AMD lovar 20 procent bättre prestanda och 30 procent snabbare grafik i Kaveri

Permalänk
Melding Plague

AMD lovar 20 procent bättre prestanda och 30 procent snabbare grafik i Kaveri

Nästa generation processorer i AMD A-serien ska leverera bättre prestanda på alla håll och kanter, inte minst tack vare en övergång till arkitekturen Steamroller.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som de pressar på fint. Förhoppningsvis kommer en desktop Steamroller variant.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

det börjar bli kräm i amd's apu'er ^^

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Inaktiv

Äntligen en apu man faktiskt kan spela på. Frågan är om dem redan har räknat med mantle.

Permalänk

Ge mig en 8-kärnig steamroller så blir jag nöjd.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Äntligen en apu man faktiskt kan spela på. Frågan är om dem redan har räknat med mantle.

jag tror faktiskt 5800k / 6800k kunde driva runt BF3 i 720 med relativt ok fps om man inte var kräsen :), sitter en 5800k i syrrans rigg.

men snabba minnen då

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Synd att AMD inte drar denna till FX serien(if what we know is true), skulle 20% prestandavinst vara verklighet hade då Steamroller 8c passerat i7-4770k i Cinebench(matteräkning från FX-8350s resultat från Sweclockers)

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Inaktiv

Under tiden vid HP:s högkvarter:
*11h batteritid, huh? Vem behöver det? Jag tycker vi kan slänga in 142526 förinstallerade adwares. 2h räcker gott och väl.*

Permalänk
Avstängd

Ser jag max TDP på 35W i bilden? Vore ju grymt, låter som en perfekt HTPC med casual games.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Ser jag max TDP på 35W i bilden? Vore ju grymt, låter som en perfekt HTPC med casual games.

tänk på att detta är notebook apu, inte desktop=), dom kommer nog stanna på gamla vanliga 100w för top modellen sen 65 och 45w.

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem

Skönt att den har stöd för 16K-upplösningar, då är den väldigt framtidssäker.

Permalänk
Medlem

det känns som amd har börjat fått ordning på skeppet nu hoppas det fortsätter i denna riktning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Mmmm....Kaviari.....mmmm

Permalänk
Medlem

blir nog AMD vid nästa uppgradering

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Entusiast

Inte illa!
Nu kvarstår bara rätt prissättning, det avgör allt!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Ser ut som de pressar på fint. Förhoppningsvis kommer en desktop Steamroller variant.

Skrivet av Schackmannen:

Ge mig en 8-kärnig steamroller så blir jag nöjd.

Skrivet av Kärlekstrollet:

Synd att AMD inte drar denna till FX serien(if what we know is true), skulle 20% prestandavinst vara verklighet hade då Steamroller 8c passerat i7-4770k i Cinebench(matteräkning från FX-8350s resultat från Sweclockers)

Ja, verkligen. AM3+ har mycket kvar att ge och jag tror de tappar många köpare om det inte blir något.

Roadmaps osv nämner ju det inte men vi har ju sett förändringar på de områdena innan, och jag tror nog att trycket från fansen kan få dem att ändra sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hoppas de 30%-en upp är på flaggskeppet och att det är exklusive mantle.
Var fasiken landar det i jämförelse med externt grafikkort? Det ryktades ju om att matcha HD7750. Gör 30% upp det?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Rätt nice nyhet detta.
Undrar om de kan fixa en sån cpu utan gpu delen och 6 eller 8 cores till fm2. Blir nog en ganska populär plattform för budgetgamers med behov för lite fler kärnor. om de får priset på den till 1200 kr för 6 cores med grafikdel kanske ?
Skulle lätt köpa den om den drog typ samma ström som 6800k och fortfarande kunde arbeta på bättre än nuvarande fx 6300 kanske på 6 cores och förbi fx 8150 på 8 cores med lite lägre klock för att hålla nere strömmen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Synd att AMD inte drar denna till FX serien(if what we know is true), skulle 20% prestandavinst vara verklighet hade då Steamroller 8c passerat i7-4770k i Cinebench(matteräkning från FX-8350s resultat från Sweclockers)

Går inte riktigt att jämföra så, detta handlar om notebooks.
Om dom 20 procenten går att överföra till maxprestanda vid ~100watt tdp och 8 kärnor är inte helt lätt att säga.
Skulle det sedan vara värt att producera hela den plattformen?

Men visst är det synd att AMD inte kan vara med och konkurrera i den klassen längre.

Jag ser verkligen fram emot Kaveri, ska antagligen köpa en extradator tidigt i vår och Kaveri ser ut att passa perfekt för dom ändamålen!

Permalänk
Medlem

Detta gillas!
Men jag väntar på tester innan jag eventuellt tappar hakan över prestandan.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir lika fina siffror på desktop.
20% högre prestanda trots 10% lägre frekvens hade ju inte varit fel. Då går den om Phenom II i IPC och närmar sig tidiga i5. Det är inte tråkigt på 4GHz+ sedan. Har redan ett FM2+ moderkort hemma som väntar.

Permalänk
Medlem

Förresten. Är det bara jag som ser det roliga med att döpa en inbyggd sydbrygga till "Bolton"?

Permalänk
Medlem

Ja prata går ju alltid, får väl hoppas det inte floppar som Bulldozer...

Permalänk
Medlem

Nu höjer de ribban

Permalänk
Medlem

Och en tanke till. AMD har verkligen fått fart nu. Sedan K8 så höll de på att trampa på stället hela vägen fram till Bulldozer, Phenom och Phenom II var ju mest sidoprojekt. Men nu märks de att de fått ordning på stället. De spottar ut en ny arkitektur om året, med inte helt obetydliga förbättringar varje gång. Dessutom hinner de klämma in småförbättringar som t.ex. Richland. Och så nu SteamrollerB. Inte nog med att Steamroller kommer endast ett år efter Piledriver, de har hunnit göra en reviderad version redan innan release utan att det medfört enorma förseningar.
Tycker de märks att de fått nytt styre och klara mål. Även fast de är fast på sämre noder och sämre grundarkitektur än Intel så matchar de Intel i utvecklingstakt igen. Tycker de har fått samma ruljans på utvecklingen nu som de hade mellan K5 och K8.

Permalänk
Medlem

Inte för jag vill vara negativ, men den där "powerpointbilden" är definitivt inte tagen från något officiellt material.
Den följer inte alls AMD:s vanliga grafiska profil, utan ser ut som om nån försöker härma stilen men gör det riktigt dåligt. Därmed inte sagt att siffrorna är fel för det, men sliden är helt klart fake.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

givet att källan är en kinesisk läcka, så är det väl ingen som räknar med att allt skall vara 100 korrekt? och den säger faktiskt inte mer än "upp till" så vad real world scenarier ger är fortfarande skrivet i stjärnorna.

vet vi ngt om vad det är för nod? fortfarande 28nm? isf är det verkligen imponerande ökningar. har de presenterat någon road map för när de går ner i storlek?

Permalänk
Medlem

Vad hindrar AMD att släppa en typ 8350 på fm2? Fm2 känns ju något fräshare än am3+ imho.
Dessutom hade det ju varit trevligt med lite antydningar från AMD om vad som kommer att hända med am3+ plattformen, nu är det ju bara tyst?

Visa signatur

“Om du vill veta vem som bestämmer över dig, fråga dig själv
vem du inte får kritisera.”

Permalänk
Medlem

Så kommer det ens vara värt att skaffa ett R9 280x till Jul? :/

Permalänk
Medlem

Förresten "temperature smart turbo core". Givet ändringarna i GCN där performance ytterst beror på kylningen, om de tar samma tech till CPU så kan vi kanske se intressanta resultat från vattenkylning...