Permalänk
Medlem

1920x1080 till 2560x1440

Tjääna tjääna:)
Sitter och kollar runt lite på en ny spelskärm
jag har fastnat lite för den här: Asus 27"
Men jag har läst lite och visa säger att 1920x1080 är för lite för en 27" så jag undrar måste man gå upp mycket i prisklass om man ska ha 2560x1440 istället?
Och är det mycket skillnad på det?
Obs att jag inte kan köpa från Ebay och sådana sidor så jag kan alltså inte köpa något från Kina t.ex.
Se undrar jag såklart också om den här skärmen något att ha?

Tack på förhand, MvH

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk
Medlem

Det är helt klart trevligare med högre upplösning.
Skillnaden är 1 612 800 (pixlar).

EDIT: Windows miniräknare kan inget om prioriteringsordning. Vilken rekommenderas istället?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det är ganska mycket skillnad på arbetsyta faktiskt. Föredrar 1440, men har både en 1440p och en 1080p.

Skärmen du länkade (från asus, inte från samsung som du skrev) är för Gaming och det finns bra användningsområden för den, man märker verkligen skillnad på den i gaming.

Om du ska ha en 1440p måste du gå upp sisådär 1000 kr till, och jag kan rekommendera http://www.inet.se/produkt/2204935/asus-27-pb278q-pls-2560x14... eller http://www.inet.se/produkt/2206857/dell-ultrasharp-27-u2713hm...

Permalänk
Medlem

Har inte prövat själv, men vissa säger att 27"@1920x1080 går utnärkt sålänge du inte sitter med näsan i skärmen. Sen skulle jag inte rekommendera TN till nån som inte är färgblind, IPS is tha shit. Sen är ju kostnaden för en 27" IPS ganska så hög :/ På 2560x1440 behövs ordentligt med krut för att orka mer än 60fps, så en 120skärm vet jag inte om är nödvändigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

500:- mer, om du tar en Dell U2713HM:

https://www.inet.se/produkt/2206857/dell-ultrasharp-27-u2713h...

Jag har en sådan själv. Tyvärr är backlight bleeding ett vanligt problem med dem (jag fick min bytt på garanti, Dell har superb support, och den nya är visserligen inte perfekt men väldigt mycket bättre).

Om jag förstått det rätt har ASUS variant inte det problemet, men då kostar det lite mer också:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1387727

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det är helt klart trevligare med högre upplösning.
Skillnaden är 1 612 800 (pixlar).

EDIT: Windows miniräknare kan inget om prioriteringsordning. Vilken rekommenderas istället?

skillnaden är 77,7% mer arbetsyta. mha. en CASIO superduperultramegagammacalculator

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

skillnaden är 77,7% mer arbetsyta. mha. en CASIO superduperultramegagammacalculator

Menade en någorlunda kompetent miniräknare att ha i datorn (är för lat för att öppna skrivbordslådan ).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

jag gick från en 22" 1920x1080 till en Asus 27" 2560x1440 i onsdags.. arbetsytan när man jobbar är ju grym, däremot blir jag lite åksjuk i WoW, men det är väl en vanesak

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Menade en någorlunda kompetent miniräknare att ha i datorn (är för lat för att öppna skrivbordslådan ).

wolframalpha.com fungerar ju fint annars. Den börjar ju bli så intelligent nu så snart kan man ju sitta och prata med den om man känner sig ensam en kväll.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Skärmen du länkade (från asus, inte från samsung som du skrev) är för Gaming och det finns bra användningsområden för den, man märker verkligen skillnad på den i gaming.

Oj, det var pinsamt.....

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot90:

wolframalpha.com fungerar ju fint annars. Den börjar ju bli så intelligent nu så snart kan man ju sitta och prata med den om man känner sig ensam en kväll.

Tackar, ska provas.

EDIT: Tröttnade på att behöva vänta så länge på svar. Finns det något nedladdningsbart program som fungerar bra?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ska du köra 2560x1440 så får du ta med i beräkningen att du inte kan komma undan med mid-range grafikkort, iallafall inte utan att kompromissa med detaljerna i spelen.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LemonIllusion:

EDIT: Windows miniräknare kan inget om prioriteringsordning. Vilken rekommenderas istället?

Klickat på "avancerad" ? då får du parenteser.
Annars så slipper du parenteser och en massa knapptryckningar om du använder nån RPN räknare.
http://rpn-engineering-calculator.software.informer.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Tackar, ska provas.

EDIT: Tröttnade på att behöva vänta så länge på svar. Finns det något nedladdningsbart program som fungerar bra?

anledningen att det tar så lång tid är att det är ett så pass kraftfulklt verktyg som använder sig av en av världens kraftfullaste "server", så det kan vara värt att vänta

kult tips: prova att sök efter pikachu eller annan valfri pokémon

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

EDIT: Windows miniräknare kan inget om prioriteringsordning. Vilken rekommenderas istället?

Det finns parenteser i miniräknaren, så så länge du kan reglerna själv funkar den utmärkt att använda.

Annars finns ju program som
Matlab, Mathematica, Microsoft Mathematics.

Permalänk

Jag skulle rekomendera en Dell UltraSharp 24" U2412M IPS. För priset väldigt bra bild och 1920 x 1200 i upplösning. Jag tycker det är perfekt för du klarar dig på ett vanligt mellanklass grafikkort men du få betydligt större yta att jobba på med tex ps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klickat på "avancerad" ? då får du parenteser.
Annars så slipper du parenteser och en massa knapptryckningar om du använder nån RPN räknare.
http://rpn-engineering-calculator.software.informer.com/

Jaha, den fungerade som den skulle om man tryckte på avancerad. Tack!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du är sugen på IPS så lägg de extra slantarna som de kostar mellan en budget och premium IPS-skärm.
T.ex. skillnaden mellan Dell U2713HM och U2713H är enorm, där U2713H har en mycket djupare färgskala som märks av extremt mycket.

Permalänk
Medlem

Jag är nog mer sugen på en TN panel för jag ska först och främst spela på den.

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk
Inaktiv

jag köpte denna under veckan och har hunnit testa den lite, den är värd vartenda slant. dock är det 29" och 2560 x 1080
http://www.dustinhome.se/product/5010756742/lg-29eb73-p-29-wi...

annars om du måste ha en 2560 x 1440 köp en korea skärm och höj frekvensen
här e en lista på de skärmar man lyckats höja mest, då funkar det bättre för spel
http://www.overclock.net/t/1384767/official-the-korean-pls-mo...