köpte den nya eizo foris (tycker som förut)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det är både AR/AG-behandlingen och gamut som gör eller kan göra färger överdrivna och utsmetade. Det bör inte vara så farligt med denna monitor. Dessutom är den närmare sRGB än något annat.

Rent glas (substrat/cell) finns inte, tar du bort alla filmer har du inga färger kvar och du har bara en stor lampa. Ett tag var det poppis med klar eller glossy skyddsfilm/reflection-glarefilm utan överdriven AG med en glasskiva ovanpå, men det gör inte bilden bättre. Vill man inte ha en vanlig matt eller kraftig AG (U2711) så är det konstigt att köpa det också. Att den har helt klart synbar AR/AG kunde du utläsa från Thomas recension.

När det gäller rörelser, rörelseoskärpa och liknande så beter sig varenda skärm olika.

TFTCentral har numera recension. http://www.tftcentral.co.uk/reviews/eizo_fg2421.htm

Varför spenderar du inte någon tusenlapp på en bra kalibrator istället för att köpa CRT och massor skärmar för tiotusentals kronor, där du tom lämnar tillbaka vissa. Det är svårt att jämföra olika monitorer och veta dess styrkor om man inte kan ställa in dem. Var skärmen står och fångar upp av rummet kommer självklart påverka också. Man får självklart välja en skärm med de egenskaper man är mest nöjd och bekväm med, men kan vara en bra idé att rikta in sig på en varmare färgtemperatur.

Vad har du t ex för ljusstyrka inställd?

jag har 34 ljus kontrast 100

anledningen att jag är rädd att ge en plattskärm en riktig chans och investera i en är att den har en bakljus själva tanken av det känns billigt och riktigt dåligt det kommer alltid finnas en lampa som blandar ihop sig med bilden vilket ALLTID ger känslan av ojämt ljus där en bit är aniiiiiingen ljusare än en annan känns billigt ostabilt i princip likadant som en gammal gameboy so inte hade lampa och sedan fick en lampa det hör inte ihop med bilden det finns bara där för att man ska se bilden men det är två olika saker känns amatörstmässigt billigt som när man hade en lampa som tillbehör till sin gameboy och lyste över skärmen sen trycktes lampan in i skärmen fortfarande bara en lampa (ta inte mitt exempel på ett dåligt sätt bara hur jag tycker om led skärmar)

det hade varit skillnad om varje pixel var en lampa men det är inte så det finns ett visst antal lampor som ska ta hand om HELA bilden det är inte logiskt enligt mig och resulterar bara i ojämnt ljus

många kommer nog hata det jag nyss sa men det är så jag känner det känns som en billig snabb lösning

det känns så gammalt och stenålders aktigt det är en snabb lösning för att man ska kunna se bilden det passar inte med bilden enligt mig vilket är anledningen till backlight bleed och annat det är helt enkelt fel

det känns som jag skulle gå bakåt genom att uppgradera till en led därför är jag mer intresserad av oled

det har tagit över 15 år för plattskärmar att bli acceptabla 2008 så fanns det inget acceptabelt anledningen det går så långsamt är att tekniken är misslyckad enligt mig den är helt fel det finns ingen anledning att fortsätta med den och jag längtar tills oled så led kan dö ut helt iallafall för mig

om inte alla ville ha strömsnåla skräp skärmar så hade kanske crt och plasma gått långt om crt tekniken fortsatte vilket enligt mig var lyckad sen första dagen så hade den var oslagbar

tänk en 32 tums 16:0 sony skärm som är halva tjocklecken av en fw900 4k upplösning alla sjukdomar crt har borta

crt var värt att fortsätta med tycker jag men miljö och krav på smalt och snålt tog död på dem dem tog död på något som kunde bli stort

jag älskar min fw900 och jag funderar på att betala det som det kostar att få hit en till till sverige

visst så kanske den inte visar helt naturliga färger men jag letar mer efter glada färger som passar mest till spel där lite mer saturerade färger är perfekt

men jag håller med nu när jag jämförde med min z1 så såg jag att z1'n hade 0.5% bättre färger skillnaden är så extremt liten att man knappt ser den men den finns där

jag har absolut inga klagomål i bilden i spel på den här skärmen inga som helt inte ett enda

hade en ny som jag köpte tyvärr så krossade fedex den dem brydde sig inte ALLS om detta så jag får betala frakten för en till vågar inte säga vad det kommer att kosta men det får mig att gråta en smula

jag kan direkt säga också att eizon är nog den bästa plattskärm jag har hittat men fortfarande inte bra nog svärtan imponerar rejält

jag tror jag inte har något val än att hoppa över led helt och hållet och vänta in oled med öppna armar

Permalänk
Medlem

Och gamma? Kontrast verkar lite överdrivet. Ljusstyrka beror ju på hur ljust du har i rummet också. Hur som helst bör du få samma gamma som din ZT60 med EBU-inställningar om du ställer in 2.0 på din Eizo, precis som Laxpudding (Thomas) tipsa om, vart det nu var han skrev det.

Även OLED, Plasma och CRT kommer visa olika starkt ljus på olika delar av skärmen. T ex CRT-projektorer är en hel vetenskap att ställa in. Det finns anledning till att de gått LCOS, LCD och DLP. Vad har inte en biosalong med 2k/4k TI-DLP om inte en konstant ljuskälla i form av projektorlampa? Kan du kolla på bio? Dot-pitch på FW900 är för övrigt större (då den skiljer beroende på område) än på din fd U2711.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Och gamma? Kontrast verkar lite överdrivet. Ljusstyrka beror ju på hur ljust du har i rummet också. Hur som helst bör du få samma gamma som din ZT60 med EBU-inställningar om du ställer in 2.0 på din Eizo, precis som Laxpudding (Thomas) tipsa om, vart det nu var han skrev det.

Även OLED, Plasma och CRT kommer visa olika starkt ljus på olika delar av skärmen. T ex CRT-projektorer är en hel vetenskap att ställa in. Det finns anledning till att de gått LCOS, LCD och DLP. Vad har inte en biosalong med 2k/4k TI-DLP om inte en konstant ljuskälla i form av projektorlampa? Kan du kolla på bio? Dot-pitch på FW900 är för övrigt större (då den skiljer beroende på område) än på din fd U2711.

jag ser ingen skillnad i ljus iallafall men jag är självklart inte expert i bild teknik och kan ha många fel jag visste tex inte att ljus är ojämt på en en crt men jag ser ärligt talat inte det

jag är inte professionell på detta jag vet bara vad jag gillar så min "fakta" kan vara rena gissningar

pixeltäthet är överaskande bra efter att jag har sett nyare skärmar trodde nyare skärmar skulle slå den helt det gjorde dem inte

gamma är satt efter 2.2

tills alla fyrkanter är gråa (man måste öppna bilden i en ny flik för att den ska vara rätt nu är alla fyrkanter fullt färgade eftersom bilden är i ett forum)

om bio ärligt talat så har jag tyckt om bilden mer hemma och det har jag gjort sedan jag var väldigt ung sista gången jag var på bio var åratal sedan så jag kommer inte ihåg hur det var

tror det var när simpsons filmen hade premiär

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag ser ingen skillnad i ljus iallafall men jag är självklart inte expert i bild teknik och kan ha många fel jag visste tex inte att ljus är ojämt på en en crt men jag ser ärligt talat inte det

jag är inte professionell på detta jag vet bara vad jag gillar så min "fakta" kan vara rena gissningar

pixeltäthet är överaskande bra efter att jag har sett nyare skärmar trodde nyare skärmar skulle slå den helt det gjorde dem inte

gamma är satt efter 2.2

http://www.photoscientia.co.uk/MGam22.gif

tills alla fyrkanter är gråa (man måste öppna bilden i en ny flik för att den ska vara rätt nu är alla fyrkanter fullt färgade eftersom bilden är i ett forum)

om bio ärligt talat så har jag tyckt om bilden mer hemma och det har jag gjort sedan jag var väldigt ung sista gången jag var på bio var åratal sedan så jag kommer inte ihåg hur det var

tror det var när simpsons filmen hade premiär

Gå på en film, idag är biografer helt digitala (och det är inte samma utrustning som 2007 i övrigt) och det är mest Christie 2k och 4k-projektorer med TI DLP-chip. Bio, och biografernas duks färger, gamma är vad filmer är gjort för från början. Det är ett billigt sett att uppleva lite annan teknik som man inte tar in i hemmet, nära och behändigt. Det blir konstigt om man bara ska stirra på en och samma skärm.

Gamma i skärmens menyer är inställt till vad? 2.2 är ju närmare 2.5 än något annat på Eizon. Vill man inte vara är blir det konstigt. Har du ingen kalibrator/mätare kan du ju inte se vad skärmen faktiskt presterar och justera därefter. Du är ju ändå så mån av att jämföra, men det räcker inte med att se på dem du måste ju jämföra när de är inställda så lika som möjligt. Tycker du skärmen är för "ljus" för t ex mörka partier ska du dra ner kontrasten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Gå på en film, idag är biografer helt digitala (och det är inte samma utrustning som 2007 i övrigt) och det är mest Christie 2k och 4k-projektorer med TI DLP-chip. Bio, och biografernas duks färger, gamma är vad filmer är gjort för från början. Det är ett billigt sett att uppleva lite annan teknik som man inte tar in i hemmet, nära och behändigt. Det blir konstigt om man bara ska stirra på en och samma skärm.

Gamma i skärmens menyer är inställt till vad? 2.2 är ju närmare 2.5 än något annat på Eizon. Vill man inte vara är blir det konstigt. Har du ingen kalibrator/mätare kan du ju inte se vad skärmen faktiskt presterar och justera därefter. Du är ju ändå så mån av att jämföra, men det räcker inte med att se på dem du måste ju jämföra när de är inställda så lika som möjligt. Tycker du skärmen är för "ljus" för t ex mörka partier ska du dra ner kontrasten.

ljus och kontrast på min fw900 är perfekt bilden är perfekt jag kan inte föreställa mig något bättre

om den hade 4k upplösning så hade ögonen smältit synd så har jag bara 1920 1200 jag ser tydligt hur min z1 visar en mycket skarpare mer tilltagen bild än min fw900 pågrund av just skärpan allt sitter ihop så fruktansvärt nära

Permalänk
Medlem

Allt är perfekt men ändå inte?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Allt är perfekt men ändå inte?

allt jag tycker är viktigt är perfekt med min fw900

allt är inte perfekt ksärmen är över 10 år gammal

bilden är perfekt färgerna är perfekta svärtan är perfekt men den har problem ibland inget som stör mig

skärpan är inte perfekt efter att jag ser hur bilder ser ut på min z1 som har 1080p upplösning men det finns inga skärmar förutom 4k med den sortens pixeltäthet ändå

Permalänk
Medlem

Hör du inte hur du själv låter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Hör du inte hur du själv låter?

nej jag vet bara vad jag gillar

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du provar köpa skärmar när allt är perfekt med din FW900 som du själv säger, vad är poängen att ens köpa skärmar då?

OLED är inte jag så hypad på som vissa andra, rätt meh.
Time will tell.

Permalänk
Avstängd

Känns som vi återkommer till det första svaret du fick

"Det låter som du bestämt dig att crt är bättre och oavsett hur bra skärm du skaffar så blir du inte nöjd, för hjärnan lurar dig."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Förstår inte varför du provar köpa skärmar när allt är perfekt med din FW900 som du själv säger, vad är poängen att ens köpa skärmar då?

OLED är inte jag så hypad på som vissa andra, rätt meh.
Time will tell.

min fw900 håller på att dö den har börjat visa tecken på det

Skrivet av trollhattan:

Känns som vi återkommer till det första svaret du fick

"Det låter som du bestämt dig att crt är bättre och oavsett hur bra skärm du skaffar så blir du inte nöjd, för hjärnan lurar dig."

jag älskar min zt60 den har massa brus men färgerna och svärtan är perfekta

men ja det verkar inte finnas något bättre än den eftersom crt skärmar är fortfarande före led i det som jag tycker är viktigt

men du kanske har rätt isåfall är hjärnans krafter väldigt starka men jag är inte ensam att tycka det jag tycker titta på hardforum

sen tycker min pappa likadant kan du förklara den biten? han bryr sig inte ens om bild han bryr sig mer om ljud men han sa direkt att fw900'n såg bättre ut än både dell skärmen och eizo skärmen han använder en packard bell laptop mesta av tiden

Permalänk
Medlem

Nej du hör inte hur du låter, du köper annat men ger det ingen chans, kalibrerar inte (hur kan du då veta hur du ska få egenskaperna du gillar? Du vet ju inte vad du kör.) och testar inte ens hur hyfsat korrekt teknik ser ut, du är inte ens öppen för att gå på bio – formatet digitala filmkameror (sådana som filmar i 2.5-6k RAW) är tänkta för och mastrade för. Färger blir annorlunda beroende på om du kör ~sRGB, ~AdobeRGB, ~EBU/Rec.709 eller 2.5 i gamma som är ganska stor skillnad från 2.2. Du verkar ju inte ens vilja testa inställningar för att ta ner effekterna du inte gillar på Eizon. Ska du inte ens pröva så vet jag inte varför du köper eller jämför.

Permalänk
Medlem

Det du gör är ändå att du väljer inställningar som förstör bilden på något sett, sen klagar på det.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst hela denna tråden så måste jag säga att det är lönlöst att få denna person att ändra uppfattning. I varje inlägg skriver han att FW900 är så perfekt så det finns inte. De bilder där Eizon jämfördes med CRT:n tyckte åtminstone jag att Eizon sopade banan med FW900. På dessa bilder, trots att de var ganska dåliga, tyckte jag det gick att uttyda hur galna bildinställningarna var på hans FW900.

Nej, lägg ner hjälpen, det tjänar ingenting till. Han får väl passa på att sitta vid sin dator, för snart går det inte att få tag på några fler FW900. Sen är det väl en bok som gäller istället, då får du iaf se hur naturtrogna färger ser ut.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att du får väldigt svårt att hitta en skärm som med korrekta inställningar tilltalar dig eftersom du verkar vilja ha nått som avviker ganska mycket från neutral färgåtergivning.

En metod som kanske kan fungera är om du mäter upp den bilden du vill ha, (dvs den du har på crtn idag) med en kallibrator och sedan får du försöka matcha en ny skärm mot de egenskaperna snarare än att försöka få till en korrekt färgåtergivning.
Det finns kalibreringsmjukvaror som kan matcha bildinställningar mot varandra så man ska få samma bildkaraktär om man har flera monitorer och inget hindrar väl principiellt att man sätter "önskebilden" som referens även om den är förvrängd, jag har däremot inte provat att göra nått sånt själv men har svårt att tro att det inte går, sedan är frågan hur mycket det går att justera nya monitorn mot det du vill ha, men mäta och trixa till kurvorna på den nya monitorn är kanske det bästa alternativet om du måste sträva mot den bild du har idag.

Annars är det kanske dags att gå mot en mer korrekt färgåtergivnnig så du ser världen som den ser ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Måste opponera mig mot en del i denna tråden! F.ö håller jag med ZZcool ang CRT!

Jag har själv ingen FW900 men har velat köpa en väldigt länge, men jag har en Dell P791 med Trinitron rör som är så gott som oanvänd. finns ingen skärm idag som levererar som CRT! TN paneler är helt värdelösa på alla möjliga sätt och vis, IPS är inte bra någonstans(BLB och Den där förbaskade Glown) VA är jag därimot nöjd med! hade en PVA skärm som jag gillade mycket!

CRT har dock fördelen med: Hög upplösning(inga problem för en vettig CRT att köra 1440P) Min körde 2400P utan problem. Färgerna är kalas och svärtan är kanon! sen att man i spel kan köra 150Hz är ju inte fel även om jag bumpat upp upplösningen och kör 120Hz istället!

Nämn en skärm som inte stuttrar(Min dell 2412M har någon from av lagg. input lagg?) klarar 150Hz, 3200x2400P alt högre upplösning(såklart inte samtidigt som 150Hz) och Grymma färger och att svart är helt svart!

då köper jag den skärmen utan tvekan!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Måste opponera mig mot en del i denna tråden! F.ö håller jag med ZZcool ang CRT!

Jag har själv ingen FW900 men har velat köpa en väldigt länge, men jag har en Dell P791 med Trinitron rör som är så gott som oanvänd. finns ingen skärm idag som levererar som CRT! TN paneler är helt värdelösa på alla möjliga sätt och vis, IPS är inte bra någonstans(BLB och Den där förbaskade Glown) VA är jag därimot nöjd med! hade en PVA skärm som jag gillade mycket!

CRT har dock fördelen med: Hög upplösning(inga problem för en vettig CRT att köra 1440P) Min körde 2400P utan problem. Färgerna är kalas och svärtan är kanon! sen att man i spel kan köra 150Hz är ju inte fel även om jag bumpat upp upplösningen och kör 120Hz istället!

Nämn en skärm som inte stuttrar(Min dell 2412M har någon from av lagg. input lagg?) klarar 150Hz, 3200x2400P alt högre upplösning(såklart inte samtidigt som 150Hz) och Grymma färger och att svart är helt svart!

då köper jag den skärmen utan tvekan!

äntligen någon som tycker som jag

sen behöver jag inte ha en speciell sorts färger jag är helt nöjd med färgerna på min z1 skillnaden är väldigt väldigt liten när jag jämför bilder

och det kan självklart låta dumt eftersom z1's skärm är inte den bästa i mobil väg men jag är riktigt nöjd med den skärmen förutom svärtan och vinklarna

det verkar också som mobil skärmar är betydligt bättre än vanliga datorskärmar en gissning

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Måste opponera mig mot en del i denna tråden! F.ö håller jag med ZZcool ang CRT!

Jag har själv ingen FW900 men har velat köpa en väldigt länge, men jag har en Dell P791 med Trinitron rör som är så gott som oanvänd. finns ingen skärm idag som levererar som CRT! TN paneler är helt värdelösa på alla möjliga sätt och vis, IPS är inte bra någonstans(BLB och Den där förbaskade Glown) VA är jag därimot nöjd med! hade en PVA skärm som jag gillade mycket!

CRT har dock fördelen med: Hög upplösning(inga problem för en vettig CRT att köra 1440P) Min körde 2400P utan problem. Färgerna är kalas och svärtan är kanon! sen att man i spel kan köra 150Hz är ju inte fel även om jag bumpat upp upplösningen och kör 120Hz istället!

Nämn en skärm som inte stuttrar(Min dell 2412M har någon from av lagg. input lagg?) klarar 150Hz, 3200x2400P alt högre upplösning(såklart inte samtidigt som 150Hz) och Grymma färger och att svart är helt svart!

då köper jag den skärmen utan tvekan!

Och du kör 9300k, fel gamma och massor annat konstigt?

Det är inte att vi andra inte tycker CRT är bra, men som referensmonitor har LCD på IPS gått förbi sedan länge. Så när det gäller att visa korrekta färger och enkelt kalibrera för olika scenarion så är det helt utdaterat. Oavsett hur länge vi satt på CRT-skärmar. CRT-projektorer går i princip inte att slå, jag skulle definitivt vara entusiast om jag orkade (tja, har inte rum för en) och kunde lägga pengarna där, men de är inte lätta att ha att göra med. Gillar man inte LCD-projektorer finns det annan teknik. Det du klagar på är ju ghosting och alternativt rörelseoskärpa för övrigt. Dessa skiljer sig från varje panel, och något som FG2421 är gjorda för att adressera problemen med rörelseoskärpa i vissa fall, det är hela poängen med BFI. Något som FW900 har inte mer än runt 1920x1200 effektiv upplösning dot pitch är 0.23-0.27mm. Sista tiden med CRT körde jag själv den optimala upplösningen, där den var som skarpast istället för att köra något högre upplösning. När det gäller effektiv upplösning behöver ingen gå ner idag. Video-proffs kan gå upp till 4k istället för att försöka hitta en relativt lågupplöst CRT som inte är slut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Och du kör 9300k, fel gamma och massor annat konstigt?

Det är inte att vi andra inte tycker CRT är bra, men som referensmonitor har LCD på IPS gått förbi sedan länge. Så när det gäller att visa korrekta färger och enkelt kalibrera för olika scenarion så är det helt utdaterat. Oavsett hur länge vi satt på CRT-skärmar. CRT-projektorer går i princip inte att slå, jag skulle definitivt vara entusiast om jag orkade (tja, har inte rum för en) och kunde lägga pengarna där, men de är inte lätta att ha att göra med. Gillar man inte LCD-projektorer finns det annan teknik. Det du klagar på är ju ghosting och alternativt rörelseoskärpa för övrigt. Dessa skiljer sig från varje panel, och något som FG2421 är gjorda för att adressera problemen med rörelseoskärpa i vissa fall, det är hela poängen med BFI. Något som FW900 har inte mer än runt 1920x1200 effektiv upplösning dot pitch är 0.23-0.27mm. Sista tiden med CRT körde jag själv den optimala upplösningen, där den var som skarpast istället för att köra något högre upplösning. När det gäller effektiv upplösning behöver ingen gå ner idag. Video-proffs kan gå upp till 4k istället för att försöka hitta en relativt lågupplöst CRT som inte är slut.

jag har försökt ge plattskärmar en chans väldigt många gånger och varje gång kan jag inte stå ut med dem och glömmer oftast detta och försöker sedan igen och får samma reaktion igen

min första plattskärm var 2008

samsung 2232BW (tror den hette så)

kommer ihåg hur chockad jag var med bilden gick direkt tillbaka till min ibm p275 det var dagen jag såg att plattskärmar inte var för mig

just då var jag så glad att jag äntligen har fått en plattskärm sen såg jag hur den var och blev chockad jag förstod inte alls

det var dagen jag började älska crt skärmar innan dess hade jag det bara för att vi inte hade rådd för plattskärm min pappa fick gratis trinitron skärmar av en vän som hade en plats med massa saker som personer lämnade gamla telefoner massa sånt

första dagen jag fick se en trinitron var när jag spelade midtown madness 2 och min pappa kom hem med en 21 tums skärm kommer ihåg hur enorm skillnaden var och hur otroligt det var med en så stor skärm

efter det började jag intressera mig av dem och fick veta om vad trinitron var det var min pappa som sa att trinitron var bättre detta var innan jag själv började intressera mig av det

sen fick jag veta om fw900 och hittade då en sgi p9011 och sedan dess har jag samlat skärmar tyvärr har jag inte kvar många av dem

gav nyligen bort min p1130 eftersom den började visa fel jag har nu mest bara fw900's 4 stycken och en sony g500 samt g420

Permalänk
Medlem

Note sure if Troll....

Har du redan bestämt dig att ingen skärm kommer vara o nivå med din precious felinställda CRT finns det inga inställningar i världen som kan få dig att bli nöjd med en Plattskärm.

Njut av din CRT så länge den håller du, det känns ju ändå inte som att någon som försökt hjälpa dig nått fram då du bara försvarar din CRT och framhåller hur bra den är jämfört med allt annat. Varför ska du i så fall ens byta om den är perfekt?

Du låter lite som en 60 årig gubbe som ringer in på jobbet och gråter för att hans Tjocktv har gått sönder och att han nu tvingas köpa en modern PlattTv... Säger som jag gör till dem, Tekniken går framåt med eller utan dig och folk vill inte längre ha stora klumpiga apparater för att se på rörliga bilder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Note sure if Troll....

Har du redan bestämt dig att ingen skärm kommer vara o nivå med din precious felinställda CRT finns det inga inställningar i världen som kan få dig att bli nöjd med en Plattskärm.

Njut av din CRT så länge den håller du, det känns ju ändå inte som att någon som försökt hjälpa dig nått fram då du bara försvarar din CRT och framhåller hur bra den är jämfört med allt annat. Varför ska du i så fall ens byta om den är perfekt?

Du låter lite som en 60 årig gubbe som ringer in på jobbet och gråter för att hans Tjocktv har gått sönder och att han nu tvingas köpa en modern PlattTv...

förstår inte riktigt vad du menar med upplösning en vanlig trinitron går över 1080p en fw900 går över 2000 och jag ser inte att en plattskärm ser mer högupplöst ut förutom min z1 då

och om jag vore ett "troll" så hade jag inte spenderat över 30k av insammlade pengar på en helt ny fw900 som ändå blev krossad av fedex

jag VILL byta jag är ärligt talat trött på crt pågrund av att dem beteer sig analogt så fort jag hittar en plattskärm som är lika bra som min fw900 jag har mycket ilska att crt vad tvunget att försvinna nu hoppas jag att oled är det som verkligen kan ersätta crt

behöver inte vara överdrivna färger utan bara helt enkelt bra bild det behöver inte vara överdrivna färger

sen ser jag inte hur den är så felinställd om skillnaden jag ser mot min z1 som troligen är rätt inställd är så liten att man knappt ser den

att ha falska färger är inte något jag måste ha kanske tillochmed tycker om mer naturliga färger men på en crt allt under 9300k ser inte bra ut enligt mig

det som är viktigast för mig är

inget kladd i bilden allt ska vara rent utan några ränder prickar eller något bara rent alltså ingen behandlad film på framsidan jag har inte sett en renare bild på någon skärm än min fw900

svärta

spel prestanda

betracktningsvinklar (ärligt talat så har min fw900 problem med dem också bilden får en blå konstig glöd från extrema vinklar)

skärpa gärna 4k så man inte kan ser pixlar med blotta ögat

inget bakljus varje pixel upplyst för sig

jag hoppas att oled uppfyller dem här kraven det viktigaste för mig är att bilden är ren jag vill inte ha NÅGOT på den jag vet inte hur jag ska förklara det bättre men jag vill ha en ren bild

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Och du kör 9300k, fel gamma och massor annat konstigt?

Det är inte att vi andra inte tycker CRT är bra, men som referensmonitor har LCD på IPS gått förbi sedan länge. Så när det gäller att visa korrekta färger och enkelt kalibrera för olika scenarion så är det helt utdaterat. Oavsett hur länge vi satt på CRT-skärmar. CRT-projektorer går i princip inte att slå, jag skulle definitivt vara entusiast om jag orkade (tja, har inte rum för en) och kunde lägga pengarna där, men de är inte lätta att ha att göra med. Gillar man inte LCD-projektorer finns det annan teknik. Det du klagar på är ju ghosting och alternativt rörelseoskärpa för övrigt. Dessa skiljer sig från varje panel, och något som FG2421 är gjorda för att adressera problemen med rörelseoskärpa i vissa fall, det är hela poängen med BFI. Något som FW900 har inte mer än runt 1920x1200 effektiv upplösning dot pitch är 0.23-0.27mm. Sista tiden med CRT körde jag själv den optimala upplösningen, där den var som skarpast istället för att köra något högre upplösning. När det gäller effektiv upplösning behöver ingen gå ner idag. Video-proffs kan gå upp till 4k istället för att försöka hitta en relativt lågupplöst CRT som inte är slut.

Ehm nej... jag kör inte 9300K

och sedan körde jag 3200x2400 och körde en högre DPI på så sätt fick jag snarlik skärpa(i windows 8) som en TN/IPS/VA men man fick alla adnra fördelar med!

t.ex bra färger, bra skärpa och rapp upplevelse vilket alla andra plattskärmar jag har faller väldigt hårt på!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Ehm nej... jag kör inte 9300K

och sedan körde jag 3200x2400 och körde en högre DPI på så sätt fick jag snarlik skärpa(i windows 8) som en TN/IPS/VA men man fick alla adnra fördelar med!

t.ex bra färger, bra skärpa och rapp upplevelse vilket alla andra plattskärmar jag har faller väldigt hårt på!

tror han menade mig jag föredrar 9300 men kan självklart börja vänja mig vid mindre men jag ser ingen anledning till det spel ser bättre ut i kallare färger

riktiga bilder kanske inte gör det jag vet inte

Permalänk
Skrivet av zzcool:

tror han menade mig jag föredrar 9300 men kan självklart börja vänja mig vid mindre men jag ser ingen anledning till det spel ser bättre ut i kallare färger

riktiga bilder kanske inte gör det jag vet inte

Det kanske är mycket möjligt!

jag själv gillar när färgerna är lite kyligare, kanske inte 9300K men på min CRT så behöver dom vara kyligare då bilden är för varm i "standard" läge.

personligen så jämför jag skärmen med verkligheten när jag kalibrerar! (tar en bild med min system kamera och slår upp den på datorn för att sedan ställa in den!

funkar kanon i mitt tycke, kanske inte som någon professionell användare skulle gjort men duger gott för mig och min musik produktion!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Ska du glo på en liten kalibrerad IPS får du nog titta på Apple-prylar, din Z1 är inte kalibrerad och har massor inställning som förstör inbyggt från Sony. En 27" 2560x1440-skärm har högre effektiv upplösning än din FW900, det har tom en 30" 2560x1600-skärm. Det är inte längre så att man behöver välja samma effektiva upplösning eller gå ner ett steg som var vanligt när folk köpte vanliga TN-skärmar för priser som fortfarande var många tusenlappar under andra hälften av 00-talet, när du först provade. Eller ännu värre under första när folk köpte små 5:4-monitorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Det kanske är mycket möjligt!

jag själv gillar när färgerna är lite kyligare, kanske inte 9300K men på min CRT så behöver dom vara kyligare då bilden är för varm i "standard" läge.

personligen så jämför jag skärmen med verkligheten när jag kalibrerar! (tar en bild med min system kamera och slår upp den på datorn för att sedan ställa in den!

funkar kanon i mitt tycke, kanske inte som någon professionell användare skulle gjort men duger gott för mig och min musik produktion!

jag föredrar mer poppande saturerade färger där spel som farcry ser helt underbara ut samma sak med bakrunder

reaktioner till sånt går inte att förfalska sättet färgglada spel ser ut är helt underbara

spelade nyligen bioshock infinite allt var så snyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Ehm nej... jag kör inte 9300K

och sedan körde jag 3200x2400 och körde en högre DPI på så sätt fick jag snarlik skärpa(i windows 8) som en TN/IPS/VA men man fick alla adnra fördelar med!

t.ex bra färger, bra skärpa och rapp upplevelse vilket alla andra plattskärmar jag har faller väldigt hårt på!

Att bildrören sveper i högre upplösning än din dot pitch på t.ex. din aperture grille betyder inte att din effektiva upplösning blir högre. Det finns anledning till rekommenderade upplösningar på CRTs.

Permalänk
Medlem

Har du tittat på en Apple Cinema Display (27")? Om inte, uppsök butik och ge den en chans, låter som om den motsvarar dina kriterier ganska väl.

Jag sitter lite i samma båt, har dock valt att pensionera CRT:n av rena utrymmesskäl, men i en kompromisslös verklighet är bildrör onekligen bättre. Skaffade en U2711 och har varit nöjd med den i många år nu, anti-glare = störande, ja, men värt det då man även kan ha ljusare i rummet. Jag föredrar en ljus omgivning men även det är så klart smaksak. Kuro-plasman behöver i princip total mörkläggning för att briljera med sin svärta.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Att bildrören sveper i högre upplösning än din dot pitch på t.ex. din aperture grille betyder inte att din effektiva upplösning blir högre. Det finns anledning till rekommenderade upplösningar på CRTs.

Nej, men bilden blir skarpare, inte så värst mycket. Men tillräckligt för min del. Även om skärmen inte klarar fler fysiska pixlar så blev ändå skärpan bättre

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti