Permalänk
Medlem

nytt externt ljudkort

Tjena. Nu vid juletid är det ett utmärkt tillfälle att rusta upp sig för att sitta inne och spela de mörka dagarna under lovet. Hade tänkt att jag ska köpa ett par PC360 från sennheiser. Till det vill man ju gärna ha ett bra ljudkort med. Har kollat lite på interna ljudkort men började intressera mig för externa lösningar på senare tid. Jag undrar såklart om ni kan tipsa om några schysta externa alternativ som passar till just PC360. Det jag tänkte använda det till är spel och musik.

Tack

EDIT: Har en gräns på 1000 spänn men kan gärna tänka mig ett ljudkort på runt 800 upp till 1000.

EDIT: Om jag frågar såhär då, vad är fördelar/nackdelar med externt respektive internt och vad föredrar ni? Sitter på en stationär dator med.

Permalänk
Medlem

Asus Xonar U3, är ett helt ok externt ljudkort.

Permalänk
Medlem

Vet inte din budget, men Auzentech Meridian 2G har fått bra reviews.

Edit: Är trött, missade att du ville ha ett externt.

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk
Medlem

Själv har Jag Asus U7 som är utmärkt enligt min mening... ca 800kr med lite lull lull (är dock en liten "låda" som ansluts med en kabel...) finns ju dock (mycket) dyrare trevliga lösningar men då pratar vi deffenetivt 1k+... så jag rekomenderar Asus U7 om designen är ok.
(Trevligt ljud i mina audiotechnica ATH-M50 i alla fall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Själv har Jag Asus U7 som är utmärkt enligt min mening... ca 800kr med lite lull lull (är dock en liten "låda" som ansluts med en kabel...) finns ju dock (mycket) dyrare trevliga lösningar men då pratar vi deffenetivt 1k+... så jag rekomenderar Asus U7 om designen är ok.
(Trevligt ljud i mina audiotechnica ATH-M50 i alla fall)

Har kollat lite på det, men är det några problem med att det är USB?

Permalänk
Medlem

Jag valde Fiio E07k efter rekommendationer ifrån headfi.org. Dock var jag bara ute efter musik och om du vill ha "gaming" funktioner m.m så passar det nog inte dina behov. E07k kan jag också använda som externt ljudkort till min iPad, finns andra varianter som är mer anpassade för skrivbordsanvändning om det är det du söker.

Edit: finns att köpa på engelska eller tyska amazon om du undrar

Visa signatur

| NZXT Phantom 410 SE black/orange | i5 3570K | MSI Z77A GD55 | Corsair Vengeance LP 8GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | NZXT Hale 90 750W | Intel 330 120GB |
| Ducky Shine | Corsair M90 | Fiio E07k | Beyerdynamic DT770 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhem:

Har kollat lite på det, men är det några problem med att det är USB?

näe korkat formulerat av mig, menar att det inte är bara en usb pinne som en del vill ha utan en extern låda som man ansluter via USB och är inte så smidig om man vill ha den till exempelvis en laptop som flyttas

Min laptop är däremot nästan helt stationär och integrerade ljudkortet är rätt dåligt... Och U7an ger så mycket trevligare ljud...