Ssd är överskattat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Din mor?
Skriver du som du gjorde får du väl vänta dig lite mothugg.

Jag angrep ingen. Mothugg utan angrepp? Eller var det i förebyggande syfte?
Jag använde ordet n00b lite skämtsamt, men jag använde det också för att beskriva någon som stänger av och startar datorn i tid och otid. Jag tror inte någon här stänger av datorn helt 10-20 gånger om dagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Efterblivet konstaterande må jag säga. n00b ju inte riktigt något jag menade seriöst, knappast något som ingår i mitt standardvokabulär. Men tydligen så tog folk illa vid sig. Min pappa är död av hög ålder sedan ett antal år, låter det vara en ledtråd till vem som betalar min elräkning.

Nu skrev du lite klumpigt och folk svarar på det med mothugg.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

En gång ssd , aldrig med mekanisk. Kör endast med ssd nu.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Efterblivet konstaterande må jag säga. n00b ju inte riktigt något jag menade seriöst, knappast något som ingår i mitt standardvokabulär. Men tydligen så tog folk illa vid sig. Min pappa är död av hög ålder sedan ett antal år, låter det vara en ledtråd till vem som betalar min elräkning.

Efterblivet konstaterade på en efterbliven kommentar då. På tal om pappor så är min far den ända jag vet dom konstant lämnar datorn på. Mindre datorkunnig i bekantskapskretsen finns nog inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Överskattat är kanske lite väl starkt ord i sammanhanget, dock är jag villig att erkänna att jag hade väntat mig mer från min SSD och större skillnad än vad som är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag angrep ingen. Mothugg utan angrepp? Eller var det i förebyggande syfte?
Jag använde ordet n00b lite skämtsamt, men jag använde det också för att beskriva någon som stänger av och startar datorn i tid och otid. Jag tror inte någon här stänger av datorn helt 10-20 gånger om dagen.

Folk borde ta en kaka eller två.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

otrolig skillnad med ssd.. snabbare start, snabbare öppning av program efter start, bläddrar snabbare i webbläsare/windows, laddningstider i spel. Allt blir snabbare i princip

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Avstängd

Ugh, denna tråden har verkligen gjort mig sugen på att köpa ytterligare en Evo 1TB och slänga mina mekaniska...

Permalänk

1900 är onödigt mycket på en ssd, en för 700 kr 128gb tex kingston presterar bra med tanke på prisskillnaden

Visa signatur

PC specs: PSU: Corsair cx750m chassi: corsair carbide 500r CPU: intel i5 4670K GPU: MSI Gaming gtx 770 2 gb
Ram: 8 gb kingston hyperX 1600 mhz cl9 HDD1: kingston SSDnow v300 120 gb HDD2: seagate baracuda 1tb
MOTHERBOARD: MSI z87 G43

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jo jag körde flera benchmarks och allt såg bra ut. Men allt är relativt. Jag köper kanske en 120Gb ssd då datorn helt klart blev snabbare. Det handlar bara om hur mycket man är redo att betala för dessa snabbare sekunder. 1900kr är alldeles för mycket.

så det är inte ssd som är överskattat, utan svindyra ssder?
då kan jag hålla med dig, och jag kan även säga att du har en extremt vilseledande trådtitel...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu skrev du lite klumpigt och folk svarar på det med mothugg.

Tror mest folk tolkar klumpigt. "Tid och otid" är ett uttryck som syftar till att göra något alltför ofta. Om man har läsförståelsen på sin sida men ändå känner sig träffad så betyder det att man vet med sig att man stänger av datorn oftare än befogat. Nu är ju det hela högst subjektivt, men om man själv anser att den beskrivningen passar in på en själv så ser jag inte varför man finner sig i en situation där man ska gå till angrepp på grund av det.

Skrivet av n_sandstrom:

Efterblivet konstaterade på en efterbliven kommentar då. På tal om pappor så är min far den ända jag vet dom konstant lämnar datorn på. Mindre datorkunnig i bekantskapskretsen finns nog inte...

Kan du peka ut vad som är efterblivet? Att konstatera att det är orutinerat att stänga av och starta datorn oftare än vad som kan anses befogat? Om det på något vis är befogat så är det ju inga problem, kör på det. Men folk vänder sig emot att jag inte tycker man ska göra det oftare än det finns fog för, hur kan man försvara det? Och varför ska man ta till trams om "pappa betalar" direkt från inlägg ett?

Permalänk
Avstängd

Äsch, det var lite lustigt skrivet men det är väl bara att gå vidare ;).

Sen angående tunga spel, vet du hur mycket en SSD hjälper i BF3/BF4?

Permalänk
Medlem

Jag märkte stor enorm skillnad när jag köpte min SSD Samsung 830 till just spel.

Hur kan man klaga på en SSD som ger snabba laddningar? Du är före andra i spel, speciellt FPS spel.

I BF3 när jag installerade spelet på SSD:n så blev det ett mirakel och jag har aldrig varit nå missnöjd alls för 3 Lax, för just spel. Ingen prestanda gav den men den gav mig en stor "Flyt boost" så att jag kan skjuta ner alla fortare än förr när jag satt med en mekanisk hårddisk.

Samma gäller uppstart av Windows.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Äsch, det var lite lustigt skrivet men det är väl bara att gå vidare ;).

Sen angående tunga spel, vet du hur mycket en SSD hjälper i BF3/BF4?

Kan tycka det.
Har ingen erfarenheter av BF3 och BF4. Så där kan jag inte yttra mig. Har en teori dock om att det ska hjälpa vid the sims 3 -serien som min flickvän spelar. Det är ju miljarder småfiler som ska laddas, och spelet går ju slött oavsett RAM, CPU eller grafikkort. Ska testa att köra det från min SSD och se om det blir skillnad.

Permalänk

Har kört med SSD i 2 år nu kanske. Ibland när man sätter sig vid någons dator är utan SSD så får man ju fan panik av hur långsamt allt går

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Kan tycka det.
Har ingen erfarenheter av BF3 och BF4. Så där kan jag inte yttra mig. Har en teori dock om att det ska hjälpa vid the sims 3 -serien som min flickvän spelar. Det är ju miljarder småfiler som ska laddas, och spelet går ju slött oavsett RAM, CPU eller grafikkort. Ska testa att köra det från min SSD och se om det blir skillnad.

USCH för The Sims spelen på det viset. Har man installerat för mycket addons kan det ta 10min att ladda.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Kan du peka ut vad som är efterblivet? Att konstatera att det är orutinerat att stänga av och starta datorn oftare än vad som kan anses befogat? Om det på något vis är befogat så är det ju inga problem, kör på det. Men folk vänder sig emot att jag inte tycker man ska göra det oftare än det finns fog för, hur kan man försvara det? Och varför ska man ta till trams om "pappa betalar" direkt från inlägg ett?

Att kalla alla som inte " bara stänger av datorn när det är dags att byta hårdvara" för n00bs, vilket du faktisk ordagrant gjorde, är det jag kallar efterblivet.

Att blanda in vem som betalar elen var efterblivet det med, det har vi redan konstaterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

jag blir arg när jag läser en sån här tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

USCH för The Sims spelen på det viset. Har man installerat för mycket addons kan det ta 10min att ladda.

Ja jag undrar hur de lyckas ibland.

Skrivet av n_sandstrom:

Att kalla alla som inte " bara stänger av datorn när det är dags att byta hårdvara" för n00bs, vilket du faktisk ordagrant gjorde, är det jag kallar efterblivet.

Att blanda in vem som betalar elen var efterblivet det med, det har vi redan konstaterat.

Fast det där är ren lögn. Jag sa att "En annan (Alltså JAG) som bara stänger av datorn när det är dags att byta hårdvara". Du kan inte klippa hur du vill när vi har allt sparat framför näsan. Jag skrev ingenting någonstans om att alla som inte gör som jag gör är n00bs. De jag kallade för n00bs (än en gång lite lättsamt) var de som stängde av datorn i tid och otid. Det är en jävligt stor zon mellan mig som stänger av datorn några gånger om året, och de som stänger av datorn 10-20 gånger om dagen, och de som faller inom denna gråzon har jag inte sagt någonting om alls.

Permalänk
Hjälpsam

För de som inte kör med SSD, rekomenderar jag att stänga av via hibernate.
Då får man både äta kakan och behålla den, snabb start och ingen effektförbrukning när datorn är av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

För de som inte kör med SSD, rekomenderar jag att stänga av via hibernate.
Då får man både äta kakan och behålla den, snabb start och ingen effektförbrukning när datorn är av.

Menar du inte tvärtom? För om man stänger av hibernate så inser man ju hur slö datorn faktiskt är med mekanisk.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jo jag körde flera benchmarks och allt såg bra ut. Men allt är relativt. Jag köper kanske en 120Gb ssd då datorn helt klart blev snabbare. Det handlar bara om hur mycket man är redo att betala för dessa snabbare sekunder. 1900kr är alldeles för mycket.

Varför köpte du en på 256 gb då?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Menar du inte tvärtom? För om man stänger av hibernate så inser man ju hur slö datorn faktiskt är med mekanisk.

Stänga av via hibernate, inte stänga av hibernate.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SweFox*:

Menar du inte tvärtom? För om man stänger av hibernate så inser man ju hur slö datorn faktiskt är med mekanisk.

Nej.
Jag skrev stänga av via Hibernate.

edit Aleshi hann före.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jo jag körde flera benchmarks och allt såg bra ut. Men allt är relativt. Jag köper kanske en 120Gb ssd då datorn helt klart blev snabbare. Det handlar bara om hur mycket man är redo att betala för dessa snabbare sekunder. 1900kr är alldeles för mycket.

Låter ju mer som att du förköpt dig.. har du inte råd, lägg pengarna på sådant du behöver.

Skrivet av Batwoman:

Jag mätte aldrig tiden men skulle tro det tog nog 30sec att starta datorn med ssd. Min grabbs dator startade betydligt snabbare med en intel 520. Jag klonade disken och detta kanske slöade ner datorn vid uppstart? Den borde startat snabbare. Jag surfar bara med datorn och spelar nåt spel i bland. Då märks inte en ssd så mycket. Sen så här ett knappt dygn senare så måste jag faktiskt erkänna att jag tycker det går sakta. man vänjer sig snabbt med en ssd och jobbar man men tunga program så är det ett måste att ha en. Jag tycker t o m att datorn är slöare nu än innan jag monterade ssd,n. Hm... får bli en billig ssd ser det ut som:)

Hur snabbt datorn startar beror på vad du har för BIOS. Vissa BIOS tar bara ett par sekunder, medans andra tar upp mot 20-30sek innan Windows börjar laddas.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Nej.
Jag skrev stänga av via Hibernate.

Ursäkta.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SweFox*:

Ursäkta.

Ingen orsak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Värt med SSD bara för laddningstiderna iBF4
Bra mycket snabbare med SSD än mekanisk. Har inte mätt tid själv men finns säkert testar där det visar exakt.
Sen att man slipper det där eviga knattrandat är mycket skönt då min dator är relativt tyst så hör man när mekaniska hårddisken om den jobbar. Har endast några Nuctua fläktar på 5v och tyst grafikort. SSD = tyst !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Efterblivet konstaterande må jag säga. n00b ju inte riktigt något jag menade seriöst, knappast något som ingår i mitt standardvokabulär. Men tydligen så tog folk illa vid sig. Min pappa är död av hög ålder sedan ett antal år, låter det vara en ledtråd till vem som betalar min elräkning.

och ändå använder du ord som n00b?