Permalänk
Medlem

"Underbar" artikel från IDG, rekommenderad läsning om man vill ha sig ett skratt
http://www.idg.se/2.1085/1.527231/nokia-lumia-925---sma-steg-...

Permalänk
Medlem

Hey, Hey!!

Glance Background

http://www.wpcentral.com/nokia-releases-glance-background-bet...

Nu har min lur blivit riktigt ball.

Permalänk
Medlem

Försöker lägga till nummer i telefonens inbyggda funktion för att blockera samtal, verkar dock strula med svenska nummer.

När jag klickar i historiken på nummer +46123456789 och väljer blockera så kopierar den numret till listan över blockerade nummer men får inte med sig "+"-tecknet. Det står alltså 46123456789 i den listan och jag tror den släpper igenom samtalet då för de dyker nämligen upp i "Missade samtal".

Gör jag samma sak med ett konstigt utländskt nummer "Microsoft support" så fungerar det och "+"-tecknet följer med till den blockerade listan.

Är det någon generell bugg eller har det med några inställningar att göra?

Permalänk
Medlem

Reckie,
Jag har inte provat detta själv så jag vet inte om det fungerar men borde göra det om de ringer från sverige.
Prova att redigera nummret först så att du tar bort +46 ersätter det med en nolla och därefter blockerar det redigerade numret.
Problemet är väl kanske om det är ett fejkat ipnummer.

Edit:
Sökte på 0123-45 67 89 och ser att det Går till Media Markt Kristianstad. Så om det inte är de du vill blocka så fungerar inte det jag sagt ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Reckie,
Jag har inte provat detta själv så jag vet inte om det fungerar men borde göra det om de ringer från sverige.
Prova att redigera nummret först så att du tar bort +46 ersätter det med en nolla och därefter blockerar det redigerade numret.
Problemet är väl kanske om det är ett fejkat ipnummer.

Edit:
Sökte på 0123-45 67 89 och ser att det Går till Media Markt Kristianstad. Så om det inte är de du vill blocka så fungerar inte det jag sagt ovan.

Numret var bara i illustrativt syfte men det är alltså när jag väljer ett nummer från samtalshistoriken som den krånglar. Ett kort, påhittat IP-nummer grejar den att blockera men numret som startar med +46 plockar den bort plustecknet på. När sedan +46xxxx ringer igen så matchar det ju inte mot samma nummer i blockerat listan eftersom det där står 46xxxx. Funderar om det kan vara en bugg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Numret var bara i illustrativt syfte men det är alltså när jag väljer ett nummer från samtalshistoriken som den krånglar. Ett kort, påhittat IP-nummer grejar den att blockera men numret som startar med +46 plockar den bort plustecknet på. När sedan +46xxxx ringer igen så matchar det ju inte mot samma nummer i blockerat listan eftersom det där står 46xxxx. Funderar om det kan vara en bugg?

Jamen då så, har du provat att redigera innan du blockar och ersätta +46 med en nolla?
+46 är ju bara landsnummret (Sverige) och har inget att göra med själva telefonnummret, (om de ringer från Sverige vill säga).

Att plustecknet försvinner på vissa nummer är ju annars skumt, precis som du säger, och det finns mig veterligen inga inställningar för detta.

Permalänk
Medlem

Hej,

Har just fått en Nokia 925 (925.1 Type: RM-892), det mesta funkar bra, men har problem med att telefonen tappar uppkopplingen lite då och då.
Det går varken att ringa eller ta emot samtal, däremot så kommer mailen fram ...
Har vad jag vet alla de senaste uppdateringarna av allt som har med telefonfunktionen att göra.
En kollega har samma problem (exakt likadan telefon).
Vi använder Telenor (om det nu har något med saken att göra).
Efter omstart så kopplar den upp igen.
Detta händer vad jag än så länge noterat, helt random.

Tacksam för input.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

MrWIB,
Det har nog med svag signal eller dålig täckning från operatörens sida att göra.
Du kan prova att i inställningar enbart ange 2G för att se om det blir någon skillnad.

Som en sak att jämföra med, kan jag nämna att hemma hos mig, trots att jag bor mitt i centrum av centrala Stockholm, kan de som kommer och besöker mig och har TELIA bara ringa från vardagsrummet, från köket går det inte och detta OBEROENDE av vilken telefon de har. De som har Tele2 däremot kan gå ner i källaren och ringa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

MrWIB,
Det har nog med svag signal eller dålig täckning från operatörens sida att göra.
Du kan prova att i inställningar enbart ange 2G för att se om det blir någon skillnad.

Som en sak att jämföra med, kan jag nämna att hemma hos mig, trots att jag bor mitt i centrum av centrala Stockholm, kan de som kommer och besöker mig och har TELIA bara ringa från vardagsrummet, från köket går det inte och detta OBEROENDE av vilken telefon de har. De som har Tele2 däremot kan gå ner i källaren och ringa.

Mja, jag har oxå tänkt dålig täckning, men borde inte telefonen automatiskt koppla upp sig igen när det är bra täckning?
Telefonerna (min och kollegans), kopplar inte upp mot nätet igen utan en omstart, det är det som känns lite konstigt.
Skall kolla att ställa om den oxå, man får väl testa allt ...

Visa signatur

/O

Permalänk
Skrivet av MrWIB:

Hej,

Har just fått en Nokia 925 (925.1 Type: RM-892), det mesta funkar bra, men har problem med att telefonen tappar uppkopplingen lite då och då.
Det går varken att ringa eller ta emot samtal, däremot så kommer mailen fram ...
Har vad jag vet alla de senaste uppdateringarna av allt som har med telefonfunktionen att göra.
En kollega har samma problem (exakt likadan telefon).
Vi använder Telenor (om det nu har något med saken att göra).
Efter omstart så kopplar den upp igen.
Detta händer vad jag än så länge noterat, helt random.

Tacksam för input.

Hade detta på min 920, två vändor på service så var saken ordnad. Först bytte de antenn, sedan bytte de moderkort. Hade jag varit lite snabbare efter köpet hade de bytt hela luren direkt men men..

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel Raftö:

Hade detta på min 920, två vändor på service så var saken ordnad. Först bytte de antenn, sedan bytte de moderkort. Hade jag varit lite snabbare efter köpet hade de bytt hela luren direkt men men..

Hmmm ... Inte det jag ville läsa, men lite väntat
Det konstiga är att nu har det slutat hända lika ofta som innan. Well, får väl ta tag i det på måndag.

Visa signatur

/O

Permalänk

fast det är ju bra att det går att laga, det är ju ingen egenskap hos telefonen man måste stå ut med. efter service fungerandeden perfekt.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

Kan skicka SMS utan problem men det går varken att skicka eller ta emot MMS.

Inkommade MMS blir istället ett SMS med info om att logga in på Telia för se MMS:et.

Utgående MMS ger felmeddelande om att det ej gå att skicka.

Har kontrollerat att Telia är åtkomstpunkt, saknades dock lösenord samt användarnamn. Provade därför skapa en manuell inställning utan resultat.

Är det ett känt problem?

Permalänk
Medlem

Mitt första intryck efter en vecka är :

Allt verkar mycket snabbt och bra, men kontaktlistan e helt värdelös jämnfört med "gamla" sortens mobiler.

Och varför funkar inte denna med PC suite? Jag behöver ha telefonen ihop med min PC, så jag kan skicka sms m.m. från datorn via telefonen som jag gjort i alla år med Nokia (symbian).

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Kan skicka SMS utan problem men det går varken att skicka eller ta emot MMS.
Inkommade MMS blir istället ett SMS med info om att logga in på Telia för se MMS:et.
Utgående MMS ger felmeddelande om att det ej gå att skicka.
Har kontrollerat att Telia är åtkomstpunkt, saknades dock lösenord samt användarnamn. Provade därför skapa en manuell inställning utan resultat.
Är det ett känt problem?

Skulle tro att det rör sig om fel inställningar, dock kör jag själv med Tre så jag kan inte hjälpa dig med de rätta. Din telefon ska fungera klanderfritt med Telias nät - både min mor och en kollega har 925:or i kombination med Telia.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Kan skicka SMS utan problem men det går varken att skicka eller ta emot MMS.

Inkommade MMS blir istället ett SMS med info om att logga in på Telia för se MMS:et.

Utgående MMS ger felmeddelande om att det ej gå att skicka.

Har kontrollerat att Telia är åtkomstpunkt, saknades dock lösenord samt användarnamn. Provade därför skapa en manuell inställning utan resultat.

Är det ett känt problem?

Det är säkert dina inställningar. Har du dataanslutning på?
Här en länk:
http://www.nokia.com/se-sv/support/faq/?action=singleTopic&to...

Permalänk
Medlem

Mer intryck :

Telefonen i sig är 9/10.

W8Mobile har mycket kvar att önska, men snabbt går det iaf.

Men lite saker jag irriterar mig på :

Går inte stänga ner webbläsaren snabbt, man måste backa igenom alla sidor man surfat på och sist av allt avslutar den IE.

Skärmen stänger sig själv, går att ställa in mellan 30sek-5min. Men kollar man på film t.ex så stänger den skärmen mitt i allt m.m

Mer följer.

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Medlem
Skrivet av vykan:

Mer intryck :

Telefonen i sig är 9/10.

W8Mobile har mycket kvar att önska, men snabbt går det iaf.

Men lite saker jag irriterar mig på :

Går inte stänga ner webbläsaren snabbt, man måste backa igenom alla sidor man surfat på och sist av allt avslutar den IE.

Skärmen stänger sig själv, går att ställa in mellan 30sek-5min. Men kollar man på film t.ex så stänger den skärmen mitt i allt m.m

Mer följer.

Det med att stänga av program smidigt löser sig i nästa uppdatering(som kommer rätt snart) dâ fâr du ett kryss pâ programmet i multitask menyn precis som pâ gamla symbian.
och det heter windows phone inte mobile

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Rock on

Vill även kunna ha på skärmen konstant. Och även kunna ladda telefonen AVSTÄNGD, men det går inte minsann.

Samt så vill ja kunna SMS'a MMS's Ringa m.m från dator när telefonen är kopplad med datorn. Som med Nokia PC suite och symbian

Älskade Symbian R.I.P

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Medlem

Jag kan välja "aldrig" på låsskärm i alla fall. Konstigt om inte du kan på din?

Det med ringa o smsa på datorn tror jag inte går lösa.
Gamla symbian hade sina fördelar men även ganska mycket nackdelar enligt mig, tror du kommer vänja dig rätt fort:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Detta är dom enda valen jag har :

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Medlem

Jag har på 1minut på låsskärmen men den stänger inte ner under filmer. Vad använder du för app för att kolla på filmer?

Apapr stänger sig själva efter ett tag och är inget du behöver göra manuellt men annars kommer det i Update 3 till WP8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vykan:

Går inte stänga ner webbläsaren snabbt, man måste backa igenom alla sidor man surfat på och sist av allt avslutar den IE.

Jo det kan kanske vara lite irriterande, men du behöver faktiskt aldrig stänga av webbläsaren. Om man inte har gjort fel när man skapat en app, behöver appar aldrig stängas av på en mobil/surfplatta/dator utan de försätts i hibernation som inte tar någon kraft från enheten.

Skrivet av vykan:

Skärmen stänger sig själv, går att ställa in mellan 30sek-5min. Men kollar man på film t.ex så stänger den skärmen mitt i allt m.m

Den borde inte stänga av sig när man spelar upp film - Använder du den inbyggda spelaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vykan:

http://quikk.se/?6f33d4

Detta är dom enda valen jag har :

Knepigt men kanske är pga amoledskärmen på din( risk för inbränningar ) och jag har Ips på min 920.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Testa youtube via appen metrotube och se om det kvarstår:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Kan skicka SMS utan problem men det går varken att skicka eller ta emot MMS.

Inkommade MMS blir istället ett SMS med info om att logga in på Telia för se MMS:et.

Utgående MMS ger felmeddelande om att det ej gå att skicka.

Har kontrollerat att Telia är åtkomstpunkt, saknades dock lösenord samt användarnamn. Provade därför skapa en manuell inställning utan resultat.

Är det ett känt problem?

Jag hade exakt samma problem på min Samsung, med Telia. Jag fick ändra någon inställning för VPN(?) eller va det hette och då fungerade det ett tag, men sen strulade det igen. Problemet vad att när jag skulle skicka MMS eller långa SMS (som blev MMS) så stod den bara och tuggade och försökte skicka, vilket drog batteri.. Jag skickade därför bara långa SMS eller bilder via Facebook eller liknande..

Men problemet har nog inte så mycket med din telefon att göra, snarare någon inställning från Telia som strular..

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har nyss köpt en Nokia 925. Har letat appar och fått till en del som jag vill ha det, men har en fråga om batteriet. Igår kväll 23:00 var telefonen fulladdat och på morgonen 06:30 så var batteriet 80%. Lyssnar på en podcast på väg till jobbet ca 1timma och nu är batteriet 68%. Känns som VÄLDIGT hög förbrukning. Hade en iPhone 4s innan och den minskade max 5% på en natt.

Hur får man ner förbrukningen? Och hur kan man se vad som drar ström?

Permalänk
Medlem

Har för mig att GPS:en drar mycket batteri. 20 procent på en natt ska den inte dra om du har GPS avstängd och ingen app som ligger i bakgrunden och suger batteri. Några procent är en mer normal siffra.

Du kan också få tips här: http://forums.wpcentral.com/windows-phone-8/242616-how-get-lo...

I övrigt brukar batteritiden bli bättre efter några veckors användning. Tror det beror på att batteriet inte är kalibrerat i början. Har haft många olika smartphones och jag tycker inte 925 har sämre battertid än andra jag haft. Kanske t o m något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Jag har nyss köpt en Nokia 925. Har letat appar och fått till en del som jag vill ha det, men har en fråga om batteriet. Igår kväll 23:00 var telefonen fulladdat och på morgonen 06:30 så var batteriet 80%. Lyssnar på en podcast på väg till jobbet ca 1timma och nu är batteriet 68%. Känns som VÄLDIGT hög förbrukning. Hade en iPhone 4s innan och den minskade max 5% på en natt.

Hur får man ner förbrukningen? Och hur kan man se vad som drar ström?

Tidigare har i alla fall den stora boven av batteri varit Tap + Send, vet inte om de har fixat det än men rekommendationen är att stänga av det. Låter dumt men testa att starta om telefonen och ladda den sedan(kanske att det räcker med bara en omstart, är ju Windows trots allt:P), det brukar hjälpa om batteriet plötsligt ger dålig tid.