Permalänk
Medlem

Vad är ert mål med träningen?

Tjena! Jag undrar lite varför ni/vi som tränar gör det vi gör. Vad är målet och vad är motivet bakom detta mål? Många tränar för hälsans skull, andra för att det är roligt med själva utövandet och vissa gillar helt enkelt att pusha sig själva. Anledningarna är många och målen är troligen långt ännu fler!

Jag hittade nu ikväll, efter att ha kommit hem ifrån min karate-träning, den ultimata kombinationen och mitt "dröm-mål" (som självklart är en bra bit bort, men ändå).

En kroppsbyggare vid namn Frank Madrano: http://www.youtube.com/watch?v=RFPsvF3UOdo
Fighter/koreograf Scott Adkins: http://www.youtube.com/watch?v=IUR1otot39s

Min fascination bakom denna kombination är att jag ser en sådan person som definitionen utav "vältränad". Att ha 100% kontroll över sin kropp måste kännas som en sorts frihet. Vad än en sådan person tar sig för så kommer han eller hon lyckas. Kanske inte bli bäst, men alltid lyckas. Det är vad jag skulle vilja uppnå med min träning, om jag nu ska säga att jag har ett faktiskt mål (utöver att jag tkr kampsport är roligt).

Vad är det som driver er?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Pallar inte va tjock, kampsport är sjukt kul, vill eventuellt tävla iaf 1 match i shootfighting/MMA

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Jag vill bli stark eftersom det bara finns fördelar med det. Man mår bättre över sina stillasittande andra hobbies om man vet att kroppen är i bra trim ändå, man blir mer duglig för praktiska grejer med hus, bil, osv. man får bättre självförtroende, osv. Men också tävlingsmomentet, att mer eller mindre oändligt kunna höja ribban ett snäpp och alltid sikta mot ett nytt mål som man vet att man kommer att nå om man bara arbetar för det.
Tränar styrkelyft.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk

Kunna äta vad jag vill.

Permalänk
Medlem

Det är tillfredställande att bli starkare eller uthålligare.
Att kunna lyfta tyngre och tyngre ger mig liknande känsla som att förstå ett främmande språk bättre och bättre.
Jag håller mig också friskare när jag tränar regelbundet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Målen med min träning har varierat, i början så var det för att jag kände mig spinkig och var missnöjd med hur min kropp såg ut. Efter ett par års träning så var mitt mål att tävla i amatör bodybuilding, men jag gav upp de målen efter som jag inte var/är intresserad av att injicera steroider kokta i orena miljöer och få eventuellt de sjukdomar som kan medfölja.

Så just nu så tränar jag bara för att se okej ut och inte få gubbamage.

Permalänk
Medlem

Ok, så här långt verkar de flesta av oss träna, i grunden, för hälsans och utseendets skull. Att vara tjock är ju självklart något som väldigt få människor faktiskt vill vara.

Hur känner ni inför er träning då? Är det roligt, eller ser ni det bara som "nödvändigt"? Personligen älskar jag varje pass (kihon och kata är dock mindre skoj) jag tränar med kampsporten och jag prövade även gymma en tid i somras. Är rätt ihärdig och även om jag får ett avbrott på 1-2 veckor p.g.a. förkylning så har jag inga problem att komma igång igen. Gillar ni er träning lika mycket?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Anledningen till jag tränar är för undgå vara stel och jag kan arbeta bättre efter ett träningspass.

Permalänk

Min anledning är att jag efter 8-9 års kampsportande har uppehåll och vill bli starkare och snabbare tills det att jag kan börja med det igen.
Jag vet också att allt man gör i sitt liv så kommer det alltid att underlätta att vara tränad, t ex att gå i trappor, bära möbler etc.

Och att jag vet att en ohälsosam livsstil kommer alltid ikapp en, kanske när man är 35 år gammal eller senare, men någon gång.

Permalänk
Avstängd

200 kg i marklyft och 120 kg i bänkpress (RAW utan bälte) med en kroppsvikt på dryga 85 kg är målet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Tränar för att kunna hålla på med mina fritidsaktiviteter fullt ut. Kör mycket skoter, jagar, fjällvandring, åker skidor mm.

Permalänk
Medlem

Tänkte träna seriöst på gym men var inte min grej, så periodvis tränar jag bara hemma med hantlar och lite kondition med maskin osv.
Inte så ofta men två gånger i veckan iaf. Svårt att hitta benövningar dock..
Har inget direkt mål men det det är skönt att träna lite ibland. Man både ser och känner sig lite friskare. Folk respekterar en mer när man är lite tränad än utan (egen erfarenhet). Kan vara att man får bättre hållning osv. anyway det är win-win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Min anledning är att jag efter 8-9 års kampsportande har uppehåll och vill bli starkare och snabbare tills det att jag kan börja med det igen.
Jag vet också att allt man gör i sitt liv så kommer det alltid att underlätta att vara tränad, t ex att gå i trappor, bära möbler etc.

Och att jag vet att en ohälsosam livsstil kommer alltid ikapp en, kanske när man är 35 år gammal eller senare, men någon gång.

Se där! Vad tränar du för kampsport(er)?

Skrivet av Crippa90:

200 kg i marklyft och 120 kg i bänkpress (RAW utan bälte) med en kroppsvikt på dryga 85 kg är målet.

Och vad är anledningen till detta mål? Varför just de vikterna?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Och vad är anledningen till detta mål? Varför just de vikterna?

Dels för att vi de siffrorna kan man börja kalla sig aningen stark, och dels (främst) för att jag är där inom en snar framtid.

Det övergripande målet är att bli Stor&Stark (och inte för fet).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Dels för att vi de siffrorna kan man börja kalla sig aningen stark, och dels (främst) för att jag är där inom en snar framtid.

Det övergripande målet är att bli Stor&Stark (och inte för fet).

En ren bodybuilder alltså. Vad är det som får dig att vilja bygga på så vis?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

En ren bodybuilder alltså. Vad är det som får dig att vilja bygga på så vis?

Självförtroende och konkreta mål som är "enkla" att bekräfta. Antingen klarar man det eller så gör man det inte. Inga gråzoner... För min del är det så i.a.f. och mina mål är liknande.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Skrivet av scienta:

Se där! Vad tränar du för kampsport(er)?

Jag började med Hung Gar kung fu, gick senare över till ving chun, har väl ett steg ifrån svart bälte på båda men dels flytt/lumpen och jobb ställde till det innan graderingarna så det liksom föll ur. Nu är det så många år sedan så jag orkar inte ta upp det igen.

Sen blev det någon termin Muay Thai och senast några år MMA. Men är ruskigt sugen på att börja BJJ för att komplettera min mma eftersom jag är som ett barn på marken i jämnförelse med hur jag är stående.

Själv då? Jag antar att du har kört lite olika grejer också?

Permalänk
Medlem

För hälsans skull och för att det är roligt. Jag tränar mest löpning. Dels vill jag gå ner ytterligare 10 kg (har gått ner 28 kg senaste året), dels vill jag inte få högt blodtryck igen och så vill jag gärna kunna springa milen under 50 minuter (har fixat det på 57,5 minuter). När jag var ung och vägde 10-15 kg mindre än nu kändes det som man flög fram när man sprang. Den känslan vill jag få tillbaka och minns att det var när man började komma neråt 45 minuter på milen det kändes så. Vet inte om jag kan bli så bra igen (jag är 46 år gammal) men varje liten förbättring känns roligt.

Permalänk
Föredetting

Nu tränar jag förvisso alldeles för sällan för att det ska räknas, men det enda jag egentligen är intresserad av är kondition.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

En ren bodybuilder alltså. Vad är det som får dig att vilja bygga på så vis?

Jag är inte dopad, duschar efter träningen och kroppsbyggning är inte allt för mig (nu fick jag med alla definitioner av ren). Styrka är det primära målet och det jag eftersträvar. Musklerna kommer på köpet. Varför jag kör så har väl med min personlighet att göra, vill alltid bli bättre.

Ja, och detta också såklart:

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Som en fd grovt fet utan muskler på 150kg+ är man idag bara fet runt 110kg med mer muskler, nästa mål är att bara vara tjock och ännu mer muskler. Så långt är mina planer, precis börjat på ett triphase schema. det är mkt jobb men det tog många år att bli riktigt fet så man får räkna med att det tar många år att bli riktigt biff Har bara tränat i 2år. Har en förmåga att kunna bygga kroppshydda iaf och vill ha mkt muskler som ger en mer marginal att äta mer, då det finns så mkt god mat. Är inte ens intresserad av tvättbrädemage eller vara smal, bara bli grov och må bra är mitt mål. Finns ingen skönare känsla än efter ett gympass.

En annan ambition/mål är att kunna bli bättre på bänkpress, det är ren och skär katastrof jag hatar den övningen och det går så långsamt på den medans allt annat kan man pressa sjukt mkt mer, hantelpress eller snedbänk funkar bättre med hantlar än den där jäkla stången på bänkpress usch....

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Jag började med Hung Gar kung fu, gick senare över till ving chun, har väl ett steg ifrån svart bälte på båda men dels flytt/lumpen och jobb ställde till det innan graderingarna så det liksom föll ur. Nu är det så många år sedan så jag orkar inte ta upp det igen.

Sen blev det någon termin Muay Thai och senast några år MMA. Men är ruskigt sugen på att börja BJJ för att komplettera min mma eftersom jag är som ett barn på marken i jämnförelse med hur jag är stående.

Själv då? Jag antar att du har kört lite olika grejer också?

Ok! Här i stan har vi 2 olika skolor av kung fu och jag är sugen på att pröva det med i framtiden. Speciellt Wushu då. Har vanligt boxning och thaiboxning i bakgrunden, men nu kör jag som sagt karate. Har tyvärr aldrig tränat så att jag "kommit" nånstans, men kämpar på ändå. Tränar så fruktansvärt mycket när jag väl har chansen (4-5 pass i veckan är det jag helst ligger på och tar till vara på alla tillfällen jag får). Är inte mycket för brottnings-delen, så håller mig till stående kampsporter. Men skulle gärna komplettera med Krav Maga eller liknande till rent självförsvar.

Skrivet av ronnylov:

För hälsans skull och för att det är roligt. Jag tränar mest löpning. Dels vill jag gå ner ytterligare 10 kg (har gått ner 28 kg senaste året), dels vill jag inte få högt blodtryck igen och så vill jag gärna kunna springa milen under 50 minuter (har fixat det på 57,5 minuter). När jag var ung och vägde 10-15 kg mindre än nu kändes det som man flög fram när man sprang. Den känslan vill jag få tillbaka och minns att det var när man började komma neråt 45 minuter på milen det kändes så. Vet inte om jag kan bli så bra igen (jag är 46 år gammal) men varje liten förbättring känns roligt.

28kg, det är fan inte lite! Riktigt starkt jobbat måste jag säga! Speciellt vid din ålder då och det är bra att du tar tag i det nu och inte senare. Min egen far har varit hyfsat överviktig under större delen av min uppväxt och i dag riskerar han både det ena och det andra p.g.a. vikten (han är 64 år, +110kg och 171cm). "Underhåll" av kroppen blir ju bara viktigare och viktigare.

Skrivet av Crippa90:

Jag är inte dopad, duschar efter träningen och kroppsbyggning är inte allt för mig (nu fick jag med alla definitioner av ren). Styrka är det primära målet och det jag eftersträvar. Musklerna kommer på köpet. Varför jag kör så har väl med min personlighet att göra, vill alltid bli bättre.

Ja, och detta också såklart:

ZWUcHKAj_tc

Ber om ursäkt, men personligen ser jag Samuelsson som lika mycket body bygger som Arnold av Kalifornien. Tunga lyft och jäkla massa muskelmassa hör ihop menar jag då. Men jag förstår dig! Vad har fått dig att sätta upp just detta målet då? Vad fascinerar med att kunna lyfta tungt?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag började träna när jag blev arbetslös för ca 1.5 år sedan, dels för att ha något att göra på dagarna och för att gå ner i vikt. Ett år efter jag börjat med min träning hade jag gått ner 28kg och nu tränar jag för att bibehålla min kondition, styrka och smidighet i kroppen och vikten såklart. Sedan tycker jag det är jävligt roligt att träna dessutom. Tränar mest löpning och annan konditionsträning, kör även en hel del övningar med endast kroppen som motstånd men även en del med hantlar etc.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

För att jag vill bli så vältränad som möjligt. Även för att det är kul att tävla.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk

jag tränar för att må bra och att hålla efter min kropp har ett fysiskt tungt jobb... hjälper mig att orka mer man vet var gränsen går! sen tränar för att bli stark o inte bli för överviktig. för mig handlar det inte om vilken vikt det står på hantlarna utan hur man utför övningen så man faktiskt blir trött... sen tar jag knappt någon paus emellan övningarna så man tar ut sig fort...

och att inte förglömma känslan efter ett riktigt gott hårt pass är oslagbar man känner sig så förbannat nöjd över allt! hindrar mycket deppression tror jag!

kör vanlig styrkelyftning + kondition tycker det fungerar bäst för mig även om jag tyckte motions simning var kul.

Permalänk

3 anledningar

1. Kunna äta vad jag vill och hur mycket jag vill av det.

2. Vara snygg naken.

3. Vara starkare än min bror som också tränar.

Edit. I den ordningen.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Måste börja träna nu igen för samtliga polare som började träna när jag hade min "topp" har nu gått och blivit tokrippade medans man själv legat på latsidan och inte gjort någonting.

Måste återfå kroppen jag hade för 1 år sen! Fort som faen!

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Det som motiverar mig inför varje enskilt träningspass är viljan att utvecklas, bli starkare eller snabbare. Det övergripande målet är att må bättre och bli snyggare.