Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Skrivet av Noreg:

du bor i stockholm o måste beställa usbminne

Behövde en mickey mouse kabel också (till min NAS) så det var lättast att betälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zied:

Rejält parti dem kommit över, med tanke på att alla andras datum verkar skjutas upp hej vilt. För egen del skickade Proshop ut min idag

Permalänk
Avstängd

köpte med från proshop.. o fick min utskickad idag.. men det är ju danmark så kan vi vänta oss dem imorrn eller på fredag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noreg:

köpte med från proshop.. o fick min utskickad idag.. men det är ju danmark så kan vi vänta oss dem imorrn eller på fredag?

Fick ett mail där det stod att ordern når Malmö imorgon så risken för en extra leveransdag är nog överhängande...

Men innan helgen känns som huvudsaken

Permalänk

fick hem 2 i5or idag
monterat 2x8gb Kingston ram och en 120gb Kingston ssd.
Skiten startar inte, blinkar blå 3 ggr bara.
Visste inte att det skulle vara 1,35v minnen, beställde dessa o ssd disken smtidigt till båda NUCarna, tråkigt att inte de på Dustin sa något. Det är väl iofs inte deras sak men ändå.

Ska plocka ut ett minne och testa.
Ska testa den andra också.

Permalänk

enligt Intel så ska det vara minnesfel när det blinkar blått 3ggr, så där sitter man nu med 4x 8gb minnen för 2600kr åt skogen

Permalänk
Avstängd

du kan ju retunera dem

Permalänk

så nu har jag testat båda min nucar.
inegn fungerar med vare sig en minnesmodul eller 2 i.
När jag beställde nucarna i slutet på september så stog det inge info och det rekommenderades även ssd och minne under produkten som var 1.5v.
Nu har man tagot bort minnet under rekommenderat och har bara kvar ssd ser jag.
Blir att åka till Netonnet fort som perkele o köpa nytt minne, kan inte sitta här hemma m 2 nucar och inte få igång dom och provköra

Hra mailat Dustin ang minnena, får se vad dom svarar.

Permalänk
Medlem

Har också fått min i5'a idag.. Men inte hunnit packa upp och sätta in minne o ssd..
Men vad har ni tänkt att köra med för någon fjärr?
Jag har någon gammal mce fjärr men det känns inte så lockande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niksve:

Har också fått min i5'a idag.. Men inte hunnit packa upp och sätta in minne o ssd..
Men vad har ni tänkt att köra med för någon fjärr?
Jag har någon gammal mce fjärr men det känns inte så lockande

Jag har tänkt försöka med Harmony smart control. Man kan lägga in MCE-kommandon (och i princip vilka andra kommandon som helst).

Jäkligt smidig fjärr om man som i mitt fall, även vill kunna styra TV och receiver. Ända nackdelen är prislappen som är i saftigaste laget för en fjärrkontroll...

Permalänk

köpte nya minne och de startar nu.
installerade openelec men de trådlösa tangentborden vill inte fungera.
man kommer till att man vill installera från livestick, där går det ok att klicka med tangentbordet, sen när man kommer till nästa ruta så funkar inte trådlösa tborden längre. Fick plugga in trådat as och göra klart installationen. Efter att openelec startat om så funkar fortfarande inte trådlösa tangentbord, bara trådat.
i bios mm funkar de trådlösa perfekt.
skumma saker.

Permalänk
Medlem

Min i5-variant kom från Dustin idag. Strömsladd var inkluderat, trots att annat angavs. Så nu har jag en så över...
Dock vägrar den hitta en bootbar device efter installationen av Xubuntu.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av z2k:

Min i5-variant kom från Dustin idag. Strömsladd var inkluderat, trots att annat angavs. Så nu har jag en så över...
Dock vägrar den hitta en bootbar device efter installationen av Xubuntu.

När beställde du din hos Dustin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

När beställde du din hos Dustin?

Orderdatum: 2013-09-24

De hann ändra beräknade leveransdatumet tre gånger, men till slut så.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Inaktiv

Nu blev jag förbannad och avbeställde min NUC hos Dustin eftersom de sa att de kanske får in ny leverans i morgon och då går de ut till kund nästa vecka. Leveransdatum som de skriver är altså leverans till dem inte till mig som kund. Bluff enligt min åsikt.
Webhallen skickar idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Varför skulle minnet dra mindre ström för att spänningen är lägre?

Skrivet av Svensktiger:

För att P=U*I

Skrivet av niclasc:

Går inte att säga nåt om strömmen bara för att spänning bli lägre. Då du inte vet effekten så vet du inte vad strömmen blir

Det är sant, men det går att säga att med stor säkerhet att anledningen bakom DDR3L är att minska strömförbrukningen och därmed effekten som används av minnet.

Permalänk
Skrivet av Qwal:

Funkar bra att köra utan hdd? å bara köra direkt från usb tror du? Eller blir det för segt?

Inte för jag har testat med den skulle nog ta en stund längre att starta upp eller komma ur sleep-läge. Det är nog värt att i alla fall köpa en 30GB mSATA, så kan du köra resten via USB.

Permalänk

Ni som har fått hem den nya med i5, hur är ljudnivån på fläktarna?

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Skrivet av in a bodybag:

Ni som har fått hem den nya med i5, hur är ljudnivån på fläktarna?

riktigt jäkla tyst, hörs lite när man är 30cm ifrån nucen.

Permalänk
Avstängd

Tyst.. vägrar 1,5v RAM som tidigare sagts.. trevligt BIOS

Permalänk
Medlem

Är väldigt sugen på INTEL NUC I5 4250U men två frågor har dykt upp:

1) Måste man ha dubbla minnen till den eller räcker det med ett?
Tänkte om man ville börja med 8GB om man i så fall kunde sätta i en 8GB och sedan köpa till en senare vid behov. Eller måste man sätta i två stycken 4GB och sedan byta dessa om man vill ha mer?

2) Har inte bestämt vilket OS jag ska köra. Det är främst XBMC eller Plex som ska köra på den. Behöver man en SSD eller skulle det gå bra att lägga OS på USB? Känns lite onödigt att lägga ut de pengarna på en SSD som knappt kommer att användas.

Säg till om det är fel forum för frågorna.

Permalänk
Inaktiv

1. Det går att köra med ett minne. Försumbart lägre prestanda.
2. Det går att köra från USB men mycket lägre prestanda. Skulle själv aldrig göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Ni som har fått hem den nya med i5, hur är ljudnivån på fläktarna?

Låter gör den. Blev faktiskt lite överraskad över hur pass mycket den låter. Trodde den skulle låta lika lite som de ultrabooks vars prestanda den bör vara likvärdig, men jag skulle säga att den låter mer. Enligt UEFI/BIOS verkar fläkten vara inställd på att aldrig gå under 40%, så den som tycker sig ha utmärkt ventilation kan ju sänka den om h*n känner sig modig.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av z2k:

Låter gör den. Blev faktiskt lite överraskad över hur pass mycket den låter. Trodde den skulle låta lika lite som de ultrabooks vars prestanda den bör vara likvärdig, men jag skulle säga att den låter mer. Enligt UEFI/BIOS verkar fläkten vara inställd på att aldrig gå under 40%, så den som tycker sig ha utmärkt ventilation kan ju sänka den om h*n känner sig modig.

Hmm. Det var inte bra. Då får det bli en uppgradering till fläktlöst system om jag upplever samma sak som du. Som väl är så finns det ju alternativ som är snygga oxo.
Men vad får du för temperaturer på SDD och processor?

Permalänk
Avstängd

eftersom det är fläkt i låter den.. men inte fan är det mycket..

placerar du den bakom tvn sätter jag min högra fot på att du INTE hör den alls

Permalänk
Medlem

Finns kiten att köpa? Ett NUC kit med en stor noctuafläns på borde inte behöva aktiv kylning över huvud taget.

Permalänk
Medlem

Strömsladden s.k. mickey mouse, är det likadan som bukar följa med vissa laptops?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Strömsladden s.k. mickey mouse, är det likadan som bukar följa med vissa laptops?

Japp.
Även nätdelen är av vanlig laptop-modell.

Permalänk
Inaktiv

Ser bra ut:
Händelser
Datum/Tidpunkt Plats Händelse
2013-11-15 03:35 Göteborg, Sverige Försändelsen transporteras
2013-11-14 18:17 Segeltorp, Sverige Försändelsen transporteras
2013-11-14 14:35 Webhallen Sverige AB, Sverige Elektronisk förhandsinformation har mottagits

Snart i en låda nära mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Ser bra ut:
Händelser
Datum/Tidpunkt Plats Händelse
2013-11-15 03:35 Göteborg, Sverige Försändelsen transporteras
2013-11-14 18:17 Segeltorp, Sverige Försändelsen transporteras
2013-11-14 14:35 Webhallen Sverige AB, Sverige Elektronisk förhandsinformation har mottagits

Snart i en låda nära mig

Och du beställde igår? Jag la en beställning 6/10 med uthämtning på Webhallen i Solna men jag måste enligt kundtjänsten åka till Fruängen och hämta ut den om jag vill ha den den här veckan:(