Ska jag lära mig ett nytt språk eller köra på samma?

Permalänk
Avstängd

Ska jag lära mig ett nytt språk eller köra på samma?

Har kört Python nu i 2 år och det är mitt första språk jag lärt mig. Jag har alltså bara programmerat i 2 år och det är kul som fan.
Jag har programmerat 3-4 timmar om dagen under dessa 2 åren i runda slängar. Jag har fortfarande mycket att lära mig men jag tycker att jag har gått från att vara noob till att bli avancerad nybörjare (känner jag).

Hur som helst så undrar jag om det är bra att lära sig fler språk eller ska jag köra vidare på python. Jag vet inte riktigt vad mitt mål med programmeringen är, utan det är mer något jag tycker är kul, men jag tror att jag kommer ha nytta av det senare i livet. Jag ska nämligen börja på Universitet och gå 5 år Matematik för att kunna bli statistiker/kvantare på något företag. Det ska tydligen vara en stor fördel att kunna programmera lite, ni får rätta mig om jag har fel.

Om jag nu skulle byta språk så kommer det känns rätt jobbigt eftersom att jag börjar ju från 0, alltså jag är noob igen. Inte så farligt men det känns som att jag får klättra uppför samma backa igen

Permalänk
Medlem

Man väljer språk beroende på vad man vill programmera, bestäm dig för ett projekt och välj sen ett passande språk

Permalänk

Man börjar nästan aldrig från noll när man lär sig ett nytt språk och redan kan något annat sedan innan. De flesta språk kretsar kring samma principer så för det mesta är det rätt lätt att sätta sig in i andra språk. Lite som att lära sig danska eller norska som svensk.

Vet inte riktigt vad som används inom statistiken, men Python verkar vara rätt populärt på universiteten då det är så enkelt att lära sig. Dock vet jag inte vad som gäller ute i arbetslivet. Men att kunna lite funktionell programmering, LISP, Haskell eller något annat kul är nog inte helt dumt. Jag skulle också vilja slänga in något språk som C (inte C++) i mixen, just för att det kan vara bra att kunna koda saker som är nära hårdvaran och därmed kan använda så mycket utav datorn som möjligt. Men antagligen lär du inte behöva använda det i verkligheten, men som sagt jag har ingen direkt koll på den här delen av arbetsmarknaden.