Permalänk
Medlem

Kylpastan har skiktat sig?

Hej!

Tog precis bort kylaren från mitt grafikkort då det ska på vattenblock imorgon. Jag märker då att kylpastan har skiktat sig? Tog tyvärr ingen bild men det var lite grått kvar som pastan ska vara och någon genomskinlig vätska på kylaren och GPUn. Har inte haft några problem med temperaturen eller så och kortet fungerar perfekt. Dock så har loggan på GPUn (ATi) färgat av sig eller nåt på kylaren av koppar.

Har aldrig varit med om detta innan och det är ju inte direkt ett problem då tempen har varit låg men vill gärna veta vad som hänt Kan pastan blivit gammal? Det är väl ca två är sedan jag bytte kylaren men på CPUn var det inga problem med pastan och den kylaren byttes samtidigt. Det står även i produktbeskrivningen "NT-H1 can be used for several years without any problems".

Kortet är ett XFX Radeon HD 5850, pastan är Noctua NT-H1, kylaren är en Zalman VF3000.

Någon som kan förklara vad som hänt med pastan?

MVH

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Inaktiv

Alltså, du har ingen bild och beskrivningen är väl ganska tattig. Det jag kan tänka mig är att kylpastan som låg mellan grafikkortet och kylaren inte blev utsatt för luft och kylpastan som var utanför reagerade med luften på något vis.

Hursomhelst så består kylpasta ofta av partiklar i olika storlekar samt något klabb som håller det hela samman, så det är nog inte oväntat att det skiktar sig efter ett tag (dock kommer det vara samma som innan tills du tar bort kylaren). De ämmnen som leder värmen förloar inte sina värmeledande egenskaper med tiden