Nvidia Shadowplay "förstörde" min dator! (Wall of text)

Permalänk
Medlem

Nvidia Shadowplay "förstörde" min dator! (Wall of text)

Go kväll... Eller, inte så go.

Som många andra har jag börjat spela BF4 nu, och jag ville testa att spela in lite. Innan brukade jag använda Fraps, till för ett tag sedan då jag testade MSI OnScreen Display recorder och upptäckte att det fungerade mycket bättre, så jag har använt det hittills. Men så visade det sig att MSI OSD inte stöder 64x-program (som jag kör BF4 i). Nehe, tänkte jag... får väl hitta ett annat då. Då kom jag på att Nvidia nyligen lanserat Shadowplay, vilket jag bestämde mig för att testa (trots att det är i beta). I alla fall, när jag startade det och tryckte på "activate shadowplay" (i windows-läge, inget spel var igång) så blev skärmen helt svart och sedan kom "HDMI1, HDMI2, VGA" upp, alltså när datorn söker efter en bildskärm. Min Samsung Syncmaster BX2331 23" 1920x1080 är ansluten via VGA.

Jag vet att samma sak har hänt tidigare då jag startar datorn från Strömsparläge, och då har ingen skärm hittats, hur länge jag än låtit datorn stå och söka, så jag startade om datorn även nu, genom att trycka in startknappen. När jag sedan startade datorn igen så är allt i 800x600. "Nåväl, får väl logga in som vanligt och ställa in 1920x1080 manuellt..." tänkte jag, men när jag loggat in och högerklickat på skärmen och "Skärmupplösning" så finns inte det med. 1600x1200 är högsta, som jag sitter med nu.

Jag kollade enhetshanteraren och hittar mitt MSI GTX 660, bara att när jag högerklickade på det och valde "Aktivera" och startade om datorn, som jag var tvungen att göra för att inställningarna ska gälla så fick jag samma skit igen, alltså att datorn står och söker efter en ansluten bildskärm utan att hitta någon... Detta kommer upp direkt efter "Windows startas", innan inloggningsskärmen kommer upp.

Så det enda sättet att komma in i datorn var att starta i safe mode, vilket den fortfarande är i nu.

I GeForce experience står det att mina drivrutiner är de senaste (uppdaterade häromdagen till 331.65 eller vad den hette).

Så vad f*n gick fel? Hur får jag tillbaka mitt fungerande grafikkort, bild och rätt upplösning så jag kan fortsätta använda min dator och aldrig igen starta Nvidia Shadowplay?

Det är alltså ett MSI GTX660 TwinFrozr III OC.
Skärmen är en Samsung Syncmaster BX2331.

Tacksam för all hjälp! Är desperat nu...

Permalänk
Avstängd

Det är inte lätt

Avinstallera de program som spökar och om inte det hjälper så kan du alltid installera om windows.

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut när jag klickar på "Skärmupplösning" och väljer "Avancerade inställningar" http://i.imgur.com/u7MKXwH.jpg

Permalänk
Avstängd

prova att rensa drivrutiner

Permalänk
Medlem

Testade att ladda ned senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida, men kan inte köra installationen i safe mode...

Och om jag inte startar i safe mode så kan jag inte se något. Fan då.

Permalänk
Medlem

Varför kör du skärmen via VGA?! Pröva att köra hdmi istället.

Permalänk
Medlem

Jaaa! Fick igång det igen efter ett otal försök att stänga av skärmen, sätta på den igen, stänga av osv... Sedan drog jag ur VGA-kabeln (som för övrigt är ansluten via en VGA->DVI-adapter) och stängde av, startade om, stängde av och vips så fanns där en klar, blå inloggningsskärm, lika vacker som en fuktig morgon i juni.

När jag startade datorn så kunde jag dock inte ansluta till internet. Felsök. "Inget nätverkskort är installerat". VAD FAN?! ETT PROBLEM LEDER TILL ETT ANNAT, BARA!!!

Men, nej. Sladden hade åkt ur när jag drog fram datorn en bit...

Så... Gissa vem som aldrig igen testar Nvidia Shitplay?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoaz:

Jaaa! Fick igång det igen efter ett otal försök att stänga av skärmen, sätta på den igen, stänga av osv... Sedan drog jag ur VGA-kabeln (som för övrigt är ansluten via en VGA->DVI-adapter) och stängde av, startade om, stängde av och vips så fanns där en klar, blå inloggningsskärm, lika vacker som en fuktig morgon i juni.

När jag startade datorn så kunde jag dock inte ansluta till internet. Felsök. "Inget nätverkskort är installerat". VAD FAN?! ETT PROBLEM LEDER TILL ETT ANNAT, BARA!!!

Men, nej. Sladden hade åkt ur när jag drog fram datorn en bit...

Så... Gissa vem som aldrig igen testar Nvidia Shitplay?!

Har fungerat felfritt för mig - men jag funderar om h.264 modulen kanske kräver att man kör digitalbild.
och jag undrar också, varför kör du VGA på en 1080p skärm?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Har fungerat felfritt för mig - men jag funderar om h.264 modulen kanske kräver att man kör digitalbild.
och jag undrar också, varför kör du VGA på en 1080p skärm?

Vet inte, har aldrig riktigt haft något "behov" av det. Men jag måste erkänna min okunnighet på området, så om jag får fråga - vad är fördelarna? En HDMI-kabel är ju inte särskilt dyr så om du lyckas övertala mig kanske jag byter.

Permalänk
Medlem

högre upplösning/bättre bild?
borde avra allt du behöver veta

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av hoaz:

Vet inte, har aldrig riktigt haft något "behov" av det. Men jag måste erkänna min okunnighet på området, så om jag får fråga - vad är fördelarna? En HDMI-kabel är ju inte särskilt dyr så om du lyckas övertala mig kanske jag byter.

Det blir mycket bättre/skarpare bild med HDMI eller DVI. Analog vs Digitalt

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

högre upplösning/bättre bild?
borde avra allt du behöver veta

Men 1920x1080 är ju fortfarande min maxupplösning?

Tänker testa och jämföra i alla fall.

Permalänk
Medlem

köp en ny kabel för sjutton.Du får mycket klarare bild, bättre skuggor och färgerna blir bättre etc

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoaz:

Men 1920x1080 är ju fortfarande min maxupplösning?

Tänker testa och jämföra i alla fall.

Begränsningen av antalet bildpunkter på skärmen kommer vara där oavsett anslutning. Men precis som nämnt så får du en skarpare bild och mer korrekta färger med en digital anslutning. En HDMI kabel kostar 49kr på webhallen!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Kör jag shadow play och bf4 så blir allt svart och jag måste starta om datorn.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoaz:

Vet inte, har aldrig riktigt haft något "behov" av det. Men jag måste erkänna min okunnighet på området, så om jag får fråga - vad är fördelarna? En HDMI-kabel är ju inte särskilt dyr så om du lyckas övertala mig kanske jag byter.

Skulle inte förvåna mig om shadowplay bara funkar med digital output eller något sånt. Förövrigt så är VGA analog RGB, medan HDMI/DVI är helt digital. Kör man adapter från DVI till VGA så har kortet en inbyggd växlare mellan analogt och digitalt i det uttaget. Så kör man en adapter får man ändå ut analogt.

Permalänk
Medlem

*läste fel.

lär vara digi endast för att få shadowplay att fungera

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem

Min fråga är (pga rubriken) - Är det Shadowplay som suger och är en risk, eller var det trådskaparen som s.. inte hade full koll genom att inte kolla alla ev lösningar och SEN ange en titel som denna?

Hur gick det, gick något sönder i slutändan och var det isf pga SP eller Trådskaparen?

Permalänk
Avstängd

1) Ladda ner och kör "Display Driver Uninstaller"

länk: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=379506

2) starta om din dator och installera "Nvidia GeForce 334.67 BETA" drivrutiner.

länk: http://www.guru3d.com/files_get/geforce_334_67_beta_driver_do...

#) Starta om din dator igen, så borde allt fungera fint.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hoaz:

Så... Gissa vem som aldrig igen testar Nvidia Shitplay?!

Det är i BETA av en anledning -.-

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Så fort jag startar Shadowplay så får jag Bluescreen och måste installera om mina drivrutiner. Så det är bara att avinstallera dina drivisar och installera nya

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

Det låter som du har fler problem i din dator.

Skriver att det har hänt förr att den inte hittar dina skärmar osv.Så knappast enbart shadowplays fel

Fungerar klockrent för mig iallafall.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoaz:

Jaaa! Fick igång det igen efter ett otal försök att stänga av skärmen, sätta på den igen, stänga av osv... Sedan drog jag ur VGA-kabeln (som för övrigt är ansluten via en VGA->DVI-adapter) och stängde av, startade om, stängde av och vips så fanns där en klar, blå inloggningsskärm, lika vacker som en fuktig morgon i juni.

När jag startade datorn så kunde jag dock inte ansluta till internet. Felsök. "Inget nätverkskort är installerat". VAD FAN?! ETT PROBLEM LEDER TILL ETT ANNAT, BARA!!!

Men, nej. Sladden hade åkt ur när jag drog fram datorn en bit...

Så... Gissa vem som aldrig igen testar Nvidia Shitplay?!

Sladden åkte ur, Nvidia får skulden endå?
Vänta på att det släpps ur Betan och testa igen då, när alla kinks är över imo.

Skönt att det löste sig iaf

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhisha:

Sladden åkte ur, Nvidia får skulden ändå?

(redigerade endå till ändå)

Haha! Så skön kommentar! Tänk om folk felsökte like ihärdigt som de slänger sig på tangentbordet och sen klaga-forumet!

Iofs, jag VILL att folk frågar, begår misstagen VI kunde begå, ifall vi inte hade dessa forum.

Jag är så trött på folk som skriver -GOOGLA!!!- -ANVÄND SÖÖÖÖK- dessa forum och alla andra- skulle vara DÖDA ifall alla använde Google eller -gud hjälpe- sök

Fortsätt fråga och håll forumen levande, Google är för enstöringarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhisha:

Sladden åkte ur, Nvidia får skulden endå?
Vänta på att det släpps ur Betan och testa igen då, när alla kinks är över imo.

Skönt att det löste sig iaf

Skrivet av NeoOhm:

(redigerade endå till ändå)

Haha! Så skön kommentar! Tänk om folk felsökte like ihärdigt som de slänger sig på tangentbordet och sen klaga-forumet!

Iofs, jag VILL att folk frågar, begår misstagen VI kunde begå, ifall vi inte hade dessa forum.

Jag är så trött på folk som skriver -GOOGLA!!!- -ANVÄND SÖÖÖÖK- dessa forum och alla andra- skulle vara DÖDA ifall alla använde Google eller -gud hjälpe- sök

Fortsätt fråga och håll forumen levande, Google är för enstöringarna!

Nu är det flera månader sedan detta skrevs, och jag visste inte att tråden fått ytterligare aktivitet. Men det var alltså internetkabeln som åkte ur då jag flyttade fram datorn en bit, inte VGA-kabeln.