Problem med nya 7970 från powercolar

Permalänk
Medlem

Problem med nya 7970 från powercolar

Hej kära medlemmar.

är jag har stoppat in nya 7970 i burken och satt i pci-express kabeln och försöker sätta igång datorn blir något snett. Fläkten snurrar på som det borde och allt ser frid och fröjd ut men min dator kan inte hitta min(a) monitorer. Även om jag har lagt i dom precis som med mitt gamla. Det är bara som att dom inte är i och det står "no signal" på båda skärmarna.

Är det jag som har gjort fel eller är det fel på kortet?

Permalänk
Medlem

Det ska vara två PCI-kablar du sätter i inte en. Jag tror det är en 8-pin och en 6-pin annars fungerar det inte.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Har du avinstallerat gamla drivrutiner?
(Nu bör det dock inte bero på detta om du inte får någon signal alls, men det är alltid bra att ha de gamla drivrutinerna borta.)

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort ?
Behöver kanske uppgradera BIOS

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS, det verkar ha löst problemet för många. Beroende på vad du har för processor så ska du köra antingen Gen2 eller Gen3 på moderkortet om du kan välja.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det ska vara två PCI-kablar du sätter i inte en. Jag tror det är en 8-pin och en 6-pin annars fungerar det inte.

Jag har 2 stycken pci-kablar nu. Det sitter i fullt alltså 1 4-pin och 1-6pin.

Skrivet av Slaktardej:

Har du avinstallerat gamla drivrutiner?
(Nu bör det dock inte bero på detta om du inte får någon signal alls, men det är alltid bra att ha de gamla drivrutinerna borta.)

Jag har inte avinstallerat gamla drivisarna nej Tänkte inte så långt, ville bara slänga in kortet så fort som möjligt

Skrivet av micke7406:

Vad har du för moderkort ?
Behöver kanske uppgradera BIOS

MK MSI P55A-G55 är mitt moderkort. Gamla bettan, har varit med ett tag.

Hur uppdaterar jag BIOS när jag inte ens kan se vad som händer på skärmen?

Skrivet av tomle:

Uppdatera BIOS, det verkar ha löst problemet för många. Beroende på vad du har för processor så ska du köra antingen Gen2 eller Gen3 på moderkortet om du kan välja.

Uppfattat. Ställer även samma fråga till dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurka500:

Jag har 2 stycken pci-kablar nu. Det sitter i fullt alltså 1 4-pin och 1-6pin.

Vadå 1st 4-pin?

Det ska vara 1st 8-pin + 1st 6-pin i grafikkortet.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Vadå 1st 4-pin?

Det ska vara 1st 8-pin + 1st 6-pin i grafikkortet.

Så var det visst

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med detta kort. Vill använda integrerade grafikkortet för att ansluta TV:n (har två skärmar inkopplade i grafikkortet). När jag aktiverar "surround" i bios för att även använda integrerade kortet får jag blåskärm på grund av atihdw76.sys.

Någon med förslag?

Ett alternativ kan vara att köpa en aktiv adapter med HDMI till mini displayport, men de tycks kosta närmare 300 kr, så då kan jag lika gärna lämna tillbaka kortet och köpa ett mer namnkunnigt 280x...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurka500:

Hur uppdaterar jag BIOS när jag inte ens kan se vad som händer på skärmen?

Du rycker ur det nya grafikkortet och kör antingen på det interna grafikkortet på moderkortet eller så ploppar du i ditt gamla grafikkort -> uppdaterar -> sätter i det nya igen

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot90:

Du rycker ur det nya grafikkortet och kör antingen på det interna grafikkortet på moderkortet eller så ploppar du i ditt gamla grafikkort -> uppdaterar -> sätter i det nya igen

Tack, fick hjälp av min it-kompis så datorn startade också Ska avinstallera drivisarna imorgon samt uppdatera bios på moderkortet imorgon, förhoppningsvis slänga in kortet också

Permalänk
Avstängd

Varför fattar inte folk att man skall uppdatera ALL sin hårdvara när man slänger in något nytt är för mig en gåta?Och sen gnäller dom på dåliga drivrutiner?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Varför fattar inte folk att man skall uppdatera ALL sin hårdvara när man slänger in något nytt är för mig en gåta?Och sen gnäller dom på dåliga drivrutiner?

För att man inte har råd kanske?

Lägesuppdatering: Då har jag uppdaterat BIOS till mitt moderkort. Men även nu så visas ingen bild på skärmarna, fläkten på graffe-kortet snurrar på som allt annat. Har ett 500w nätagg som jag tycker bör räcka då det var rekommenderat 500w på detta kort. Vad tror ni är det som blir fel?

Permalänk
Medlem

DOA? Funkar det i någon annan dator då?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, men har aldrig tidigare uppdaterat BIOS. Efter lite googlande så försökte jag med MSI:s Live Update 5 (verkade enklast), och enligt den så uppdaterades BIOS, men jag får fortfarande ingen bild. Jag antar att uppdateringen inte "räckte", och hoppas att det ska gå att uppdatera på något annat sätt.

Jag har ett Z68A-GD55 (G3) med BIOS-version 23.7 (gick från 23.1). Alla kablar och fästen är kollade ett antal gånger, och ingen av PCI-platserna ger bild. Däremot får jag ju bild på det integrerade.

Jag hittade den här guiden för att uppdatera BIOS, men då måste jag förstås ladda ner en BIOS-fil själv. I den här listan verkar de kompatibla versionerna finnas, men jag vet inte vilken jag kan använda? De med ett högre versionsnummer än 23.7 rekommenderas för Ivy Bridge, men då jag har Sandy Bridge vågade jag inte ladda ner dem. Går det bra att ta den senaste (7681vP8.zip) ändå och försöka köra in den enligt guiden?

Tackar så hemskt mycket på förhand och hoppas att någon kunnig person orkar med mig.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk

Jag har EXAKT samma problem med samma gfx kort och samma moderkort som du. Jag har även problem med att uppdatera bios. Har dock fått upp den några steg nu och inte hunnit testa.

Återkommer om jag lyckas lösa det. Det är nått fel med just vårat moderkort och detta grafikkortet då det funkar fint en en annan burk.

Skrivet av husqvarnaff:

Jag har samma problem, men har aldrig tidigare uppdaterat BIOS. Efter lite googlande så försökte jag med MSI:s Live Update 5 (verkade enklast), och enligt den så uppdaterades BIOS, men jag får fortfarande ingen bild. Jag antar att uppdateringen inte "räckte", och hoppas att det ska gå att uppdatera på något annat sätt.

Jag har ett Z68A-GD55 (G3) med BIOS-version 23.7 (gick från 23.1). Alla kablar och fästen är kollade ett antal gånger, och ingen av PCI-platserna ger bild. Däremot får jag ju bild på det integrerade.

Jag hittade den här guiden för att uppdatera BIOS, men då måste jag förstås ladda ner en BIOS-fil själv. I den här listan verkar de kompatibla versionerna finnas, men jag vet inte vilken jag kan använda? De med ett högre versionsnummer än 23.7 rekommenderas för Ivy Bridge, men då jag har Sandy Bridge vågade jag inte ladda ner dem. Går det bra att ta den senaste (7681vP8.zip) ändå och försöka köra in den enligt guiden?

Tackar så hemskt mycket på förhand och hoppas att någon kunnig person orkar med mig.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av steffeman:

Jag har EXAKT samma problem med samma gfx kort och samma moderkort som du. Jag har även problem med att uppdatera bios. Har dock fått upp den några steg nu och inte hunnit testa.

Återkommer om jag lyckas lösa det. Det är nått fel med just vårat moderkort och detta grafikkortet då det funkar fint en en annan burk.

Det verkar som det är lite struligt med många av MSIs Z***-GD** moderkort
Fått felrapporter på MSI Z87, Z68, Z77, GD45, GD65, GD85 osv med både 7970 och 7990 korten från PowerColor.

Märkligt som tusan. PowerColor hade inte fått in liknande rapporter när vi frågade dem så vi tänkte ge oss på MSI och se vad de säger om saken.
Sjuk longshot men kanske kan få dem att pusha ut ett beta BIOS med en fix lite snabbt. (Don't hold your breath då, vågar absolut inte lova att de orkar fixa det för ett gammal utgånget kort bara för at vi sålt ett gäng just nu.)

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

Fixa på powercolor hd 7970 med msi moderkort

Jag kan bekräfta att en bios update fixar problemet. Detta är för moderkort MSI Z68A-GD55 (G3) men det bör funka på andra msi kort, då måste ni dock ta den bios som är till erat grafikkort.

Jag kör just nu:

Mainboard: P67A-GD55 (MS-7681)
PCB Version: 1.0/2.0
BIOS Version: V4.4B3
BIOS Date: 2013-10-31

Den bios jag använder finns här:

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=164135.0

Använder bios version: E7681.443

Flashade med hjälp utav: http://forum-en.msi.com/index.php?topic=108079.msg800577#msg8...

Ladda hem biosen, ladda hem msi flasher. Starta msi flasher med ett usb minne i, kör val 4 fix my usb key med ett usb minne i datorn. Följ instruktionerna på skärmen. Efter den har "fixat" usb minnet så kommer det vara försvunnit. Högerklicka på My computer sen manage. Gå till storage sen disk management. Där kommer usb stickan finnas, högerklicka på den sen change driver letters and path sen add och välj en bokstav. Efter det så kommer den vilja formatera usb minnet gör detta till FAT.

Nu starta msi flasher igen välj val nummer 1, peka på biosen du laddade ner. Inte bios filen utan rar/zip arkivet som laddades hem. Följ instruktionerna.

Kommer det upp en felruta så gör det inget, stäng den bara om den kommer upp.

Nu se till att datorn har usb som första val i sin boot ordning. När du gjort detta starta om datorn med usb minnet i. Nu kommer den flasha åt dig, du kommer få frågan om du vill köra memory test innan, vilket man kan göra men det är inte nödvändigt.

När flashen är klar så kommer du ha rätt bios. Du kan verifiera det genom att skriva msinfo32 i kör fältet i windows. Där ser du bios version och datumet på den. Det ska vara följande: V4.4B3, 2013-10-31

Skrivet av Webhallen:

Det verkar som det är lite struligt med många av MSIs Z***-GD** moderkort
Fått felrapporter på MSI Z87, Z68, Z77, GD45, GD65, GD85 osv med både 7970 och 7990 korten från PowerColor.

Märkligt som tusan. PowerColor hade inte fått in liknande rapporter när vi frågade dem så vi tänkte ge oss på MSI och se vad de säger om saken.
Sjuk longshot men kanske kan få dem att pusha ut ett beta BIOS med en fix lite snabbt. (Don't hold your breath då, vågar absolut inte lova att de orkar fixa det för ett gammal utgånget kort bara för at vi sålt ett gäng just nu.)