BF4 - hjälp med grafikglitch

Permalänk
Medlem

BF4 - hjälp med grafikglitch

Hejsan!

Satte mig precis när och började spela lite BF4. Dock har jag upptäckt två saker med grafiken.

För det första, i menyern när jag klickar runt (exempelvis loadout-rutan) så blir det röda och blåa fält på varsin sida om knapparna och vissa andra detaljer. Ska det vara så eller är det någon grafikglitch som uppstår? Jag vet ju att knappar osv. i BF3 blev lite suddiga i kanterna en halvsekund när man klickade, men inte sudd + röda/blåa färger i kanterna.

Det andra är att jag får horisontella linjer rakt över skärmen när jag kollar upp/ner eller springer (shift). Tänk er ungefär som en gammal analog tv-signal där det "sprakade" lite och blev nåt band över skärmen för en sekund. Kan det bero på att jag låst fps:en på 60? Kör för övrigt 1920x1080@60Hz i grafikinställningarna, utan v-sync.

EDIT: Provat att låsa vid 61 och 65 också. Låsning på 61 gjorde ingen märkbar skillnad, 65 däremot minskade bandningen dramatiskt. Dock existerar det fortfarande.

EDIT2: Testade låsa på 70, sämre än 65. Testade också att låsa upp fps:en, och det blev bättre, ungefär som vid 65 men det blev inte helt bra. Har v-sync igång sålänge. Det ser ut som att det är det enda som fungerar.

Testade att dra igång v-sync och då försvann bandningen.

Någon mer som upplevt något liknande?

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem

Att du har "banding" eller screen tearing som man säger är normalt om man inte har Vsync påslaget och har en skärm som endast klarar 60Hz. Vissa spel syns det mer i, i BF4 är det horribelt om man har Vsync av.
Det skumma är att det inte hjälper att endast låsa FPS:en till 60.

Ditt första problem känner jag inte igen. testat annan drivrutin? Har du några custom inställningar i nvidias kontrollpanel?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >