Permalänk
Medlem

NCASE M1

För drygt ett år sedan satt jag och letade efter lämpligt chassi till ett ITX-bygge.

Snubblade in på Hardforum.com och upptäckte en dag en tråd där någon börjat göra egna renderinger på av sin egna design. Projektet var ännu bara i sin linda och det dök upp ändringar lite då och då, de som skrev i tråden verkade lyriska över designen och chassit var onekligen snyggt men fanns alltså bara i fantasin.

Intresset växte och till slut körde designern igång en kampanj för crowd-funding där målet var att få ihop tillräckligt med pengar för låta tillverka ett par prototyper. Skaparen Necere fick snabbt in det önskade beloppet och valet av tillverkare föll på Lian-Li.

Framåt sommaren var Necere till slut nöjd med med prototyperna och de ändringar som gjorts och man fick nu chansen att lägga beställningar. Det krävdes dock ett par hundra beställningar för projektet skulle bli verklighet något som kom in på ett par veckor. Det översteg snabbt trehundra och till slut hade drygt 600 stycken chassin bokats och det stod nu klart att det skulle gå i produktion med förväntat leverans i början av 2014.

Verkar dock som det gick snabbare än förväntat då det under helgen började dyka bilder på chassin från användare som redan fått sina försändelser. Satt själv och läste på forumet när jag såg att en kund i Finland fått sitt. Kom på att jag glömt kolla brevlådan och minsann, låg det inte en avi i botten av lådan med ett kollinummer som slutade på TW (Taiwan). Hastade iväg på lunchen för att hämta upp paketet som klarat sig undan några större tullkostnader, det gick på ett par hundra med Postens avgifter.

Trodde knappt det var sant när jag öppnade lådan och skådade skönheten.

NCASE M1

Permalänk

Mer bilder med nätagg i!

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Det här har man väntat på!
Intressant val av formfaktor också

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Mer bilder med nätagg i!

Chassit damp ned några månader tidigare än jag hade beräknat så har inte hunnit köpa alla delar ännu, beställer nog ett 450W SFX imorgon.

Permalänk
Hedersmedlem

Awesome! Du får ta lite fler bilder på skönheten. Vad är måtten?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Awesome! Du får ta lite fler bilder på skönheten. Vad är måtten?

yttermått:

16cm bred

ca 33 djup

och 25 hög (med fötter)

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

mycket läckert chassi!

Kommer bli spännande att se den färdig med alla komponenter.

Permalänk

Riktigt snyggt. Gillar också små byggen (y)

Permalänk
Medlem

Spännande att äntligen se ett bygge med detta chassit.
Har själv vart inne på deras sida massa gånger men jag var för sent ute för att köpa ett.
Kanske blir ett så småningom men allra helst ser jag en uppföljare på Silverstone fortress ft03. Vill också byta till SFF

Permalänk
Medlem

Kul med galleri på ncase, mitt har tyvärr skickats tillbaka då jag var på semester när det kom och det hamnade hos posten för länge. Ser fram emot att få det skickat igen, blir nog mitt första galleri då.

Edit: Förresten, vilken optisk enhet har du valt och fungerar den bra med chassit?

Permalänk
Medlem

Ncase!
Vad innebär mDTX i praktiken? Google hittade nästan ingenting..

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Ncase!
Vad innebär mDTX i praktiken? Google hittade nästan ingenting..

Som jag har uppfattat det, samma som mITX men med 2st PCI-e istället för bara en.

Vanligtvis har mITX chassiet bara plats för ett 2-stots grafikkort. Men Ncase valde att göra 3 slots då vissa maffiga grafikkort är bestyckade med 3-slots kylare.
TS väljer dock (vad jag antar) att köra med ett "mITX" moderkort med 2 PCI-e slots för att kunna köra ett GFX med 2-slotskylare längst ner och ett ljudkort ovanför.

Permalänk
Medlem

Har för mig det heter mDTX men det är ett ovanligt format, skillnaden mot mITX är att det istället för 17x17cm har måtten 19x17cm, ryms alltså en extra pci-e plats. Chassit har dock tre kortplatser så precis som Biorrith skriver kommer jag ha ljudkort i den övre och grafikkort i de två undre.

Vill dock ha ett grafikkort med referenskylare eller liknande som suger in luft ur botten på chassit och blåser ut där bak, har kikat en del på GTX770 med Titankylaren men tycker den kostar lite väl mycket jämfört med vanliga GTX770.

Skrivet av Lazze2k5:

Kul med galleri på ncase, mitt har tyvärr skickats tillbaka då jag var på semester när det kom och det hamnade hos posten för länge. Ser fram emot att få det skickat igen, blir nog mitt första galleri då.

Edit: Förresten, vilken optisk enhet har du valt och fungerar den bra med chassit?

Otur att det kom precis när du var bortrest, när de dessutom inte kunde säga något närmare leveransdatum än senast januari, kanske december var det svårt att planera.

Snålade på optiska enheten så det blev en DVD från Teac, verkar fungera bra.
Råkade beställa fel slimline adapter men nu är den igång. Har precis kortat ned SATA-strömkabeln eftersom SSD och optiska enheten hamnar så nära varandra. Ska ge mig på änden mot nätagget när jag tränat lite på crimpning.

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi! Vad kostade det?! Vart kan man beställa?! D:

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Snyggt chassi! Vad kostade det?! Vart kan man beställa?! D:

Med frakt och tull slutade det på 1700-1800kr, minns inte exakt vad dollarn stod i då. Tyvärr är det nog svårt att få tag på fler eftersom de tillverkades på beställning via crowd-funding, de som beställdes var alltså redan sålda.

Ncases.com beställde dock några fler för reservdelar men om de kommer att sälja av från sitt lager vet jag ej. Märker de att intesset finns är det kanske inte otänkbart att det tillverkas fler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Med frakt och tull slutade det på 1700-1800kr, minns inte exakt vad dollarn stod i då. Tyvärr är det nog svårt att få tag på fler eftersom de tillverkades på beställning via crowd-funding, de som beställdes var alltså redan sålda.

Ncases.com beställde dock några fler för reservdelar men om de kommer att sälja av från sitt lager vet jag ej. Märker de att intesset finns är det kanske inte otänkbart att det tillverkas fler?

Alright, överkomligt för ett sådant galet snyggt chassi!

Gaah, hittar ingen info om det kommer komma mer eller vart man kan kontakta honom. Vill ha ju!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Om någon annan är sugen på att skaffa ett Ncase så kan man numera köpa chassiet direkt från Ncases.com utan att behöva vänta/passa på något gruppköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Om någon annan är sugen på att skaffa ett Ncase så kan man numera köpa chassiet direkt från Ncase.com utan att behöva vänta/passa på något gruppköp.

Du glömde ett s

https://www.ncases.com/

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Tack, var nog lite trött i skallen efter att ha fotat och lagt upp bilder.

Permalänk

Hur varm blir din GPU?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc mini l Nätdel: Corsair CX750 l Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M l Processor: Intel core i5 3570K (4.5GHz @ 1,128Volt) l Minnen: Corsair 16GB Vengeance l Grafikkort: Msi GeForce GTX 670 sli l Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB l SSD: Kingston V300 120GB l Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreazNilsson:

Hur varm blir din GPU?

I BF4 går den upp till 79-80 grader men har inget behov av att maxa fps så med begränsad fps är det 70-72 grader i de få spel jag provat.

Det som låter mest i systemet är fläkten till nätagget så ska nog skaffa Silverstones kommande i SFX-L format. Det är visserligen 3cm högre men eftersom jag har ett m-DTX moderkort så sitter mitt grafikkort en kortplats längre ned än på ett m-ITX så det ska inte vara några problem att få dit.

Permalänk
Skrivet av Reckie:

I BF4 går den upp till 79-80 grader men har inget behov av att maxa fps så med begränsad fps är det 70-72 grader i de få spel jag provat.

Det som låter mest i systemet är fläkten till nätagget så ska nog skaffa Silverstones kommande i SFX-L format. Det är visserligen 3cm högre men eftersom jag har ett m-DTX moderkort så sitter mitt grafikkort en kortplats längre ned än på ett m-ITX så det ska inte vara några problem att få dit.

Trevligt, vill byta ut mitt arc mot något mindre men är rädd att mina kort i sli kommer dö utav varme i ett parvum.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc mini l Nätdel: Corsair CX750 l Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M l Processor: Intel core i5 3570K (4.5GHz @ 1,128Volt) l Minnen: Corsair 16GB Vengeance l Grafikkort: Msi GeForce GTX 670 sli l Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB l SSD: Kingston V300 120GB l Citera för snabbare svar.

Permalänk
Skrivet av Reckie:

I BF4 går den upp till 79-80 grader men har inget behov av att maxa fps så med begränsad fps är det 70-72 grader i de få spel jag provat.

Det som låter mest i systemet är fläkten till nätagget så ska nog skaffa Silverstones kommande i SFX-L format. Det är visserligen 3cm högre men eftersom jag har ett m-DTX moderkort så sitter mitt grafikkort en kortplats längre ned än på ett m-ITX så det ska inte vara några problem att få dit.

Jag är sugen på att beställa en ncase m1, verkligen en snygg låda i perfekt storlek :). Har kollat på en sån med SFX-L, men hittar rätt lite info om just grafikkorten. Om man kör ett m-ITX + SFX-L, är det helt kört att rymma ett fullängds grafikkort då? Dessutom, behöver man ett rear-ventat grafikkort (typ referensdesign) för att hålla tempen i lådan på vettiga nivåer, eller går det lösa temperaturen även med vanlig luftkylning?

Bäst hade såklart varit en custom loop för CPU + GPU, men vet inte riktigt hur långt jag ska ta det här hobbyprojektet..

Permalänk
Medlem

Missat att kika in här förut så ber om ursäkt för att du inte fick något svar.

Vad gäller utrymme så är jag nog inte rätt person att svara på detta eftersom jag kör ett moderkort i formatet mDTX.

mDTX har en extra PCI-plats, hela moderkortet är alltså högre vilket gör att grafikortet hamnar längst ned i chassit d.v.s. det ockuperar de två nedersta kortplatserna. På ett vanligt mITX så hamnar det en kortplats högre upp d.v.s. närmare nätagget.

För mig är det alltså inga problem med utrymme, har dessutom kortat ned några kablar så att det tar mindre plats. Kan tänka mig att det blir trångt i ett mITX men har man möjlighet att korta ned kablarna så ska det nog fungera fint det också.

Den version som säljs i dagsläget är dessutom något omarbetad b.la. med annan hållare för nätagget som gör att det kommer ett par millimeter högre upp.