Permalänk

IPS eller TN?

Hej!

Jag hade tänkt att skaffa en ny bildskärm och jag undrar vad som är bäst. IPS, TN, eller en högre upplösning. Är inte alls insatt i några IPS paneler eller skärmar med högre än 1080P upplösningar men är just nu sugen på en BenQ 24" XL2420T 144Hz eller en Asus 24" VG248QE 144Hz. Har hört att skillnaden mellan 60 och 1220/144Hz är väldigt stor och man märker det mycket i spel. Spelar mest FPS spel men också andra spel som Batman och AC IV.

Ska man vänta och se vilka skärmar som blir kompatibla med G-Sync? Hade tänkt köpa ett uppgraderings kit för det.

Visa signatur

Ryzen 5600x @ 4.7Ghz - MSI B550 Tomahawk - ASUS TUF 3080 - 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200 MHz - Arctic Freezer 34 Esports Duo - Corsair TX 850W - NZXT H440

Permalänk
Avstängd

tn bäst för spel om du itne tycker bild kvalite är speciellt viktigt

ips bäst för bild kvalite inte perfekt för spel

skulle rekommendera den nya eizo foris

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

tn bäst för spel om du itne tycker bild kvalite är speciellt viktigt

ips bäst för bild kvalite inte perfekt för spel

skulle rekommendera den nya eizo foris

Exakt vad gör TN-paneler i sig bättre för spel?

Valet för TS ligger enligt mig mellan en IPS 1080p, en TN 120/144hz 1080p eller om du vill betala lite mer en IPS 1440p, tex i dells ultrasharp serie
Jag hade endast valt en 120hz TN före en fin 1440p IPS om jag visste att jag skulle spela mycket CS i framtiden, typ bara där jag tror att jag skulle föredra uppdateringsfrekvensen före den bättre bildkvalitén som IPS erbjuder. (Främst bättre färger och betraktningsvinklar)

Permalänk
Medlem

snabba fps spel så som CS eller typ battlefield 4 (om du kör väldigt mkt) så gör du tn / 120 hz med så lite ms så möjligt.

Sega spel såsom dota2, wow etc etc så kan du gå ips = ser bättre ut!

Permalänk
Medlem

Slog till på en PB278Q mest för upplösningen och såklart storleken. Men, spelar du väldigt mycket FPS-spel och är hyfsat kräsen när du spelar så kör på 120/144hz. 60hz duger fint för mig då jag mest spelar WoW, lite CS ibland.

Sen är IPS alltid trevligare.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

IPS alla dar i veckan...

Permalänk
99:e percentilen

Det är verkligen STOR skillnad mellan 60 och 120 Hz i BF3/BF4, men faktiskt även i skrivbordsmiljö. Jag hade tusen gånger hellre spelat FPS med 120 Hz TN än 60 Hz IPS.

Om du vågar så tycker jag att en överklockningsbar Koreaskärm är det bästa du kan köpa. Jag har en Yamakasi Catleap Q270 2B (som dock tyvärr bara klarar 110 Hz), så jag får både hög upplösning, bra färger och flyt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Varför inte skärmen som sweclockers testade nyss? Eizo Foris FG2421 som zzcool rekommenderade ovan.

http://www.sweclockers.com/recension/17817-eizo-foris-fg2421-...

Dyr, men det bästa av två världar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Tycker 144hz:arn är alldeles utmärkt till BF4. CS:S har jag spelat litegrann och det är en enorm skillnad jämntemot 60hz. Vänner som brukar dyka över tycker det är en noter-värd skillnad. Speciellt när jag hade en 60hz bredvid som sekundär skärm.

IPS har jag aldrig haft, eller ens sett, men av vad jag har läst här på SweC så verkar alla prisa färgåtergivningen så det får nog bli en 29" IPS i 2:35:1 vid nästa skärmbyte.

Tills dess så skulle jag säga att du skulle bli mest imponerad av en 144hz:are. Jag har Asus:en som du funderar över och tycker den är alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

tn bäst för spel om du itne tycker bild kvalite är speciellt viktigt

ips bäst för bild kvalite inte perfekt för spel

skulle rekommendera den nya eizo foris

Du rekommenderar en skärm du skapat en tråd om för att spy galla över den? :S

Ontopic: Köper du rätt Koreaskärm kan du får en 96-120hz IPS@2560x1440.
Det måste ju ändå vara det bästa för gaming, iallafall om man är någotsånär prismedveten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Du rekommenderar en skärm du skapat en tråd om för att spy galla över den? :S

Ontopic: Köper du rätt Koreaskärm kan du får en 96-120hz IPS@2560x1440.
Det måste ju ändå vara det bästa för gaming, iallafall om man är någotsånär prismedveten.

Vart hittar man en sån?
Länk?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Du rekommenderar en skärm du skapat en tråd om för att spy galla över den? :S

Ontopic: Köper du rätt Koreaskärm kan du får en 96-120hz IPS@2560x1440.
Det måste ju ändå vara det bästa för gaming, iallafall om man är någotsånär prismedveten.

jag vet att andra inte är lika känsliga när det har med bild att göra så dem brry sig tex inte om det finns en behandlad film på framsidan eller liknande och det är den bästa skärmen när det har med dator skärm jag har sett men det betyder inte att det räcker

svärtan är anledningen att jag rekommenderar den

jag rekommenderar skärmen för andra utom mig

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Det finns en uppsjö av dessa modeller.
Läs på innan så du vet vad du köper. i princip är det lätt defekta paneler som inte klarar dell/apples standard och säljs till mindre aktörer.
Med lätt defekt kan det vara allt ifrån att matrisen inte är 100% perfekt eller att de inte tror att den klarar att fraktas, majoriteten har dock inte problem med sina Koreaskärmar, och döda pixlar verkar förekomma lika ofta som på Dell/Apple.

Permalänk
Skrivet av Chimo:

Exakt vad gör TN-paneler i sig bättre för spel?

Valet för TS ligger enligt mig mellan en IPS 1080p, en TN 120/144hz 1080p eller om du vill betala lite mer en IPS 1440p, tex i dells ultrasharp serie
Jag hade endast valt en 120hz TN före en fin 1440p IPS om jag visste att jag skulle spela mycket CS i framtiden, typ bara där jag tror att jag skulle föredra uppdateringsfrekvensen före den bättre bildkvalitén som IPS erbjuder. (Främst bättre färger och betraktningsvinklar)

Skrivet av Quiki:

snabba fps spel så som CS eller typ battlefield 4 (om du kör väldigt mkt) så gör du tn / 120 hz med så lite ms så möjligt.

Sega spel såsom dota2, wow etc etc så kan du gå ips = ser bättre ut!

Skrivet av lossah:

Slog till på en PB278Q mest för upplösningen och såklart storleken. Men, spelar du väldigt mycket FPS-spel och är hyfsat kräsen när du spelar så kör på 120/144hz. 60hz duger fint för mig då jag mest spelar WoW, lite CS ibland.

Sen är IPS alltid trevligare.

Skrivet av HurMycket:

Det är verkligen STOR skillnad mellan 60 och 120 Hz i BF3/BF4, men faktiskt även i skrivbordsmiljö. Jag hade tusen gånger hellre spelat FPS med 120 Hz TN än 60 Hz IPS.

Om du vågar så tycker jag att en överklockningsbar Koreaskärm är det bästa du kan köpa. Jag har en Yamakasi Catleap Q270 2B (som dock tyvärr bara klarar 110 Hz), så jag får både hög upplösning, bra färger och flyt.

Skrivet av Accipiter46:

Varför inte skärmen som sweclockers testade nyss? Eizo Foris FG2421 som zzcool rekommenderade ovan.

http://www.sweclockers.com/recension/17817-eizo-foris-fg2421-...

Dyr, men det bästa av två världar.

Skrivet av ikNo:

Tycker 144hz:arn är alldeles utmärkt till BF4. CS:S har jag spelat litegrann och det är en enorm skillnad jämntemot 60hz. Vänner som brukar dyka över tycker det är en noter-värd skillnad. Speciellt när jag hade en 60hz bredvid som sekundär skärm.

IPS har jag aldrig haft, eller ens sett, men av vad jag har läst här på SweC så verkar alla prisa färgåtergivningen så det får nog bli en 29" IPS i 2:35:1 vid nästa skärmbyte.

Tills dess så skulle jag säga att du skulle bli mest imponerad av en 144hz:are. Jag har Asus:en som du funderar över och tycker den är alldeles utmärkt.

Tackar för alla svar:)

För mig som är en FPS spelare så lutar det mer mot en TN med 144hz. Den enda frågan jag fortfarande inte har svar på är om man ska beställa asusen, som det stog i en av sweclockers nyheter skulle vara den första kompatibla G-Sync skärmen, redan nu eller vänta på mer nyheter om det verkligen stämmer.

http://www.sweclockers.com/nyhet/17765-nvidia-gor-uppgraderin...

Visa signatur

Ryzen 5600x @ 4.7Ghz - MSI B550 Tomahawk - ASUS TUF 3080 - 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200 MHz - Arctic Freezer 34 Esports Duo - Corsair TX 850W - NZXT H440

Permalänk
Medlem

som en seriös FPS spelare föredrar man TN/VA Paneler i 120hz med låg inputlag och resten av oss normala spelare som vill ha så fin bild och grafik som möjligt satsar på PLS/IPS paneler utan backlight bleeding och med så bra svärta/kontrast, själv sitter man på en PLS panel från Asus med 5ms GTG och känner ingen inputlag överhuvudtaget eller backlight bleeding, men om du är osäker kan du väl kolla på en Eizo skärm med VA/IPS panel som de anpassat för gaming för det är en blandning av båda världar!

om du ska satsa på g-sync får du nog vänta något år innan du köper en skärm

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

som en seriös FPS spelare föredrar man TN/VA Paneler i 120hz med låg inputlag och resten av oss normala spelare som vill ha så fin bild och grafik som möjligt satsar på PLS/IPS paneler utan backlight bleeding och med så bra svärta/kontrast, själv sitter man på en PLS panel från Asus med 5ms GTG och känner ingen inputlag överhuvudtaget eller backlight bleeding, men om du är osäker kan du väl kolla på en Eizo skärm med VA/IPS panel som de anpassat för gaming för det är en blandning av båda världar!

om du ska satsa på g-sync får du nog vänta något år innan du köper en skärm

År? Det skulle ju släppas nästa år? Fast då bara för asus skärmar för de hade något avtal.

Visa signatur

Ryzen 5600x @ 4.7Ghz - MSI B550 Tomahawk - ASUS TUF 3080 - 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200 MHz - Arctic Freezer 34 Esports Duo - Corsair TX 850W - NZXT H440