SSD Första Gången Ever

Permalänk
Medlem

SSD Första Gången Ever

Hej jag tänkte nu köpa en SSD.

Har kollat på :
http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-...

Tänkte ha OS + Några tunga spel inget mer än så.

Är den värd eller ska man satsa på någon annan?

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Entusiast

Nej, du länkade precis till den bästa SSD'n för priset om man skall tro recensioner och Samsung och Intel är de som är mest kända för att tillverka bra SSD's.
Varför får du veta här:

Dold text
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Redigerar.. Avbeställde kingston V300 240gb, Har nu beställt en Samsung 840 EVO Basic 250gb

200kr mer bara för 540mb/s SSD och 10gb mer minne och 3 års garanti var det värt.. Vet inte riktigt hur jag tänkte när jag valde Kingston SSD:n. Antar att jag är lite snurrig för allt annat man julhandlat! Usch, dyr månad detta! Hehe!

Visa signatur
Permalänk

Du har valt helt rätt. Och du kommer undra över hur du kunde klara dig utan ssd

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Har du råd så ta en 256GB. Den blir full snabbare än man tror.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DuoMonky:

Hej jag tänkte nu köpa en SSD.

Har kollat på :
http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-...

Tänkte ha OS + Några tunga spel inget mer än så.

Är den värd eller ska man satsa på någon annan?

Den är för liten.

Permalänk
Medlem

Jag får tacka för alla bra svar.

Svaren som ni gav var bra. Men en ska jag fastnade för. 120 gb är det för lite?

Känns som 120 gb skulle räcka perfekt till OS + Några spel.

Tycker ni att 120 gb räcker ? Eller bör man vänta och ta en större?

Har en 1TB HDD som jag ska koppla in också.

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Inaktiv

Här har du evon som är dubbelt så stor och kostar inte så mycket mer: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074414&o=inkfrakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuoMonky:

Jag får tacka för alla bra svar.

Svaren som ni gav var bra. Men en ska jag fastnade för. 120 gb är det för lite?

Känns som 120 gb skulle räcka perfekt till OS + Några spel.

Tycker ni att 120 gb räcker ? Eller bör man vänta och ta en större?

Har en 1TB HDD som jag ska koppla in också.

120Gb är för lite när man väl installerat OS, program och kanske något spel också. Det är bättre att ha lite mer marginal, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Här har du evon som är dubbelt så stor och kostar inte så mycket mer: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074414&o=inkfrakt

Det jag undrar egentligen är att är verkligen 120gb så lite? eller räcker det gott o väl för det viktigaste?

OS + 2-3 Tunga spel + Chrome + Norton virus skydd.

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Skrivet av DuoMonky:

Jag får tacka för alla bra svar.

Svaren som ni gav var bra. Men en ska jag fastnade för. 120 gb är det för lite?

Känns som 120 gb skulle räcka perfekt till OS + Några spel.

Tycker ni att 120 gb räcker ? Eller bör man vänta och ta en större?

Har en 1TB HDD som jag ska koppla in också.

120gb är en bra start, det räcker för OS och ett par spel. Jag själv lade till en 240gb efter ett tag, när man vet vad man behöver.

Och inget hindrar dig från att lagra spel på hårddisken, det blir ju bara exakt som det var innan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

120gb är en bra start, det räcker för OS och ett par spel. Jag själv lade till en 240gb efter ett tag, när man vet vad man behöver.

Och inget hindrar dig från att lagra spel på hårddisken, det blir ju bara exakt som det var innan.

Istället för att köpa 2st SSD-diskar kan man ju köpa en större på en gång istället och spara ett antal hundralappar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuoMonky:

Det jag undrar egentligen är att är verkligen 120gb så lite? eller räcker det gott o väl för det viktigaste?

OS + 2-3 Tunga spel + Chrome + Norton virus skydd.

Jag har en 120 GB, och den är för liten, kort sagt. Du får ha i åtanke att spelen bara växer och växer och växer i lagringsutrymme. Bara BF3 tog upp runt 40 GB på min SSD om jag inte missminner mig. Det är 1/3 av hela lagringsutrymmet. Därefter ska W7 (exempelvis) ha 20 GB av din SSD. Då är det bara 60 GB kvar att leka med (fast egentligen bara 50 GB då en SSD på 120 GB är ca 110 GB).

SKulle jag köpa idag skulle jag utan tvekan köpa en 240/250 GB SSD. Den blir full direkt annars. Hoppas detta hälper dig till rätt val

EDIT: BF4 tar just nu upp 24 GB, men sen kommer det expansioner/patchar på det, så spelet kommer att växa markant med tiden.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Den är för liten.

Skrivet av DuoMonky:

Jag får tacka för alla bra svar.

Svaren som ni gav var bra. Men en ska jag fastnade för. 120 gb är det för lite?

Känns som 120 gb skulle räcka perfekt till OS + Några spel.

Tycker ni att 120 gb räcker ? Eller bör man vänta och ta en större?

Har en 1TB HDD som jag ska koppla in också.

Skrivet av Cinder:

120Gb är för lite när man väl installerat OS, program och kanske något spel också. Det är bättre att ha lite mer marginal, tycker jag.

120gb är ganska lite, men om man vet hur man använder "symbolic links" så är det nemas problemas att knö in minst 5-6 tunga spel + operativsystem utan att kompromissa på prestandan.

Exempel:
http://www.mmo-champion.com/threads/1128184

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

120gb är en bra start, det räcker för OS och ett par spel. Jag själv lade till en 240gb efter ett tag, när man vet vad man behöver.

Och inget hindrar dig från att lagra spel på hårddisken, det blir ju bara exakt som det var innan.

Okej jag kör på en sådan SSD då! Tack för alla svaren.
Nu är det dags att bli av med den gamla HDD !!!

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Inaktiv

250Gb evo kostar ju bara 400kr mer.
Du kommer ångra dig på en 120Gb som jag gjorde.

Permalänk
Inaktiv

I somras köpte jag Corsair Force GS 240 GB, och är fortfarande väldigt nöjd med den. Egentligen var det inte specifikt den jag skulle köpa, men är helnöjd oavsett.

Den fick bra produkt av Sweclockers i deras SSD-test

Fördelar:
- Mycket bra prestanda.
- Återhämtad prestanda efter TRIM.

Nackdelar:
- Tappar prestanda med svårkomprimerad data.
- Prestandabortfall efter hård belastning.
- Jämförelsevis högt gigabytepris.

Sweclockers SSD-test.
Produkten på Prisjakt.

Hoppas du hittar någon SSD du gillar, det är en hel djungel där ute!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuoMonky:

Okej jag kör på en sådan SSD då! Tack för alla svaren.
Nu är det dags att bli av med den gamla HDD !!!

Hallå, läs nu vad majoriteten i tråden säger, 120Gb är för lite efter ett tag.
Det är bättre att lägga några hundra kronor extra nu än att vara dumsnål och bli tvungen att köpa en till SSD för 1000kr+ senare.
Har du inte några hundra extra att lägga så har du såklart inget val, men nu frågade du ändå vad som är det bästa valet.

Permalänk

Instämmer med de personer som som tycker att 120GB är för lite, OM du skall ha mer en ett stort spel, så får du nog sikta högre. Min os disk (120gb) har efter win7 x64, bf3, Libre Office och ett antal småprogram samt ca 10gb privata filer, endast 28gb kvar.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

instämmer INTE på folket som tycker 120 gb är för lite. Sitter med en 120 gb, visst den är proppfull. Men asså, klarar ha mw3, fm 13 , bf3, cs 1.6 och os. Räcker gott och väl imo. Sen resten av spelen kan du ha i andra partionen. Ska även tillägga att program som antivirus osv finns i ssdn. Alla program jag behöver egentligen. Har inga stora. Men är lagom så länge man orkar hålla på och byta partion osv på spelen när maninte spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

instämmer INTE på folket som tycker 120 gb är för lite. Sitter med en 120 gb, visst den är proppfull. Men asså, klarar ha mw3, fm 13 , bf3, cs 1.6 och os. Räcker gott och väl imo. Sen resten av spelen kan du ha i andra partionen. Ska även tillägga att program som antivirus osv finns i ssdn. Alla program jag behöver egentligen. Har inga stora. Men är lagom så länge man orkar hålla på och byta partion osv på spelen när maninte spelar.

Är din SSD proppfull så är det väl själva definitionen av att den är för liten.

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv en 120gb disk, intel 330, som första disk. Fick in os och ngt spel så det fungerar. Men kände att jag ville ha om fler spel och program på SSD så var tvungen att köpa en till större disk. Skulle jag köpt idag hade jag valt en 240gb disk direkt.

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av muli:

instämmer INTE på folket som tycker 120 gb är för lite. Sitter med en 120 gb, visst den är proppfull. Men asså, klarar ha mw3, fm 13 , bf3, cs 1.6 och os. Räcker gott och väl imo. Sen resten av spelen kan du ha i andra partionen. Ska även tillägga att program som antivirus osv finns i ssdn. Alla program jag behöver egentligen. Har inga stora. Men är lagom så länge man orkar hålla på och byta partion osv på spelen när maninte spelar.

FM 13 och CS tar väl knappt upp 10gb gemensamt....så de är ju inte riktigt de "tunga" spelen vi snackar om här... TS ville hu ha ett par tunga spel, som JAG antar menar lite större, typ 20gb och uppåt.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Om du tvunget ska ha 120 GB så kan du ju alltid testa att lägga in endast de viktiga filerna på SSD och peka på dem från annan disk där du installerat spelet. Exempelvis; Diablo 3, där man flyttar MPQ till SSD och länkar den från hårddisk nr 2 där man har själva Diablo installerat. Sparar en 7 GB på SSDn utan att göra av kall på den mesta prestandan.

EDIT: Förtydligande. Använd symbolisk länk.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

FM 13 och CS tar väl knappt upp 10gb gemensamt....så de är ju inte riktigt de "tunga" spelen vi snackar om här... TS ville hu ha ett par tunga spel, som JAG antar menar lite större, typ 20gb och uppåt.

Jo, gav ett exempel på vad jag anser räcker Mw3 och bf3 räcekr imo. Det är dem enda som dröjer as länge att starta. MEn detta är min åsikt. Hade inte skadat att ha större men är man snål som jag så räcker detta

Skrivet av Cinder:

Är din SSD proppfull så är det väl själva definitionen av att den är för liten.

Tycker jag inte, för att jag behöver inte mer på ssdn. Har massa skitprogram med.

Permalänk
Medlem

för 600kr mer så är faktiskt 250gb ganska lagom. Jag skulle satsa. SJälv så är jag ganska less på att ha alla krävande spel på en annan hdd.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Hallå, läs nu vad majoriteten i tråden säger, 120Gb är för lite efter ett tag.
Det är bättre att lägga några hundra kronor extra nu än att vara dumsnål och bli tvungen att köpa en till SSD för 1000kr+ senare.
Har du inte några hundra extra att lägga så har du såklart inget val, men nu frågade du ändå vad som är det bästa valet.

Han hade uppenbarligen inte överdrivet mycket pengar att lägga. 120gb räcker gott och väl om man har en hårddisk också.

Priset/gb skiljer inte så mycket mellan 120 och 240, så man kan lika gärna lägga till extra plats senare när man har råd och känner att man behöver det.

Det var inte länge sedan folk endast körde OS på ssd:n och undrade om det räckte med 30gb eller om man skulle satsa på 60...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Han hade uppenbarligen inte överdrivet mycket pengar att lägga. 120gb räcker gott och väl om man har en hårddisk också.

Priset/gb skiljer inte så mycket mellan 120 och 240, så man kan lika gärna lägga till extra plats senare när man har råd och känner att man behöver det.

Det var inte länge sedan folk endast körde OS på ssd:n och undrade om det räckte med 30gb eller om man skulle satsa på 60...

TS fråga berörde egentligen inte hans ekonomi, utan vilken SSD som är mest värd att köpa.

Det är mer värt att köpa en 240Gb än en 120Gb SSD eftersom man slipper köpa en till disk när man inser att 120Gb är för lite, vilket det är för de allra flesta som man kan utläsa bara här i tråden. Man sparar plats för annat i chassit, datorn drar mindre ström och du behöver framförallt inte krångla med att flytta över OS/filer/spel för att du varit för snål från början, och så sparar du fraktkostnader. De där extra 400 kronorna skonar en från så mycket besvär att det är värt mer än dom pengarna i slutändan räknat i tid.

Ja Bill Gates tyckte 1981 att 640kb ram borde räcka åt alla, vad har det för betydelse idag? - Ingen.

Permalänk
Medlem

du kan installera spel via din HDD(om du har en) och köra dom via din SSD, fungerar som en extern hårddisk. så gör jag och de funkar perfekt

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s