iphone laddare kan orsaka brand !

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderat ***

Jag har raderat ett onödigt inlägg med hänvisning till forumregel § 1.5 och 1.6.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Köper man originalladdare så följer de USB-standarden, och är således kompatibla med alla enheter som också följer USB-standarden, oavsett om de tar 0.5 eller 1A.
Att det finns Kinakopior som är skräp och inte följer standarden är irrelevant; köper man sån skit får man skylla sig själv om det händer nåt.

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS skickar med en 2 A laddare till Nexus 7'an. Det finns så högt som 5 A. Men som sagt Amperen är inte lika känslig. En apparat drar inte fler ampere än den behöver så där ska man bara vara försiktig med att inte ha för LITE ampere när man laddar. Givetvis innebär det inte att man ska maxa och använda en 20 Ampere laddare för att ladda telefonen med... även om det skulle funkat utmärkt så blir felchansen alldeles för hög.

Sen är det det inte irrelevant om det är en kinakopia som inte följer standarden när den säljs i svenska butik så som ICA, Kjell & co, Clasohlsson som Iphone laddare. De flesta förutsätter därför att den funkar. Det kanske den gör också, ett tag.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

ASUS skickar med en 2 A laddare till Nexus 7'an. Det finns så högt som 5 A. Men som sagt Amperen är inte lika känslig. En apparat drar inte fler ampere än den behöver så där ska man bara vara försiktig med att inte ha för LITE ampere när man laddar. Givetvis innebär det inte att man ska maxa och använda en 20 Ampere laddare för att ladda telefonen med... även om det skulle funkat utmärkt så blir felchansen alldeles för hög.

Sen är det det inte irrelevant om det är en kinakopia som inte följer standarden när den säljs i svenska butik så som ICA, Kjell & co, Clasohlsson som Iphone laddare. De flesta förutsätter därför att den funkar. Det kanske den gör också, ett tag.

Det går inte att ha för låg strömstyrka. Alla USB-enheter har två laddlägen; laddning från USB-port (Charging Downstream Port) och laddning från väggladdare (Dedicated Charging Port) .Kopplar du in enheten i en USB-port drar den 0.5 A, även om den kan plocka 2 eller 5 A från väggladdaren. Kopplar du in en laddare på 1 A, trots att originalladdaren är på 5 A så kommer den bara ta lägre tid att ladda.

Har man mot förmodan en laddare på 20 A så följer den inte USB-standarden. Rent teoretiskt skulle det dock inte vara några problem, eftersom det är elektroniken i enheten som laddas som styr laddströmmen.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Skrivet av infigo:

folk tar ofta en annan laddare t.ex. en ipad laddare till en iphone för den laddar fortare men det skadar batteriet och det blir varmare, när du låter det ligga på t.ex. textilier så kan det börja brinna

Läs vad dumbo skrev några inlägg högre upp. Laddelektroniken sitter i telefonen och tar bara den ström den behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

var troligtvis en kinaladdare, och så är det som så många andra redan sagt - flera 100 olika saker som är bra mycket mer brandrisk på en en iphone.

Vaddå Kina-laddare? Är inte originalladdarna därifrån också?
Jag har en iPad med den här nya Lightning-kontakten (jodå original, var den nu kommer ifrån-följde med när jag köpte paddan) och den känns inte som någon kvalitetsbygge kan jag säga. Sladden ser ut som något man köper på Biltema eller C.Olsson. Framförallt så känns den där skarven mellan själva USB-kontakten och sladden, samt skarven mellan Lightningskontakten och sladden som nånting som kan gå i sönder hur lätt som helst. Har sagt till alla hemma att de får först koppla in Lightnings-kontakten i paddan och sen till el-utaget, för då håller man inte fysiskt i kontakten på USB-sidan(inbillar mig att man kan slippa få stöt på detta viset)...
Och jag är inte ensam om detta:
http://www.businessweek.com/articles/2013-10-25/is-this-apple...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

ASUS skickar med en 2 A laddare till Nexus 7'an. Det finns så högt som 5 A. Men som sagt Amperen är inte lika känslig. En apparat drar inte fler ampere än den behöver så där ska man bara vara försiktig med att inte ha för LITE ampere när man laddar. Givetvis innebär det inte att man ska maxa och använda en 20 Ampere laddare för att ladda telefonen med... även om det skulle funkat utmärkt så blir felchansen alldeles för hög.

Sen är det det inte irrelevant om det är en kinakopia som inte följer standarden när den säljs i svenska butik så som ICA, Kjell & co, Clasohlsson som Iphone laddare. De flesta förutsätter därför att den funkar. Det kanske den gör också, ett tag.

nexus 7 har en 1,35A laddare i förpackningen, och det finns ingen fara med att ha för lite Ampere när du laddar, utöver det så håller jag med dig

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

nexus 7 har en 1,35A laddare i förpackningen, och det finns ingen fara med att ha för lite Ampere när du laddar, utöver det så håller jag med dig

Inte min, det står klart och tydligt 2 A på den. Ska försöka komma ihåg att fotografera den när ajg kommer hem ikväll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av warmonger:

Läs vad dumbo skrev några inlägg högre upp. Laddelektroniken sitter i telefonen och tar bara den ström den behöver.

men den blir varmare än om man laddar med den vanliga, jag har sett många iphones som blir fruktansvärt varma av det (kompisar, föräldrar m.m.)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Det lät iofs som att det är just batteriet som överhettas, alla elektroniska saker har ju inte batterier ;).

Som en kille sa ovan, lägg skiten i en kastrull när du sover/är borta. Eller så undvikar du bara att ha mobilen nära säng/soffa eller något annat som lätt börjar brinna.

Golvet/bänk osv tar ju inte eld så lätt, när ett batteri sprängs så kan det studsa iväg en bit, dock så säger mobiltillverkarna, speciellt Apple att de har sett till att mobilen bara ska expandera och inte sprängas vid överhettning, så om det stämmer så bör det vara okej att bara ha mobilen liggandes på något som inte börjar brinna så lätt.

Ja fast det är främst Litium batterier som är brandfarliga. NiMH / NiCad batterier är avsevärt säkrare men har andra nackdelar.

Summa sumarum det är alltid en bra idé att läsa lite om litiumbatterier och hur de bör behandlas.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Inte min, det står klart och tydligt 2 A på den. Ska försöka komma ihåg att fotografera den när ajg kommer hem ikväll.

Skumt. Är det andra eller första generationen? Jag kör med den andra generationen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Skumt. Är det andra eller första generationen? Jag kör med den andra generationen.

Första generationen har jag. De kan bytat sen senast.

Ser ut som den det står 'for AU' på denna bilden: http://dash.coolsmartphone.com/wp-content/uploads/2012/07/nex...

Visa signatur