Ping/latency stiger otroligt under ett par sekunder

Permalänk

Ping/latency stiger otroligt under ett par sekunder

Tjena, har problem med mitt internet sen ca en vecka tillbaka.
Använder mig av Telia, har 30mb/s internet. Har fungerat väldigt bra till ca en vecka tillbaka då jag helt plötsligt t.ex ingame kan få en latency som sträcker sig över 1000, håller i sig ett par sekunder och hela spelet typ fryser sig fast. Tar man WoW som exempel kan jag fortfarande gå runt men alla andra stannar upp och kastar jag en spell som är instant så står han och "försöker" göra spellen ända tills latencyn sjunker igen.

Kollade runt lite här på forumet och såg att någon för två dagar sedan skrev någon om att de segade för alla runt om i hela världen men tror inte riktigt de handlar om samma grej. På spelet path of exile kan man trycka på F1 för att få upp en mätning som visar både FPS och din MS och hur de stiger/sjunker. Då ser man väldigt tydligen hur den ligger väldigt stadigt sen stiger fruktansvärt mycket utan någon anledning.

Har just nu uppe programmet Pingplotter som även där läser av internetet, och kan då se att nån ip som slutar med link.telia.net stiger till över 500 och de gör att alla andra ip-adresser den läser av följer i samma spår.

Någon som kan ha en förklaring eller varit med om någon liknande?
Sitter förövrigt på ett trådlöst internet som är ca 4-5meter ifrån själva modemet, funkat jättebra tidigare. Har en annan dator med kabel som visar samma problem.

Tacksam för svar!

Permalänk

Det bästa du kan göra är att ringa Telia och klaga, då problemet antagligen inte är i din ände.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Det bästa du kan göra är att ringa Telia och klaga, då problemet antagligen inte är i din ände.

Får göra det, chattade med dom för en stund sedan men dom tyckte bara att jag skulle reseta den och säga till om de inte blev bättre, hade dock redan sagt till personen jag chattade med att jag redan hade testat att reseta, stänga av, låta den vara avstängd osv.

Men jaja, tack för svar

Mvh / Kim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kim_shady:

Då ser man väldigt tydligen hur den ligger väldigt stadigt sen stiger fruktansvärt mycket utan någon anledning.

Har just nu uppe programmet Pingplotter som även där läser av internetet, och kan då se att nån ip som slutar med link.telia.net stiger till över 500 och de gör att alla andra ip-adresser den läser av följer i samma spår.

Utan anledning? Hur tänkte du nu? Det är klart det finns en anledning.
Med stor sannolikhet är det något program hemma hos dig som drar bandbredd.

Gör en pingplottermätning på minst en timme och släng upp bilden här.