5760x1200 2x780 + FX 8350 Update

Permalänk
Medlem

5760x1200 2x780 + FX 8350 Update

Hejsan

Edit:

Nu sitter det 2 stycken oklockade Geforce 780+ FX 8350 oklockat!

Battlefield 4 - Ultra settings - 5760x1200 64 players siege of shanghai

2014-03-02 19:54:16 - bf4
Frames: 40072 - Time: 1017719ms - Avg: 39.374 - Min: 1 - Max: 78

Tabbade ur mitt i stid och såg en cpu använding på 78 % (glömde ta en printscreen) Men det kommer

(startades direkt efter spelet startades, alltså när man väljer deploy)

Var verkligen fullstrid och jag kolla in mitt fallet av byggnaden, sedan vart det bara 2 kontroll points som var kvar i mitt lag så alla spelare var samlade på ett ställe och var verkligen intensivt.

2x Geforce 780 + fx8350 i 5760x1200 klarar Battlefield 4 smärtfritt när det är som grovast? Svar Nej måste jag säga.

Ska kolla vidare mer ikväll eller under veckan om och hur mycket cpun flaskar.

Kör äldre drivrutin eftersom systemet krasha när jag försökta installera den senaste får testa snart igen!

Dold text

Max Payne 3 Very High 560x1200 Singel player Spelet flaskar inte! Aldrig över 60% cpu usage

Max Payne 3 Very High 560x1200 Singel player Spelet flaskar inte! Aldrig över 60% cpu usage
Frames, Time (ms), Min, Max, Avg

4499, 92820, 32, 316, 48.470

Dold text

Tomb Raider Benchmark Settings ultra 5760x1080 Helt smärtfritt aldrig över 40% cpu usage - Flaskar inte

Såg dock aldrig fpsen gå under 50 ingame.

Tomb Raider Benchmark Settings ultra 5760x1080

Helt smärtfritt aldrig över 40% cpu usage - Flaskar inte

Dold text

Metro 2033 var faktiskt uppe och vid 75-80% och då märkte de att de stryptes lite lite men va när testet var som mest intens. Så Metro 2033 skulle jag säga Flaskar lite på cpu

Metro 2033 var faktiskt uppe och vid 75-80% och då märkte de att de stryptes lite lite men va när testet var som mest intens. Så Metro 2033 skulle jag säga Flaskar lite på cpu

Dold text

-------------------------

old

Efter jag skaffa mitt Geforce 780 har jag blivit lite prestanda galen och eftersom jag har ett litet för stort överskott i min teknikbudget så funderar jag på köpa mig ett till Geforce 780.

Upplösningen jag spelar på är ju 5760x1080 och då vad jag har förstått det så det mer grafikkorten som spelar in än processorn men min stora fråga är kommer min FX 8350 att flaska med dessa två grafikkort?

Köpt ett Geforce 780
Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk

Savaret är troligen ja i den frekvensen du kör nu i alla fall. Min 3820 i 4.75ghz flaskar mina titan kort en del i BF4. Jag vill ha en CPU som klarar ca 5ghz men sådana är svåra att få

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar bland annat inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Ett annat exempel är att diskussionen för det mesta inte förs framåt av inlägg som enbart innehåller citat eller roliga bilder.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Savaret är troligen ja i den frekvensen du kör nu i alla fall. Min 3820 i 4.75ghz flaskar mina titan kort en del i BF4. Jag vill ha en CPU som klarar ca 5ghz men sådana är svåra att få

Jag tror att man skulle kunna skrämma upp min cpu mer i frekvens men tror nog kanske den ändå inte räcker till.

Synd hoppades på att de mest vara grafikkorten som fick jobba i dom upplösningarna.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk

Är det inte jävligt på gränsen o sitta på 3gb vram på 5760x1080 ? Kika lite på det innan du väljer att gå all in tbh

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Jag tror att man skulle kunna skrämma upp min cpu mer i frekvens men tror nog kanske den ändå inte räcker till.

Synd hoppades på att de mest vara grafikkorten som fick jobba i dom upplösningarna.

I den upplösningen du beskriver låter det väl inte som att ev flaskningar bör vara speciellt allvarliga om de nu ens förekommer med uppskruvade grafikalternativ. Vi pratar ju om 3 skärmar i full HD. Du har helt rätt i att det mest är grafikkorten som får jobba.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av znorlaxvbg:

Är det inte jävligt på gränsen o sitta på 3gb vram på 5760x1080 ? Kika lite på det innan du väljer att gå all in tbh

Nej det är inte värt att maxa BF4 med 2 kort i den upplösningen.

Inget fanwar nu plz, | Jag hade bytt CPU och Moderkort. |

Sen senare köpt ett till 780.

Men det är jag det.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Nej det är inte värt att maxa BF4 med 2 kort i den upplösningen.

Inget fanwar nu plz, | Jag hade bytt CPU och Moderkort. |

Sen senare köpt ett till 780.

Men det är jag det.

Tänkte inte endast på bf4 utan generellt i den upplösningen.. det äter ju en del vad jag förstått! Dock behöver man ju inte maxxa AA etc

Och som du säger, hade med kört på intel baserat system

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej det är inte värt att maxa BF4 med 2 kort i den upplösningen.

Inget fanwar nu plz, | Jag hade bytt CPU och Moderkort. |

Sen senare köpt ett till 780.

Men det är jag det.

Skrivet av znorlaxvbg:

Tänkte inte endast på bf4 utan generellt i den upplösningen.. det äter ju en del vad jag förstått! Dock behöver man ju inte maxxa AA etc

Och som du säger, hade med kört på intel baserat system

Jo jag vet att Intel hade varit de bättre valet just nu och även då när jag inhandlade mina produkter. Köpte faktiskt cpun mest för jag tyckte synd om AMD och nånstans hoppades på att deras teknik skulle slå igenom bättre än den gjorde.

Får fundera igenom hur jag ska göra och gå över till Intel och sedan kanske köpa mig ett till 780 kort. Tråkiga är dock att man nog inte får många kronor för sin cpu och modekort i dagens läge.

Spelar lite Battlefield 4 men inte direkt heller på grund av just det spelet jag vill uppgradera men de är väl ett av dom spelen som sätter hur resten av systemkraven kommer se ut en närmaste tiden.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Jag tror att man skulle kunna skrämma upp min cpu mer i frekvens men tror nog kanske den ändå inte räcker till.

Synd hoppades på att de mest vara grafikkorten som fick jobba i dom upplösningarna.

Moderkortet du har kommer antagligen inte att kunna mata ström i tillräcklig mängd till både CPU och grafikkortens PCIe portar om du klockar CPU rejält. Du har bara 24pin och en 8pin. Då får CPU 90W dedikerat och resten ges av 8pin som ger omkring 225W. Tittar man på sweclockers test av cpun så ser man att deras rigg drog 200W extra med en klockning till 5GHz, då lämnas det inte något kvar (eller mycket lite) till grafikkorten som behöver 20-25% av sin strömförsörjning via moderkortet (teoretiskt behöver de då få minst 100W tillsammans via moderkortet). Klockas GPU`s behöver du även ta överskjutande strömförbrukning via moderkortet. Det finns dock moderkort med extra strömförsörjning som det sweclockers använder.

Så tänk igenom detta noga innan du bestämmer hur du vill göra. Vill du veta lite mer om hur man räknar på detta med strömförbrukning via moderkort så finns det en bra guide här.

http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Moderkortet du har kommer antagligen inte att kunna mata ström i tillräcklig mängd till både CPU och grafikkortens PCIe portar om du klockar CPU rejält. Du har bara 24pin och en 8pin. Då får CPU 90W dedikerat och resten ges av 8pin som ger omkring 225W. Tittar man på sweclockers test av cpun så ser man att deras rigg drog 200W extra med en klockning till 5GHz, då lämnas det inte något kvar (eller mycket lite) till grafikkorten som behöver 20-25% av sin strömförsörjning via moderkortet (teoretiskt behöver de då få minst 100W tillsammans via moderkortet). Klockas GPU`s behöver du även ta överskjutande strömförbrukning via moderkortet. Det finns dock moderkort med extra strömförsörjning som det sweclockers använder.

Så tänk igenom detta noga innan du bestämmer hur du vill göra. Vill du veta lite mer om hur man räknar på detta med strömförbrukning via moderkort så finns det en bra guide här.

http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Tack för ett riktigt grymt svar!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Sitter själv i samma sits! Funderar på intel prolle, men tänkte vänta och se vad Mantle har att erbjuda, så kanske man klarar sig ett tag till

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeet:

Sitter själv i samma sits! Funderar på intel prolle, men tänkte vänta och se vad Mantle har att erbjuda, så kanske man klarar sig ett tag till

Flaskar det nåt för dig med dubbla 7970? Kör du din fx på 4,6 med standard volt?

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Flaskar det nåt för dig med dubbla 7970? Kör du din fx på 4,6 med standard volt?

Kör på 4.7 just nu, med volt på 1.4(nått) sitter på jobbet så har ej uppgifter om just volten nu, men kan kolla senare ikväll om det fortfarande är intressant?

Inte kollat GPU usage med 1 skärm, men med alla tre så ligger GPU1 runt 98% och GPU2 Verkar vara buggad då den visar ett sträck på 99% så fort man öppnar MSI afterburner. (tydligen något med AMDS drivrutiner eller ULPS )
Medans CPU går som en Berg- och dalbana i aktivitetshanteraren (runt 70% som minst)

Värt att påpeka är att jag mätte bara en snabbis härom dagen på Operation Locker vilket inte är en så stor bana eller allt för mycket detaljer (pungar ut mellan 60-100fps på low).

Kan kolla lite ikväll på lite mera krävande banor som shanghai, då man fpsdroppar rätt fint!

För övrigt kör jag med Windows 7 x64

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeet:

Kör på 4.7 just nu, med volt på 1.4(nått) sitter på jobbet så har ej uppgifter om just volten nu, men kan kolla senare ikväll om det fortfarande är intressant?

Inte kollat GPU usage med 1 skärm, men med alla tre så ligger GPU1 runt 98% och GPU2 Verkar vara buggad då den visar ett sträck på 99% så fort man öppnar MSI afterburner. (tydligen något med AMDS drivrutiner eller ULPS )
Medans CPU går som en Berg- och dalbana i aktivitetshanteraren (runt 70% som minst)

Värt att påpeka är att jag mätte bara en snabbis härom dagen på Operation Locker vilket inte är en så stor bana eller allt för mycket detaljer (pungar ut mellan 60-100fps på low).

Kan kolla lite ikväll på lite mera krävande banor som shanghai, då man fpsdroppar rätt fint!

För övrigt kör jag med Windows 7 x64

Shysst! Får se hur jag gör har en polare som sitter på ett Geforce 780 ska se om jag kan låna hans i helgen och testa lite hur det flaskar och om det finns nån marginal kvar på överklockning

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Antar att du kör 60hz-skärmar och 8350 bör klara ha en högre minimum-fps än 60 eller? Förutom kanske i bf4 eller nåt enstaka fall.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Shysst! Får se hur jag gör har en polare som sitter på ett Geforce 780 ska se om jag kan låna hans i helgen och testa lite hur det flaskar och om det finns nån marginal kvar på överklockning

Posta gärna resultat sen då jag sitter i exakt samma sits!

Permalänk
Medlem

Vi ska se vad jag hinner med ikv, har lite framför mig innan jag kan koppla av vid datorn

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Medlem

Hej igen! Svar till Ac3r jag har 1.44V enligt CPU-Z, inte testat så mycket mera att klocka då jag inte haft tid

Här kommer tre bilder med CPU och GPU usage

Bana: Paracel storm.
Antal players: 32
Mode: Conquest large
Fraps: 2013-11-22 21:02:03 - bf4
Frames: 200366 - Time: 2148431ms - Avg: 93.262 - Min: 0 - Max: 201(startades direkt efter spelet startades, alltså när man väljer deploy)

Min: 0 (för att jag tabbade ur mitt i spel?) minsta jag såg själv var 56

Bild 1: Settings.

Bild 2: Tabbade ur mitt under spel och tog print.

Bild 3: Tagen direkt efter matchen var avslutad.

Bildlänkar:
1.
2.
3.

Hoppas det ger lite svar om flaskhalsar osv

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeet:

Hej igen! Svar till Ac3r jag har 1.44V enligt CPU-Z, inte testat så mycket mera att klocka då jag inte haft tid

Här kommer tre bilder med CPU och GPU usage

Bana: Paracel storm.
Antal players: 32
Mode: Conquest large
Fraps: 2013-11-22 21:02:03 - bf4
Frames: 200366 - Time: 2148431ms - Avg: 93.262 - Min: 0 - Max: 201(startades direkt efter spelet startades, alltså när man väljer deploy)

Min: 0 (för att jag tabbade ur mitt i spel?) minsta jag såg själv var 56

Bild 1: Settings.

http://imageshack.us/a/img31/7100/6eks.png

Bild 2: Tabbade ur mitt under spel och tog print.

http://imageshack.us/a/img856/1576/ciog.png

Bild 3: Tagen direkt efter matchen var avslutad.

http://imageshack.us/a/img199/17/2ks9.png

Bildlänkar:
1.
2.
3.

Hoppas det ger lite svar om flaskhalsar osv

Tack så mycket för svaret guldvärt!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeet:

Hej igen! Svar till Ac3r jag har 1.44V enligt CPU-Z, inte testat så mycket mera att klocka då jag inte haft tid

Här kommer tre bilder med CPU och GPU usage

Bana: Paracel storm.
Antal players: 32
Mode: Conquest large
Fraps: 2013-11-22 21:02:03 - bf4
Frames: 200366 - Time: 2148431ms - Avg: 93.262 - Min: 0 - Max: 201(startades direkt efter spelet startades, alltså när man väljer deploy)

Min: 0 (för att jag tabbade ur mitt i spel?) minsta jag såg själv var 56

Bild 1: Settings.

http://imageshack.us/a/img31/7100/6eks.png

Bild 2: Tabbade ur mitt under spel och tog print.

http://imageshack.us/a/img856/1576/ciog.png

Bild 3: Tagen direkt efter matchen var avslutad.

http://imageshack.us/a/img199/17/2ks9.png

Bildlänkar:
1.
2.
3.

Hoppas det ger lite svar om flaskhalsar osv

Så om jag har fattat bilderna rätt så flaskhalsar den lite men knappast något att bry sej om?

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit och köpt mig ett till geforce 780 så blir upp till bevis! Postar lite tester i tråden under kvällen!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Nu har jag varit och köpt mig ett till geforce 780 så blir upp till bevis! Postar lite tester i tråden under kvällen!

Härligt! för jag ska beställa mitt andra på tisdag tänkte jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbobbin:

Härligt! för jag ska beställa mitt andra på tisdag tänkte jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Testa lite BF4 och gjorde en snabb bench! Men kommer mer imorgon eller senare ikväll!

Ni får gärna tipsa om spel och liknade!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Testa lite BF4 och gjorde en snabb bench! Men kommer mer imorgon eller senare ikväll!

Ni får gärna tipsa om spel och liknade!

Skyrim och Metro skulle vara kul att se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Max Payne och Tomb Raider testade!

Kör nu lite klockat i 4,4 ghz och kör även med hwmonitor och rivatuner så jag kan se cpu usage in game.

Blir även ett lite djupare test i veckan i Battlefield 4 och Skyrim!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Skrivet av Ac3R:

Jo jag vet att Intel hade varit de bättre valet just nu och även då när jag inhandlade mina produkter. Köpte faktiskt cpun mest för jag tyckte synd om AMD och nånstans hoppades på att deras teknik skulle slå igenom bättre än den gjorde.

Får fundera igenom hur jag ska göra och gå över till Intel och sedan kanske köpa mig ett till 780 kort. Tråkiga är dock att man nog inte får många kronor för sin cpu och modekort i dagens läge.

Spelar lite Battlefield 4 men inte direkt heller på grund av just det spelet jag vill uppgradera men de är väl ett av dom spelen som sätter hur resten av systemkraven kommer se ut en närmaste tiden.

Det är tack vare folk som dig som vi fortfarande har AMD i game:et

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk

Jag kör 5760x1080 med i7 4770k i 4.4 ghz. Och 2x290 i CF@1050 och är glad att man har mantle ligger på ca 110 fps på ultra i bf4. Jag tror TS får en trevlig upplevelse i bf4 iallafall.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jag får mitt andra gtx780 imorgon, hinner jag kan även jag testa lite spel och posta resultaten, nya thief och båda Metro spelen tänkte jag prova i 5670x1080 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinsent10:

Det är tack vare folk som dig som vi fortfarande har AMD i game:et

Ja ibland är man lite för snäll och naiv.

Skrivet av Gunner357:

Jag kör 5760x1080 med i7 4770k i 4.4 ghz. Och 2x290 i CF@1050 och är glad att man har mantle ligger på ca 110 fps på ultra i bf4. Jag tror TS får en trevlig upplevelse i bf4 iallafall.

110 fps i snitt? De är inte dåligt det! Jag låg ju på en runt 40-50 fps och då tyckte jag de va snudd på spelbart utan problem.

Skrivet av mrbobbin:

Jag får mitt andra gtx780 imorgon, hinner jag kan även jag testa lite spel och posta resultaten, nya thief och båda Metro spelen tänkte jag prova i 5670x1080 då.

Testade Metro 2033 och la till det längst upp! Kul att du får ditt med kan man jämnföra lite.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s