Permalänk
Medlem

Problem med HDMI switch

Har precis köpt en HDMI switch för att kunna koppla PS4 & PS3 till samma HDMI ingång på min TV. Köpte denna hos Kjelle.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Problemet nu är att jag inte får någon bild från mitt PS3 men det fungerar utmärkt från PS4. Är det någon inställning som krävs på PS3?

Permalänk
Medlem

antagligen en av kanalerna i den switchen som är trasig. Testa att byta plats på PS3 och PS4 för att se om du får bild från PS3an då.
Om du får bild då så lär det vara en kanal som är trasig isf. Du ska inte behöva göra några inställningar över huvud taget. Så länge du trycker till på knappen som sitter på switchen så den byter kanal.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

Testade att byta men ingen skillnad, borde nog kanske vara själva HDMI kabeln. Den som går till PS4 är helt ny medans den till PS3 är gammal.

Permalänk
Rekordmedlem

Får du b ild med samma kabel utan switchen ? i så faöll krävs det nog en omstart, du har förmodligen en switch och delar som inte kan hantera hdcp utan att startas om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får bild från PS3 utan switch. Hur menar du att jag ska lösa detta?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du stänger av allt, startar tv först och sedan ps3an men inte ps4an fungerar det då ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad, det flimrar fram och tillbaka på tvn men ingen bild. Efter ett tag så får jag upp på tvn att den inte får någon signal.

Permalänk
Rekordmedlem

Nähäpp, vad händer om du skiftar ingångarna på hdmi switchen då?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Resetta bildinställningarna på ps3an när du kopplat in den. PS3 är kinkig som fan när man bytar vad den är inkopplad till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nähäpp, vad händer om du skiftar ingångarna på hdmi switchen då?

Inget, PS4 fungerar fortfarande men inte PS3

Skrivet av ozo64:

Resetta bildinställningarna på ps3an när du kopplat in den. PS3 är kinkig som fan när man bytar vad den är inkopplad till.

Blir svårt att göra detta eftersom jag inte har någon bild från den. Isf ska jag resetta bildinställningarna när den är kopplad direkt till tvn och sedan koppla om.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter mer o mer som att switchen inte klarar av hdcp förhandlingen med ps 3 an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hittade en lösning på problemet och det var att ändra bildinställningarna på PS3 till 720p istället för 1080.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av downey:

Blir svårt att göra detta eftersom jag inte har någon bild från den. Isf ska jag resetta bildinställningarna när den är kopplad direkt till tvn och sedan koppla om.

Återställa bildinställningarna gör du genom att hålla inne powerknappen när du startar PS3:an, håll inne tills du hör ett andra pip.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av downey:

Hittade en lösning på problemet och det var att ändra bildinställningarna på PS3 till 720p istället för 1080.

Det ska du inte behöva göra. Den ska klara 1080p. Det är inte ngn av dina kablar som är undermålig?

PRovade du resetta ps3an med powerknappen? https://support.us.playstation.com/app/answers/detail/a_id/52...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det ska du inte behöva göra. Den ska klara 1080p. Det är inte ngn av dina kablar som är undermålig?

PRovade du resetta ps3an med powerknappen? https://support.us.playstation.com/app/answers/detail/a_id/52...

Finns nog en risk för att den kabeln till PS3 har gjort sitt. Har inte hunnit testa att resetta den med powerknappen.

Permalänk
Medlem

Sitter med exakt samma problem med samma kabel... Någon som hittat en lösning på detta problemet, verkar ju ha något att göra med PS3ans signal att göra?