Mediaspelaren Winamp läggs ned efter 15 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Har en Winamp Pro licens för PC som jag inte använder (just nu).
Winamp är plottrig och knepigt. Alla dessa små knappar som ska se ut och fungera son riktig/fysisk stereo, fast detta behöll dom genom alla dessa år.

På bärbara PCn funkade Winamp bättre, då man hade skärmen närmare sig och rippade videoband och hemvideor i mpeg format funkar Winamp bättre för än VLC.

Utvecklingen har gått vidare, det är inte längre Windowsdatorn som är mediaspelar längre, använder själv en Androidplatta för musikuppspelning hemma.

Winamp för Android var när jag kollade sist bara en parodi på mediaspelare

Plottrig hurdå? Är ju den cleanaste spelaren som finns och tar minimalt med plats.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar massa installations-filer från de Winamp-versioner jag använt, den äldsta var tydligen v0.2a från april 1997, startade upp den och tog ett skärmskjut:

Hände rätt mycket med funktioner och utseende de första åren så man uppdaterade nästan varje vecka för att få det senaste och häftigaste.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk

Var många år sedan jag kastade winamp...
Körde foobar några år, på tiden man orkade sitta i dagar och dona för att få den att se ut och uppföra sig precis som man ville.
Sen blev det aimp sent 2009 eller tidigt 2010 om inte minnet sviker mig.

Minns att jag i tidernas mp3-begynnelse körde Winplay och en annan spelare som hette 123mp3 eller något liknande, någon som kommer ihåg?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Har fortfarande kvar massa installations-filer från de Winamp-versioner jag använt, den äldsta var tydligen v0.2a från april 1997, startade upp den och tog ett skärmskjut:

http://i.imgur.com/UNmYw68.png

Hände rätt mycket med funktioner och utseende de första åren så man uppdaterade nästan varje vecka för att få det senaste och häftigaste.

Du får gärna samla ihop dem och skicka till mig!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

winamp har väl inte utvecklats nämnvärt på typ tio år ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Om winamp inte längre upvecklas dör också plugin-communityt vilket är synd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Du får gärna samla ihop dem och skicka till mig!

Jag har bara 57 av versionerna mellan 1997-2000 liggandes, gissar det släpptes betydligt fler versioner, finns säkert något arkiv på nätet där du kan hitta alla.
Tydligen har jag och runt 100 plugins och 900 skins liggandes, kanske skulle installera Winamp igen.

Winamp var ju inte speciellt bra i början, men utvecklingen av det gick snabbt och det dröjde inte många månader innan det ersatt WinPlay3 som var vanlig innan WinAmp.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Avstängd

Hög nostalgifaktor på Winamp! Mycket minnen som väcks till liv bara namnet nämns. Skulle mycket väl kunnat använt winamp än idag men har snöat in mig på MusicBee nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att se!

Men tyvärr inte helt oväntat med tanke på diverse streaming tjänster om tvingar ut sina egna "spelare" / Appar.

Fortfarande gamla klassiska Winamp på "nostalgi" datorn. Ibland känner man sig avsevärt äldre än vad man är.

Permalänk
Medlem

Var länge sedan jag använde Winamp här nu, men det är synd att se en klassiker gå i graven.

Själv gick över från Winamp till iTunes medans jag köpte musik ifrån iTunes Store, för att sedan hoppa på Foobar tåget bara för att upptäcka att det inte passade mig alls. Slutade med att jag fastnade för JRiver MediaCenter som i och för sig inte är alls lika enkelt och smidigt som Winamp, men som istället erbjuder en del extra funktionalitet till annat än musik som jag uppskattar.

Permalänk
Medlem

fan, jag som fortfarande använder winamp.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, kör fortfarande det titt som tätt. Och hur injobbat är inte "Winamp, it really whips the llama's ass!" i hjärnbalken då? Samma klass som "EA Sports it's in the game".

Kom ihåg när man köpte PC för alla och snabbast möjligt körde in CD-skivan som medföljde så man kunde uppdatera Winamp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Nu blev jag nostalgisk
RIP Winamp!

Förmodligen vill de ha kvar tekniken för sig själva med den "resurssnåla" uppspelningen

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

För de som saknar MilkDrop2 i foobar heter pluginen för att använda MD2 i foobar2000 "Shpeck" och finns här

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Aldrig använt eller hört om.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

R.I.P Winamp
Riktigt tråkig nyhet för den är ju så resurs snål.

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem

När jag tänker efter så testa jag winamp för kanske 2 eller 3 år sen, installera den.
Sen helt plötsligt när jag skulle kolla på en film så öppnas filmen i winamp, vilket jag definitivt inte ville.
Visst går säkert att fixa, men blev rätt sur över tilltaget så jag avinstallerade winamp och har inte rört den sen dess.

Till musikfiler i alla format kör jag Foobar, och till alla video bara MPC HC, dock VLC till linux
Men när Winamp var en ren musikspelare så användes den flitigt, dock 8-9 år sen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Som alla andra var Winamp man började med. Tyckte det var döhäftigt att jag kunde få spelare att se annorlunda ut (skins).

Nånstans i 5.xx så blev det för stort. Googlade "bästa musikspelarna" och gick över till Songbird.

Sorgligt att en era går i graven. Fast samtidigt så måste ju nya saker ta över efter de gamla :/

RIP Winamp!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

När jag tänker efter så testa jag winamp för kanske 2 eller 3 år sen, installera den.
Sen helt plötsligt när jag skulle kolla på en film så öppnas filmen i winamp, vilket jag definitivt inte ville.
Visst går säkert att fixa, men blev rätt sur över tilltaget så jag avinstallerade winamp och har inte rört den sen dess.

Till musikfiler i alla format kör jag Foobar, och till alla video bara MPC HC.
Men när Winamp var en ren musikspelare så användes den flitigt, dock 8-9 år sen.

Störde mig också på det men man får klicka bort att den ska hantera videofiler under installation så funkar det utmärkt

Farväl min gamla vän!

Permalänk

Aj det här var inte roligt.....alltid använt winamp...det här går bara inte.

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande och kommer att göra så länge det bara går. Det är ju bra att den fungerar även när den läggs ner. R.I.P

Skrivet av ggustavsson:

När jag tänker efter så testa jag winamp för kanske 2 eller 3 år sen, installera den.
Sen helt plötsligt när jag skulle kolla på en film så öppnas filmen i winamp, vilket jag definitivt inte ville.
Visst går säkert att fixa, men blev rätt sur över tilltaget så jag avinstallerade winamp och har inte rört den sen dess.

Till musikfiler i alla format kör jag Foobar, och till alla video bara MPC HC, dock VLC till linux
Men när Winamp var en ren musikspelare så användes den flitigt, dock 8-9 år sen.

Man kan annars ändra så att din favorit mediaspelare blir default (Ctrl+höger mus klick, öppna med). Lätt misstag när man installerar Winamp eller andra spelare att man inte väljer bort film stödet.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Synd! Jag använder WinAmp än idag och jag älskar simpelheten. Kommer aldrig byta.

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Förmodligen vill de ha kvar tekniken för sig själva med den "resurssnåla" uppspelningen

Är ingen teknik i sig. Snarare att de höll sig borta från onödiga saker. Detta gäller dock bara under Classic, under vanliga skalet eller de senare versionerna så finns det bra många fler spelare som har mindre avtryck på systemet.

Audacious är ett bra exempel, kan också använda Winamps skins.

Tomahawk Fina plugins för Spotify Premium konton, även plugin att söka musik via SondCloud och YouTube. LastFM och många till.

Clementine
(har inte installerad så ingen screenshot där :/)

Fina spelare enligt mig, men såklart är Foobar2000 en kung för mig under Windowsanvändning.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Det var då fan på tiden att den där skitspelaren lades ner.

foobar2000.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Winamp går i graven...
Jag minns när den var den första medispelaren jag fann som inte laggade när man t.ex surfade på min gamla PC.
Man fik höja prioriteten för processen för att det inte skulle hacka vid uppspelning. Version 1.01 eller nåt.
Men det har inte hänt mycket med applikationen de sista åren.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

R.I.P Winamp

(Om någon vill något är jag i slutet av 90-talet och allt är rosenrött och alldeles underbart!)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Neeeeeej! Vafan.
Använder dne ju fortfarande. Med Breedart och andra skins.
Gör den open source.
Damn. Den har ju funkar i alla fall ... jättelänge.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

den är ju klart bättre än foobar:(

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Sämsta datorrelaterade nyheten jag läst på länge. Hoppas det inte dröjer så många år innan det dyker upp ett alternativ som är ens i närheten av lika bra.

Men å andra sidan, nuvarande version fungerar bra som den är, ingen katastrof fören man börjar få problem med nya operativsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla in xmplay.... går att använda winamp pluggar bland annat..
och man kan spela upp med ASIO..

Permalänk

fan s¨tråkigt är fortfarande en av de få som tydligen tycker winamp är bäst.

foobar osv i all ära men tycker ändå att winamp har mer stil även om den inte längre kanske är den mest resurssnåla spelaren.

https://www.dropbox.com/s/o1ob7hjpomkigle/winamp566_full_sv-s... <3

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har kört Winamp ända sedan dom startade och kör än idag, nuförtiden kör jag Winamp till 98% för att lyssna på podcasts (jag laddar ner mp3 filerna och sparar dem faktiskt). Så Winamp är väldigt resurssnålt vs andra mediaspelare. Orkar inte dra igång Itunes för att streama en pod, det tar för mycket resurser tycker jag.

Som vanligt är det AOL som tar död på alla bra mjukföretag som finns.

RIP Winamp, hoppas det blir opensource av det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB