Permalänk
Medlem

PCI e 3.0 i PCIe 2-slot?

Jag undrar om någon testat köra ett grafikkort med PCIe 3 standarden i ett moderkort som har PCIe 2-slots? Funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av killacre:

Jag undrar om någon testat köra ett grafikkort med PCIe 3 standarden i ett moderkort som har PCIe 2-slots? Funkar det?

Det fungerar alldeles utmärkt.

Permalänk

gör de med mitt 7970

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Det fungerar alldeles utmärkt.

Skrivet av track_666:

gör de med mitt 7970

Tack!

Nästa svåra fråga då: Tror ni min AMD phenom II (4 kärnor) 3,40 Ghz stryper ett GTX 760 4gb alldeles för mycket?

Permalänk
Skrivet av killacre:

Tack!

Nästa svåra fråga då: Tror ni min AMD phenom II (4 kärnor) 3,40 Ghz stryper ett GTX 760 4gb alldeles för mycket?

Så som jag ser det, efter en snabb eftersökning så borde CPU'n minimalt strypa ett GTX 760.

Alltså nästan inget, men kör inga onödiga program i backgrunden när du spelar bara så ser jag inga problem

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem

Tusen tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av killacre:

Tack!

Nästa svåra fråga då: Tror ni min AMD phenom II (4 kärnor) 3,40 Ghz stryper ett GTX 760 4gb alldeles för mycket?

Det kommer bli lite flaskat av PII:an men inte så att det blir alltför slött. Dock kommer ditt graffe inte att kunna utnyttja 4GB minne eftersom minnesbussen är för trång, max 2.5 - 2.7 GB.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det kommer bli lite flaskat av PII:an men inte så att det blir alltför slött. Dock kommer ditt graffe inte att kunna utnyttja 4GB minne eftersom minnesbussen är för trång, max 2.5 - 2.7 GB.

OK, men då gör jag så att jag köper 760 kortet och kör det tills jag kan bygga om hela riggen. Tack för hjälpen!

Permalänk

Det kommer vara ca. 1.5% bortfall av prestanda. Inget att oroa sig för

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det kommer bli lite flaskat av PII:an men inte så att det blir alltför slött. Dock kommer ditt graffe inte att kunna utnyttja 4GB minne eftersom minnesbussen är för trång, max 2.5 - 2.7 GB.

Bara för att förtydliga: 4GB kort med 256bitars buss är bara marknadsföringsskitsnack från tillverkarens sida?

Har jag fattat rätt då?

Fridens

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Bara för att förtydliga: 4GB kort med 256bitars buss är bara marknadsföringsskitsnack från tillverkarens sida?

Har jag fattat rätt då?

Fridens

Korrekt.

Permalänk
Medlem

Är det meningslöst att köpa 4 gb minnesversionen? Ska jag hellre nöja mig med 2 gbversionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av killacre:

Är det meningslöst att köpa 4 gb minnesversionen? Ska jag hellre nöja mig med 2 gbversionen?

Svar ja. Du kan inte använda alla minne på det kortet då grafikkortets minnesbus är för liten. Det är helt enkelt pengar i sjön för minne du inte kan använda. Gå på en 2 GB istället.

Hoppas det är okej att jag lånar din tråd lite TS. Jag har nämligen nästan exakt samma frågeställning då jag också sitter på ett Phenom II 3,4 GHz (965BE).

Tror ni att detta kort kommer flaska ett 7970 mycket? Jag har läst diverse forum på internet och det verkar vara rätt så olika synpunkter om detta. T.ex. BF4 när det ska köras på 60+ FPS.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem

I brist på 3GB kort är det kanske det näst bästa. Dom kanske helt enkelt hade problem rent tekniskt att löda dit bara 3GB?

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saibot90:

Svar ja. Du kan inte använda alla minne på det kortet då grafikkortets minnesbus är för liten. Det är helt enkelt pengar i sjön för minne du inte kan använda. Gå på en 2 GB istället.

Hoppas det är okej att jag lånar din tråd lite TS. Jag har nämligen nästan exakt samma frågeställning då jag också sitter på ett Phenom II 3,4 GHz (965BE).

Tror ni att detta kort kommer flaska ett 7970 mycket? Jag har läst diverse forum på internet och det verkar vara rätt så olika synpunkter om detta. T.ex. BF4 när det ska köras på 60+ FPS.

Ja tyvärr kommer det att vara lite av en flaskhals för ett sådant kort. Men då den är lättklockad bör du kunna förbättra resultatet en del, men förvänta dig inga under.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja tyvärr kommer det att vara lite av en flaskhals för ett sådant kort. Men då den är lättklockad bör du kunna förbättra resultatet en del, men förvänta dig inga under.

Jo, det jag är rädd för är att den flaskar så pass tidigt så att jag inte ens kommer över 60 fps. Då är ju frågan om man ska uppgradera till en ny AMD eller en Intel...

Insåg precis att jag ändå måste byta moderkort för ett 8350, då får det kanske bli en Intel i5 4670K istället... Skiljer bara några hundralappar. Förslag på ett bra pris/prestanda-mobo för Intel?

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem

Hej alla igen, och tack för all ovärderlig hjälp! Jag beställde nu ett Asus GTX 760 2Gb istället. Jag funderar även på att klocka min CPU från 3,40 till 3,80 Ghz, vilket jag har läst ska vara möjligt utan bättre kylning etc. Detta borde väl öka performance lite grann för mitt nya grafikkort as well?

Permalänk
Medlem
Skrivet av killacre:

Hej alla igen, och tack för all ovärderlig hjälp! Jag beställde nu ett Asus GTX 760 2Gb istället. Jag funderar även på att klocka min CPU från 3,40 till 3,80 Ghz, vilket jag har läst ska vara möjligt utan bättre kylning etc. Detta borde väl öka performance lite grann för mitt nya grafikkort as well?

Ja det kan öka prestandan lite grann. Det beror på hur mycket CPU:n flaskar oklockad. Det beror i sin tur på vilket spel du kör. BF4 skulle jag tänka mig att den flaskar, därför jag funderar på att uppgradera min. Skulle nog rekommendera ny fläkt då originalen är ganska dålig och högljudd, men det kan nog gå med en så pass liten överklockning. Beror också på luftcirkulationen i ditt chassi.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot90:

Ja det kan öka prestandan lite grann. Det beror på hur mycket CPU:n flaskar oklockad. Det beror i sin tur på vilket spel du kör. BF4 skulle jag tänka mig att den flaskar, därför jag funderar på att uppgradera min. Skulle nog rekommendera ny fläkt då originalen är ganska dålig och högljudd, men det kan nog gå med en så pass liten överklockning. Beror också på luftcirkulationen i ditt chassi.

Jag tänkte köpa helt ny rigg. Tänkte först köpa bara ny CPU men mitt moderkort har AM3socket och de nya processorerna har AM3+ så då måste jag byta även moderkort.

Permalänk
Medlem

När ni pratar om minnesbussens bredd, är det verkligen adresserna ni pratar om då? Eller är det databitarna?
Jag har alltid trott att bussbredden har med hur många bitar minne man kan hämta åt gången, inte hur mycket minne man kan adressera. Någon som har någon bra länk till hur det förhåller sig?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

När ni pratar om minnesbussens bredd, är det verkligen adresserna ni pratar om då? Eller är det databitarna?
Jag har alltid trott att bussbredden har med hur många bitar minne man kan hämta åt gången, inte hur mycket minne man kan adressera. Någon som har någon bra länk till hur det förhåller sig?

Minnesbussen, tillsammans med klockhastigheten på minnet, avgör hur mycket data som kan accessas per sekund.

http://linustechtips.com/main/topic/44197-memory-bus-size-and...

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot90:

Minnesbussen, tillsammans med klockhastigheten på minnet, avgör hur mycket data som kan accessas per sekund.
http://linustechtips.com/main/topic/44197-memory-bus-size-and...

Jag läste igenom det och jag fattar med att bredden x klockfrekvens är hur mycket data som kan accessas per sekund. Men det var inte det min fråga var utan vad Jalle64 pratar om i sitt inlägg.

Skrivet av Jalle64:

Det kommer bli lite flaskat av PII:an men inte så att det blir alltför slött. Dock kommer ditt graffe inte att kunna utnyttja 4GB minne eftersom minnesbussen är för trång, max 2.5 - 2.7 GB.

Vilken buss är det som är för trång? Jag har aldrig sett någon spec. på adressbussen på något grafikkort.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av saibot90:

Svar ja. Du kan inte använda alla minne på det kortet då grafikkortets minnesbus är för liten. Det är helt enkelt pengar i sjön för minne du inte kan använda. Gå på en 2 GB istället.

Hoppas det är okej att jag lånar din tråd lite TS. Jag har nämligen nästan exakt samma frågeställning då jag också sitter på ett Phenom II 3,4 GHz (965BE).

Tror ni att detta kort kommer flaska ett 7970 mycket? Jag har läst diverse forum på internet och det verkar vara rätt så olika synpunkter om detta. T.ex. BF4 när det ska köras på 60+ FPS.

Själv upplever jag att min cpu flaskar på vissa banor, (detta med Bf3). På Strike At Karkand då brukar den gå ner till 50 fps ibland. Men jag skyller på att det är dåligt optimerat. På alla andra banor brukar gå galant.

Jag tänker inte uppgradera då jag kan leva med lite lagg, samt att det skulle bli en större "wow känsla" om jag köpte en bättre monitor. Jag tänker nog vänta någon till generation innan det blir en ny socket. Men det är bara mitt val.

Om du har originalkylaren så rekommenderar jag starkt att du köper en bättre och att du överklockar lite. (Du kommer ändå använda kylaren till din framtida cpu)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZecretW:

Jag läste igenom det och jag fattar med att bredden x klockfrekvens är hur mycket data som kan accessas per sekund. Men det var inte det min fråga var utan vad Jalle64 pratar om i sitt inlägg.

Vilken buss är det som är för trång? Jag har aldrig sett någon spec. på adressbussen på något grafikkort.

Minnet har ju bandbredd beroende på bussens bitbredd som i GTX760 är 256 bitar och detta + hastigheten ger den maximala mängd data som kan förflyttas.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Minnet har ju bandbredd beroende på bussens bitbredd som i GTX760 är 256 bitar och detta + hastigheten ger den maximala mängd data som kan förflyttas.

Jo "bandbredden" är jag helt med på. Men jag förstår inte vad det har med den totala mängden adresserbart minne att göra..
Varför skulle en viss databussbredd på GPUn innebära en begränsning i adressbussen så att man bara skulle kunna adressera 2,8GB av 4 möjliga..

En 64bit CPU adressbus kan ju accessa tusentals TB minne. (32bit CPU hade begränsningen 4GB)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Jo "bandbredden" är jag helt med på. Men jag förstår inte vad det har med den totala mängden adresserbart minne att göra..
Varför skulle en viss databussbredd på GPUn innebära en begränsning i adressbussen så att man bara skulle kunna adressera 2,8GB av 4 möjliga..

En 64bit CPU adressbus kan ju accessa tusentals TB minne. (32bit CPU hade begränsningen 4GB)

Det har väl inte med adresseringen att göra, utan att kortet helt enkelt inte kan skyffla tillräckligt mycket data, tillräckligt snabbt, för att kunna utnyttja mer än en viss mängd minne?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZecretW:

Jo "bandbredden" är jag helt med på. Men jag förstår inte vad det har med den totala mängden adresserbart minne att göra..
Varför skulle en viss databussbredd på GPUn innebära en begränsning i adressbussen så att man bara skulle kunna adressera 2,8GB av 4 möjliga..

En 64bit CPU adressbus kan ju accessa tusentals TB minne. (32bit CPU hade begränsningen 4GB)

Jo men nu menar iaf jag den väg/buss som minnet har för överföring mellan GPU och minne. Jag vet inte vad du kallar den men hoppas du fattar vad jag menar. Var har jag pratat om adressbuss?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jo men nu menar iaf jag den väg/buss som minnet har för överföring mellan GPU och minne. Jag vet inte vad du kallar den men hoppas du fattar vad jag menar. Var har jag pratat om adressbuss?

*med ett nyfiket tonläge på rösten* - Jag vill veta mer

Hmm, om du ville skriva ett eget svar på min första följdfråga, så bortser vi från Tarrgoths svar. För jag antar att det är i min fråga som grafikkortets minnesbuss har smugit sig in i ekvationen (och rört till saken).

Helt enkelt en utveckling på ditt första svar om att bussen är för trång för att utnyttja allt minne på kortet (du sa aldrig "adressera)".

Fridens

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LoseMyMind:

I brist på 3GB kort är det kanske det näst bästa. Dom kanske helt enkelt hade problem rent tekniskt att löda dit bara 3GB?

Om det är denna du menar så är det ju inte bara att löda dit extraminne så ju detta måste kopplas rent fysiskt till GPU:n (kalla det för väg eller buss) och har GPU:n inte fler "kontakter" att koppla detta extraminne faller ju hela saken. Visst kan man som tillverkare göra en del "trix" för att få det att fungera delvis, som man gjorde med 192 bitars busskorten som har två GB minne. (GTX660 och GTX660Ti).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hej, skriver här istället för att skapa en ny tråd.

Tänkte köpa ett msi geforce gtx 650 som då har pcie 3.0. Min dator har ett moderkort som är gammalt och har pcie 1.1 tror jag, det står PCI e x8/X16 vid anslutningen. Kommer kortet att passa i den anslutningen och kommer det i så fall att skapa en flaskhals?

Skickades från m.sweclockers.com