Glömde koppla in min H55 efter kabeldragning, datorn dog vid 132+, är risken stor att något tagit skada?

Permalänk
Medlem

Glömde koppla in min H55 efter kabeldragning, datorn dog vid 132+, är risken stor att något tagit skada?

God dag gott folk!

Har nyligen bytt chassi, och i samband med detta så glömde jag att koppla in Corsair H55 pumpen efter kabeldragning.
Jag startade datorn som vanligt, och satte igång HWMonitor och hade vid de första minutrarna en temperatur på 91C, och detta kollade jag för att jag skaffat Push'n'Pull eller vad det heter när man har 2 fläktar fastskruvade på radiatorn..

Några minuter senare startade jag Minecraft, och fortfarande i tron att inget var fel..
Då steg temperaturen till 132+, och vid 133+ dog datorn för stunden. (Moderkortets skydd mot värme som slog in.)
Den startade dock senare, så det har väl inte blivit någon större skada vad jag märkt, men jag undrar om Processorns prestanda på något sett blir sämre efter det här, eller ljög HWMonitor om 133+, och var i själva verket på typ 99C eller något? Borde inte plasten ha smält, och så, tänker jag..?

Detta gäller inte min dator i spec, men processorn är en AMD A10-6800K.

Tacksam för svar

/Väldigt förvirrad och trött bulle

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

133 grader låter väldigt mycket, tror absolut inte det rörde sig om sådana temperaturer.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

"hade vid de första minutrarna en temperatur på 91C"

borde ju ha ringt en klocka där tycker man xD

132 grader stämmer nog inte, beror nog på att sensoren är gjord att mäta ett visst spektrum & hamnar man utanför det så blir det hur galet som helst, mer troligt runt 90-110 grader abosult max tror jag, googla & läs på prollen/mobo

den "ska" ju stängas av om den går för varmt, vilket oxå verkar ha hänt, så jag tror risken för skada är liten även om den finns

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

133 grader låter väldigt mycket, tror absolut inte det rörde sig om sådana temperaturer.

Får väl bara hoppas.. Att inget låg så högt.

Skrivet av Ramsam:

"hade vid de första minutrarna en temperatur på 91C"

borde ju ha ringt en klocka där tycker man xD

132 grader stämmer nog inte, beror nog på att sensoren är gjord att mäta ett visst spektrum & hamnar man utanför det så blir det hur galet som helst, mer troligt runt 90-110 grader abosult max tror jag, googla & läs på prollen/mobo

den "ska" ju stängas av om den går för varmt, vilket oxå verkar ha hänt, så jag tror risken för skada är liten även om den finns

Jo, man tycker väl att man bör notera de där 91C direkt, men jag är van vid att processorn ligger på runt 80C normalt sett så.
Skönt och höra att det antagligen inte stämmer iallafall.. Får väl hoppas på att inget har hänt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Får väl bara hoppas.. Att inget låg så högt.

Jo, man tycker väl att man bör notera de där 91C direkt, men jag är van vid att processorn ligger på runt 80C normalt sett så.
Skönt och höra att det antagligen inte stämmer iallafall.. Får väl hoppas på att inget har hänt.

Somsagt så nej inte 133+ utan den gick upp till 99, max 100 för det är där den ska börja klocka ner sig sedan när det inte hjälper så dör den! så max 110 grader men vi pratar om ett litet område så det blev nog fort kallt igen! bör inte vara några problem!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Corsair

Your CPU should have a thermal protection, where when it reaches extremely high temp, the built in protection will kick in and shuts down your system to avoid damage. Chances are, that's what happened so you should be fine.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Greybeard:

Your CPU should have a thermal protection, where when it reaches extremely high temp, the built in protection will kick in and shuts down your system to avoid damage. Chances are, that's what happened so you should be fine.

This.

Alla moderna CPU:er har skydd mot överhettning så fort CPUn når över en viss gräns så kickar detta skydd in och datorn stänger av.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds