Dålig grafik och lagg trots bra grafikkort

Permalänk

Dålig grafik och lagg trots bra grafikkort

Hej Sweclockare!

Köpte ett nytt grafikkort i går, ett R9 280X med 3gb minne, samt ett nytt nätagg på 750Watt.

Detta är min dator innan jag monterade in de två nya komponenterna:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c03154957...

När jag spelar bf4 så laggar de och fungerar inte klockrent.. står "bad framerate" när jag kör grafiktestet i spelets grafik-meny.
känns som att jag inte får ut det jag vill ur mitt stackars grafikkort..

Enligt andra så ska det flyta på väldigt bra med detta grafikkort på BF4 tydligen..

Vad kan jag göra? har googlat och läst ihjäl mig snart..

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få just nu.

Permalänk
Medlem

OS?

mitt R9 280x flyter på som fan i windows 8.1

kom ihåg att ändra till 64 bit. Tror BF4 kör på 32 bit default.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

OS?

mitt R9 280x flyter på som fan i windows 8.1

kom ihåg att ändra till 64 bit. Tror BF4 kör på 32 bit default.

Jag kör Win7 home premium 64bitar

jo jag kör bf4 i 64 bitars mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

OS?

mitt R9 280x flyter på som fan i windows 8.1

kom ihåg att ändra till 64 bit. Tror BF4 kör på 32 bit default.

Kanske dum fråga men hur ändrar jag till 64 bit? Har enligt mina mått mätt bra flyt men om jag kan få bättre så tar jag det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag har dåliga erfarenheter av färdigbyggda märkesdatorer - de brukar ha egna specialmoderkort som har alla möjliga konstigheter för sig (t.ex. brukar de kräva tillverkarens egna minnen för att starta; djävla artificiell bullshitbegränsning som de borde få stryk för). Testa om inte annat att installera senaste bios till moderkortet, om du inte redan har det.

Eller så ligger det kanske kvar något skit från GeForcedrivarna (om du nu hade ett 550 Ti innan) som bråkar med Catalyst?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Tack för snabba svar! Testade faktiskt precis att uppgradera bios, hittade någon konstig update när jag googlade på mitt moderkort och bios update typ.. verkade ju inte som att min moderkortstillverkare hade nån vettig sida iaf.. Hittade update på hp:s hemsida som jag testade och hör och häpna efter mycket strul och två dagars ständigt sökande och problemlösande så på något mystiskt sett så fungerade det helt plötsligt.. vad, hur och varför? kan man ju undra? men nu har jag 60-120 fps på full upplösning och ultra i inställningarna på BF3!

Permalänk

Har själv installerat AMD kort hos folk som bytt från nvidia och stött på problem själv där spelen vägrar flyta på bra, allting löstes dock med ominstallation av OS. Tror det är något i gamla NV drivisar som blockerar sin konkurrent.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Nu återstår ett bekymmer i spelet det är att det flimmrar lite på längre distanser vissa texturer försvinner och kommer tillbaka har det något med nån inställning i spelet att göra tro? ska testa vidare i morrn, nu ska jag sova..

Skrivet av Kärlekstrollet:

Har själv installerat AMD kort hos folk som bytt från nvidia och stött på problem själv där spelen vägrar flyta på bra, allting löstes dock med ominstallation av OS. Tror det är något i gamla NV drivisar som blockerar sin konkurrent.

Aha ok! Bra att veta! Ska nog ominstallera burken om ett tag ändå men för tillfället har mina bekymmer löst sig iaf tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrzoony:

Nu återstår ett bekymmer i spelet det är att det flimmrar lite på längre distanser vissa texturer försvinner och kommer tillbaka har det något med nån inställning i spelet att göra tro? ska testa vidare i morrn, nu ska jag sova..

Aha ok! Bra att veta! Ska nog ominstallera burken om ett tag ändå men för tillfället har mina bekymmer löst sig iaf tack för tipset!

Enligt Sweclockers video från GameX igår så hade deras utställda datorer (från BF4 och AMD) tillochmed dessa problem. Jag antar att det är en bugg då som ska åtgärdas inom kort. Alltså troligtvis inte mycket du kan göra åt det just nu, när tillverkaren har samma problem och ej löst ännu.

Visa signatur

3600X - Asus B450i - G.Skill 32GB Trident Z 3600MHz - MSI 5700XT Mech OC - Fractal Define Nano S - Samsung 970 EVO 500 GB - Corsair SF600 Platinum - Noctua NH-U14S

Permalänk
Skrivet av Gaurii:

Enligt Sweclockers video från GameX igår så hade deras utställda datorer (från BF4 och AMD) tillochmed dessa problem. Jag antar att det är en bugg då som ska åtgärdas inom kort. Alltså troligtvis inte mycket du kan göra åt det just nu, när tillverkaren har samma problem och ej löst ännu.

Hittade på en annan tråd att man skulle uppdatera drivrutinerna till grafik kortet till "13.11 Beta8" om man har tex ett R9 280X kort, jag ska testa med det, ska försöka återkomma med resultatet sen!

Undrar också varför det står bad framerate i options grafik/prestanda testet fortfarande!? trots att Fraps visar 60-120 under tiden man lirar. Vad har det testet för krav egentligen?