Samsung förbereder 4K-upplösta telefoner, vikbara skärmar och 64-bitars ARM-kärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikken:

Håller inte med. Jag sitter 3m ifrån min 55" och 720p ser förjävligt ut i jämförelse med 1080p.

Håller med.
THX standarden säger ju bara hur nära du ska sitta för att få bästa upplevelsen. Du har ju verkligen nytta för 4k om du sitter 1,5m från tv.

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi tunga grejer här, alltid kul när det går framåt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke_BMRSweden:

En bild ifrån kommande Galaxy S5

Du ser att det står "concept", eller hur? Det är så någon random typ tror att S5 kommer se ut.

Även om du inte kan se individuella pixlar på en 5" 1080-panel så innebär det inte att man inte kan märka skillnad. Du kan förmodligen inte urskilja individuella pixlar på en HD-tv heller om du sitter på tre eller så meters avstånd, men 4K gör ändå en enorm skillnad. Desto högre upplösning, desto mer realistiskt upplevs bilder. Mer pixlar är bättre om batteriet och grafikkretsen orkar med. Vi är väl ändå rätt vana vid att ladda våra telefoner en gång per dygn vid det här laget, så det finns nog ingen större ambition att offra prestanda eller pixlar för några timmars extra batteritid.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

4k är så overkill att man bara skrattar. Men många vet väll inte om att de inte kommer kunna se skillnaden med vanlig HD på en 5" skärm så de köper ändå. Och så kommer de klaga på att spelken går segt när de måste dras runt i 4k. Att sedan använda bilder på skärmar för att demostrera hur stor skillnad det kommer göra och försöka få det att se ut som att dagens HD skärmar består av ~64*128 pixlar lr något är ju också så man skrattar. Till och med exemplet till höger som skall visa 4k är inte i närheten av pixeltätheten på en vanlig HD skärm.

Å andra sidan så blir det ju x4 fler pixlar som eventuellt kan gå sönder, men skärmar idag känns ju rätt stabila så jag vet inte riktigt?

I vilket fall tycker jag personligen att dom bör sikta på bild kvalitet överlag i skärmar innan dom siktar på så enormt höga upplösningar vad gäller små portabla skärmar samt satsa på monitorer först och krympa tekniken senare istället men jag är inte insatt så vad vet jag. Bara min uppfattning iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikken:

Håller inte med. Jag sitter 3m ifrån min 55" och 720p ser förjävligt ut i jämförelse med 1080p.

Beror säkert en del på källan också. Men det finns tester där de haft med riktiga "kännare" som vet vad de talar om och kört samma källmaterial i 720p och 1080p och de har inte kunnat skilja dem åt på avstånd. Men det hänger självklart på hur panelen i fråga hanterar källan och hur källan hanterar materialet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

Bara massa skitsnack här, varför gnäller ni? Om det inte är vad konsumeterna vill ha så kommer dom inte att köpa det och då slutar de tillverkas och företagen måste anpassa sig efter marknadsbehovet. Angående batteriåtgången så har jag inte sett några specs på de nya skärmarna, har ni? Men det är som vanligt på Sweclockers, massor med trams och gnällspikar. Haters gotta hate.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Du ser att det står "concept", eller hur? Det är så någon random typ tror att S5 kommer se ut.

Även om du inte kan se individuella pixlar på en 5" 1080-panel så innebär det inte att man inte kan märka skillnad. Du kan förmodligen inte urskilja individuella pixlar på en HD-tv heller om du sitter på tre eller så meters avstånd, men 4K gör ändå en enorm skillnad. Desto högre upplösning, desto mer realistiskt upplevs bilder. Mer pixlar är bättre om batteriet och grafikkretsen orkar med. Vi är väl ändå rätt vana vid att ladda våra telefoner en gång per dygn vid det här laget, så det finns nog ingen större ambition att offra prestanda eller pixlar för några timmars extra batteritid.

Du har fan rätt, det ser verkligare ut med högre upplösning. Tittade på 4K TV på Elgiganten och kände att det var någon skillnad, men kunde inte rikigt sätta fingret på vad, men nu när jag tänker efter var det nog att det kändes mer realistiskt som du säger. En förespråkare för Japan Display nämner det i detta klippet, och du kan nästan se det själv på bilden med trådarna. http://www.youtube.com/watch?v=CuBevxQG6eo

Så alla ni på SweC som är emot högre upplösning kanske borde tänka om, och om inte det här övertygar er så tänk på hur mycket Virtual Reality behöver små högupplösta skärmar.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Hejdå batteritid...

Vilken batteritid?

Visa signatur

Jag har en processor, ett grafikkort, två hårddiskar, fyra ram minnen, ett nätaggregat och ett moderkort.

Permalänk
Skrivet av Alicorn:

Du har fan rätt, det ser verkligare ut med högre upplösning. Tittade på 4K TV på Elgiganten och kände att det var någon skillnad, men kunde inte rikigt sätta fingret på vad, men nu när jag tänker efter var det nog att det kändes mer realistiskt som du säger. En förespråkare för Japan Display nämner det i detta klippet, och du kan nästan se det själv på bilden med trådarna. http://www.youtube.com/watch?v=CuBevxQG6eo

Så alla ni på SweC som är emot högre upplösning kanske borde tänka om, och om inte det här övertygar er så tänk på hur mycket Virtual Reality behöver små högupplösta skärmar.

Den där hög-dpi-realismen som videon nämner (om det verkligen stämmer) får du inte på en 4K-TV då dpin är alldeles för låg. Däremot är 1080p apparater rätt så lågupplösta i förhållande till storlek, så förutsatt att Elgiganten hade nåt 4K material att visa upp bör du ändå sett skillnad. Den skillnaden får du däremot knappast på en telefon. 4k på 5" är inget annat än skryt och för att locka specs-kåta kunder.

Jag kan däremot hålla med om att det kommer att vara avgörande för VR som OR eftersom de delar skärmen en halva per öga vilket skulle landa på ca 2x 1080p per öga.

Permalänk
Avstängd

Hela Sverige, Varför går det framåt? Usch vad dåligt! Hela Korea, fan vad nice nu börjar det likna nått *öppnar plånboken*

Den svenska marknaden på 9 miljoner är inget mot Koreas 50 miljoner och t.ex USA som har 310 miljoner pers...Det är utveckling som driver köpkraften, inte att stampa på stället! Dessutom kan man skala ner saker till 1080p då 4k är exakt 4ggr fler pixlar

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Hejdå batteritid...

Jag tycker man alltid har sagt så här, även när 1080p mobiler kom och resultatet blev knappast sämre batteritid utan bättre. Tillverkarna/Samsung är nog fullt kapabla att förstå att batteritiden måste vara på en god nivå. Så detta batterignäll börjar bli mer en myt än sanning.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Hela Sverige, Varför går det framåt? Usch vad dåligt! Hela Korea, fan vad nice nu börjar det likna nått *öppnar plånboken*

Den svenska marknaden på 9 miljoner är inget mot Koreas 50 miljoner och t.ex USA som har 310 miljoner pers...Det är utveckling som driver köpkraften, inte att stampa på stället! Dessutom kan man skala ner saker till 1080p då 4k är exakt 4ggr fler pixlar

Känns ju lite märkligt att du antar att alla Svenskar tycker på ett sätt och alla Koreaner på ett annat.

Klagomålen visar väll om något på att folk har förståelse för tekniken. Eftersom 4K på 5" är långt över vad mänskliga ögat kan uppfatta så tjänar det inget syfte. Istället kommer det att sluka mer batteri. Sen kan det ju tyckas märkligt att tycka något överhuvud taget om en sån liten sak. Men eftersom Samsung är marknadsledande kommer många nog att apa efter. Tänk om du om 2-3 år inte kan köpa en high end Android-lur utan att den har 4K skärm? Vore inte det irriterande?

Permalänk

Det här är ju skitbra! Oculus rift med 4k! Yes please!

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battlefield:

Det här är ju skitbra! Oculus rift med 4k! Yes please!

Första jag också tänkte på. Oculus Rift 2 med 4k-skärm 2016 kanske?

Behöver inte driva dem 1:1 heller, eftersom det viktigaste är pixeltätheten.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Jag tycker man alltid har sagt så här, även när 1080p mobiler kom och resultatet blev knappast sämre batteritid utan bättre. Tillverkarna/Samsung är nog fullt kapabla att förstå att batteritiden måste vara på en god nivå. Så detta batterignäll börjar bli mer en myt än sanning.

Batteritiden har väll bara blivit marginellt på smartphones de senaste åren beroende på vilka modeller du jämför. Att det långsamt gått mot det bättre har vi såklart många saker att tacka för, inte minst större batterier då kretsar blivit mindre och tunnare skärmar. Däremot är det ju ganska självklart att batteritiden hade varit bättre om vi kört lägre upplösningar då grafikkretsarna inte hade behövt klämma ut lika många pixlar. Vad "god nivå" på ett batteri innebär är såklart en smakfråga. Personligen tycker jag inte någon hållet måttet i dagsläget. Tror Samsung skulle ha mer på att vinna om de kunde skryta om marknadens bästa batteritid än den högsta dpin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Underbart!

4K i telefoner. 4K i laptops. 4K i pads. 4K i GPS:er. 4K i tvättmaskiner. 4K i brödrostar.

Wohoo....

Yeap det kommer till allt!

Förutom då vanliga pc skärmar i storleksklassen 20-27", där kommer det aldrig finnas
När ditt digitala fönster har en 100k upplösning så kommer din datorskärm se exakt samma ut som idag och med samma upplösning
Fast kanske ha 10000hz! för där går det snabbt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Colonel Panic:

Känns ju lite märkligt att du antar att alla Svenskar tycker på ett sätt och alla Koreaner på ett annat.

Klagomålen visar väll om något på att folk har förståelse för tekniken. Eftersom 4K på 5" är långt över vad mänskliga ögat kan uppfatta så tjänar det inget syfte. Istället kommer det att sluka mer batteri. Sen kan det ju tyckas märkligt att tycka något överhuvud taget om en sån liten sak. Men eftersom Samsung är marknadsledande kommer många nog att apa efter. Tänk om du om 2-3 år inte kan köpa en high end Android-lur utan att den har 4K skärm? Vore inte det irriterande?

Jag talar om den största delen av svenskar, koreaner....och som jag sa kan man skala ned till 1080p om man vill spara batteri, sen är det inte omänskligt att se pixlarna...jag kan se pixlarna på en S4 så dubblera det så blir det omöjligt för mig att se dem perfekt alltså!

Varför skulle du bli sur om du inte kunde köpa en sämre skärm om2-3 år? då har dom söker ökat yielden så att de är lika billiga

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

1080p räcker gott och väl för en 5" display. 2560x1440 om det är för 6"+ kan jag svälja, men 4K på så pass liten bildyta?! Verkar som att Samsung bara jagar säljargument.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ryuk00:

Bara massa skitsnack här, varför gnäller ni? Om det inte är vad konsumeterna vill ha så kommer dom inte att köpa det och då slutar de tillverkas och företagen måste anpassa sig efter marknadsbehovet. Angående batteriåtgången så har jag inte sett några specs på de nya skärmarna, har ni? Men det är som vanligt på Sweclockers, massor med trams och gnällspikar. Haters gotta hate.

Bara för att vissa här på sweclockers väljer att använda sin hjärna och tänka logiskt så betyder inte det att de är gnällspikar.

Vad konsumenterna vill ha rör oss tekniskt lagda väldigt lite i ryggen då fåren som är konsumenterna inte vet vad de vill ha. Fåren köper det som de blir rekommenderade att köpa vare sig om det är från bekanta, reklam eller försäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colonel Panic:

Känns ju lite märkligt att du antar att alla Svenskar tycker på ett sätt och alla Koreaner på ett annat.

Klagomålen visar väll om något på att folk har förståelse för tekniken. Eftersom 4K på 5" är långt över vad mänskliga ögat kan uppfatta så tjänar det inget syfte. Istället kommer det att sluka mer batteri. Sen kan det ju tyckas märkligt att tycka något överhuvud taget om en sån liten sak. Men eftersom Samsung är marknadsledande kommer många nog att apa efter. Tänk om du om 2-3 år inte kan köpa en high end Android-lur utan att den har 4K skärm? Vore inte det irriterande?

Think Big!

Regards
Steve Jobs

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Bild 2 var ju bara för bra. HD-class: pixlar som legobitar, 4k: pyttesmå pixlar. Tycker det nästan är omöjligt att se pixlarna på min galaxy nexus som har 720p skärm. Dags för bättre batterier tycker jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battlefield:

Det här är ju skitbra! Oculus rift med 4k! Yes please!

Där kan man ju se en nytta med 4k, då man har skärmen 5cm från ögonen.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk

Som en VR-entusiast så kan jag ju bara tacka och ta emot högre PPI i skärmarna. Mer pixlar åt folket.

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yottabyte:

Som en VR-entusiast så kan jag ju bara tacka och ta emot högre PPI i skärmarna. Mer pixlar åt folket.

Ja, men man får hoppas att det inte kräver två mobiler i ansiktet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colonel Panic:

Den där hög-dpi-realismen som videon nämner (om det verkligen stämmer) får du inte på en 4K-TV då dpin är alldeles för låg. Däremot är 1080p apparater rätt så lågupplösta i förhållande till storlek, så förutsatt att Elgiganten hade nåt 4K material att visa upp bör du ändå sett skillnad. Den skillnaden får du däremot knappast på en telefon. 4k på 5" är inget annat än skryt och för att locka specs-kåta kunder.

Jag kan däremot hålla med om att det kommer att vara avgörande för VR som OR eftersom de delar skärmen en halva per öga vilket skulle landa på ca 2x 1080p per öga.

Nu har jag inte någon större kunskap i ämnet, så ta det är med en nypa salt.

Du kan väl inte jämföra en TV med mobiltelefon, du står ju mycket längre ifrån en TV. Därför blir (kanske inte korrekt term men ni förstår vad jag menar) pixel per synvinkel högre. Det jag menar är att det kanske inte krävs över 800 PPI för att en TV ska få mer realism då man är längre ifrån den. Sen om det stämmer att det blir mer realistiskt vet jag inte, jag vet bara att han på videon säger det och att de gånger jag tittat på en högupplöst skärm tycker jag det känns mer verkligt, tycker att man kan se realismskillnaden redan när man t.ex. går över 300 PPI.

Sen när det gäller VR är det inte bara att det måste delas på två. Man har ju i princip två förstoringsglas framför ögonen som gör betydligt enklare att se de enskilda pixlar.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispen123:

Bara jag som inte förstår syftet med vinklade skärmar osv? Känns ju helt onödigt..

kan komma på 3 områden som jag kan tänkade mig att ha böjda skärmar.
1. en skärm i typ 5760x1080p så slipper man kanterna mellan skärmarna.
2. occulus rift. kan tänka mig att man kan få en bättre inlevelse ifall man kan få en skärm att vara böjd på ett bra sätt.
3. kropps skärmar. (armbands ur etc)

Permalänk
Medlem

Onödigt, behövs inte mer än 326ppi.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Vilket svammel, pixeltätheten var helt klart färdigutvecklat då den steg över 300ppi. Endast en liten del av befolkningen har nog bra syn att särskilja enstaka pixlar ens på löjligt korta avstånd i dessa upplösningar.

Vore högst önskvärt att utvecklingsbudgeten omleds till att få fram OLED som är gångbart i konsumentskärmar 13"-30".

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Jag talar om den största delen av svenskar, koreaner....och som jag sa kan man skala ned till 1080p om man vill spara batteri, sen är det inte omänskligt att se pixlarna...jag kan se pixlarna på en S4 så dubblera det så blir det omöjligt för mig att se dem perfekt alltså!

Varför skulle du bli sur om du inte kunde köpa en sämre skärm om2-3 år? då har dom söker ökat yielden så att de är lika billiga

Största delen? Jag måste vara lite dryg och be om källa på det.

Om du ser pixlarna på din S4 kan det bero på ett antal olika orsaker. Kanske tittar du inte på en ikon som i sig kan vara pixlog, du ska bara utgå ifrån ASCII text, alltså något baserat på vektor. En grumlig ikon skulle vara grumlig i 4K också. Det kan även bero på avståndet du tittar på. Trycker du ögat mot skärmen kanske du ser pixlarna. Eller så beror det på att S4an inte har äkta 1080p pga pentile lösningen. Detta gör att bilden blir lite grumligare. Kolla en äkta 1080p lcd istället och se om du upptäcker några pixlar.

Jag skulle blir sur om jag var tvungen att betala för något som slukar batteri helt i onödan. När väl tillräckligt hög kvalité är uppnåd så är ju den sämre skärmen för en mobil inte den med lägre upplösning utan den som drar mer ström.