Datorn fryser 1-2 sekunder för att sedan fortsätta normalt

Permalänk
Avstängd

Datorn fryser 1-2 sekunder för att sedan fortsätta normalt

Hej!

Har ett märkligt problem som jag absolut inte blir klok på.

När jag spelar så kan grafiken frysa helt slumpmässigt i 1-2 sekunder. Grafiken står still eller "fladdrar", typ som när man ghostar in i en vägg i cs 1.6 om ni minns det och ljudet är loopat. Sen släpper det och spelet fortsätter normalt som om det aldrig hänt. Misstänkte att det kanske var grafikproblem så jag bytte ut mitt 5970 till ett nytt 290X.

Samma problem trots bytet. Körde memtest86 ett dygn typ. 13 passes vill jag minnas, NOLL memory errors. Har kört CPU burn in för att kolla tempen och stabiliteten. Flera timmar utan problem och tempen på CPU'n går aldrig över 82ish på någon av kärnorna. Så varm blir den dessutom aldrig när jag spelar då full load är orealistiskt.

Har precis uppgraderat mitt system och har nu följande spec:

Processor: Haswell i7 @ 4.4 ghz.
Moderkort: MSI MPOWER MAX med senaste bios versionen.
Grafik: Sapphire 290X testat både beta och release drivers.
Hårddiskar: Intel 530 series 120gb raid 0
Nätagg: Corsair AX 860.
Kylning CPU: Corsair H80i.
OS: Windows 8.1 med classic shell.

I windows upplever jag att youtube oxå kan lagga till helt random, bilden fryser i nån sekund men ljudet fortsätter normalt för att sedan fortsätta.

Blir fan inte klok på det alltså. Är det nån bios inställning som är fel? Är det nån schemalagd aktivitet i windows som typ stänger av nån hårddisk eller vad fan är det som pågår?

Innan systemuppgraderingen så körde jag en Phenom II 965 med samma grafikkort, nätagg, hårddiskar. Inga problem alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hårddisken som bråkar ? Har du senaste firware för Intel 530 ?
Kollat i event-loggen ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av root123:

Hårddisken som bråkar ? Har du senaste firware för Intel 530 ?
Kollat i event-loggen ?

Har ej tänkt på att det ens finns firmware uppgraderingar för 530 serien.

Har ej kollat event loggen, vart har vi den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Loggarna finns på

Kontrollpanelen-->Administrationsverktyg-->Loggboken-->Windowsloggar

Kolla främst i Systemloggen

Permalänk
Medlem

Här står lite om ett känt problem med 530-serien

Intel releases fix for SSD 530 Series wake hang bug

http://www.bit-tech.net/news/hardware/2013/08/28/intel-530-bu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av root123:

Loggarna finns på

Kontrollpanelen-->Administrationsverktyg-->Loggboken-->Windowsloggar

Kolla främst i Systemloggen

Eller så trycker man på Start och skriver Loggboken

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Har du installerat om Windows 8.1 nyligen eller kör du fortfarande på betan? Kolla Aktivitetshanteraren under fliken Information hur processoranvändningen ligger på processen Systemavbrott när dessa frysningar sker. Jag hade precis exakt ett likadant fel som löstes genom att installera om Windows.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dencre:

Har du installerat om Windows 8.1 nyligen eller kör du fortfarande på betan? Kolla Aktivitetshanteraren under fliken Information hur processoranvändningen ligger på processen Systemavbrott när dessa frysningar sker. Jag hade precis exakt ett likadant fel som löstes genom att installera om Windows.

Gick o köpte en windows 8 skiva när 8.1 släpptes så det har aldrig varit nån beta installerad :S

Ska uppdatera mina SSD diskar o kolla vad som händer!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Insåg snabbt att jag hade 2st 520 series SSD'er som redan har den senaste firmwaren. :/

Gick in i loggboken och hittade lite fel som typ låg o loopade sig själva. Exempel nedan:

The MSIClock_CC service terminated unexpectedly. It has done this 3991 time(s).
The MSIClock_CC service terminated unexpectedly. It has done this 68755 time(s).
The MSIClock_CC service terminated unexpectedly. It has done this 71447 time(s).

osv.
Visade sig att programmet var MSI Command center. Har avinstallerat skiten så får vi se hur det går nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Eller så trycker man på Start och skriver Loggboken

Och har man tur så funkar det och har därmed lärt sig NADA ...