Permalänk
Medlem

Datorn startar men ingen bild

hej, nu är det så att jag har uppdaterat datorn, det här var mitt fjärde bygge, så jag har någon koll på hur man bygger. Som jag ser så är allt kopplat som det ska vara och grafikkortet lyser grönt. Det som händer är att allt startar, fläktarna går på, hårddisken och ssden går på, och grafikkortet går på, men jag får ingen bild.
När jag startar datorn så lyser en diod rött (har aldrig hänt förr), sen försvinner det.

Specs : gigabyta fxa 990 uda3, xfx pro 750w, samsung 840 pro, asus r9 280x och fx 8350.
gamla spec : x4 965 black edition, gigabyte 560ti och ingen ssd.

Permalänk
Medlem

Det kommer inte upp något error eller något? Ingen bild alls? Har för mig att en lampa i min dator alltid blinkar rött vid uppstart, men men. Har du tagit bort någon jumper från moderkortet?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Om en lampa lyser som aldrig varit tänd förut så kan det ju vara aktuellt att plocka fram manualen och läsa vad lampan betyder, om det inte rent av står på moderkortet bredvid den, det kan ju bidra med någon ledtråd...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

kan också va nättaget som inte är OK ... hade samma problem med min i en månad innan jag hittade felet .....

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHZ Mainboard Gigabyte 990FXA UD3 rev 1.0 DDR DDR3 dual 1600 MHZ 8 GB GRAPHICS Gigabyte Radeon R9 280X OC 3 gig HDD 250 GB sata drive slave/1TB WD Blue main Extern 3TB 7200 rpm 3.0 USB Cooling chassi fans x2 / 1 PSU system FAN / 1 EVO 212 CPU fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Det kommer inte upp något error eller något? Ingen bild alls? Har för mig att en lampa i min dator alltid blinkar rött vid uppstart, men men. Har du tagit bort någon jumper från moderkortet?

Inget alls, helt svart. Eller det står att det inte finns signal.

Skrivet av Naga:

Om en lampa lyser som aldrig varit tänd förut så kan det ju vara aktuellt att plocka fram manualen och läsa vad lampan betyder, om det inte rent av står på moderkortet bredvid den, det kan ju bidra med någon ledtråd...

Det står ingenting om lampan, borde nog säga att lampan är på chassit.

Skrivet av arcticray:

kan också va nättaget som inte är OK ... hade samma problem med min i en månad innan jag hittade felet .....

Men allt annat fungerar, några så att mig att jag kanske behöver uppdatera BIOS.

Permalänk
Medlem

Du behöver uppdatera bios.
Många phenom moderkort stöder fx serien. Men för att de ska fungera måste man ofta uppdatera bios. Det fick jag göra i alla fall.

Permalänk
Medlem

Vilken revision har ditt moderkort(GA-990FXA-UD3) det finns 5st, har du den senaste biosen( annars installera den).
Pröva med att ta ut ditt nya grafikkort och sätt in det gamla och testa att starta upp med minimalt med maskinvara inkopplad dvs inga andra kort eller hd,dvd inkopplade. Om det fungerar där kolla i biosen på spänningsvärdena och se om dessa är normala.
Om detta är ok testa med att stänga ner sätt in din gamla CPU och ditt nya grafikkort starta upp med minimalt med maskinvara inkopplad, kolla i biosen på spänningsvärdena och se om dessa är normala. Testa nu med din nya CPU och ditt nya grafikkort starta upp med minimalt med maskinvara inkopplad, om detta fungerar så pröva att koppla in maskinvara efter maskinvara för att se var det fallerar. Om det stoppar med bara CPU och grafikkort installerat är mest troligt att ditt system tar mer ström än vad ditt nätaggregat klarar av att leverera.,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibla14:

Du behöver uppdatera bios.
Många phenom moderkort stöder fx serien. Men för att de ska fungera måste man ofta uppdatera bios. Det fick jag göra i alla fall.

Hur uppdaterar jag bios, gamla CPUn är sönder.

Skrivet av thomson:

Vilken revision har ditt moderkort(GA-990FXA-UD3) det finns 5st, har du den senaste biosen( annars installera den).
Pröva med att ta ut ditt nya grafikkort och sätt in det gamla och testa att starta upp med minimalt med maskinvara inkopplad dvs inga andra kort eller hd,dvd inkopplade. Om det fungerar där kolla i biosen på spänningsvärdena och se om dessa är normala.
Om detta är ok testa med att stänga ner sätt in din gamla CPU och ditt nya grafikkort starta upp med minimalt med maskinvara inkopplad, kolla i biosen på spänningsvärdena och se om dessa är normala. Testa nu med din nya CPU och ditt nya grafikkort starta upp med minimalt med maskinvara inkopplad, om detta fungerar så pröva att koppla in maskinvara efter maskinvara för att se var det fallerar. Om det stoppar med bara CPU och grafikkort installerat är mest troligt att ditt system tar mer ström än vad ditt nätaggregat klarar av att leverera.,

Det är v1 och jag testade med gamla grafikkortet och CPUn, men den startade inte ändå. Jag tog sönder gamla CPUn av misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroiz:

Hur uppdaterar jag bios, gamla CPUn är sönder.

Det är v1 och jag testade med gamla grafikkortet och CPUn, men den startade inte ändå. Jag tog sönder gamla CPUn av misstag.

Ok, har du testat med att nollställa CMOS(ska göras spänningslöst).

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Ok, har du testat med att nollställa CMOS(ska göras spänningslöst).

Med spänninglöst menar du att ström kabeln inte är i? Om ja, jag har testat cmos reset

Permalänk
Medlem

Vet du vilken bios version du hade installerat innan du gjorde din uppgradering

Permalänk
Medlem

När du skriver att din gamla cpu gick sönder var detta när den satt i moderkortet?
Kan något ha blivit skadat där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroiz:

Med spänninglöst menar du att ström kabeln inte är i? Om ja, jag har testat cmos reset

Japp det var det som jag menade ingen strömkabel i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Vet du vilken bios version du hade installerat innan du gjorde din uppgradering

Tyvärr inte

Skrivet av thomson:

När du skriver att din gamla cpu gick sönder var detta när den satt i moderkortet?
Kan något ha blivit skadat där?

Jag är nästan hundra på att moderkortet inte har skadats. Processorn gick nog sönder när jag försökte ta bort den från fläkten, den hade fastnat där av en anledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroiz:

Tyvärr inte

Jag är nästan hundra på att moderkortet inte har skadats. Processorn gick nog sönder när jag försökte ta bort den från fläkten, den hade fastnat där av en anledning

Ok, det är mest så att inget skräp har fastnat i cpu sockeln på moderkortet och orsakar problem.
Du har ingen möjlighet att låna en annan cpu dvs ej FX och testa om det fungerar att uppdatera din bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Ok, det är mest så att inget skräp har fastnat i cpu sockeln på moderkortet och orsakar problem.
Du har ingen möjlighet att låna en annan cpu dvs ej FX och testa om det fungerar att uppdatera din bios.

Nej ingen skräp, och jag tror jag kan hitta en gammal CPU som inte är fx, men kommer den orka med gpun? Eller spelar det ingen roll eftersom man vill bara uppdatera BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroiz:

Nej ingen skräp, och jag tror jag kan hitta en gammal CPU som inte är fx, men kommer den orka med gpun? Eller spelar det ingen roll eftersom man vill bara uppdatera BIOS?

Det bör inte vara några problem med en gammal cpu och din nya gpu, den ska bara användas för att uppdatera din bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Det bör inte vara några problem med en gammal cpu och din nya gpu, den ska bara användas för att uppdatera din bios.

Okej, tack så mycket! En fråga bara, hur uppdaterar jag BIOS?

Permalänk
Medlem

Most newer PCs have a fairly easy BIOS update procedure: Just download the .exe file from your PC manufacturer's Website, quit all open programs, run the .exe, and let it handle the patch; then reboot. If your PC suddenly shuts down in the middle of the BIOS update, you won't be able to boot up, so make sure you're not running off a laptop battery. orkade inte skriva själv..

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroiz:

Nej ingen skräp, och jag tror jag kan hitta en gammal CPU som inte är fx, men kommer den orka med gpun? Eller spelar det ingen roll eftersom man vill bara uppdatera BIOS?

Skrivet av Zeroiz:

Okej, tack så mycket! En fråga bara, hur uppdaterar jag BIOS?

Ladda ner manualen för ditt moderkort och kolla på sidan 64 om bios uppdatering, man uppdatera den via Windows alternativt även i biosläge när datorn startar upp.
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-990f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av accel1:

Most newer PCs have a fairly easy BIOS update procedure: Just download the .exe file from your PC manufacturer's Website, quit all open programs, run the .exe, and let it handle the patch; then reboot. If your PC suddenly shuts down in the middle of the BIOS update, you won't be able to boot up, so make sure you're not running off a laptop battery. orkade inte skriva själv..

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Ibland händer det att min dator inte heller får någon bild, då är jag tvungen att göra såhär: håller in start knappen tills datorn stängs av. Sen trycker jag av strömmen på nätaggregatet till datorn och trycker sedan på start knappen ett par gånger tills all ström kvar i datorn försvinner. Sen slår jag på strömmen igen på nätagget och då när jag startar datorn får jag bild igen.

Men detta är kanske inte lösningen i ditt fall, man vet aldrig.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Ladda ner manualen för ditt moderkort och kolla på sidan 64 om bios uppdatering, man uppdatera den via Windows alternativt även i biosläge när datorn startar upp.
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-990f...

Tack så mycket! Skall testas när jag hittat mig ett gammalt CPU!

Skrivet av vikham:

Ibland händer det att min dator inte heller får någon bild, då är jag tvungen att göra såhär: håller in start knappen tills datorn stängs av. Sen trycker jag av strömmen på nätaggregatet till datorn och trycker sedan på start knappen ett par gånger tills all ström kvar i datorn försvinner. Sen slår jag på strömmen igen på nätagget och då när jag startar datorn får jag bild igen.

Men detta är kanske inte lösningen i ditt fall, man vet aldrig.

Tyvärr så funkade det inte

Permalänk
Medlem

Hej! Det är rätt länge sen du hade det här problemet. Tänkte bara kolla om du hade löst drt och i så fall vad det var för fel. Hoppas du kommer ihåg då jag har också råkat för samma problem. Tacksam för svar.
Mvh
Kave

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - ASUS Z97 Pro WiFi AC - Intel Core i7 4970K 4.0 GHz - Corsair 16GB CL9 1866MHz VENGEANCE PRO Red - Gigabyte RTX 2060 Super - Corsair RM800W 80+ Gold - Corsair H80i - Samsung SSD EVO 970-Series 2TB - Win 10 Pro -64bit