Köp av surfplatta för ca. 1000 kr

Permalänk
Medlem

Köp av surfplatta för ca. 1000 kr

Hallå!

Snart är det jul, och i år har jag blivit lovad en surfplatta i julklapp. Ingen superdyr variant, men jag är övertygad om att jag kan hitta en som duger rätt bra åt mig ändå.

Budgeten ligger på ungefär 1000 kr, men om en femhundring extra ger mig en mycket bättre surfplatta så ska det inte vara några större problem.

Den kommer nog främst användas till att surfa (Facebook, Instagram, Twitter, Ask.fm, SweClockers, Fragbite, Inet, Prisjakt mfl.), men även till att lyssna på musik via Spotify. På t.ex. tåget eller bussen kan det även bli en del filmtittande, eller att man kopplar in sitt headset och snackar med några polare i Skype. Förutom Top Eleven har jag inga planer på att spela några spel alls, åtminstone inte i nuläget.

3G hade självklart varit ett plus, men det känns inte jätteviktigt då jag ändå kan använda min telefon som Wi-Fi-hotspot. Jag antar att en bra processor, RAM-minne, och grafik/skärm är det allra viktigaste?

Denna verkar vara väldigt populär på Prisjakt, är den något att ha eller har jag någon bättre att välja på? Den hade ju "bara" en Dual Core-processor så man blir ju lite osäker, ska dock tilläggas att jag är okunnig inom processor och som ni säkert märker inom surfplattor överhuvudtaget.

Äh, bara att ge tips!
Tack på förhand.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har tur, det kom en test förra veckan:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.535848/trekstor-surftab-xiro...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja, för det mesta såg den ju rätt bra ut. Frågan är ju om den slår konkurrenterna i samma prisklass, men med tanke på att jag, främst via Facebook och YouTube (och ibland Twitch), tänkt titta på en del strömmad video så blev jag lite oroad över detta:

Citat:

"Vid uppspelning av strömmad video stöter vi dock på problem med hackig uppspelning. Om det beror på dåliga prestanda eller bristfällig stabilitet i wifi-uppkopplingen är svårt att säga. Andra enheter vi testade strömmade dock utan problem på samma wifi-nätverk."

För övrigt skulle jag uppskatta fler tips och synpunkter.

Permalänk
Medlem

iriver WOWtab 7
Asus MeMO Pad HD 7
Google Nexus 7 16GB
Acer Iconia B1-710 <- under tusenlappen

Några alternativ. Tänk på att börjar du ställa krav på enheterna i denna prisklass kan du lika gärna lägga ner köpet. Du kommer alltid att få göra en kompromiss, på det ena eller det andra.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

iriver WOWtab 7
Asus MeMO Pad HD 7
Google Nexus 7 16GB
Acer Iconia B1-710 <- under tusenlappen

Några alternativ. Tänk på att börjar du ställa krav på enheterna i denna prisklass kan du lika gärna lägga ner köpet. Du kommer alltid att få göra en kompromiss, på det ena eller det andra.

Skrivet av Drnisse:

Tack för tipsen, verkar som att det blir att satsa på Asus MeMO Pad HD 7 ME173X 16GB då den verkade ha bäst specs för mig. Nexus 7 hade dock Android 4.4, någon som vet de största skillnaderna mellan 4.2 och 4.4?

Permalänk
Medlem

Jag skulle också rekommendera förra generationens Nexus 7. För 1500 så får du nog inget bättre. Den har ju även 4.4, NFC, trådlös laddning vilket alltid är ett plus.

Edit: Det finns också en hel del tillbehör till Nexus 7, vet inte hur det är med de andra här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klyftan2:

Tack för tipsen, verkar som att det blir att satsa på Asus MeMO Pad HD 7 ME173X 16GB då den verkade ha bäst specs för mig. Nexus 7 hade dock Android 4.4, någon som vet de största skillnaderna mellan 4.2 och 4.4?

Största skillnaden för Nexus 7 är väl att 4.4 kräver mindre och kan köras på bara 512mb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noorp:

Största skillnaden för Nexus 7 är väl att 4.4 kräver mindre och kan köras på bara 512mb ram.

Vet att specs som står på Prisjakt brukar kunna vara felaktiga, men enligt dem har Asusen DDR3-minne medans Nexusen har DDR. Asusen har även Bluetooth 4.0 medans Nexusen har 3.0 men detta kanske är något som inte spelar någon större roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klyftan2:

Vet att specs som står på Prisjakt brukar kunna vara felaktiga, men enligt dem har Asusen DDR3-minne medans Nexusen har DDR. Asusen har även Bluetooth 4.0 medans Nexusen har 3.0 men detta kanske är något som inte spelar någon större roll?

Enligt iFixit så har Nexus 7 också DDR3 (http://www.ifixit.com/Teardown/Nexus+7+Teardown/9623). Blåtand 3.0 vs 4.0 beror ju på om du har planer på att använda blåtand på plattan och vad du ska använda det till här kan du se vad som är nytt med blåtand 4.0 (http://pocketnow.com/2013/05/22/bluetooth-4-0-devices). Jag använder personligen aldrig blåtand på min tablet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noorp:

Enligt iFixit så har Nexus 7 också DDR3 (http://www.ifixit.com/Teardown/Nexus+7+Teardown/9623). Blåtand 3.0 vs 4.0 beror ju på om du har planer på att använda blåtand på plattan och vad du ska använda det till här kan du se vad som är nytt med blåtand 4.0 (http://pocketnow.com/2013/05/22/bluetooth-4-0-devices). Jag använder personligen aldrig blåtand på min tablet.

Nu när jag tänker efter så kommer jag nog aldrig använda Bluetooth alls faktiskt, haha. Då blir det nog en Nexus 7.

En fråga till dock: hur är det om man köper surfplattor på eBay? Där borde man ju kunna få det billigare, men hur är det med att få in svenskt språk på den? Är det svårt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klyftan2:

Nu när jag tänker efter så kommer jag nog aldrig använda Bluetooth alls faktiskt, haha. Då blir det nog en Nexus 7.

En fråga till dock: hur är det om man köper surfplattor på eBay? Där borde man ju kunna få det billigare, men hur är det med att få in svenskt språk på den? Är det svårt?

Svenska finns ju som systemspråk i Android så det ska bara vara att byta i inställningar.