Problem med teckenavkodning i _ALLA_ webbläsare

Permalänk
Medlem

Problem med teckenavkodning i _ALLA_ webbläsare

Hej,

har stött på ett konstigt problem i mina webbläsare under den senaste veckan. Alla åäö blir omkodade till tecken som %, ^ och dylikt. Det är inte på alla sidor som det är denna avkodningen, utan bara på vissa. Men det är på samma hemsidor i olika webbläsare. Antar att det är någonting i operativsystemet som har ändrat på detta.

Vill även förtydliga att det inte är några randomsidor med dålig kod som jag besöker, utan det kan hända på vissa delar av facebook och tex aftonbladet.

Någon som vet varför?

Mvh, Simon

Permalänk
Medlem

Hej Simon.

Låter som att du råkat ställa om till engelsk tangentbord.

Testa att köra snabbkommandot: "Shift+Alt" eller "Shift+Ctrl+Alt", kommer inte riktigt ihåg vilket det var... alternativt klicka om från EN till SV bredvid klockan
Återkom om det inte skulle lösa sig.

Mvh, Victor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styret3:

Hej Simon.

Låter som att du råkat ställa om till engelsk tangentbord.

Testa att köra snabbkommandot: "Shift+Alt" eller "Shift+Ctrl+Alt", kommer inte riktigt ihåg vilket det var... alternativt klicka om från EN till SV bredvid klockan
Återkom om det inte skulle lösa sig.

Mvh, Victor.

Tack för ditt svar. Tyvärr är det inte detta som är problemet då det inte är mina inputs som blir så, utan även helt vanliga texter på hemsidor. Alla tecken ser helt normala ut överallt förutom i webbläsare på vissa hemsidor.

Permalänk
Medlem

Okej, så inte bara inputs, jag förstår, mysko.

Du nämnde att du hade testat i flera olika webbläsare, antar att du kanske kört igenom en reset/rensning av webläsaren?

Det du kan kolla är teckenkodningen i någon webbläsare som du har problem med, själv har jag ISO-8859-1 (Västeuropiskt) och jag har aldrig haft de problemet du beskriver så det kanske kan vara något.

Återkom gärna med resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styret3:

Okej, så inte bara inputs, jag förstår, mysko.

Du nämnde att du hade testat i flera olika webbläsare, antar att du kanske kört igenom en reset/rensning av webläsaren?

Det du kan kolla är teckenkodningen i någon webbläsare som du har problem med, själv har jag ISO-8859-1 (Västeuropiskt) och jag har aldrig haft de problemet du beskriver så det kanske kan vara något.

Återkom gärna med resultat

Yes det är väldigt skumt, har även testat att återställa webbläsarinställningarna.

Det som är extremt konstigt är att alla webbläsare fick detta problemet samtidigt trots att jag nästan bara använder Chrome. Så jag tror att det måste vara någon fil på datorn (e.g. windows mappen) som endast webbläsare laddar vid start, där någon slags tecken-kodning är fel?