Permalänk
Medlem

Har moderkortet lagt av?

Hej..

Varje gång jag bootar så fungerar det finfint i de första 5-10 sekunderna av windows, sedan kommer det ränder över hela skärmen (flimmrar lite ibland) och försvinner efter en stund, och jag blir kvar utan bild. Det fungerar att starta i felsäkert läge med nätverk, vilket jag sitter och skriver detta med.

Det uppkom igår när jag skulle testa att överklocka min FX-8320 lite granna. Jag har gjort det förut och det har inte blivit några skador, så jag förstår inte varför det blev det nu när jag t.om använda lägre spänning och klock. Testade att MAX ha +0.05v på CPU:n, tillsammans med 4,4GHz. Det frös sig i Windows ett tag efter boot så jag drog ner till 4,2GHz med stock spänning. Samma sak. Testade 4,2GHz med +0.025v, och efter ~5 minuter av Prime95 så klev processorns temperatur upp till 68 grader, så jag stoppade testet och drog tillbaka till 3,8GHz på stock spänning som jag haft i 2 månader 110% stabilt. Jag startade normalt och började slösurfa lite och då kom det grå/beige ränder över hela skärmen så jag stängde av. Klockan var mycket och jag tänkte att det bara berodde på att det var varmt i datorn, och att det förmodligen skulle fungera dagen efter. Efter skolan idag så plockade jag ur grafikkortet och CPU-kylaren, blåste rent med tryckluft och monterade om kylaren. Satte in grafikkortet, bootade, laddade fail-safe defaults i moderkortets BIOS och startade. Samma fel.

Processorn ligger på ~40c enligt BIOS. Grafikkortet är helt nytt, bara suttit i burken i en vecka.

Jag vet mycket väl om att många GA-970A-UD3 moderkort är väldigt dåligt utrustade för överklockning med högre spänning än stock. Det var därför jag bara hade 3,8GHz på stock spänning, för tempin2 (strömförsörjningen) blev 97C varm på bara +0.025v ((i load, inte idle)) sist jag överklockade.

Jag tycker att det är konstigt att jag kan boota i felsäkert läge normalt men inte vanligt läge, om moderkortet eller processorn är paj.

Så... Vad tror ni. Har jag sabboterat moderkortet? Eller är det processorn? Är båda rökta?

Vill ni ha en video så fixar jag det strax.

Edit: Ändrade från 0,25v och 0,50v till 0,025v och 0,050v. Skrev fel.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Hej..

Det uppkom igår när jag skulle testa att överklocka min FX-8320 lite granna. Jag har gjort det förut och det har inte blivit några skador, så jag förstår inte varför det blev det nu när jag t.om använda lägre spänning och klock.

+0.5 V? Vad låg din totala spänning på egentligen?

Permalänk
Medlem

Hej , har du ett annat grafikkort att testa med?
Har ju varit en del som har haft " flicker " med sina 280X kort här på forumet.
Sabbar man moderkortet startar väl inte datorn , men jag är ingen expert.
Sök på forumet och se vad du hittar.
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Kan testa att installera om Windows imorgon. Måste bara ta hem en hårddisk jag kan testa på, den ligger i mitt skåp i skolan tyvärr.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Hej , har du ett annat grafikkort att testa med?
Har ju varit en del som har haft " flicker " med sina 280X kort här på forumet.
Sabbar man moderkortet startar väl inte datorn , men jag är ingen expert.
Sök på forumet och se vad du hittar.
Med vänlig hälsning / Mange

Jo, tycker också att datorn inte borde kunna boota i safe mode om moderkortet är paj.

Jag har inget extra grafikkort hemma, men har ett HD 4670 i skolan som jag får ta med hem och testa med imorgon. Mitt 280X har ju dock fungerat felfritt sen jag fick det, konstigt om det hade börjat strula precis när jag överklockade processorn.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

+0.5 V? Vad låg din totala spänning på egentligen?

90% säker på att jag skriver fel. Jag ska starta om och kolla.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

90% säker på att jag skriver fel. Jag ska starta om och kolla.

Den totala spänningen borde ligga någonstans runt 1.4v under load gissar jag på (bättre på Intel än AMD dock)
så om du dragit in +0.5 och inte +0.05 V så kan du hamnat i trubbel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

+0.5 V? Vad låg din totala spänning på egentligen?

Skrivet av Wrathborn771:

90% säker på att jag skriver fel. Jag ska starta om och kolla.

Skrivet av Gublo:

Den totala spänningen borde ligga någonstans runt 1.4v under load gissar jag på (bättre på Intel än AMD dock)
så om du dragit in +0.5 och inte +0.05 V så kan du hamnat i trubbel.

Skrev fel, menar såklart 0.05v. 0.5v hade varit lite.. annorlunda.

Jag tror att jag har hittat problemet nu dock! Startade i normalt läge en gång för att filma, och då krashade det inte! Windows slutade svara i kanske 20-30 sekunder precis efter boot (hade inget aktivitetsfält eller startmenyknapp). Detta felet hade jag innan jag testade att klocka, helt klart konstigt men har inte med detta att göra.

Men iallafall, efter det började svara igen så kraschade det inte! Det dröjde kanske ytterligare en minut eller två innan det krashade, och nu förstår jag nog vad som orsakar det.

Jag såg nämligen en sån där ikon i aktivitetsfältet som tyder på att någon drivrutin installeras. Hittade inte just den ikonen på google för att visa, men detta hittade jag:
http://res1.windows.microsoft.com/resbox/sv/windows%207/main/...
och
http://www.google.se/imgres?start=185&safe=off&hl=sv&biw=1920...

Om ni känner igen de där bilderna så vet ni nog vilken ikon jag snackar om.

Startade om en gång till och javisst, den ikonen kommer upp precis innan det krashar. Det förklarar varför det fungerar i felsäkert läge, eller hur? Inga drivrutiner installeras automatiskt.

Nu till nästa steg. Hur löser jag det!? Är det bara ominstallation av Windows som gäller? :/

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Skrev fel, menar såklart 0.05v. 0.5v hade varit lite.. annorlunda.

Jag tror att jag har hittat problemet nu dock! Startade i normalt läge en gång för att filma, och då krashade det inte! Windows slutade svara i kanske 20-30 sekunder precis efter boot (hade inget aktivitetsfält eller startmenyknapp). Detta felet hade jag innan jag testade att klocka, helt klart konstigt men har inte med detta att göra.

Men iallafall, efter det började svara igen så kraschade det inte! Det dröjde kanske ytterligare en minut eller två innan det krashade, och nu förstår jag nog vad som orsakar det.

Jag såg nämligen en sån där ikon i aktivitetsfältet som tyder på att någon drivrutin installeras. Hittade inte just den ikonen på google för att visa, men detta hittade jag:
http://res1.windows.microsoft.com/resbox/sv/windows%207/main/...
och
http://www.google.se/imgres?start=185&safe=off&hl=sv&biw=1920...

Om ni känner igen de där bilderna så vet ni nog vilken ikon jag snackar om.

Startade om en gång till och javisst, den ikonen kommer upp precis innan det krashar. Det förklarar varför det fungerar i felsäkert läge, eller hur? Inga drivrutiner installeras automatiskt.

Nu till nästa steg. Hur löser jag det!? Är det bara ominstallation av Windows som gäller? :/

verkar som det.
eller så hoppa tillbaks en bit i systemåterställningen kan ju funka med

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

kanske plocka ur ljudkortet och testa starta en gång för att se så det inte är något så lätt

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Satte in grafikkortet, bootade, laddade fail-safe defaults i moderkortets BIOS och startade. Samma fel.

Testa att nollställa bios ordentligt först innan du gör som i citatet igen.

Nollställ antingen så som det står i manualen eller ta ut batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte a strömkabeln ska vara utdragen i båda fallen och ta det lugnt så att den hinner bli nollställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

kanske plocka ur ljudkortet och testa starta en gång för att se så det inte är något så lätt

Tack, får testa det.

Skrivet av panpo98:

Testa att nollställa bios ordentligt först innan du gör som i citatet igen.

Nollställ antingen så som det står i manualen eller ta ut batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte a strömkabeln ska vara utdragen i båda fallen och ta det lugnt så att den hinner bli nollställd.

Tror inte det har med BIOS att göra.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Okej.. Efter 4-5 timmar av frustration och slit så är det såhär:
*Jag kan inte boota via CD/DVD om jag inte kopplar ur alla hårddiskar/SSD. Jag får bara upp en error: "Loading Operating System... An operating system wasn't found. Try disconnecting any drive that don't contain an operating system. Press CTRL+ALT+DEL to restart"
*Alla hårddiskar och SSD:n är formaterad, finns absolut inga filer på dem
*CDROM är boot device 1, 2 och 3, testat att ha det på olika platser och endast på första platsen hur många gånger som helst. Har testat att ha Harddrive som boot device men får samma error

Alla kablar sitter korrekt. Har testat att ha utan hårddiskar och med en hårddisk åt gången, fungerade en gång med bara en tom Samsung HDD i, men efter installation av windows på den så står det att inga bootfiler hittas.
Jag har testat att återställa BIOS och tagit ut CMOS batteriet fler gånger än jag kan räkna.
Jag har testat att köra både AHCI och IDE mode.

Vad ska jag göra?!?!?!?!?

Edit: Okej, jag löste bootproblemet.. Jag flyttade DVD-läsaren från Sata 3 till Sata 5. Det fungerade inte förut när jag testade innan jag tog ut batteriet ur moderkortet, men nu gör det.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Allting är nu fixat. En ominstallation av Windows löste flimmret.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500