Radeon R9 290X från partnertillverkare i bästa fall innan årsskiftet – brist på grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Radeon R9 290X från partnertillverkare i bästa fall innan årsskiftet – brist på grafikkort

Den som ser fram emot skräddarsydda Radeon R9 290X från partnertillverkare kan få vänta länge. Samtidigt talar tillverkarna om brist på grafikprocessorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det alltid ska vara brist på kretsar när en ny serie släpps..

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem

AMD strikes back again!

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem

Nog den sämsta launchen som jag har varit med om.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelithium:

Nog den sämsta launchen som jag har varit med om.

Skulle inte säga det. Båda sidorna har haft sin beskärda del av dåliga lanseringar. Detta fall är dock nackdelen men att inte papperslansera kretsar. Då har man inte hunnit bygga upp ett lager och då finns det för få kretsar för att alla ska få ett kort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Så sjukt synd!
Med priskriget nu och så många i uppgraderingstankar så är det garanterat fler som gör som ja kommer göra, köpa 780 kort nu då istället. Ja vill inte vänta 2 månader till på detta, tyvärr

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xelithium:

Nog den sämsta launchen som jag har varit med om.

Då har du inte varit med så länge va ;). Korten fanns iaf tillgängliga på lanseringsdagen om än i begränsad mängd. Alltså ingen papperslansering som skett tidigare.

Aja.
Trist är det iaf. Dålig kombination med kass stockkylare och inga leveranser till partnertillverkarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Riktigt tråkigt. Jag hade bespetsat mig på ett R290X men om det ska vara så här kanske det är dags att kasta pengarna på Nvidia istället. Fånigt också när AMD lanserar tillsammans med BF4 att inte kunna erbjuda kort

Permalänk
Medlem

Arctic har sina kylare redo redan som presterar bättre än tillverkarnas, problem solved!

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skulle inte säga det. Båda sidorna har haft sin beskärda del av dåliga lanseringar. Detta fall är dock nackdelen men att inte papperslansera kretsar. Då har man inte hunnit bygga upp ett lager och då finns det för få kretsar för att alla ska få ett kort.

Eller så väntar man bara med lanseringen till kretsarna finns tillgängliga.

Permalänk
Medlem

Tråkigt är det men själv har man inte bestämt sig för Nvidia eller AMD än så för mig spelar det här ingen större roll än.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

För min del gör det inte så mycket, för hade ändå tänkt vänta på andra kylare, och något lägre priser.
Men tråkigt för de som vill köpa nu, eller väldigt snart. :-\

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ovanligt dåligt lansering. AMD brukar vara rätt bra på tillgängligheten på grafikkort vid lansering.
Tror det beror på att de spikat lansering till BF4 release. Spikar man lanseringsdag över ett halvt år i förväg så kan det bli trubbel.

EDIT:
Blir mer och mer övertygad om att mitt 7970 för 1899:- är det bästa köp jag gjort på väldigt länge. De går att undervolta/överklocka bra och har stöd för Mantle. Och till de pengarna så är det extremt prisvärt. 75% av prestandan hos Titan och 290X, fast till en bråkdel av priset. Samtidigt potential att bli en riktig best om Mantle levererar.

Permalänk

Känns som man kunde ha planerat detta bättre från AMDs sida. Känns ju väldigt löjligt också när dom har sitt samarbete med BF4 och att man skulle kunna köpa ett grafikkort+BF4 samtidigt så finns det inga kort....

Jag orkade inte vänta på eftermarknadskylarna i alla fall och köpte mig ett 780 istället

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte har planer på att skaffa ett innan årsskiftet i alla fall då :). Värre för de som verkligen vill ha ett nu för att vattenkyla eller liknande.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ovanligt dåligt lansering. AMD brukar vara rätt bra på tillgängligheten på grafikkort vid lansering.
Tror det beror på att de spikat lansering till BF4 release. Spikar man lanseringsdag över ett halvt år i förväg så kan det bli trubbel.

Var precis samma visa då 7970 lanserades. Dock så var efterfrågan betydligt större på det kortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Ovanligt dåligt lansering. AMD brukar vara rätt bra på tillgängligheten på grafikkort vid lansering.
Tror det beror på att de spikat lansering till BF4 release. Spikar man lanseringsdag över ett halvt år i förväg så kan det bli trubbel.

EDIT:
Blir mer och mer övertygad om att mitt 7970 för 1899:- är det bästa köp jag gjort på väldigt länge. De går att undervolta/överklocka bra och har stöd för Mantle. Och till de pengarna så är det extremt prisvärt. 75% av prestandan hos Titan och 290X, fast till en bråkdel av priset. Samtidigt potential att bli en riktig best om Mantle levererar.

Jag har ett starkt minne av att lanseringen av både 5870 och 5970 var exakt samma som den här lanseringen, alltså är det inte en ovanligt dålig lansering utan en helt normal lansering.

Faktum är att jag köpte två st 5970 när dom kom för 4500/st via specialkällor och sålde det ena i oöppnad förpackning med kvitto till en hungrig SweC'are för 6000 som var sur över att ingen hade några i lager.

Som någon annan skrev så var det ju tydligen samma visa med 7970.

Visa signatur
Permalänk

Det var synd att det blev såhär. Hoppas de kan lösa det så fort som möjligt!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Var precis samma visa då 7970 lanserades. Dock så var efterfrågan betydligt större på det kortet.

Och du vet hur stor efterfrågan det är på 290x? Jag lästa någonstans att 290x är amd's snabbast säljande kort. Kan inte uppvisa någon källa tyvärr.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Var precis samma visa då 7970 lanserades. Dock så var efterfrågan betydligt större på det kortet.

Nej inte alls. Då lättade de på NDA i slutet av december, men de var fullt öppna om att släppet var i Januari, och i Januari var det inte så dålig tillgång, de första med partnertillverkares egna kylare dyker upp redan nionde januari, ASUS DC-II fanns där 24:e Januari.

Permalänk
Medlem

Tur då att man har ett Asus GTX780DC2OC och inte behöver vänta på ett AMD 290x ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej inte alls. Då lättade de på NDA i slutet av december, men de var fullt öppna om att släppet var i Januari, och i Januari var det inte så dålig tillgång, de första med partnertillverkares egna kylare dyker upp redan nionde januari, ASUS DC-II fanns där 24:e Januari.

Ja det papperslanserades i december med säljstart 9e januari och det var enorm brist på kort vid det tillfället. Men som jag skrev så var efterfrågan stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Jag har ett starkt minne av att lanseringen av både 5870 och 5970 var exakt samma som den här lanseringen, alltså är det inte en ovanligt dålig lansering utan en helt normal lansering.

Faktum är att jag köpte två st 5970 när dom kom för 4500/st via specialkällor och sålde det ena i oöppnad förpackning med kvitto till en hungrig SweC'are för 6000 som var sur över att ingen hade några i lager.

Som någon annan skrev så var det ju tydligen samma visa med 7970.

Att det snabbt blir slutsålt, framförallt i populära butiker första veckorna vid lansering är inte så ovanligt från någon tillverkare av någonting. Lanseringen vi sett nu har varit ovanligt dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Ja det papperslanserades i december med säljstart 9e januari och det var enorm brist på kort vid det tillfället. Men som jag skrev så var efterfrågan stor.

Fast hur tillverkarna än gör så blir det fel eller?

Det AMD gjorde var att släppa NDA i december men säljstart var redan spikat till Januari. Folk brukar klaga på att de inte släpper NDA för recensioner i förhand, så när de gör det så är det fel? Det hade ju varit en annan sak ifall de haft säljstart i december fast inga grafikkort att sälja förrän Januari, DET hade varit papperslansering. Lite begränsad tillgång en eller två veckor efter lansering är inte konstigt, och alternativ kyllösning från dag ett är inte dåligt.

Permalänk
Medlem

Tråkigt! Är inte 290X ganska ointressant med referensdesign (dålig kylare)?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Tråkigt, riktigt tråkigt..

Detta är ju ett gyllene tillfälle, nu innan GTX780ti kommer ut så ja jag tycker det är tråkigt.

Hoppas på grym konkurrens framöver med pressade priser från båda lägren!

Permalänk
Medlem

Det är tillåtet att sälja 290x, att sälja kylning till det, att sälja montering av kylning till det... men det är inte tillåtet att sälja 290x med monterad kylning till det?

Doth not compute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Att det snabbt blir slutsålt, framförallt i populära butiker första veckorna vid lansering är inte så ovanligt från någon tillverkare av någonting. Lanseringen vi sett nu har varit ovanligt dålig.

Nej. Den är normal med AMD mått. Annars är du välkommen att komma med bevis för vad du säger och inte bara ta saker ur luften när jag kommer med verkliga berättelser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast hur tillverkarna än gör så blir det fel eller?

Det AMD gjorde var att släppa NDA i december men säljstart var redan spikat till Januari. Folk brukar klaga på att de inte släpper NDA för recensioner i förhand, så när de gör det så är det fel? Det hade ju varit en annan sak ifall de haft säljstart i december fast inga grafikkort att sälja förrän Januari, DET hade varit papperslansering. Lite begränsad tillgång en eller två veckor efter lansering är inte konstigt, och alternativ kyllösning från dag ett är inte dåligt.

Fast nvidia har aldrig det problemet. eller hur? konstigt att AMD alltid suger röv på att få ut grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast hur tillverkarna än gör så blir det fel eller?

Det AMD gjorde var att släppa NDA i december men säljstart var redan spikat till Januari. Folk brukar klaga på att de inte släpper NDA för recensioner i förhand, så när de gör det så är det fel? Det hade ju varit en annan sak ifall de haft säljstart i december fast inga grafikkort att sälja förrän Januari, DET hade varit papperslansering. Lite begränsad tillgång en eller två veckor efter lansering är inte konstigt, och alternativ kyllösning från dag ett är inte dåligt.

Ja.

Det optimala vore ju om det finns tillgängligt på lanseringsdagen?