Permalänk
Medlem

Anti Katthår - Musmatta?

Tjena!
Nu börjar jag få spel på att alltid behöva rensa musmattan från katthår varje gång man känner för att lira lite.
Största problemet är som rubriken säger, katthår!
Jag gillar inte plastmattor, annars hade det varit ett givet val, utan föredrar stora tygmattor, SteelSeries QcK Heavy.
Nackdelen är ju att minsta lilla skit fastnar på den, och katthår som en pest!
Finns det några andra bra mattor i samma stuk/känsla som är lite hårdare/resistens mot hår?

Prisklass? kvittar.

Krav :
Stor.
Svart, Inte en massa RazoR loggor och sånt trams, Stilrent!
Funka bra med både optiska/lasermöss.

Tack på förhand.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Lego Master

Är inte bästa lösningen att lära katterna att ge fan i skrivbordet?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Är inte bästa lösningen att lära katterna att ge fan i skrivbordet?

Dom vill också spela :D.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disclose:

Tjena!
Nu börjar jag få spel på att alltid behöva rensa musmattan från katthår varje gång man känner för att lira lite.
Största problemet är som rubriken säger, katthår!
Jag gillar inte plastmattor, annars hade det varit ett givet val, utan föredrar stora tygmattor, SteelSeries QcK Heavy.
Nackdelen är ju att minsta lilla skit fastnar på den, och katthår som en pest!
Finns det några andra bra mattor i samma stuk/känsla som är lite hårdare/resistens mot hår?

Prisklass? kvittar.

Krav :
Stor.
Svart, Inte en massa RazoR loggor och sånt trams, Stilrent!
Funka bra med både optiska/lasermöss.

Tack på förhand.

http://i.imgur.com/IeYH321.jpg

Nu har jag personligen inga problem med att min katt ligger på min musmatta, för hon får inte plats där...
En tanke, som kan vara värd att prova iaf, är om du åker till en tygaffär och köper svart jeanstyg och limmar
fast på din nuvarande matta. Hade en i jeanstyg innan, och det var den bästa mattan jag haft. Höll bra i flera år.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

'

hahah

Permalänk
Medlem

Klart katten hoppar upp för att jaga musen!

Lär katten att inte ligga och dra sig på skrivbordet. En musmatta i tyg, oavsett märke, lär nog dra till sig katthår om nu katten ligger och ålar sig mot den som bilden visar. Finns väl annars musmattor i både glas och metall fast de är ju inte särskilt mjuka av förklarliga anledningar.

Alternativt kan du ju kanske raka kisen?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Känner igen problemet , har en Steelseries 9HD + katter som vill vara med och leka

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Är inte bästa lösningen att lära katterna att ge fan i skrivbordet?

Tror jag har testat ungefär alla medel jag kan som är humana. Men när jag inte är hemma så
är det lite svårt att ta tag i saken. Jobb 07-16 = vit/grå musmatta. Dom rullar och har sig på den.
Visst kan man ta bort mattan varje gång, men känner att det ska fan inte behövas

Ungefär så är det, faktiskt.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Kan du inte använda en sådan hårborttagarrulle (eller vad det nu kan tänkas heta) som man brukar använda till kläder? En sådan med ett lite klistrigt papper runt där håren fastnar och drar bort det från t.ex. musmattan.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Nu har jag personligen inga problem med att min katt ligger på min musmatta, för hon får inte plats där...
En tanke, som kan vara värd att prova iaf, är om du åker till en tygaffär och köper svart jeanstyg och limmar
fast på din nuvarande matta. Hade en i jeanstyg innan, och det var den bästa mattan jag haft. Höll bra i flera år.

Låter som att det kan funka, men då för optisk mus. Jeanstyget har ju en del olika utföranden.
Dock så vet jag att varje gång jag själv har svarta jeans, så är katthåret exakt lika svårt att få bort som på musmattan ^^

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk

Köp en handhållen dammsugare du har bredvid, ta bort mattan, eller ha något anti katt medel på /runt mattan så dom inte vill vara där.
Är det enda jag kommer på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Kan du inte använda en sådan hårborttagarrulle (eller vad det nu kan tänkas heta) som man brukar använda till kläder? En sådan med ett lite klistrigt papper runt där håren fastnar och drar bort det från t.ex. musmattan.

Har använt mig av sånna ett bra tag nu. Dock så sitter en del längre ner i mattan, så allt försvinner inte, men det funkar! Men med en förbrukning av 1 rulle/ vecka så blir det en del.

Annars så brukar jag rugga upp den med varmvatten och en trasa. Vill ändå få bort diverse fläckar och sträck, från där mobil/naglar/nycklar hamnat. Problemet är ju då att den får ju ligga och lufttorka i ett bra tag. vill ju inte förstöra baksidans grepp genom för mycket uppvärmning med tex hårfön.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara flytta musmattan? Kanske lägga den på datorlådan när du spelat klart eller byta till en fulmatta när du inte spelar.

Permalänk
Medlem

Jäklar vilken stor katt, tänkte jag innan jag såg att det var två stycken:)

Kan du inte lägga något över musmattan när du inte spelar?

Permalänk

Har katt som konstant ligger på musmattan och kräks i mitt tangentbord.
Jag kör på deltaco konstläder-matta. Funkar kanon, om man spelar kanske man tycker den är lite liten eventuellt, men finns andra konstläder och riktigt läder.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Montera en katthylla på väggen/skrivbordskanten och förvara katterna där istället?

Permalänk
Medlem

Om det nu är musmattan katterna vill åt, ge den till dem? Typ lägg den på golvet bredvid datorbordet eller något sen köp en ny till dig själv och hoppas att de låter den vara?

F.ö. sjukt rolig bild Tog ett tag innan man såg att det var två katter.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om det nu är musmattan katterna vill åt, ge den till dem? Typ lägg den på golvet bredvid datorbordet eller något sen köp en ny till dig själv och hoppas att de låter den vara?

F.ö. sjukt rolig bild Tog ett tag innan man såg att det var två katter.

Jag hade inte sett att det var två om du inte sagt det. Tyckte det såg ut som en ovanligt lång katt...

Permalänk

Du skulle kunna testa en Qpad. Inte direkt samma tygkänsla på ytan men de har en glattare finish som skulle kunna fungera. Finns dessutom i 4mm tjocklek och modell större.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Ställ en kartong bredvid, gärna liten storlek.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Montera en katthylla på väggen/skrivbordskanten och förvara katterna där istället?
http://shirari.com/wp-content/uploads/2011/05/curve-cat-shelf...

Katthylla hade varit awesome! Kan dom få mina gamla små, sunkiga musmattor att ligga på

Skrivet av Beamy:

Kan du inte bara flytta musmattan? Kanske lägga den på datorlådan när du spelat klart eller byta till en fulmatta när du inte spelar.

Problemet är ju att efter tex. efter att ha flyttat katterna 15-20 gånger på en timme, så går dom ju upp på chassitoppen. där är varmt och mys ^^

Skrivet av dysenteri:

Du skulle kunna testa en Qpad. Inte direkt samma tygkänsla på ytan men de har en glattare finish som skulle kunna fungera. Finns dessutom i 4mm tjocklek och modell större.

Länk? finns en del olika Qpad.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Ställ en kartong bredvid, gärna liten storlek.

Hade ett tomt ölflak liggandes bredvid innan. det gillades. Dock så hände det en liten olycka i denna och fick kastas. Katterna är fortfarande små, inte ens könsmogna, så störandet kommer ju fortgå ett bra tag till

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Hahah vilken söt bild Såg inte heller att det var två!

Täck över mattan/runt mattan, med något eller lär dig lira med en plastigare matta som qpad ct eller liknande

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Har katt som konstant ligger på musmattan och kräks i mitt tangentbord.
Jag kör på deltaco konstläder-matta. Funkar kanon, om man spelar kanske man tycker den är lite liten eventuellt, men finns andra konstläder och riktigt läder.

Dags att byta foder till katten så han/hon spyr mindre

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Skaffa en hård musmatta, så är problemet löst. Att du inte gillar dem är en vanesak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disclose:

Låter som att det kan funka, men då för optisk mus. Jeanstyget har ju en del olika utföranden.
Dock så vet jag att varje gång jag själv har svarta jeans, så är katthåret exakt lika svårt att få bort som på musmattan ^^

Hmm, mjo, det har du ju rätt i...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Dags att byta foder till katten så han/hon spyr mindre

Heeeen (Hatar det uttrycket )

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Jag har strängt katt förbud på mitt skrivbord, lättaste sättet är att bara repeterat lyfta ner katten ifrån bordet och ner i ditt knä eller om du orkar ordna en bäddad plats bredvid dig. Nu är jag ingen katt-expert men kan säga utifrån mina egna erfarenheter att den katten valt dig som favorit särskilt om katten är där ofta och särskilt när du är där. Den katten vill helt enkelt ha din kontakt, så försök inte stötta bort katten, det blir en sur katt och i min erfarenhet innebär det hämndaktioner som med avbitna kablar till möss osv. Kela får dom göra, men se till att det är på dina villkor.

Ett annat sätt kan vara att tvätta musmattan och använda citronella eller citronsyra som slut tvätt, citronella luktar starkt av citrus, något som sällan går hem hos katter. (Det finns undantag dock...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker synd om dig men, för någon som inte har katt så ser det otroligt mysigt ut! Dela med dig istället för att ta allt mys för dig själv