Permalänk
Medlem

värt med bärbar spellaptop?

Är det värt att köpa en bärbar spellaptop i dagsläget?

Isåfall, vilken är bäst/ att föredra av dom här två? http://www.inet.se/produkt/1970618/asus-g46vw-rog
http://www.inet.se/produkt/1970818/msi-ge60-2oc-014ne
Asusen har ju ett gtx660m medansvar Msi modellen har Gt750m, men vad är skillnaden?

Hittade en review: http://www.game-debate.com/gpu/index...force-gtx-660m

Men hur står dom mot varann?

Vad skilljer GT mot GTX modellen?

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett ryck för ca ett år sedan att köpa en gaming laptop istället för stationär, och jag ångar mig stort, för du betalar så mycket för så lite prestanda jämfört med en stationär.

men om du har en tät plånbok går alltid att köpa både laptop o stationär

Och om du köper en laptop, ta den från Msi för den har 1080p skärm!

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk

Skillnaden mellan GT och GTX är att GTX kort är till för spel och GT kort är så kallade multimedia kort, Inte tänk att klara av nyare spel, GTX 660m är dock en äldre generation så 750M presterar lite bättre även fast det är ett GT kort, Men förvänta dig ingen vidare spelupplevelse med något av korten.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Är det värt att köpa en bärbar spellaptop i dagsläget?

Isåfall, vilken är bäst/ att föredra av dom här två? http://www.inet.se/produkt/1970618/asus-g46vw-rog
http://www.inet.se/produkt/1970818/msi-ge60-2oc-014ne
Asusen har ju ett gtx660m medansvar Msi modellen har Gt750m, men vad är skillnaden?

Hittade en review: http://www.game-debate.com/gpu/index...force-gtx-660m

Men hur står dom mot varann?

Vad skilljer GT mot GTX modellen?

om du inte ska flytta på datorn väldigt frekvent är en stationär burk att föredra i mitt tycke, just för att prestanda/krona är mångfallt högre i en stationär burk. Så ska det vara din main dator hade jag kört stationärt om du oftast kommer att ha datorn på ett och samma ställe. om du däremot skiter pengar och kan ha både och är det en annan femma..

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Skillnaden mellan GT och GTX är att GTX kort är till för spel och GT kort är så kallade multimedia kort, Inte tänk att klara av nyare spel, GTX 660m är dock en äldre generation så 750M presterar lite bättre även fast det är ett GT kort, Men förvänta dig ingen vidare spelupplevelse med något av korten.

Jag hävdar att du har fel och tagit ditt antagande ur luften någonstans:

http://www.notebookcheck.se/NVIDIA-GeForce-GTX-660M-benchmark...

http://www.notebookcheck.se/NVIDIA-GeForce-GT-750M-benchmarks...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Har du ens läst sidorna du länkar?..

Jag stödjer H4nsson i frågan..

"NVIDIA GeForce GTX 660M är ett grafikkort i prestandaklassen för bärbara datorer."

"NVIDIA GeForce GT 750M är ett DirectX 11-kompatibelt grafikkort i övre mellanklassen från 2013."

"Tack vare GDDR5-minne är spelprestandan med ett GeForce GTX 660M betydligt bättre än ett GT 650M med DDR3 och i nivå med ett AMD Radeon HD 6950M."

...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Har du ens läst sidorna du länkar?..

Jag stödjer H4nsson i frågan..

"NVIDIA GeForce GTX 660M är ett grafikkort i prestandaklassen för bärbara datorer."

"NVIDIA GeForce GT 750M är ett DirectX 11-kompatibelt grafikkort i övre mellanklassen från 2013."

"Tack vare GDDR5-minne är spelprestandan med ett GeForce GTX 660M betydligt bättre än ett GT 650M med DDR3 och i nivå med ett AMD Radeon HD 6950M."

...

GT 750 som sitter i MSI:n har GDDR5 minne -.-

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk

Skulle säga att det är inte värt pengarna. Är oftast problem med drivrutiner som aldrig uppdateras , hög värme och tvivelaktig prestanda.

Visa signatur

Hellre fråga och se dum än att inte fråga och förbli dum.

🖥️: Ryzen 9 5900x, MSI X470 GAMING PRO MAX, Gigabyte 2070,
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18, Fractal Design R5, 2x 1080p 1x 1440p

Permalänk

Äger både en stationär burk och en laptop, msi gx740. Kan lugnt säga att prestandan du har i en stationär är väldigt svår och väldigt dyr att få i en bärbar. Reser man dock en hel del så är en laptop ett måste.

För att spara pengar valde jag därför att köpa en begagnad msi gx740 för ett par tusenlappar (ville inte lägga ut 10k för en dator som jag kan tappa eller någon lätt kan sno - risker man tar med en laptop) bytte ut den medföljande HDn mot en SSD och vips blev datorn så mycket snabbare, allt till ett pris av mindre en hälften av dom datorerna som trådskaparen länkade.

Min msi gx740 är rapp, klarar av Diablo3 och CS galant. Visst tror att den kommer att ha svårt med BF3 o 4 men nån måtta får man väl ha. Skulle säga att den har gett mig väldigt kostnadseffektiv prestanda. Speciellt SSD disken gör mirakel, har ingen påverkan på fsp i spel, men allt käns så mycket rappare.

Rekommenderar trådskaparen att göra detsamma, köp en begagnad laptop antingen här på swecl0ockers eller tradera, transplantera in en SSD disk och du betalar 30-45% för 95% av den prestandan du får från en ny laptop.

Lycka till!

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Har du ens läst sidorna du länkar?..

Jag stödjer H4nsson i frågan..

"NVIDIA GeForce GTX 660M är ett grafikkort i prestandaklassen för bärbara datorer."

"NVIDIA GeForce GT 750M är ett DirectX 11-kompatibelt grafikkort i övre mellanklassen från 2013."

"Tack vare GDDR5-minne är spelprestandan med ett GeForce GTX 660M betydligt bättre än ett GT 650M med DDR3 och i nivå med ett AMD Radeon HD 6950M."

...

....Va? Vet inte riktigt vad du säger men att 660m presterar bättre än 750m är fakta och annat är fel.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Jag har fel angående vad? GTX 660m och GT 750m använder precis samma gpu, Skillnaden är att 750m är högre klockad och presterar därmed bättre, Och jag pratar givetvis om 750M kombinerat med GDDR5.

Edit: Står ju även i länken du postade "Den mer sällsynta versionen med GDDR5 kan till och med överträffa GTX 660M."

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

....Va? Vet inte riktigt vad du säger men att 660m presterar bättre än 750m är fakta och annat är fel.

Vet inte vad som är oklart men att 660m presterar bättre än 750m är fel.

Skrivet av TimBod:

GT 750 som sitter i MSI:n har GDDR5 minne -.-

Okej. Skrev jag något annat?

FYI:
Det är måndag idag -.-

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Är det värt att köpa en bärbar spellaptop i dagsläget?

Isåfall, vilken är bäst/ att föredra av dom här två? http://www.inet.se/produkt/1970618/asus-g46vw-rog
http://www.inet.se/produkt/1970818/msi-ge60-2oc-014ne
Asusen har ju ett gtx660m medansvar Msi modellen har Gt750m, men vad är skillnaden?

Hittade en review: http://www.game-debate.com/gpu/index...force-gtx-660m

Men hur står dom mot varann?

Vad skilljer GT mot GTX modellen?

jag köpte mig den Asusen och jag är fett nöjd med den, inget strul alls stationär är ju dock mer prestanda för pengarna men skillnaden är ju att du kan ta med den överallt tillskillnad fårn statiönära så handlar ju lite om hur du hade tänkt använda den. Sitter du enbart hemma skulle jag köpt en stationär men lanar du eller kanske har skiljda föräldrar så rekommenderar jag starkt ASUS ROG

Visa signatur

|Asus GTX1070 Strix OC 8GB |16GB Veangeance 1600MHz|Intel Core i5 4690K|Corsair 650W|HDD 1TB|Samsung 840 Pro 256Gb|Gigabyte GA-Z97P-D3|Fractal Design R5|Steelseries M800|Steelseries Sensei wired/wirless Pro|Steelseries Elite Prism|Telia Fiber 100/10|

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att Asusen går bort eftersom den bara har en 1366x768 skärm. Sedan skulle jag också vilja hävda att du skulle gå upp en prisklass om du verkligen vill ha en gaming laptop.

Jag har denna: http://www.inet.se/produkt/1970819/msi-ge70-2oe
Jag är nöjd med datorn. Jag köpte den eftersom jag har flyttat utomlands tillfälligt och inte orkade flytta med mig min stationära dator inkl skärm osv. Den fixar alla spel som jag har slängt på den med någorlunda inställningar, men jämfört med min stationära rigg som har GTX660Ti SLI så står sig den bärbara datorn slätt. Det går helt enkelt inte att jämföra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kort och gott: GT750M presterar ofta BÄTTRE än GTX660M, kolla bara notebookcheck-länkarna tidigare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Vet inte vad som är oklart men att 660m presterar bättre än 750m är fel.

Okej. Skrev jag något annat?

FYI:
Det är måndag idag -.-

Känns lite som att jämföra ett referenskort mot ett tredjepartskort.

Men jag kan säga att jag hade fel till viss del.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Känns lite som att jämföra ett referenskort mot ett tredjepartskort.

Men jag kan säga att jag hade fel till viss del.

Yes, Med DDR3 är det självklart långsammare, Med GDDR5 är det snabbare

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Jag har haft två gaminglaptops på rad nu.. bytte till nr 2 efter 1.5år och nu köpte jag stationär igen.

Det är garanterat inte ekonomiskt försvarbart med en gaminglaptop. Om du kan tänka dig att som jag, köpa en bra LAN burk som är liten och smidig istället så kan jag rekommendera det istället.

Jag kommer att köpa en Win8 surfplatta snart till att soffsurfa nu när jag inte har laptopen kvar. Tror mer på stationär + surfplatta än en gaminglaptop.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Jag har fel angående vad? GTX 660m och GT 750m använder precis samma gpu, Skillnaden är att 750m är högre klockad och presterar därmed bättre, Och jag pratar givetvis om 750M kombinerat med GDDR5.

Edit: Står ju även i länken du postade "Den mer sällsynta versionen med GDDR5 kan till och med överträffa GTX 660M."

Om du läser den meningen en gång till. Vet inte hur du tolkar den men jag tolkar som att i vissa fall kan GT 750 klå GTX 660M. Alltså är GTX 660 bättre överlag.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av sj6:

Om du läser den meningen en gång till. Vet inte hur du tolkar den men jag tolkar som att i vissa fall kan GT 750 klå GTX 660M. Alltså är GTX 660 bättre överlag.

GTX 750M med GDDR5 (Som sitter i datorn TS länkade) presterar bättre än GTX 660M, Finns inte mkt mer att säga/diskutera

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

GTX 750M med GDDR5 (Som sitter i datorn TS länkade) presterar bättre än GTX 660M, Finns inte mkt mer att säga/diskutera

Kolla FPS:en på diverse spel via länkarna jag postade.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Kolla FPS:en på diverse spel via länkarna jag postade.

Dom resultaten är ju ointressanta eftersom dom verkar vara uppmätta med DDR3 minne vilket såklart gör att GTX660m får bättre resultat...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

Jag körde gaming laptops under några år. Sen blev jag less på att flytta runt så att ajg köpte lägenhet och en stationär. Ett av de bästa besluten någonsin, det är bara att koppla in en extra skärm och en ssd and youre home.

Permalänk

Om du har möjligheten att använda en stationär är aldrig en laptop värt det. Ser så många som köper laptops och sitter vid sitt arbetsbord med den precis som en stationär, totalt onödigt.

Visa signatur

Jag har en processor, ett grafikkort, två hårddiskar, fyra ram minnen, ett nätaggregat och ett moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyroblasted:

Om du har möjligheten att använda en stationär är aldrig en laptop värt det. Ser så många som köper laptops och sitter vid sitt arbetsbord med den precis som en stationär, totalt onödigt.

Sjalvklart sitter man vid ett arbetsbord ifall man kan. Jag gick och kopte bord och stol ENBART for att kunna sitta ordentligt nar jag ska spela/jobba.

Bara for att man har en laptop betyder inte det att man vill sitta som en ostbage vid soffbordet varje gang man ska spela. Daremot ar det mojligheten att FLYTTA pa datorn. Att ta med datorn var du vill(forutsatt att det inte ar en uberspel laptop pa 18"). I mitt fall sa kan jag inte kopa en stationar game dator, om den inte ar storre an ett xbox pga jobbsituation.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av sj6:

Kolla FPS:en på diverse spel via länkarna jag postade.

Skrivet av Se33:

Dom resultaten är ju ointressanta eftersom dom verkar vara uppmätta med DDR3 minne vilket såklart gör att GTX660m får bättre resultat...

Precis som Se33 skriver så är dom flesta speltester på den sidan gjorda med DDR3 minne, Vissa tester så har dom kört GDDR5 men då med en 1,8Ghz intel U modell, Så det är inte heller speciellt rättvisa resultat.

Allt man egentligen behöver veta är att det är exakt samma gpu i 750M och 660M, Men 750M är högre klockad, Mer än så behöver man inte veta för att komma fram till att 750M presterar bättre

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Jag tycker att Asusen går bort eftersom den bara har en 1366x768 skärm. Sedan skulle jag också vilja hävda att du skulle gå upp en prisklass om du verkligen vill ha en gaming laptop.

Jag har denna: http://www.inet.se/produkt/1970819/msi-ge70-2oe
Jag är nöjd med datorn. Jag köpte den eftersom jag har flyttat utomlands tillfälligt och inte orkade flytta med mig min stationära dator inkl skärm osv. Den fixar alla spel som jag har slängt på den med någorlunda inställningar, men jämfört med min stationära rigg som har GTX660Ti SLI så står sig den bärbara datorn slätt. Det går helt enkelt inte att jämföra.

Det finns en tanke att man valde 1366x768 skärm.
Eftersom det är ett 14" chassi som e mindre och kan kyla sämre ville man inte sätta in bättre än GTX660M då, motsvarande bättre var vi den tiden GTX670M.
Vi tyckte inte GTX660M var tillräckligt snabbt för att spela de nyaste spelen i 1920x1080 och samtidigt inställningarna på High/Ultra.
Därför valde man att köra 1366x769 för då kunde man ha högre detalj inställningar och AA och samtidigt köra i "native" upplösningen.
Och generellt hävdar jag att 1366x768 i native ser bättre ut än 1366x768 uppskalat på en 1920x1080 panel.

Men om de hade varit idag vi släppte en ny hade nog FullHD varit standard då de nya nvidia grafikkorten är ännu bättre på varmehantering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asus.David:

Det finns en tanke att man valde 1366x768 skärm.
Eftersom det är ett 14" chassi som e mindre och kan kyla sämre ville man inte sätta in bättre än GTX660M då, motsvarande bättre var vi den tiden GTX670M.
Vi tyckte inte GTX660M var tillräckligt snabbt för att spela de nyaste spelen i 1920x1080 och samtidigt inställningarna på High/Ultra.
Därför valde man att köra 1366x769 för då kunde man ha högre detalj inställningar och AA och samtidigt köra i "native" upplösningen.
Och generellt hävdar jag att 1366x768 i native ser bättre ut än 1366x768 uppskalat på en 1920x1080 panel.

Men om de hade varit idag vi släppte en ny hade nog FullHD varit standard då de nya nvidia grafikkorten är ännu bättre på varmehantering.

Har själ en "surf" laptop med GT 650M och en i5-3220M(?) med upplösning på 1920x1080. När jag spelar på den brukar jag sätta upplösning på 1600x900 och då brukar det rulla på som fan. Det är ändå konstigt att välja 1366x768 som upplösning i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Sjalvklart sitter man vid ett arbetsbord ifall man kan. Jag gick och kopte bord och stol ENBART for att kunna sitta ordentligt nar jag ska spela/jobba.

Bara for att man har en laptop betyder inte det att man vill sitta som en ostbage vid soffbordet varje gang man ska spela. Daremot ar det mojligheten att FLYTTA pa datorn. Att ta med datorn var du vill(forutsatt att det inte ar en uberspel laptop pa 18"). I mitt fall sa kan jag inte kopa en stationar game dator, om den inte ar storre an ett xbox pga jobbsituation.

Jag pratar om folk som enbart sitter vid arbetsbordet och inget annat, känner några som gör så. De använder den som en stationär men det är en laptop.

Visa signatur

Jag har en processor, ett grafikkort, två hårddiskar, fyra ram minnen, ett nätaggregat och ett moderkort.

Permalänk

"Värt det" i prestanda/krona jämfört med stationär, absolut inte. Räkna med i runda slängar halva prestandan alt dubbla priset för samma prestanda.

Med det sagt, jag har kört på spellaptops ett tag nu och det passar mig bra. Vi har inte plats för en dedikerad datorhörna, jag flyttar min 15-tummare lätt beroende på var övriga familjen är och tar med den till vänner.

Mobila grafikkort gör framsteg varje år precis som stationära och klarar ganska mycket idag. Jag anser att det är värt det så länge man är medveten om sitt val och hur mycket man betalar kontra stationärt.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |