Behöver hjälp av en audiophile för val utav ljudkort

Permalänk

Behöver hjälp av en audiophile för val utav ljudkort

Hej! jag är extremt ny på detta forum så ta gärna hänsyn till det.
Nu till BF4 så tänker jag köpa några hörlurar som heter audio technica ad700x. Detta är bestämmt och jag kommer ignorera folk som svarar med "köp razer tiamat" eller nått i den stilen.
Jag har byggt en riktigt bra gamingdator och går It inrikting i gymnasiet så jag är inte dålig på datorer, men jag kan inte så mycket om ljud. Och jag skulle gärna vilja lära mig rätt och veta vad vad man behöver till vad osv.

Hursomhelst så har jag ett "Asus saberooth z87 moderkort) och när jag lyssnar på mina nuvarande hörluar som jag tänker använda för musik (Denon AH-D1100) så kan de highsen vara lite öklara tycker jag. Jag är skälv inte en audiophile men jag tycker att ljudet i vissa låtar med vissa ord så kan det vara lite för ljust på vissa ord som är lite irriterande. Och i vissa låtar som jag lyssnar på så kan det brusa en del speciellt när man höjer volymen och när det är tyst i låten. Jag är nästan säker på att det är för att ampen på moderkortet inte är så bra.

Frågan: Jag vet inte riktigt vad jag ska köpa för att inte slösa pengar men förbättra ljudet till båda hörlurarna, jag tror jag ska köpa ett ljudkort som heter ASUS ROG Xonar Phoebus. Men kommer jag kunna koppla in båda hörlurana i det eller måste jag koppla ur hörlurarna varje gång jag byter mellan gaming och musik? Om ni undrar så brukar jag lyssna för det mesta på hip hop (Big Pun, 2pac, Canibus, mos def osv)
Är detta jag behöver för att kunna utnyttja och få bra ljudkvalite för hörlurarna eller behöver jag något mer?
Jag har en lätt dyslexi diagnos så hoppas ni inte stör er allt för mycket på stavningen, och jag är mycket tacksam för förklarande svar och inte bara köp det här och gör så förklara gärn lite varför.

Visa signatur

Case: Obsidian 900D CPU: 4770k Mobo: Asus Sabertooth z-87 GPUs 2x Evga 780 3gb Sc RAM: 16GB Vengeance 4x4GB PSU: Corsair Ax 1200i SSD: 2x Samsung 840 256Gb Pro Keyboard: Qpad Mk-85 Monitors: Primary: ASUS VG248QE 144Hz 24' Battlescreen: Packard Bell Viseo 24' Portraitmode: Dell 24' Deskstand: Ergotron DeskStand: DS100 HDD: 2x WD Black 4tb raid 1 Mouse: Deathadder 2013 Mouse Mat: Razer Goliathus Speed

Permalänk
Medlem

Det tar ju annars en bråkdels sekund att byta lurarna så förstår inte problemet.

Permalänk
Medlem

Varken AH-D1100 eller AD700X är ju supertunga att driva så det är kanske inte säkert att ljudkortet gör extremt stor skillnad i det avseendet. Däremot tror jag säkert att du kan vinna i minskade brusnivåer. Ser man strikt till ljudkvalitet så är det oftast bäst att ha ett externt ljudkort som sitter utanför den mycket störningsrika miljön inne i datorn.
Ang. diskanten så är det svårt att svara säkert på ved som gör den mindre tilltalande för dig. I regel så är det lurarna som spelar störst roll, men en bättre förstärkare kan definitivt åxå hjälpa. Källmaterialet kan åxå spela stor roll. Är det komprimerat med datareducerande algoritmer (MP3, AAC, OGG osv) så kan detta påverka en hel del, beroende på bitrate.

Hur som helst så kommer du att vara bättre rustad att driva "vilka lurar som helst" med Xonar Phoebus och troligen kommer ljudkvaliteten åxå att bli bättre. Hur mycket och hur stor skillnad du kommer att uppleva är ju däremot svårt att sia om.
Sen återstår ju fortfarande frågorna om hur mycket lurarna och källmaterialet påverkar.

Permalänk

Tack så mycket för ditt svar!! När jag tänker efter så när jag märker att de höga tonerna är dåliga så är det för att låtens kvalite inte är så bra.
Fråga: Kommer jag att behöva att koppla ut och in hörlorarna ifrån ljudkortet när jag vill använda dem?

Visa signatur

Case: Obsidian 900D CPU: 4770k Mobo: Asus Sabertooth z-87 GPUs 2x Evga 780 3gb Sc RAM: 16GB Vengeance 4x4GB PSU: Corsair Ax 1200i SSD: 2x Samsung 840 256Gb Pro Keyboard: Qpad Mk-85 Monitors: Primary: ASUS VG248QE 144Hz 24' Battlescreen: Packard Bell Viseo 24' Portraitmode: Dell 24' Deskstand: Ergotron DeskStand: DS100 HDD: 2x WD Black 4tb raid 1 Mouse: Deathadder 2013 Mouse Mat: Razer Goliathus Speed

Permalänk
Medlem
Skrivet av HardcoreHardware:

Tack så mycket för ditt svar!! När jag tänker efter så när jag märker att de höga tonerna är dåliga så är det för att låtens kvalite inte är så bra.
Fråga: Kommer jag att behöva att koppla ut och in hörlorarna ifrån ljudkortet när jag vill använda dem?

Man brukar väl stoppa i lurarna i ljudkortet om man vill använda dem.

Permalänk

Det förstår väll jag också... Men FRÅGAN är om jag kan ha TVÅ stycken hörlurar kopplade in till LJUDKORTET samtidigt??? Så jag inte behöver koppla ur och in varje gång jag byter, mellan musik och gaming. Denon för musik, ad700x för gaming.

Visa signatur

Case: Obsidian 900D CPU: 4770k Mobo: Asus Sabertooth z-87 GPUs 2x Evga 780 3gb Sc RAM: 16GB Vengeance 4x4GB PSU: Corsair Ax 1200i SSD: 2x Samsung 840 256Gb Pro Keyboard: Qpad Mk-85 Monitors: Primary: ASUS VG248QE 144Hz 24' Battlescreen: Packard Bell Viseo 24' Portraitmode: Dell 24' Deskstand: Ergotron DeskStand: DS100 HDD: 2x WD Black 4tb raid 1 Mouse: Deathadder 2013 Mouse Mat: Razer Goliathus Speed

Permalänk
Medlem
Skrivet av HardcoreHardware:

Det förstår väll jag också... Men FRÅGAN är om jag kan ha TVÅ stycken hörlurar kopplade in till LJUDKORTET samtidigt??? Så jag inte behöver koppla ur och in varje gång jag byter, mellan musik och gaming. Denon för musik, ad700x för gaming.

Det tar inte tjugo år att byta lurarna,hur ofta byter du egentligen?
Kan tyvärr inte riktigt svara på din fråga,du får väl kolla om det finns dubbla lurjack.

Permalänk

Herregud.... Nej det tar inte tjugo år att byta men jag vill inte krypa under mitt skrivbord och böka runt varje gång jag ska byta det. Och jag kommer förmodlingen att vilja byta rätt ofta.
Du verkar kunna en del om ljud och sånt men om du bara ska sitta bakom datorn och vara dryg så hjälper du ju ingen, här har jag frågat om och om igen samma fråga och ändå så kunde du inte svara på den. Vad fan spelar det för roll om jag ska byta hela tiden.....
Du verkar sitta rätt mycket på detta forum så man antar väll att du verkar vilja hjälpa folk, men du hjälper ingen med att slösa deras tid och stubin.
Om du kan mycket om ljud, vad skulle du föreslå i mitt fall?

Visa signatur

Case: Obsidian 900D CPU: 4770k Mobo: Asus Sabertooth z-87 GPUs 2x Evga 780 3gb Sc RAM: 16GB Vengeance 4x4GB PSU: Corsair Ax 1200i SSD: 2x Samsung 840 256Gb Pro Keyboard: Qpad Mk-85 Monitors: Primary: ASUS VG248QE 144Hz 24' Battlescreen: Packard Bell Viseo 24' Portraitmode: Dell 24' Deskstand: Ergotron DeskStand: DS100 HDD: 2x WD Black 4tb raid 1 Mouse: Deathadder 2013 Mouse Mat: Razer Goliathus Speed

Permalänk
Medlem
Skrivet av HardcoreHardware:

Herregud.... Nej det tar inte tjugo år att byta men jag vill inte krypa under mitt skrivbord och böka runt varje gång jag ska byta det. Och jag kommer förmodlingen att vilja byta rätt ofta.
Du verkar kunna en del om ljud och sånt men om du bara ska sitta bakom datorn och vara dryg så hjälper du ju ingen, här har jag frågat om och om igen samma fråga och ändå så kunde du inte svara på den. Vad fan spelar det för roll om jag ska byta hela tiden.....
Du verkar sitta rätt mycket på detta forum så man antar väll att du verkar vilja hjälpa folk, men du hjälper ingen med att slösa deras tid och stubin.
Om du kan mycket om ljud, vad skulle du föreslå i mitt fall?

Det finns väl en volymkontroll till ljudkortet men det är bara ett lurjack på det,tänkte det kan man ju ha på skrivbordet.
En lösning är annars att skaffa lurstärkare med dubbla uttag men då kostar det ju lite.

Permalänk
Medlem

Nå, det finns ju Y-splittar att köpa.

Sen vilken åverkan det har på ljudkvaliten, vetefasen. Men det är då ett alternativ.

Permalänk

Okej men tycker ni att jag ska köpa asus zonar phoebus och sen kanske en amp för ett okej pris till mina andra hörlurar? Eller finns det några andra alternativ som verkar bra? y-splittar tror jag nog inte jag ska köra med eftersom jag kommer att tweaka ljudet så då vill jag inte ha samma ljud-inställnningar på båda.

Visa signatur

Case: Obsidian 900D CPU: 4770k Mobo: Asus Sabertooth z-87 GPUs 2x Evga 780 3gb Sc RAM: 16GB Vengeance 4x4GB PSU: Corsair Ax 1200i SSD: 2x Samsung 840 256Gb Pro Keyboard: Qpad Mk-85 Monitors: Primary: ASUS VG248QE 144Hz 24' Battlescreen: Packard Bell Viseo 24' Portraitmode: Dell 24' Deskstand: Ergotron DeskStand: DS100 HDD: 2x WD Black 4tb raid 1 Mouse: Deathadder 2013 Mouse Mat: Razer Goliathus Speed

Permalänk
Medlem

Går det inte bara att spara och byta profil då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HardcoreHardware:

Okej men tycker ni att jag ska köpa asus zonar phoebus och sen kanske en amp för ett okej pris till mina andra hörlurar? Eller finns det några andra alternativ som verkar bra? y-splittar tror jag nog inte jag ska köra med eftersom jag kommer att tweaka ljudet så då vill jag inte ha samma ljud-inställnningar på båda.

Du gör som du vill,du kan köpa en lurstärkare men de kostar en liten slant men är oftast bättre än de som sitter inbyggda i ljudkorten.
En sådan har jag,dubbla volymrattar är också smidigt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=253550

Permalänk

okej, men den den ampen så kan man väll använda 2 hörlurar? jag kommer att ha 3.5mm in och 6.3mm in så det är inga problem. Men vad är igentligen skillnaden mellan en amp och ett ljudkort? Det finns ju en inbyggd amp i ljudkortet men vad är det man vinner och förlorar på de olika? Du får ursäkta min inkompetens när det kommer till ljud, jag vill bara ha det bästa men jag har inte kunnat lära mig via youtube eller nått annat vad jag igentligen behöver. Det ända jag vet är att det inbygga ljudkortet på moderkortet inte är så bra. Och att man inte bara kan ha bra hörlurar utan man måste också ha bra kringutrusstning så man kan nyttja hörlurarna. typ som att man köper en 4k skärm men man måste ha bra komponenter i sin dator bara för att kunna få det att funka bra.

Visa signatur

Case: Obsidian 900D CPU: 4770k Mobo: Asus Sabertooth z-87 GPUs 2x Evga 780 3gb Sc RAM: 16GB Vengeance 4x4GB PSU: Corsair Ax 1200i SSD: 2x Samsung 840 256Gb Pro Keyboard: Qpad Mk-85 Monitors: Primary: ASUS VG248QE 144Hz 24' Battlescreen: Packard Bell Viseo 24' Portraitmode: Dell 24' Deskstand: Ergotron DeskStand: DS100 HDD: 2x WD Black 4tb raid 1 Mouse: Deathadder 2013 Mouse Mat: Razer Goliathus Speed

Permalänk
Medlem
Skrivet av HardcoreHardware:

okej, men den den ampen så kan man väll använda 2 hörlurar? jag kommer att ha 3.5mm in och 6.3mm in så det är inga problem. Men vad är igentligen skillnaden mellan en amp och ett ljudkort? Det finns ju en inbyggd amp i ljudkortet men vad är det man vinner och förlorar på de olika? Du får ursäkta min inkompetens när det kommer till ljud, jag vill bara ha det bästa men jag har inte kunnat lära mig via youtube eller nått annat vad jag igentligen behöver. Det ända jag vet är att det inbygga ljudkortet på moderkortet inte är så bra. Och att man inte bara kan ha bra hörlurar utan man måste också ha bra kringutrusstning så man kan nyttja hörlurarna. typ som att man köper en 4k skärm men man måste ha bra komponenter i sin dator bara för att kunna få det att funka bra.

Ja du kan använda två hörlurar till den,
Amp och ljudkort är två helt olika saker dvs äpplen och päron,motorcykel och bil osv osv osv.
Jag är kunnig om ljud men har inte svaret på alla frågor i universum,man får helt enkelt utforska lite på egen.

Permalänk
Medlem

Kort och gott: Huvudnumret med ett ljudkort är att utföra DA omvandlingen, d.v.s. konvertera det digitala ljudet du spelar upp från datorn till en analog signal som kan driva hörlurar och högtalare. En DAC med andra ord. Den signalen i sig kan dock inte driva så mycket, så den måste förstärkas. Du kopplar alltså din svaga analoga signal ("line level") till en förstärkare. Antingen en ensamstående, eller en inbyggd om du anlsuter "aktiva" högtalare, t.ex. så har de flesta normala "datorhögtalare" ala Logitech inbyggd förstärkare i ena högtalaren eller basen. Ljudkort har så gott som alltid en hörlursutgång med en liten förstärkarkrets som driver den. Vill man ha mer seriösa greijer köps ofta DAC och förstärkare skilt eller åtminstone som en extern enhet, som ett exempel igen så har hemmabio "receivers" allt det inbyggt och mycket mer.

Permalänk

Tack för en riktigt bra förklaring!!

Visa signatur

Case: Obsidian 900D CPU: 4770k Mobo: Asus Sabertooth z-87 GPUs 2x Evga 780 3gb Sc RAM: 16GB Vengeance 4x4GB PSU: Corsair Ax 1200i SSD: 2x Samsung 840 256Gb Pro Keyboard: Qpad Mk-85 Monitors: Primary: ASUS VG248QE 144Hz 24' Battlescreen: Packard Bell Viseo 24' Portraitmode: Dell 24' Deskstand: Ergotron DeskStand: DS100 HDD: 2x WD Black 4tb raid 1 Mouse: Deathadder 2013 Mouse Mat: Razer Goliathus Speed