Extremt långsam HDD

Permalänk

Extremt långsam HDD

Hej hopp!

Har 2 st WD Green 2TB i en raid 0 inuti en av Icy Box kabinetter. Fixade raiden för ett tag sedan och all data som låg på de två diskarna ligger lite utspritt överallt. Tänkte ta och skriva över allting till de nyraidade diskarna. Det gick extremt långsamt. Vi pratar en hastighet som till slut ligger på 2MB/s. En överföring på 3TB data blir därför ett livsprojekt snarare än söndagsnöje. Grejjen är att hastigheten ligger på runt 100MB/s i början för att sedan sakta men säkert åka ner på 2MB/s.

Har läst lite på nätet om andra som upplevt långsamma hastigheter och har efter det jag läst formaterat diskarna och satt allocation unit size till 8192 bytes (har iprincip bara stora filer på disken). Har dessutom satt disken på "High Speed mode". Men ändå åker den ner till 2MB/s.

Söker mig därför till SweC för experthjälp med detta problem!

Lite info om burken:
2 st 2TB WD Green diskar. Den ena disken har tidigare suttit i en: http://www.dustinhome.se/product/5010384008/wd-elements-deskt...
Diskarna sitter i: http://www.dustinhome.se/product/5010619747/icy-box-external-...
Kör på USB 2.0
Intel i7 920
Asus Rampage Extreme II
24GB 1600mhz RAM.
Skrivningar mellan andra externa HDDs ligger på normala hastigheter!

Tackar för all hjälp som bidrar till att jag kan fylla mina diskar helt innan jag fyllt 50!

Permalänk
Hedersmedlem

En stor orsak är.... USB2 som mer än långsam speciellt med många småfiler.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

En stor orsak är.... USB2 som mer än långsam speciellt med många småfiler.

Det förstår jag ju, men 2MB/s är ju löjligt lågt! Handlar dessutom till största del om större filer >1GB!

(Får dessutom hastigheter på >30MB/s när jag använder andra diskar med USB 2.0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipdaman:

Det förstår jag ju, men 2MB/s är ju löjligt lågt! Handlar dessutom till största del om större filer >1GB!

Kan faktiskt inte påstå att jag är förvånad med 2MB/s med delvis USB2.o men största boven är det budgetkabinett du har skaffat, att USB 2.0 kan i teorin vara ganska snabbt hjälper inte om kontroller i kabinettet osv är supersnik.

Sedan förstår jag inte varför du kör Raid 0 i en sån här produkt där det inte finns några som helst möjligheter att kunna ha nån nytta av det.

Skulle vilja påstå att du kan få upp prestandan ganska mycket bara genom att inte köra nån raid alls.
kanske till 10-20MB/s i synerhet inte Raid 0, raid 1 kan bli bättre på prestandan lite och ingen raid alls ger bäst prestanda,
Vill du köra raid med god prestanda får du öppna plånboken betydligt mer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Kan faktiskt inte påstå att jag är förvånad med 2MB/s med delvis USB2.o men största boven är det budgetkabinett du har skaffat, att USB 2.0 kan i teorin vara ganska snabbt hjälper inte om kontroller i kabinettet osv är supersnik.

Sedan förstår jag inte varför du kör Raid 0 i en sån här produkt där det inte finns några som helst möjligheter att kunna ha nån nytta av det.

Skulle vilja påstå att du kan få upp prestandan ganska mycket bara genom att inte köra nån raid alls.
kanske till 10-20MB/s i synerhet inte Raid 0, raid 1 kan bli bättre på prestandan lite och ingen raid alls ger bäst prestanda,
Vill du köra raid med god prestanda får du öppna plånboken betydligt mer.

Så kan det nog mycket väl vara!

Att jag testade på raid 0 var mest för att det var så jobbigt att hålla reda på i vilken disk filerna låg med JBOD! (Har 0 ordning på mina filer)

Men ska nog testa köra tillbaka till JBOD igen för att se om det blir något bättre.

Annars får jag väl köpa någon hårddiskdockstation vid filöverföring och köra min IcyBox endast som hårddiskförvarare

Permalänk
Medlem

Håller med om att man inte ska förvänta sig några under med RAID 0 i det kabinettet.

Men 2MB/s verkar väldigt lågt.

Om du inte får bra mycket bättre resultat med JBOD, så är det något som inte står rätt till.

Fo3

Av de billiga externa diskkabinett jag provat, så har de från Raidsonic varit de som fungerat bäst.
(Dvs de har varit stabila och tillförlitliga.)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”