7970 för 1899:-, Powercolor något att ha?

Permalänk
Medlem

Fick beställt ett jag med.. Tänkte jag skulle vänta lite med grafikkort men detta var det jag väntat på. Fin uppdatering i min burk!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk

Jag skulle gärna vilja veta vad skillnaden är på det här kortet jämfört med dom andra tredjeparts-korten som Asus och Gigabyte.

Och visst kommer ett nätagg på 650W klara det här kortet + en i5 2500k på ett P8P67 moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem

Har lagt en beställning för uthämtning och betalning i butik, men kan man då åka på prishöjningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Webhallen
Skrivet av zAjben:

Har lagt en beställning för uthämtning och betalning i butik, men kan man då åka på prishöjningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, vi kör alltid:
Om priset går ner: då får du det lägre priset.
Om priset går upp: då behåller du ditt lägre pris på ordern.

Man förlorar aldrig på att boka upp sig, finns bara att vinna på det.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Nope, vi kör alltid:
Om priset går ner: då får du det lägre priset.
Om priset går upp: då behåller du ditt lägre pris på ordern.

Man förlorar aldrig på att boka upp sig, finns bara att vinna på det.

Ni är bäst helt enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Den ska vara röd:
http://www.powercolor.com/global/products_features.asp?id=465

Den andra bilden har cachats felaktigt i vårt system och bör försvinna inom 24 timmar.

Ursäkta men skulle ni kunna länka till 7870 kortet på powercolors hemsida? Jag kunde inte hitta något kort med namnet "AX7870 2GBD5-M2DH"...

Och gäller prisökningen på den nya batchen båda för 7970 och 7870?

Permalänk
Medlem

dat price

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

riktigt bra pris, skulle ha köpt, men har inget behov

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem

Är påväg att beställa två stycken istället för ett 290x. Såg bara att det inte var någon kylning på vramen och undrar om det kan bli problem? Och cf stödet brukar fungera på nya spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Nope, vi kör alltid:
Om priset går ner: då får du det lägre priset.
Om priset går upp: då behåller du ditt lägre pris på ordern.

Man förlorar aldrig på att boka upp sig, finns bara att vinna på det.

Fantastiskt! Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Nope, vi kör alltid:
Om priset går ner: då får du det lägre priset.
Om priset går upp: då behåller du ditt lägre pris på ordern.

Man förlorar aldrig på att boka upp sig, finns bara att vinna på det.

Såg nu att priset på 7990 gick ner till 3995, la en beställning på det igår, innebär det även här att man får det för det billigare priset, trots att man redan har betalat egentligen?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Skrivet av RawN:

Såg nu att priset på 7990 gick ner till 3995, la en beställning på det igår, innebär det även här att man får det för det billigare priset, trots att man redan har betalat egentligen?

Läs inlägg #124

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Läs inlägg #124

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag läste det, därför jag också frågar vad som gäller om man redan HAR betalat, till skillnad från postförskott. Får jag mellanskillnaden tillbaka då kortet skickas, eller får jag det nu direkt?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texaco:

Är påväg att beställa två stycken istället för ett 290x. Såg bara att det inte var någon kylning på vramen och undrar om det kan bli problem? Och cf stödet brukar fungera på nya spel?

Om du har dåligt luftflöde i lådan så kan det potentiellt bli problem.
CF profiler brukar vara okej day1 på dom största släppen samt AMD sponsrade titlar men annars kan man behöva vänta.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av scared:

Ursäkta men skulle ni kunna länka till 7870 kortet på powercolors hemsida? Jag kunde inte hitta något kort med namnet "AX7870 2GBD5-M2DH"...

Och gäller prisökningen på den nya batchen båda för 7970 och 7870?

http://www.powercolor.com/Global/products_features.asp?id=396 (Verkar vara ett extra "M" i vår beteckning men detta är länken vi fick av PowerColor så vi antar att den är korrekt.)
Prishöjningen på 100 kr kommer bara att påverka 7970. 7990 Sänktes precis 150 kr och 7870 kommer att ligga kvar på 1295.

Skrivet av Texaco:

Är påväg att beställa två stycken istället för ett 290x. Såg bara att det inte var någon kylning på vramen och undrar om det kan bli problem? Och cf stödet brukar fungera på nya spel?

Om du hade tänkt köra någon slags extremöverklockning lär det ställa till det.
För vanliga dödliga är det inget att hänga upp sig på.

CF (och SLI) brukar oftast funka relativt problemfritt nuförtiden. Det finns förstås undantag men det är inte som för några år sedan när det var totalt lotto om det fungerade ordentligt

Skrivet av RawN:

Såg nu att priset på 7990 gick ner till 3995, la en beställning på det igår, innebär det även här att man får det för det billigare priset, trots att man redan har betalat egentligen?

Om du redan betalt görs ingen retur per automatik men om prisjusteringen skett en dag eller två innan så brukar vår kundtjänst lösa tillbaka mellanskillnaden om man hör av sig.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

Får man med amds never settle spelbundle med 7990n?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av snailmagic:

Får man med amds never settle spelbundle med 7990n?

Enligt AMD ska det ingå i kartongen på alla 7990 redan från fabrik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Lade precis en beställning på 2st 7970´s, men en fråga dock till Webhallen om jag inte missat detta i tråden:
Får man med någon CF-brygga?
Annars vet jag om så jag kan lägga till det till mina övriga beställningar.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Tänk på att dom använder en I7 3960X på 4GHz, alltså en ganska strömkrävande processor. Men 630W är nog det absoluta minimum, dock så länge den är 80+ certifierad borde det väl gå. Dock inget jag hade velat köra med så pass länge.

80+ certen har inget med vad du får ut av agget att göra, det är en effektivtets rating på hur stor förlusten är från väggen.
Har du ett 650W agg så ska det ge dig 650W oavsett, certifieringen säger bara att du inte får ut sämre än just 80% effektgrad, dvs ett 650W agg med 80+ cert ska inte dra mer än (650/80)*100W = ~812W från uttaget. Förlusten görs om till värme och ratingen är även vid 100% load.

Om nätagget klarar loaden är det ingen problem även om de ligger på 100% av sin maxload hela tiden, problematiken uppstår dock när du försöker dra mer ur agget än det stabilt klarar. Spelar ingen roll om du har ett agg på 500W eller 1000W om du drar ut 450W ur det och båda har samma rating vid den loaden (ska tilläggas att just vid ~50% load har ofta de bättre aggen som bäst verkningsgrad och certen kräver högre just där men små skillnader) värmeutveckligen och effektiviteten är den samma och så länge det inte är ett dåligt 500W agg ska de vara lika stabilt m.m.

Bättre att räkna lite i överkant men ett stabilt 650W agg borde klara CF 7970 och en bra CPU, dock kan det vara värt att kolla av hur mycket det drar innan man börjar överklocka hej vilt och kopplar in massa andra saker som drar från agget med.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

När ni som har beställt får era kort, gör gärna en kort recension på kylaren

Permalänk
Webhallen
Skrivet av pimpy:

Lade precis en beställning på 2st 7970´s, men en fråga dock till Webhallen om jag inte missat detta i tråden:
Får man med någon CF-brygga?
Annars vet jag om så jag kan lägga till det till mina övriga beställningar.

Ärligt svar: vi vet inte och PowerColor hade inte heller koll när vi frågade dem.

På deras hemsida står det "CrossFire Cable (Optional)" vilket ju är ganska kryptiskt.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Nu är det här ingen garanti, men när jag köpte mitt HD7950 PCS+ från Powercolor så fick jag med en CF-brygga...så det borde ju följa med

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har aldrig kört PowerColor, men har testat MSI på moderkort i datorer från sent 90-tal fram till nu, har gått sönder inom ett år i 100% av fallen.

Körde Powercolor 5850, funkade perfekt.
Kör MSI moderkort just nu och tror jag haft det i lite över ett år, fungerar än

Alla har vi olika erfarenheter.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Beställde 2st 7970 och ett 1000w corsair agg för att vara på den säkra sidan. Ska bli spännande!

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Ahhhh...Kunde inte låta bli. Skickade iväg en beställning på ett kort. Ska bli spännande hur det presterar. Antar att det blir bättre, mycket bättre än det jag har nu. Har nåt simpelt graffe i nu, bara för att få bild. Så nu måste jag ta itu med resten av datorn

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

80+ certen har inget med vad du får ut av agget att göra, det är en effektivtets rating på hur stor förlusten är från väggen.
Har du ett 650W agg så ska det ge dig 650W oavsett, certifieringen säger bara att du inte får ut sämre än just 80% effektgrad, dvs ett 650W agg med 80+ cert ska inte dra mer än (650/80)*100W = ~812W från uttaget. Förlusten görs om till värme och ratingen är även vid 100% load.

Om nätagget klarar loaden är det ingen problem även om de ligger på 100% av sin maxload hela tiden, problematiken uppstår dock när du försöker dra mer ur agget än det stabilt klarar. Spelar ingen roll om du har ett agg på 500W eller 1000W om du drar ut 450W ur det och båda har samma rating vid den loaden (ska tilläggas att just vid ~50% load har ofta de bättre aggen som bäst verkningsgrad och certen kräver högre just där men små skillnader) värmeutveckligen och effektiviteten är den samma och så länge det inte är ett dåligt 500W agg ska de vara lika stabilt m.m.

Bättre att räkna lite i överkant men ett stabilt 650W agg borde klara CF 7970 och en bra CPU, dock kan det vara värt att kolla av hur mycket det drar innan man börjar överklocka hej vilt och kopplar in massa andra saker som drar från agget med.

Dold text

Vet vad 80+ certifiering betyder, men det brukar också ha en viss inverkan på kvalitén och stabiliteten på komponenterna inom ett nätaggregat. Inte som man aldrig har sett eller hört om att ett nätaggregat från en mindre okänd tillverkare vara bemärkt 1000W med att det strejkar vid 500W.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag undrar om det finns planer att rea ut 7950 3gb serien också. För visst blir det knasigt med 7950 och 7970 i crossfire?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av onoroc:

Hej,

Jag undrar om det finns planer att rea ut 7950 3gb serien också. För visst blir det knasigt med 7950 och 7970 i crossfire?

Nej då. Ska inte vara några problem.
Men du kommer inte få ut mer prestanda än om du skulle köra 2 st 7950 CF.
http://sites.amd.com/PublishingImages/Public/Graphic_Illustra...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej då. Ska inte vara några problem.
Men du kommer inte få ut mer prestanda än om du skulle köra 2 st 7950 CF.
http://sites.amd.com/PublishingImages/Public/Graphic_Illustra...

Där ser man då fick jag lite att fundera på. Tackar för infon

Permalänk
Medlem

undrar om 7970 i denna utförsäljning är GHz ed.?

Visa signatur

Citera för svar!