Köp av högtalare till hus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jo, men det är inte vad jag menar strömstarkt slutsteg

Du menar att man skall ha en förstärkare till högtalare som redan har en förstärkare eller ?
Förstår inte alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enxorix:

Eventuellt kanske detta paketet. http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/hogtalare/NS555P...
Kan man få 2.1 ljud från spotify att spelas ut i samtliga högtalare på ett bra sätt då? ser inte film så överdrivet mycket

Om du har pengar borde du absolut köpa ett hyfsat 5.1-system tycker jag. Bara du har bra frontar (som du ändå ska ha till musik) och en nice subwoofer. Blir inte så himla mycket mer pengar än 2.1 om du köper billig center och surroundhögtalare och fyfan vad fantastiskt att kunna dra på hög volym och se film i en stuga sådär med ett schysst ljudsystem. Blir som bio.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jo, men det är inte vad jag menar strömstarkt slutsteg

Nej helvete vilka sjuka slutsteg man har hittat ibland. 0_0
Dock är dom som sitter i TNT 215A perfekt anpassade för just dem.
Nu vet jag inte var du bor Enxorix, men är det i närheten/i Stockholm åk till Billebro och lyssna.
Och skulle du inte ha allt för långt till Örebro, så kan du komma hem till mig och lyssna på mitt par.
Oavsett vad du väljer, så tror jag att du blir nöjd.
Men varför jag skrev här om mina TNT-215A från första början, var just för att du skrev att du nu flyttat till hus, och ville ha tryck i grejjorna.
Hifihögtalare kan nog vara fantastiska, så där tror jag på övriga gubbhögen här, som prompt säger emot mig.
Jag kan ha haft oturen och bara fått tag i dom billigare segmenten.
Men något jag lärde mig när jag lyssnade på hifihögtalare för sista gången, var att dom absolut inte kunde spela på så som jag ville.
Dom dog ganska så stenhårt.
Just därför gick jag över till PA, och jag kan absolut inte klaga på ljudet, varken på hög eller låg volym.
Hur mycket dom brusar beror ju på om du typ ställt in dom på 60% av den totala kapaciteten på volymratten, och sen sköter ljudet från datorn, men bruset upphör ju direkt såfort dom får signal från datorn.
Jag spelar iallafall in en video imorgon, där jag finspelar lite, och drar på rejälare volym ,så får du iallafall en riktlinje.
Även om ljudet först förvrängs i kamera-mikrofonen och sedan lite till när det kommer ut ur dina nuvarande högtalare, men det är ju just bara en demonstration.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Billebro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin967:

Billebro...

Med tanke på punkterna efteråt, så tror jag att din korta kommentar är negativ.
Men jag kan ha fel vilket då betyder att du liksom jag tror på att företag och folk kan förbättra sig,:) det har iallafall blivit bättre produkter nu.
Även kända märken går att hitta som t.ex JBL osv.
Jag vet precis som alla andra att Kent betett sig som en hora och att kvalitén varit piss.
Jag har ej personligen träffat honom men det skall jag göra. Det lär märkas ganska fort om han bytt stil.
Produkterna har faktiskt fått ett riktigt bra lyft.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nej dom har inbyggda slutsteg, vilket gör att du kopplar in dem direkt från datorn, och drar på ljudet.

Det är riktigt trevligt får jag lov att säga. Jag har precis som jag skrev den modellen TNT 215A, och dom låter bättre än mina hifi-högtalare jag har iallafall.
Och då ska hifi-lirarna ha enligt folk mer kvalitivt och bättre ljud, men så fan heller. Horndiskanten kan justeras exakt efter ditt önskemål, vilket är skönt tillskillnad från hifihögtalare, då man slipper en skrikande diskant sitta där och vråla. Mellanregistret sitter precis där jag vill ha det för att få ett skönt och mjukt ljud. Många förknippar nog PA-högtalare med diskon och liknande där dom drar på så förbannat på EQ´n så att det låter hur gällt som helst, och det är ju inte ens kul. Basen är riktigt trevlig för att vara från toppar. Jag satt här hemma och drog på Neptunus Sonaten, och mina jeans fladdrade, medans det vibrerade i bröstkorgen så att nästan andnöd infann sig. Det beror ju också på hur stort rummet är, men jag kan spela in en video om ni vill, där jag mixtrar lite med ljudet, för en bild säger mer än tusen ord vad gör då inte en video? Jag skulle säga att iallafall TNT-215A är helt perfekta dock vill dom gärna ha en subbas om du spelar högt utomhus, men det säger ju sej självt.

Same to you, jag refererar till ovanstående text skriven av mig.
I dagens läge betyder INTE PA-högtalare automatiskt oklart ljud, även dom har blivit mer sofistikerade.
Och jag får gratulera, du blev personen som just lyckades få mig att bestämma mig, att spela in en video i morgon Tisdag.
Jag publicerar länken till Youtube här när allt är klart.

Att du är nöjd med ditt ljud är ju jättebra, men du jämför uppenbarligen inte med några bra hifi-högtalare. Du nämner skrikig diskant? Precis vad PA-Högtalare tenderar att få i fel akustik, man måste hela tiden EQ:a.

PA är gjort för att spela med höga ljudnivåer, inte för att återge ljudet på på korrekt sätt. Dessutom kan självklart de flesta hifihögtalare spela så det fladdrar också. Du måste ha lyssnat på gräsligt dålig utrustning.

Mitt tips till ts är att kika på dynavoice.

Mitt andra tips är att inte handla från billebro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv kör jag ett par Dynavoice Dynamite 12 v2 och matar dem med ett QSC GX5 slutsteg. Signalen kommer från en airport express och en htpc, och den går genom en Samson S-convert och till sist styrs hela rasket från en billig 2 kanals mixer Numark M2 Denna setup funkar bra både till finlyssning och när det är kalas så finns det kräm nog att spela högt. Rekomenderar dynamiterna

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nej helvete vilka sjuka slutsteg man har hittat ibland. 0_0
Dock är dom som sitter i TNT 215A perfekt anpassade för just dem.
Nu vet jag inte var du bor Enxorix, men är det i närheten/i Stockholm åk till Billebro och lyssna.
Och skulle du inte ha allt för långt till Örebro, så kan du komma hem till mig och lyssna på mitt par.
Oavsett vad du väljer, så tror jag att du blir nöjd.
Men varför jag skrev här om mina TNT-215A från första början, var just för att du skrev att du nu flyttat till hus, och ville ha tryck i grejjorna.
Hifihögtalare kan nog vara fantastiska, så där tror jag på övriga gubbhögen här, som prompt säger emot mig.
Jag kan ha haft oturen och bara fått tag i dom billigare segmenten.
Men något jag lärde mig när jag lyssnade på hifihögtalare för sista gången, var att dom absolut inte kunde spela på så som jag ville.
Dom dog ganska så stenhårt.
Just därför gick jag över till PA, och jag kan absolut inte klaga på ljudet, varken på hög eller låg volym.
Hur mycket dom brusar beror ju på om du typ ställt in dom på 60% av den totala kapaciteten på volymratten, och sen sköter ljudet från datorn, men bruset upphör ju direkt såfort dom får signal från datorn.
Jag spelar iallafall in en video imorgon, där jag finspelar lite, och drar på rejälare volym ,så får du iallafall en riktlinje.
Även om ljudet först förvrängs i kamera-mikrofonen och sedan lite till när det kommer ut ur dina nuvarande högtalare, men det är ju just bara en demonstration.

bor tyvärr i göteborg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Själv kör jag ett par Dynavoice Dynamite 12 v2 och matar dem med ett QSC GX5 slutsteg. Signalen kommer från en airport express och en htpc, och den går genom en Samson S-convert och till sist styrs hela rasket från en billig 2 kanals mixer Numark M2 Denna setup funkar bra både till finlyssning och när det är kalas så finns det kräm nog att spela högt. Rekomenderar dynamiterna

Måste man ha så mycket olika slutsteg och mixer osv. Kan man inte köpa en förstärkare med bra slutsteg i så man slipper att ha så många enheter?

Permalänk
Medlem

Inget jävla PA, begagnade Cerwin Vega eller Dynavoice som nämns här ovan. En begagnad, tung, förstärkare till det och du har ett party.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enxorix:

Måste man ha så mycket olika slutsteg och mixer osv. Kan man inte köpa en förstärkare med bra slutsteg i så man slipper att ha så många enheter?

Klart man kan. Dock gillar jag mycket kraft i steget och för 3790:- är det svårt att hitta en 2-kanals förstärkare som slår den på fingrarna. Du kan skippa alla enheter som jag listade och köra RCA rakt in i steget från tex ljudkortet på datorn. Dock vill steget ha kraftigare signal in än ljudkortet levererar, därav s-convertern.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Att du är nöjd med ditt ljud är ju jättebra, men du jämför uppenbarligen inte med några bra hifi-högtalare. Du nämner skrikig diskant? Precis vad PA-Högtalare tenderar att få i fel akustik, man måste hela tiden EQ:a.

PA är gjort för att spela med höga ljudnivåer, inte för att återge ljudet på på korrekt sätt. Dessutom kan självklart de flesta hifihögtalare spela så det fladdrar också. Du måste ha lyssnat på gräsligt dålig utrustning.

Mitt tips till ts är att kika på dynavoice.

Mitt andra tips är att inte handla från billebro.

Skickades från m.sweclockers.com

1: Jag kan erkänna att jag knappast ruinerade mig på hifi då dom ändå inte uppfyllde mina krav, men vad menar du med PA och skrikig diskant?
jag kan stänga av dom helt och hållet om jag vill det, jag kan stänga av bas och mellanregister också om så vore. Det är just det EQ´n är till för.
2: Dynavoice verkar vara trevliga, jag har dock inte bekantat mig med dem.
3: Varför inte? jag har handlat där i två år nu och alltid fått det jag beställt.

Skrivet av Enxorix:

bor tyvärr i göteborg

Ajdå hade jag haft bil hade jag personligen hälsat på dig och släpat upp dom bara för att övertyga dig trots motargument från diverse "jag vet allt och ännu mer"

Skrivet av Enxorix:

Måste man ha så mycket olika slutsteg och mixer osv. Kan man inte köpa en förstärkare med bra slutsteg i så man slipper att ha så många enheter?

Dom jag har, har både EQ mixer och volym i samma enhet, och alla samspelar perfekt.
Inga utvändiga slutsteg, inte flera meter Speakon kabel, och framför allt inte 3-5 olika apparater för att få bra ljud.

Skrivet av Mortal1ty:

Inget jävla PA, begagnade Cerwin Vega eller Dynavoice som nämns här ovan. En begagnad, tung, förstärkare till det och du har ett party.

Men vinnhöve, Cerwin Vega och då speciellt XLS 215 bygger på PA teknik, det är blandannat därför som dom ofta nämns i samband med att spela högt.
Ringer det någon klocka?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det känns som detta börjar utvecklas till pajkastning. Därför säger jag följande på ett ödmjukt sätt, och så bör det läsas.

Skrivet av Lifooz:

Hade jag haft bil hade jag personligen hälsat på dig och släpat upp dom bara för att övertyga dig trots motargument från diverse "jag vet allt och ännu mer"

Jag kan inte låta bli att få intrycket av att DU är den som "vet allt och ännu mer". Du argumenterar stenhårt för att just ditt förslag är bäst, även om ingen annan håller med dig. Du är ensam men vill ändå höras mest. Självklart är ljud subjektivt, men mycket går att bygga på fakta med mätningar och tester. Till exempel är det fakta att PA-högtalare är konstruerade för att spela högt i motsats till att spela korrekt. Man behöver inte ALLS lägga särskilt många slantar på ett par hifi-högtalare för att få något som återger ljudet på ett mycket mer korrekt sätt och utan lika mycket förvrängning som man får av just PA-högtalare. Och då behöver du inte heller EQ:a om ljudet, vilket ALLTID bör ses som sista utväg.

Men men. Är du nöjd är det ju fint, är dock tveksam till att ett PA-system är rätt för TS.

Permalänk

mina canton LE109 golvare & passande sub (canton as25sc tror jag det är) är till salu för 3000:- & då ingår sån fin tjock blå finkabel

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också m-65, har själv dessa, dock så är basen nästan obefintlig så ska du köpa dom så borde du skaffa en subwoofer till. det gjorde jag och nu är jag supernöjd!

men rent ljud och volymmässigt så är det svårt att slå för det priset!

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Enxorix, hur känner du för aktiva PA-högtalare?
Aktiv = inbyggt slutsteg.
http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=1125
Sådana menar jag.
Såg nu förresten att det är just den modellen jag har 2 st av ^^

Håll dig borta ifrån Billebro.
Edit: https://www.flashback.org/t798586

www.ljudfokus.se

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Billebro kvalite'Ljudbojen

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Men vinnhöve, Cerwin Vega och då speciellt XLS 215 bygger på PA teknik, det är blandannat därför som dom ofta nämns i samband med att spela högt.
Ringer det någon klocka?

Notera BEGAGNAT, moderna Cerwin låter skräp och är av betydligt sämre kvalitet än förr. Det ska vara "model 23" eller "D7" eller "D9".
Stora fläskiga magneter för tung och djupgående bas. Nåväl, vill man ha fläskigt ljud med detaljer så leta efter ett par Sansui XL300, kanonbra som spelar allt för högt när man är full och glad.

Permalänk

Behöver man EQ:a så är det antingen fel på högtalaren, förstärkaren eller lyssnaren. Bra högtalare ska man inte behöva tonförvränga varken bas, mid eller diskant.
Kör på Dynavoice, M-85 eller Dynamiteserien som räcker och blir över för dina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:
Skrivet av SiD:

Billebro kvalite'Ljudbojen

Ähm ni vet att artiklarna är från 2008 och 2009 va? men det är lungt "det är ingen som helst skillnad mellan varor från 2008 och 2013.
Samma inom dator och bilvärlden eller hur? >_>

Skrivet av Mortal1ty:

Notera BEGAGNAT, moderna Cerwin låter skräp och är av betydligt sämre kvalitet än förr. Det ska vara "model 23" eller "D7" eller "D9".
Stora fläskiga magneter för tung och djupgående bas. Nåväl, vill man ha fläskigt ljud med detaljer så leta efter ett par Sansui XL300, kanonbra som spelar allt för högt när man är full och glad.

Oj ber om ursäkt där. jag missade just (begagnade).
Så ja här håller jag med dig, äldre Cerwin är fina saker.
Nu har jag inte kollat upp när dom du nämner tillverkades, men dom lär vara som natt och dag jämfört med dom nya av årets modeller, som jag hörde inne på Hifiklubben.

( Till övriga) Nej jag vet inte allt, men jag vet det jag vet, och jag vet att det finns riktigt bra med detaljer i dom PA-arna jag har.
Jag har redan varit inne till Hifiklubben med dem och jämfört, och visst fanns det studiomonitorer och andra hifihögtalare som klådde dem, det är inte fråga om annat, men jag fick gå upp i prisklasserna innan dom fick se sig slagna. <---oavsett hur mycket jag rattade EQ´n
Jag tror personligen inte att TS kryper ner i fosterställning och gråter sig till söms, bara för att han inte hörde en mus smygfjärta i en skräckfilm.
Däremot var/är han ute efter att kunna dra på bra med ljud, och vill man då kunna ösa på riktigt bra så räcker inte vanliga hifi´s alla gånger.
Vad hög volym är, är högst personligt, det jag tycker är lågt, kan ni tycka är högt osv.
Tyvärr kan jag inte ge er en helt korrekt bild av vad dem prestrerar, eftersom t.ex kameramicen förvränger till viss del osv, men jag ska fixa fram ett YT-klipp på 10 minuter/en kvart där jag spelar några låtar, så kanske jag iallafall för den modell jag har kan döda myten, om att det bara är dunder och brak.
Jag hade mina till datorn, där dom fick återge både krigsspel rallyspel ETS2 en hög filmer och givetvis musik.
Jag spelade sedan om samma avsnitt, med både mina "finaste" hifihögtalare och mina hörlurar, men tro mig mina vänner, det fanns ingen skillnad i detaljerna.
Dock för en stund så hade dom kallare ljud, men det fick jag bort så snart jag gick bakom dem och rattade lite på EQ´n.
Jag ber givetvis om ursäkt till er som kan ha missuppfattat min mening med mina inlägg från första början, det var aldrig meningen att få det att låta som att dom spöade dasen av dessa
Utan istället att ge TS ett alternativ, där han både kan spela högt, men samtidigt ha dom detaljer han eftersöker i ljudet.
Det är dags att sluta fjanta runt med "bojkotta Billebro" osv.
Produkterna har förbättrats sen år 2008, det är 5 år sen och i elektronikvärlden så är det bekant en hel del lite beroende på område.
Leveranserna sker idag felfritt iallafall för min del.
Dom har bytt från DHL till Schenker som fraktbolag, och även om det bara varit en liten RCA/XLR adapter jag beställt, så har den kommit efter 2-5 dagar.

Jag skickar upp en länk till videon imorgon, jag hann aldrig spela in idag, då jag varit på arbetet och hade arslet fullt när jag kom hem.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ähm ni vet att artiklarna är från 2008 och 2009 va? men det är lungt "det är ingen som helst skillnad mellan varor från 2008 och 2013.
Samma inom dator och bilvärlden eller hur? >_>

Va?
Att billebro lurar folk är ett faktum, och det är ingenting som har förändrats.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Va?
Att billebro lurar folk är ett faktum, och det är ingenting som har förändrats.

Nåväl jag är iallafall nöjd sålänge jag får mina varor, och än så är det inget som inte kommit fram eller jag lurats på något sätt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Kul tråd att läsa igenom. En del goda råd, och en del mindre bra. Här skall jag försöka sammanfatta lite åt dig:

PA-högtalare är inte att tänka på om du vill ha bra ljud. De som rekommenderar dem (jag har en kompis som jobbar som karaokevärd som är väldigt förtjust i sina...) har en tendens att inte bry sig om bra ljud, utan vill bara ha mycket. Samma personer har ofta hörlurar från beats. Om välljud är viktigt för dig, så glöm PA tills du kan se ett test av en specifik utrustning från en välrenommerad hifi-källa. Att PA-förespråkaren här i tråden föreslår att han skall spela in ett Youtube-klipp för att vi skall höra hur bra hans grejor låter säger väl allt - en sån person bör inte vara referenspunkt för ditt ljud!

Spotify är inte precis världens bästa ljudkälla, men även där kommer du lätt att höra stor skillnad på ett PA och en stereoanläggning i samma prisklass. Min mormor skulle höra skillnad, och hon har varit död rätt länge nu.

Om du bara skall ha bra stereoljud, satsa gärna på en begagnad strömstark ljudförstärkare, speciellt om du skall ha tryck - blir liksom "mest db för pengarna" jämfört med flerkanal. I takt med att även vi audiofiler byter ut våra anläggningar mot flerkanal så finns det massvis med bra tvåkanalare att köpa till bra priser. Kopplas till datorn via 3.5mm utgången så det kan kräva en uppgradering av ljudkort, kanske mot ett USB-baserat.

Om du satsar på en modern receiver (vilket inte är så dumt, många har rätt hyfsat ljud, men det blir svårt att klara budgeten), tänk på att bästa vägen för ljudet är via HDMI, men då behöver du också dra en kabel från förstärkare till bildskärm för att få "tillbaka" bilden. Beroende på receiver så kan du kanske inte heller köra höge upplösningar än 1920x1080.

Du har fått en del bra råd på högtalare, Dynavoice är ofta ett bra val om man inte har så mycket slantar, och M-85 har ju fått många bra testresultat (för sitt pris).

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Om du satsar på en modern receiver (vilket inte är så dumt, många har rätt hyfsat ljud, men det blir svårt att klara budgeten), tänk på att bästa vägen för ljudet är via HDMI, men då behöver du också dra en kabel från förstärkare till bildskärm för att få "tillbaka" bilden. Beroende på receiver så kan du kanske inte heller köra höge upplösningar än 1920x1080.

Varför inte toslink?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enxorix:

Du menar att man skall ha en förstärkare till högtalare som redan har en förstärkare eller ?
Förstår inte alls

Nej menar jag inte.

Jag menar att ska man få ett par pa högtalare att spela högt o rimligt rent så kör man på passiva högtalare "dvs utan inbyggt förstärkare" o köper/driver dem med ett bra , strömstarkt slusteg som har ork att driva högtalarna utan att basen blir svampig.

Watt i all ära men ampere är ännu viktigare.

Finns nad slusteg på 150-200w som spelar skiten cervin vega steg som sk ger 1000w just för att nad är grymt strömstarkt

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Behöver man EQ:a så är det antingen fel på högtalaren, förstärkaren eller lyssnaren. Bra högtalare ska man inte behöva tonförvränga varken bas, mid eller diskant.
Kör på Dynavoice, M-85 eller Dynamiteserien som räcker och blir över för dina behov.

Amen to that

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag har nu inte läst ALLT i tråden men mitt förslag är;

Dynavoice M65 som tidigare skribent tipsade om, plus en Onkyo-receiver, typ TX-NR609 med webstöd då dem har inbyggt Spotify i receivern.
(Då har du framtids säkerhet ifall du nu vill bygga ut till en äkta hemmabio med upp till 7.2 setup, alltså 7 högtalare + 2 subwoofers)

Koppla ihop allt med vanliga högtalarkablar, 4mm's tjocklek, bi-ampa gärna hela kalaset ifall den receivern du nu köper har möjlighet till det (för lite extra kräm i musiken).

Därefter internetkabel från receivern till routern ni använder, och ifall den routern har wifi, koppla upp mobilen mot samma router och tanka Onkyo's app, och njut. Appen identifierar receivern och kopplar ihop telefonen med receivern och telefonen är nu fjärrkontrollen för alltihop, spotify, inställningar, rubbet.

Finns för både iOS och Android, osäker på Windowsphone - om du nu har sådan, men det skulle inte förvåna mig om Onkyo har utvecklat en app där med.

Där har du en GULDSETUP för er som kommer bo ensamma i värsta kåken. Förstår du att ha ultra bra ljud och kunna vandra omkring i hela huset, och säkert utanför på balkongen också och kunna byta/söka låt från fickan.

Det är så jag har det och det är larvigt nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Kul tråd att läsa igenom. En del goda råd, och en del mindre bra. Här skall jag försöka sammanfatta lite åt dig:

PA-högtalare är inte att tänka på om du vill ha bra ljud. De som rekommenderar dem (jag har en kompis som jobbar som karaokevärd som är väldigt förtjust i sina...) har en tendens att inte bry sig om bra ljud, utan vill bara ha mycket. Samma personer har ofta hörlurar från beats. Om välljud är viktigt för dig, så glöm PA tills du kan se ett test av en specifik utrustning från en välrenommerad hifi-källa. Att PA-förespråkaren här i tråden föreslår att han skall spela in ett Youtube-klipp för att vi skall höra hur bra hans grejor låter säger väl allt - en sån person bör inte vara referenspunkt för ditt ljud!

Spotify är inte precis världens bästa ljudkälla, men även där kommer du lätt att höra stor skillnad på ett PA och en stereoanläggning i samma prisklass. Min mormor skulle höra skillnad, och hon har varit död rätt länge nu.

Om du bara skall ha bra stereoljud, satsa gärna på en begagnad strömstark ljudförstärkare, speciellt om du skall ha tryck - blir liksom "mest db för pengarna" jämfört med flerkanal. I takt med att även vi audiofiler byter ut våra anläggningar mot flerkanal så finns det massvis med bra tvåkanalare att köpa till bra priser. Kopplas till datorn via 3.5mm utgången så det kan kräva en uppgradering av ljudkort, kanske mot ett USB-baserat.

Om du satsar på en modern receiver (vilket inte är så dumt, många har rätt hyfsat ljud, men det blir svårt att klara budgeten), tänk på att bästa vägen för ljudet är via HDMI, men då behöver du också dra en kabel från förstärkare till bildskärm för att få "tillbaka" bilden. Beroende på receiver så kan du kanske inte heller köra höge upplösningar än 1920x1080.

Du har fått en del bra råd på högtalare, Dynavoice är ofta ett bra val om man inte har så mycket slantar, och M-85 har ju fått många bra testresultat (för sitt pris).

Hdmi är överlägset i flerkanals ljud tex dts ma pga ingen annan kabel har bandbredd som krävs.
Men för 2 kanals lyssning vill jag påstå analog är bättre eller coaxial ut till tex dac sen analogt till förstärkaren.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikNo:

Jag har nu inte läst ALLT i tråden men mitt förslag är;

Dynavoice M65 som tidigare skribent tipsade om, plus en Onkyo-receiver, typ TX-NR609 med webstöd då dem har inbyggt Spotify i receivern.
(Då har du framtids säkerhet ifall du nu vill bygga ut till en äkta hemmabio med upp till 7.2 setup, alltså 7 högtalare + 2 subwoofers)

Koppla ihop allt med vanliga högtalarkablar, 4mm's tjocklek, bi-ampa gärna hela kalaset ifall den receivern du nu köper har möjlighet till det (för lite extra kräm i musiken).

Därefter internetkabel från receivern till routern ni använder, och ifall den routern har wifi, koppla upp mobilen mot samma router och tanka Onkyo's app, och njut. Appen identifierar receivern och kopplar ihop telefonen med receivern och telefonen är nu fjärrkontrollen för alltihop, spotify, inställningar, rubbet.

Finns för både iOS och Android, osäker på Windowsphone - om du nu har sådan, men det skulle inte förvåna mig om Onkyo har utvecklat en app där med.

Där har du en GULDSETUP för er som kommer bo ensamma i värsta kåken. Förstår du att ha ultra bra ljud och kunna vandra omkring i hela huset, och säkert utanför på balkongen också och kunna byta/söka låt från fickan.

Det är så jag har det och det är larvigt nice.

Onkyo-receivers är iofs inte direkt kända för att vara strömstarka plus dom saltar Ofta sina watt angivelser, se tester. Men högtalarna du rekomenderar är iofs ganska lättdrivna "93db" så det borde inte vara några problem.Sen att dom högtalarna skulle spela ner till 25hz ska man ta med en nypa salt. Mina dali lektor spelar enligt papper ner till 38,5hz och dom har dubbla 8" samt kostar ca 10 000kr mer.

Oavsett vilket så är det inte superlätt att ta fram en stereo som ska klara mkt, spela högt o rent, med en låg buget.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb