Permalänk

Iphone 5 i vatten

Hej! I torsdags kväll tappade jag min Iphone 5 i min jaccuzi när jag badade. Jag tog genast upp den och torkade av den. Jag la den sedan i en påse med ris och väntade tills ikväll (lördag). Den startade och verkade fungera men jag såg att det var fukt kvar bakom skärmen. Hur ska jag göra för att få bort fukten? Ska jag bara låta mobilen ligga kvar i påsen med ris i ytterligare ett par dygn? Jag kommer dock inte öppna mobilen för att jag är rädd för att förstöra mobilen ännu mer. Tack för förhand.

[edit: senare skrivet inlägg]

Hej! I torsdags kväll tappade jag min mobil i min jaccuzi när jag badade, jag tog upp den och torkade av den och la den sedan i en påse ris. Nu idag (söndag) så startade jag mobilen igen. Det första jag såg var att det är fukt kvar bakom skärmen eller det tror jag , det ser ut som fläckar. Iallafall det bryr jag mig inte så mycket om men jag märkte sedan att den inte kan hitta något nätverk, jag kan inget om mobiler men är det något som går att laga själv eller ska jag bara låta den torka mer eller är det något som är paj så jag får lämna in mobilen? Tack för förhand.

Sammanslagning av inlägg
Permalänk

Om du kan öppna den så torkar den snabbare. Annars är det bara att vänta. Tror inte det finns något mer man kan göra om du inte har tillgång till avfuktningssalt och en tät behållare att placera detta tillsammans i.

3 ST REFILLPÅSAR, FUKTSLUKARE
36375
Refill-påsar, 3 st. 64:90

http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Utrustning/Fuktsl...

Permalänk
Avstängd

Lämna in är meningslöst, det går inte på någon garanti och den där är trasig, har du drulle ?

Permalänk
Hedersmedlem

*** 2 trådar sammanfogade ***

Jag har sammanfogat två trådar som handlar om samma problem. Notera forumreglerna:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Tanken är därför inte att skapa en tråd för varje förändring av felsökningen, utan ursprungstråden uppdateras allteftersom med ny information. På så sätt bibehålls ett lite mer trimmat forum och det blir också enklare för alla deltagare att veta vad som skrivits om saken.

/KimTjik

Permalänk
Skrivet av barren123:

Hej! I torsdags kväll tappade jag min Iphone 5 i min jaccuzi när jag badade. Jag tog genast upp den och torkade av den. Jag la den sedan i en påse med ris och väntade tills ikväll (lördag). Den startade och verkade fungera men jag såg att det var fukt kvar bakom skärmen. Hur ska jag göra för att få bort fukten? Ska jag bara låta mobilen ligga kvar i påsen med ris i ytterligare ett par dygn? Jag kommer dock inte öppna mobilen för att jag är rädd för att förstöra mobilen ännu mer. Tack för förhand.

[edit: senare skrivet inlägg]

Hej! I torsdags kväll tappade jag min mobil i min jaccuzi när jag badade, jag tog upp den och torkade av den och la den sedan i en påse ris. Nu idag (söndag) så startade jag mobilen igen. Det första jag såg var att det är fukt kvar bakom skärmen eller det tror jag , det ser ut som fläckar. Iallafall det bryr jag mig inte så mycket om men jag märkte sedan att den inte kan hitta något nätverk, jag kan inget om mobiler men är det något som går att laga själv eller ska jag bara låta den torka mer eller är det något som är paj så jag får lämna in mobilen? Tack för förhand.

ris funkar inte. lika så ungnar för att torka ut den fukt som är kvar. (är fukten redan borta så hjälper det självklart inte) som vissa perssoner kanske kommer att påstå.
ungnar attraherar matgalningar som fixar din telefon åt dig.

att det är fläckar på Lcd'n är för att backlighten är skadad, detta går att fixa genom att byta backlight men. det är rätt menigslöst att lägga pengar på få bort fläckar om inte telefonen överlever. så länge du använder den så rostar/ärgar mer saker sönder inne i den..

troligen kommer wifi aldrig att funka. dom kretsarna på kortet är skadade.

lägg upp den på marknad säljes/bytes som reservdelar,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Behöver du WiFi i ditt liv? Om det är det enda som är trasigt känner jag inte att du behöver skrota mobilen som ovanstående tycker.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Skrivet av CoZalon:

Behöver du WiFi i ditt liv? Om det är det enda som är trasigt känner jag inte att du behöver skrota mobilen som ovanstående tycker.

skrota behövs ju inte göras, men slutar en funktion att funka så brukar resten att rasa senare,
om TS har otur så dör ju telefonen då är värdet 0kr

nu är ju värdet.. = 100-1000kr
chassit om det inte är repor
Lcd / glas, så länge kontakterna finns kvar.
små komponenter som flexkablar och knappar som kan räddas.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644