Permalänk

Låna ut 4TB?

Hej. Hade tänkt Lägga om min lagringsstrategi på min NAS till ZFS pool istället för UFS. Dock har jag ingenstans jag kan lagra min data för detta. Är det någon som sitter på en fet extern HDD eller liknande som man kan få låna under en helg för att göra detta i stockholmsområdet?
Alternativt har en annan smart lösning?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Jag har dubbla 3TB:are men tyvärr bor jag inte i Stockholm:(

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Du kan väl ladda upp det någonstans annars ?

Hade kunnat låna ut fast har bara 30/10 och inte alls mycket space på skivorna.

Annars hade det inte tagit mycket mer än 900 timmar att ladda hem det igen när du vore klar

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Har 2x1,5TB över i norrort om det är intressant.

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem

Har 100/100 mbit och runt 4 tb ledigt utspritt på 3 diskar med ftpserver uppsatt. Du kan få tillgång till det sen besöka mig hemma när du är klar ifall du vill kolla att filerna inte finns kvar eller nåt sånt (bor i vällingby). Skicka ett PM om det är intressant så får jag flytta runt lite filer så det blir lättare.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Avstängd

Jag kanske kan hjälpa dig, skulle behöva samma tjänst tillbaka.
En av mina filservrar kör bara Raidz1 och vill bygga ut till Raidz2.
8TB använt utrymme, 8TB ledigt. Skulle kunna hålla dina 4TB om du kan hålla mina 8TB efteråt?

Permalänk
Skrivet av Freddesix:

Har 2x1,5TB över i norrort om det är intressant.

Det kan nog vara intressant. Rör sig om ungefär den mängden. Är dom lösa? Har en HDD docka som jag planerar att använda i så fall.

Skrivet av PierreB:

Har 100/100 mbit och runt 4 tb ledigt utspritt på 3 diskar med ftpserver uppsatt. Du kan få tillgång till det sen besöka mig hemma när du är klar ifall du vill kolla att filerna inte finns kvar eller nåt sånt (bor i vällingby). Skicka ett PM om det är intressant så får jag flytta runt lite filer så det blir lättare.

Är alternativ två om Freddesix inte kan

Skrivet av Damodred:

Jag kanske kan hjälpa dig, skulle behöva samma tjänst tillbaka.
En av mina filservrar kör bara Raidz1 och vill bygga ut till Raidz2.
8TB använt utrymme, 8TB ledigt. Skulle kunna hålla dina 4TB om du kan hålla mina 8TB efteråt?

Är för mycket data för mig, kan inte hantera den mängden tyvärr.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Jag kan låna ut upp till 5 TB data som virtuell disk/partitionsavbildning som du sedan tar med dig och gör vad du vill med.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Man kan testa CrashPlan gratis en månad med obegränsat lagringsutrymme under testperioden. Men frågan är om du hinner ladda upp 4TB och återställa 4 TB över internet under denna tid? Jag tror det blir tight. Å andra sidan är det inte jättedyrt att köpa CrashPlan med obegränsad lagring under några månader om du inte skulle hinna (6$ per månad).

Men du kanske ändå bör ha en backup på dina 4 TB så varför inte bara köpa extern hårddisk för detta?

Här finns en något krånglig historia hur jag gjorde när jag bytte från raidz1 till raidz2:
#10346988

Principen är att man "lånar" några av de nyinköpta diskarna av större storlek så att man får plats med backupen. Säg att du köper 6 stycken 2TB diskar för raidz2 (alltså 8TB utrymme) för att ersätta din 5 diskar raidz1 med 1 TB diskar (4TB utrymme). Om du tar 2 av dessa 2TB diskar så kan du göra en backup på dina 4 TB och du har 4 stycken 2 TB diskar kvar. Nu när du har en backup så kan man plocka bort en av hårddiskarna i raidz1 arrayen och fortfarande finns dina 4TB kvar i återstående diskar i raidz1 plus en extra kopia på din backup på dina 2 stycken 2TB-diskar, känns ganska tryggt fortfarande. Radera 1TB-disken du plockade ut från raidz1 och du har nu 5 stycken tomma hårddiskar, 4 stycken 2 TB och en styck 1 TB. Det fattas en hårddisk för att göra en raidz2 och den behöver vara minst 1 TB stor för att kunna skapa en raidz2 med 6 diskar som kan lagra 4 TB data. Du kan lura systemet att kunna skapa en sådan raidz2 array genom att skapa en virtuell hårddisk med over provision så att den ser ut som 2 TB stor (eller 1 TB, det räcker ju) men i själva verket tar den endast utrymmet som är lagrat som verklig storlek. Denna behöver man bara tillfälligt när man skapar sin raidz2 för 6 diskar beestående av 4 stycken 2 TB, en styck 1 TB plus den där virtuella disk-imagen. Denna virtuella disk kan vara en imagefil på din systemdisk eller på en RAM-disk. Vi kan inte lagra något på denna ännu för vi vill inte fylla denna diskimage med massa data. Vi kopplar bort den från raidz2 arrayen och kör den som degraded raidz2, fortfarande med 1 disk redundans kvar. Denna känns ganska trygg att lagra på eftersom vi har dels en backup på våra 2 stycken 2TB-diskar samt i de 4 diskarna från vår gamla raidz1. Nu kan vi tanka upp 4 TB på vår "degraded raidz2" från vår backup, antingen från 2TB-diskarna eller från "degraded raidz1". Utrymmet är begränsat till 4 TB eftersom vi har en 1 TB disk i arrayen. När allt är överfört och verifierat så kan vi radera 2TB-diskarna i vår backup, koppla in en av dem för att ersätta den saknade virtuella disken och låta arrayen göra resilver så att vi får äkta raidz2. Därefter när detta är färdigt ersätter vi 1 TB disken i raidz2 arrayen och kan då får ut våra 8 TB utrymme på 6 stycken 2 TB diskar.

Lite krångligt men det är ett sätt att göra det på ett hyfsat säkert sätt (gäller att ha tungan rätt i munnen dock).

Jag gjorde i och för sig ännu krångligare och återanvände gamla 1 TB-diskar som 2TB-enheter genom att slå samman dem med gconcat i FreeBSD eller med LVM i Linux. Så jag behövde inte köpa så många nya hårddiskar. Tror jag har beskrivit någonstans i forumet hur jag gjorde när jag gick från 7 diskar raidz2 till 11 diskar raidz3 med återanvändning av gamla diskar. Himla krångligt och omständigt, fick fundera mycket innan jag fick till det men det funkade.

De diskar man eventuellt får över kan man sätta i en annan dator för backup eller något.

Just nu har jag 16 TB utrymme i 11 * 2 TB raidz3 i en maskin och 4 TB utrymme i 6 * 1TB raidz2 i en annan maskin. Båda börjar bli fulla. Det jag funderar på att göra är att skaffa 3 stycken 2 TB hårddiskar. Ersätter 3 av 1TB diskarna i min raidz2 med dessa nya 2TB diskar och har då 3 stycken 2TB och 3 stycken 1TB i raidz2, Samtidigt har jag frigjort 3 stycken 1 TB diskar. Raderar dessa och tar två av dem och slår samman till en 2TB volym med LVM och ersätter ytterligare en 1TB disk i raidz2 arrayen med denna LVM-volym på 2 TB. Då har jag 4* 2 TB (varav en egentligen är 2 stycken 1 TB) plus 2 stycken 1 TB i min raidz2 array. Samtidigt har jag två stycken friade 1 TB-diskar som jag kan slå ihop till en 2TB-volym och ersätta ytterligare en 1 TB disk och så vidare till jag slutligen har en 6 * 2 TB raidz2 bestående av 3 stycken 2 TB och 6 stycken parvis sammanslagna 1TB diskar. Tycker jag var himla smart uträknat! Detta ger mig ytterligare 4 TB utrymme och inga överblivna hårddiskar. Det duger åt slaskfiler som inte är jätteviktiga men ändå tråkigt att mista (såsom inspelningar av TV-program jag gjort med TV-korten).

Men jag har ännu int kollat om jag verkligen har fysiskt utrymme för 3 ytterligare hårddiskar i chassit. I och för sig kan man ha externa USB-diskar som alternativ (vilket jag faktiskt redan har köpt, men funderar eventuellt på att plocka ur dem och köra som interna diskar).

Nu har ni några alternativ!

Permalänk

Som det ser ut nu löser jag och TS det genom att han får låna lite lösa diskar av mig. Om det spricker blir det säkert en uppdatering i tråden

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad, igen.*

Vissa oetiska förslag hör inte hemma här.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.