Permalänk

Kan inte starta datorn!

Snart spricker jag. Har arbetat så mycket med min egenbyggda dator och det är ständigt något fel med den. Jag köpte i alla fall två nya fans 140 mm till datorn. Efter att jag installerat de så startade jag datorn. Den startade och stängdes av igen efter en sekund. Den gjorde det här konstant. Jag testade att byta LED uttagen från fansen och kopplade in de, dumt nog (eftersom jag var desperat) i ett USB uttag. När jag gjorde det började fansen lysa men datorn la av än en gång efter en sekund. Nu efter det kan jag inte ens starta upp den igen. Kan det vara så att moderkortet gått då jag kopplade LED uttagen till ett USB intag?

Permalänk
Medlem

vad för fläktar är detta och hur ser kontakten ut ?
du ska kunna driva allt från nätagget eller moderkortets egna 3 pin uttag.

just nu så verkar något kortsluta för dig så den inte startar och kopplar du ur fläktarna och den fortfarande inte startar så plockar du bort delar bit för bit tills den startar sedan monterar du tillbaks en efter en. (antar att du har möjlighet att koppla in skärmen på moderkortet och kan plocka bort grafikkortet eller ?)

låter som att något bakom moderkortet är problemet. (någon skruv eller att bakpanelen som man sätter fast i chassiet ( liten plåtbit utstansad med hål för usb,nätverk,dvi osv kommer åt något och hindrar den från att starta.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb