm".

Jag skulle nästan vilja påstå att vi har en startmeny i Windows 8.1. Nä vi har två stycken. Den ena visas till höger av skärmen istället för det vänstra nedre hörnet. Den andra är i fullskärm.

Och din poäng är...? Varken sök eller aktivitetsfältet varit i fullskärm i Windows 7 heller. Du vet mycket väl att jag uteslutande och enbart pratar om det som händer när man trycker på Windowstangenten. Att behöva trycka Win+S och sedan få sökresultaten presenterade _till höger_ är knappast en bra lösning.

Dessutom har vi ju redan konstaterat att de flesta som använder aktivitetsfältet som launcher varken använde startmenyn, eller använder den nya startskärmen särskillt mycket, så för dem skulle lika gärna ett tryck på Windowsknappen kunna börja spela vinjetten till "kär och galen", det kvittar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Modern UI är totalt och helt onödigt på en vanlig traditionell dator med eller utan touch skärm, + att det blir betydligt mer användarfientligt och ger en schizofrent rörig upplevelse.

Nu är ju 8.1 bättre än 8.0 och man kan tweaka, avinstallera alla eller nästan alla "metroprogram" och ändra en drös filassociationer + boota direkt till desktop + lägga in nått av menyprogrammen som finns.

Men ska det verkligen behövas undrar man?? sen har man fortfarande kvar det fula kantiga desktop som win 8 och 8.1 har, som ser rent ut sagt fö******t ut

När Microsoft har åtgärdat dessa idiotiska saker ska jag fundera på att gå från Windows 7, inte förr.

Jag kan få Windows 8.1 att se ut och uppföra sig som jag vill ha det, med ovan metoder + några tredjepartprogram, men tänker inte göra det i ren protest mot Microsofts dumheter.

Ja.. typ det jag försökt säga ^^
Förutom att jag accepterar tredjepartsprogram då jag upplever W8 som rappare (och att jag inte kan installera om W7 på min laptop).

Skrivet av sprite:

Modern UI är sjukt smidigt i mitt tycke, når nästan allt från Windows tangenten!

http://s24.postimg.org/xzg8f5cr9/Untitled.jpg

EDIT: Kan tipsa er med Windows 8 med Windowstangent + X

http://s8.postimg.org/jj93o7xp1/Untitled.png

Då är min följdfråga, använder du tangentbordet huvudsakligen eller använder du både m&tb lika mycket (wom W7) och tycker du inte att det är rörigt att bläddra mellan helskärmsappar?

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[sic:

;14009348']Ja.. typ det jag försökt säga ^^
Förutom att jag accepterar tredjepartsprogram då jag upplever W8 som rappare (och att jag inte kan installera om W7 på min laptop).

Då är min följdfråga, använder du tangentbordet huvudsakligen eller använder du både m&tb lika mycket (wom W7) och tycker du inte att det är rörigt att bläddra mellan helskärmsappar?

Mestadels med vänster hand på tangentbordet och höger hand på mus, men skall man t.ex in på sweclockers tycker jag att det är smidigare och snabbare med att skriva sig dit från Modern UI, men det kanske bara är jag

Har bara en helskärmsapp (för att använda min Tellstick) sen är resten desktop appar.

Som sagt, Modern UI använder jag för att ta mig till platser i datorn snabbt å lätt genom att börja skriva dit jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

@Atlas Tasume

Skiljer startmenyn mellan Win7 Ultimate och Win7 Home Premium?
Eller har du modifierat din?
*BILD*
Så här ser den ut i Win7 Home Premium bara ändrad med de anpassningar som Windows har i egenskaper.

Nej, det är gratisprogrammet Classic Shell som jag har installerat, finns en hel uppsjö av olika stiler på startmenyer och Explorer (Inte IE, utan Windows)!

Sedan använder jag även 7 Taskbar Tweaker för att få ordning på alla öppna programmen i taskbaren, mestadels för att lika fönster (Typ Dator, eller Steam-chatter, etc) inte ska 'klistra ihop' sig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Bättre än 8.0, men finns fortfarande lite att önska.
Var något jag tänkte på igår, men minns inte just nu vad det var...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Bättre eller sämre än det ena eller det andra vet jag inte riktigt om det är en så bra jämförelse, det beror väl lite på vad man tittar på. Utseendet i sig kan man ju diskutera i all evighet så det är ju ganska ointressant eller i alla fall poänglöst att ens ge sig in på. Ganska många verkar ju dessutom ha ganska starka känslor för det ena eller andra, vilket ofta gör det svårt att hålla en saklig diskussion.

Vissa funktioner skiljer ju ändå de båda gränssnitten åt en aning - tänker lite på charmsbar där man exempelvis kan flytta ljud och bild till en annan enhet med ett par klick eller tre, finns väl lite annat där också fast inget jag tittat närmare på än så länge så det kan jag inte uttala mig om.
Att i startskärmen kunna avinstallera program utan att det behöver finnas en extra genväg för ändamålet. En annan sak man slipper är ju bläddrandet i underkataloger, vilket kan ta sin tid om man inte har så bra koll på vart programmet man är ute efter ligger. Sedan körs väl apparna som en mer integrerad del i MUI medan ingenting körs eller kan köras i startmenyn.
En annan oundviklig skillnad är ju förstås också att det ena är i helskärm - återkommer till det lite längre ner.
Vidare kan man förstås alltid fråga sig varför i hela friden man vill köra appar på en desktop men den diskussionen finner jag också poänglös för tillfället då det vid en jämförelse känns mer relevant att bara se på vilka möjligheter som erbjuds.

De likheter som dock finns är ju att ifrån båda gränssnitten kan man starta program, komma åt diverse inställningar, öppna mappar/kataloger och man kan söka. Rätta mig gärna om jag har fel nu, då jag inte är en frekvent användare av varken det ena eller andra (förutom möjligen att jag dagligen nyttjar charmsbaren för att flytta ljud och bild till min TV), men detta är väl också det enda som går att göra i den gamla startmenyn eller har jag missat något?

Det finns säkert många här som har bättre koll på på faktiska skillnader och likheter än mig.

Själv finner jag väl MUI i sin helhet som mer användbar än den gamla startmenyn just pga att jag kan utföra fler operationer direkt utifrån det. Så jag antar att det innebär att jag tycker det är bättre i det avseendet.
Däremot finner jag det lite svårt att bestämma mig vad jag egentligen tycker om utförandet i övrigt, hotcorners och charmsbar tycker jag är ett trevligt tillskott fast jag hade gärna sett antingen ökad funktionalitet för detta i desktop alternativt en möjlighet att själv kunna ställa vad som ska hända i respektive hörn.

Sedan är det väl det här med helskärm som verkar göra att skon klämmer för många. Ja, förutom avsaknaden av den gamla startmenyn då... Visst, i en perfekt värld kunde allt existera samtidigt och allt det där men i verklighetens Windows 8 är det i dagsläget irrelevant då den inte finns, dessutom diskuteras redan den saken i många andra trådar.
Nåväl, tillbaka till helskärmsgisslet... Jag tycker inte att det är svårt att förstå varför de gjort som de gjort, däremot köper jag helt att det för många kan upplevas som förvirrande eller ett tudelat 2in1 OS. Tycker också det är konstigt hur de både i 8 och 8.1 missat en del enkla saker för att enkelt underlätta för desktopanvändare - exempelvis transparent bakgrund, köra appar i vanliga fönster om man så vill samt lite mer kontroll över färgsättningen på tiles och andra element i MUI. Finns väl annat de skulle kunna gjort också men då de valt köra på ett nytt gränssnitt känns det ganska givet att de borde haft med element som gör att folk känner sig lite mer bekanta vid vad de är vana vid.

Men men, nu är det som det är. Funktionsmässigt tycker jag nog att det är bättre men i utförandet finns det fortfarande en del de missat och mycket kvar att önska och så kommer det nog fortsätta vara en lång tid framöver. Dock är jag ganska praktiskt lagt och jag kan ju jobba i samma program, nya som gamla, precis som tidigare utan problem.
Detta är väl mer eller mindre vad jag har kommit fram till och inget jag ser någon anledning att försöka få folk att hålla med om. Folk får väl tycka vad de vill, gaffla vidare bäst de kan eller dra saker till sin gräns med fantasifulla hypoteser om hur verkligheten borde vara.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Till er som svarar "Det är sämre än startmenyn", spelar det faktum att det är ett helskärmsgränssnitt in?

Ja. Modern UI är sämre på så många punkter att det inte ens är aktuellt att köra för mig. Att det är ett helskärmsgränssnitt är en tung punkt då det stör mig något oerhört och är dålig design helt enkelt.

Om jag var "tvungen" att använda Windows 8 så skulle jag använda en tredjeparts launcher, typ Launchy.

Permalänk

Hela idéen med OS:et var ju i tiderna just "Windows" - d.v.s. fönster. Känns som om de har övergett den filosofin nu, och om inte namnet Windows hade så stor genomslagskraft kunde de lika gärna ha ändrat namnet till "Tiles" eller något annat passande. Jag gillar dock fönsterbaserade gränssnitt mer än fullskärmsläge för program, speciellt med flera skärmar ger det möjlighet att multitaska på ett helt annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Bättre eller sämre än det ena eller det andra vet jag inte riktigt om det är en så bra jämförelse, det beror väl lite på vad man tittar på. Utseendet i sig kan man ju diskutera i all evighet så det är ju ganska ointressant eller i alla fall poänglöst att ens ge sig in på. Ganska många verkar ju dessutom ha ganska starka känslor för det ena eller andra, vilket ofta gör det svårt att hålla en saklig diskussion.

Vissa funktioner skiljer ju ändå de båda gränssnitten åt en aning - tänker lite på charmsbar där man exempelvis kan flytta ljud och bild till en annan enhet med ett par klick eller tre, finns väl lite annat där också fast inget jag tittat närmare på än så länge så det kan jag inte uttala mig om.
Att i startskärmen kunna avinstallera program utan att det behöver finnas en extra genväg för ändamålet. En annan sak man slipper är ju bläddrandet i underkataloger, vilket kan ta sin tid om man inte har så bra koll på vart programmet man är ute efter ligger. Sedan körs väl apparna som en mer integrerad del i MUI medan ingenting körs eller kan köras i startmenyn.
En annan oundviklig skillnad är ju förstås också att det ena är i helskärm - återkommer till det lite längre ner.
Vidare kan man förstås alltid fråga sig varför i hela friden man vill köra appar på en desktop men den diskussionen finner jag också poänglös för tillfället då det vid en jämförelse känns mer relevant att bara se på vilka möjligheter som erbjuds.

De likheter som dock finns är ju att ifrån båda gränssnitten kan man starta program, komma åt diverse inställningar, öppna mappar/kataloger och man kan söka. Rätta mig gärna om jag har fel nu, då jag inte är en frekvent användare av varken det ena eller andra (förutom möjligen att jag dagligen nyttjar charmsbaren för att flytta ljud och bild till min TV), men detta är väl också det enda som går att göra i den gamla startmenyn eller har jag missat något?

Det finns säkert många här som har bättre koll på på faktiska skillnader och likheter än mig.

Själv finner jag väl MUI i sin helhet som mer användbar än den gamla startmenyn just pga att jag kan utföra fler operationer direkt utifrån det. Så jag antar att det innebär att jag tycker det är bättre i det avseendet.
Däremot finner jag det lite svårt att bestämma mig vad jag egentligen tycker om utförandet i övrigt, hotcorners och charmsbar tycker jag är ett trevligt tillskott fast jag hade gärna sett antingen ökad funktionalitet för detta i desktop alternativt en möjlighet att själv kunna ställa vad som ska hända i respektive hörn.

Sedan är det väl det här med helskärm som verkar göra att skon klämmer för många. Ja, förutom avsaknaden av den gamla startmenyn då... Visst, i en perfekt värld kunde allt existera samtidigt och allt det där men i verklighetens Windows 8 är det i dagsläget irrelevant då den inte finns, dessutom diskuteras redan den saken i många andra trådar.
Nåväl, tillbaka till helskärmsgisslet... Jag tycker inte att det är svårt att förstå varför de gjort som de gjort, däremot köper jag helt att det för många kan upplevas som förvirrande eller ett tudelat 2in1 OS. Tycker också det är konstigt hur de både i 8 och 8.1 missat en del enkla saker för att enkelt underlätta för desktopanvändare - exempelvis transparent bakgrund, köra appar i vanliga fönster om man så vill samt lite mer kontroll över färgsättningen på tiles och andra element i MUI. Finns väl annat de skulle kunna gjort också men då de valt köra på ett nytt gränssnitt känns det ganska givet att de borde haft med element som gör att folk känner sig lite mer bekanta vid vad de är vana vid.

Men men, nu är det som det är. Funktionsmässigt tycker jag nog att det är bättre men i utförandet finns det fortfarande en del de missat och mycket kvar att önska och så kommer det nog fortsätta vara en lång tid framöver. Dock är jag ganska praktiskt lagt och jag kan ju jobba i samma program, nya som gamla, precis som tidigare utan problem.
Detta är väl mer eller mindre vad jag har kommit fram till och inget jag ser någon anledning att försöka få folk att hålla med om. Folk får väl tycka vad de vill, gaffla vidare bäst de kan eller dra saker till sin gräns med fantasifulla hypoteser om hur verkligheten borde vara.

Ett ytterligare problemområde för mig som jag kom att tänka på, är att de som du säger introducerat ny funktionalitet. Det i sig är ju trevligt naturligtvis, men det känns som om det lika gärna hade kunnat ske från en utvecklad version av startmeny. Till exempel högerklick för att avinstallera ett program.

Sedan är det som sagt inte meningen att tråden skall diskutera saker i ett bredare perspektiv, utan egentligen är det tänkt som "svar på tal" gällande påståendet "De flesta gillar det nya gränssnittet bättre än startmenyn", vilket ju blir mer och mer tydligt att så inte är fallet. Sedan finns det ju naturligtvis otaliga anledningar till varför man inte gillar det nya gränssnittet, på samma sätt som det finns otaliga anledningar att gilla det, om man nu gör det.

Dock är det väldigt intressant att vi idag har ett flertal tredjepartsprogram som mer eller mindre kan plocka bort MUI och sätta dit en startmeny som är så gott som identisk med den i Windows 7, men det är inte tillräckligt för folk verkar det som, så jag tror att fler, precis som jag, stör sig på andra saker än bara själva startskärmen i sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Använder startskärmen mer än menyn. Använde startmenyn minimalt pga dess otymplighet. Har sedan Windows 8 minskat ner på pinnade program i taskbaren. Tycker det blivit mycket smidigare starta program med startskärm/tangentbord och kommer på mig själv att sakna det när jag använder Windows 7.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett ytterligare problemområde för mig som jag kom att tänka på, är att de som du säger introducerat ny funktionalitet. Det i sig är ju trevligt naturligtvis, men det känns som om det lika gärna hade kunnat ske från en utvecklad version av startmeny. Till exempel högerklick för att avinstallera ett program.

Sedan är det som sagt inte meningen att tråden skall diskutera saker i ett bredare perspektiv, utan egentligen är det tänkt som "svar på tal" gällande påståendet "De flesta gillar det nya gränssnittet bättre än startmenyn", vilket ju blir mer och mer tydligt att så inte är fallet. Sedan finns det ju naturligtvis otaliga anledningar till varför man inte gillar det nya gränssnittet, på samma sätt som det finns otaliga anledningar att gilla det, om man nu gör det.

Dock är det väldigt intressant att vi idag har ett flertal tredjepartsprogram som mer eller mindre kan plocka bort MUI och sätta dit en startmeny som är så gott som identisk med den i Windows 7, men det är inte tillräckligt för folk verkar det som, så jag tror att fler, precis som jag, stör sig på andra saker än bara själva startskärmen i sig.

Mjo, det är ju lite så. Utefter vad man läser många gånger tycks folk, oavsett vilken meny de föredrar, oftast ta upp de punkter där de är lika, typ "se MUI som en startmeny i helskärm så är allt som vanligt" eller "varför ha en meny i helskärm som ändå bara gör samma sak som startmenyn gjorde" - även ofta med en förargad eller sarkastisk underton som bara leder till pajkastning. Nu tog jag kanske lite fördummade exempel där men det är väl lite på den nivån bruset många gånger upplevs i alla fall. Skillnader finns bevisligen i funktioner men det är ytterst sällan folk ens diskuterar dessa eller ens tänker på det. Troligtvis då uppfattningen verkar vara att endast startskärmen = MUI och att den ensam ersatt vad vi haft tidigare. Nu har jag inte provat någon startmenyersättare men jag antar ju att i samband med att de plockar bort MUI så tar de rimligtvis även bort dess nya funktioner för folk.

Visst borde det ju rent tekniskt vara möjligt att införliva mycket av MUI:s nya funktioner även i den gamla startmenyn men nu är ju verkligheten annorlunda och de valde att gå med ett nytt UI och skrota det gamla. Förbättring eller ej? -Ja det är ju upp till var och en att avgöra men jag kan väl tycka att det kan vara vettigt att utgå från mer än omslaget på boken, så att säga. Inte för att innehållet alltid tilltalar alla för den sakens skull men ändå.

Jag ämnar inte försöka övertyga folk om att MUI på något sätt är bättre eller sämre, ser liksom inte varför jag skulle bry mig om hur andra föredrar jobba på sin dator. Många av dess funktioner har ju dessutom funnits i Windows i hur många år som helst fast i klassiskt utförande, vilket de fortfarande också gör.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Jag ämnar inte försöka övertyga folk om att MUI på något sätt är bättre eller sämre, ser liksom inte varför jag skulle bry mig om hur andra föredrar jobba på sin dator. Många av dess funktioner har ju dessutom funnits i Windows i hur många år som helst fast i klassiskt utförande, vilket de fortfarande också gör.

Ja, det handlar i grund och botten om åsikter. Tyvärr förstår varken Microsoft, eller majoriteten av de som diskuterar ämnet här det. Det enda rätta för allas bästa borde vara valfrihet. Men i och med Microsoft så har vi fått följande uppdelning:

"Bakåtsträvare!"
"Windows 8 är ett surfplatteoperativ!"

Och folk gräver skyttegravarna djupare för varje dag som går. Verkligheten hade kunnat vara att Microsoft fått nöjdare användare och tjänat mer pengar, men de verkar inte vara intresserade av något av dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, det handlar i grund och botten om åsikter. Tyvärr förstår varken Microsoft, eller majoriteten av de som diskuterar ämnet här det. Det enda rätta för allas bästa borde vara valfrihet. Men i och med Microsoft så har vi fått följande uppdelning:

"Bakåtsträvare!"
"Windows 8 är ett surfplatteoperativ!"

Och folk gräver skyttegravarna djupare för varje dag som går. Verkligheten hade kunnat vara att Microsoft fått nöjdare användare och tjänat mer pengar, men de verkar inte vara intresserade av något av dem.

http://www.idg.se/2.1085/1.530158/serverprogram-drar-upp-micr...

De verkar klara sig rätt bra ändå.

"Under det första kvartalet för det brutna räkenskapsåret 2014 som avslutades den 30 september visade Microsoft upp en omsättning på 18,5 miljarder dollar. En ökning med 16 procent jämfört med samma period året innan."

"Nettointäkterna landade på 5,2 miljarder dollar, en ökning från 4,5 miljarder dollar jämfört med det första kvartalet i fjol."

"Omsättningen från företagets surfplatta, Surface, ökade med 400 miljoner dollar. Enligt Microsoft har försäljningen av Surface mer än fördubblats jämfört med föregående kvartal."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det handlar i grund och botten om åsikter. Tyvärr förstår varken Microsoft, eller majoriteten av de som diskuterar ämnet här det. Det enda rätta för allas bästa borde vara valfrihet. Men i och med Microsoft så har vi fått följande uppdelning:

"Bakåtsträvare!"
"Windows 8 är ett surfplatteoperativ!"

Och folk gräver skyttegravarna djupare för varje dag som går. Verkligheten hade kunnat vara att Microsoft fått nöjdare användare och tjänat mer pengar, men de verkar inte vara intresserade av något av dem.

Jag tror nog att de skulle kunna få folk att generellt vara nöjda även om de enbart erbjuder MUI, fast det krävs ju förstås lite fler förändringar än vad 8.1 lyckats erbjuda. Om de lyckas med det är ju däremot en sak för sig. Denna biten handlar ju dock mest eller kanske till och med uteslutande om möjligheter att kunna anpassa den visuella delen av MUI för desktop. Får väl bli att se vad 8.2 kommer att erbjuda (nästa år antar jag?), innan dess lär vi ju inte se några fler förändringar i alla fall.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Master of Overkill

Kör Start 8 överallt utom plattan ofc.

Farsan kör windows 8.1 nu och jag visa han hur man gör så tryckte han hela tiden på windows loggan och han fattade ingenting.

Så fråga han vart är start menyn.

Så sa jag den ser ut så här nu, och han bara -.-.

Installera Start8 på hans PC och sen blev allt mycket bättre.

Microsoft BORDE ge folk VAL.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag föredrar detta. Windows knappen sen klicka på det du vill ha.

Framför detta. Klicka fram startmenyn, leta reda på rätt mapp, leta reda på rätt program osv osv.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Rekordmedlem

Nu var det ju inte riktigt likvärdiga saker du visade upp, men 7ans interface kan visuellt efterlikna 8an om man skulle vilja det, det motsatta går däremot inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

http://www.idg.se/2.1085/1.530158/serverprogram-drar-upp-micr...

De verkar klara sig rätt bra ändå.

"Under det första kvartalet för det brutna räkenskapsåret 2014 som avslutades den 30 september visade Microsoft upp en omsättning på 18,5 miljarder dollar. En ökning med 16 procent jämfört med samma period året innan."

"Nettointäkterna landade på 5,2 miljarder dollar, en ökning från 4,5 miljarder dollar jämfört med det första kvartalet i fjol."

"Omsättningen från företagets surfplatta, Surface, ökade med 400 miljoner dollar. Enligt Microsoft har försäljningen av Surface mer än fördubblats jämfört med föregående kvartal."

De har också en ny rapporteringsmall som smidigt "gömmer undan" hur det går för Windows 8 och windowsdivisionen generellt. Det har gått mindre bra om man tittar på gamla mallen.

http://www.zdnet.com/two-microsoft-q1-fy2014-charts-youll-wan...

"These charts make it a bit easier to see that Windows struggled during the quarter, as did Entertainment & Devices. (Online Services is still losing money, but less.) Windows client income was down 20 percent, compared to the year-ago quarter, which was right before Microsoft launched Windows 8. Income from Entertainment & Devices was down 171 percent compared to the year-ago quarter."

Men visst, klarar sig gör de absolut.

Skrivet av Zicsoen:

Jag tror nog att de skulle kunna få folk att generellt vara nöjda även om de enbart erbjuder MUI, fast det krävs ju förstås lite fler förändringar än vad 8.1 lyckats erbjuda. Om de lyckas med det är ju däremot en sak för sig. Denna biten handlar ju dock mest eller kanske till och med uteslutande om möjligheter att kunna anpassa den visuella delen av MUI för desktop. Får väl bli att se vad 8.2 kommer att erbjuda (nästa år antar jag?), innan dess lär vi ju inte se några fler förändringar i alla fall.

Det lär alltid finnas folk som, om man ska hårddra det, använder en PC på ungefär samma sett som de gjorde 1995. Jag har svårt att se hur de ska bli nöjda sålänge helskärmstvånget är kvar, men det kan ju hända. I viss mån har ju faktiskt 8,1 blivit mer desktopvänligt än gamla 8.0.

Skrivet av tvelander:

Kör Start 8 överallt utom plattan ofc.

Farsan kör windows 8.1 nu och jag visa han hur man gör så tryckte han hela tiden på windows loggan och han fattade ingenting.

Så fråga han vart är start menyn.

Så sa jag den ser ut så här nu, och han bara -.-.

Installera Start8 på hans PC och sen blev allt mycket bättre.

Microsoft BORDE ge folk VAL.

Jag kom att tänka på den här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.