Permalänk
Medlem

Hjälp med routerbryggning

Var hälsade govänner!

Sitter just nu på telia ADSL internet med deras TOTALT VÄRDELÖSA Technicolor Gateway (Åh, smart, åh den är så bra!!!) som för det första knappt har några inställningar, och de få inställningar den har fungerar knappt.

Stänga av syrrans macbook på kvällen för att hon inte ska förpesta sitt redan begränsade intellekt med dåliga tv-serier? Näpp. Då måste man stänga hela W-lanet. Men omdirigera Paradise hotel till ulf ekmans tungotal 1990 då? Funkar men segar ner hela uppkopplingen så mycket att den inte går att använda.

Telefonen går inte att ringa ut med den heller, bara ta emot samtal varav 90% är försäljare resterande 10% svärmor.

Så då leder det upp till frågan: Vilka andra alternativ har jag? Bor en liten bit utanför stan kanske max 2-3 km. Kollat bahnhof Och där ska man skriva in address, sen vi kunde inte hitta stadsnät automatiskt. Sen väljer man alingsås (vi bor där DUH!) och det står. Grattis vi kan erbjuda följande tjäntser i alingsås:

MAn kollar lite ser bra ut men jag anser det högst osannolikt att dom kan leverera 100/100 med ADSL vilket får mig att tro att deras addressök kanske bör finslipas lite. Men tar verkligen emot rekommendationer för är så jäkla less på Felia!!!

Började ändra rubrik, men annan moderator hade precis låst tråden. Återställer rubrik.
Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Märkte nu att ISPn T3 kunde leverera upp till 24 mbit till våran kåk Länk

Är dom något att ha? Har aldrig hört talas om men ibland hittar man diamonds in the rough så att säga.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Bahnhof levererar väl bara via fiber. Kolla andra adsl leverantörer och se de kan leverera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yooriitzz:

Var hälsade govänner!

Sitter just nu på telia ADSL internet med deras TOTALT VÄRDELÖSA Technicolor Gateway (Åh, smart, åh den är så bra!!!) som för det första knappt har några inställningar, och de få inställningar den har fungerar knappt.

Stänga av syrrans macbook på kvällen för att hon inte ska förpesta sitt redan begränsade intellekt med dåliga tv-serier? Näpp. Då måste man stänga hela W-lanet. Men omdirigera Paradise hotel till ulf ekmans tungotal 1990 då? Funkar men segar ner hela uppkopplingen så mycket att den inte går att använda.

Telefonen går inte att ringa ut med den heller, bara ta emot samtal varav 90% är försäljare resterande 10% svärmor.

Så då leder det upp till frågan: Vilka andra alternativ har jag? Bor en liten bit utanför stan kanske max 2-3 km. Kollat bahnhof Och där ska man skriva in address, sen vi kunde inte hitta stadsnät automatiskt. Sen väljer man alingsås (vi bor där DUH!) och det står. Grattis vi kan erbjuda följande tjäntser i alingsås:

MAn kollar lite ser bra ut men jag anser det högst osannolikt att dom kan leverera 100/100 med ADSL vilket får mig att tro att deras addressök kanske bör finslipas lite. Men tar verkligen emot rekommendationer för är så jäkla less på Felia!!!

Du har aldrig funderat på att prata med din syster?Du kan ju inte smutskasta telia bara för att din syster sitter och toktankar hela tiden?
Med det sagt så håller jag med om att telias thomsongateway inte är något vidare,jag har en själv.Jag ringde telia och bad dom att köra den enbart som en brygga så att jag kan dela ut och styra all trafik med min asus n65u istället och det var inga problem.Kontentan är att du bör skaffa en vettig router som du själv kan styra och be telia brygga eran gateway så kan du styra upp allt sen och begränsa trafik till en viss syster om hon inte lyssnar på dig:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Du har aldrig funderat på att prata med din syster?Du kan ju inte smutskasta telia bara för att din syster sitter och toktankar hela tiden?
Med det sagt så håller jag med om att telias thomsongateway inte är något vidare,jag har en själv.Jag ringde telia och bad dom att köra den enbart som en brygga så att jag kan dela ut och styra all trafik med min asus n65u istället och det var inga problem.Kontentan är att du bör skaffa en vettig router som du själv kan styra och be telia brygga eran gateway så kan du styra upp allt sen och begränsa trafik till en viss syster om hon inte lyssnar på dig:))

Inte nödvändigtvis för att min syster kollar på kassa serier. (Streamat för övrigt). Men Utrustningen fungerar ju inte! Det var ju bara för att fylla ut texten lite. Hon är som hon är och det är inte telias fel. Däremot att utrustningen som morsan faktiskt betalar för inte fungerar är telias fel.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson54:

Bahnhof levererar väl bara via fiber. Kolla andra adsl leverantörer och se de kan leverera.

Ja jag hittade ju just ISPn T3 och undrade om något hade erfarenhet av dem

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Ska du göra inställningar och sånt, Brygga telia modemet och köp en egen router.

T3 har fungerat bra för mig, dock fiber. Dryga öppettider dock på supporten. Du kan säkert få B2 också. Men en ny leverantör behöver inte hjälpa något. Har du provat att ringa telia?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yooriitzz:

Ja jag hittade ju just ISPn T3 och undrade om något hade erfarenhet av dem

Vad har ni för anslutning nu då?Jag har själv telia vdsl 30-60 mbit och delar ut linan både till min bror över elnätet och till hans inneboende som gärna streamar med sin iphone inga som helst problem:)

Om ni har högre än 8/1 så borde det inte vara några som helst problem ens med telias sunkiga thomson tycker jag av vad jag har märkt på den,det den är dålig på är den trådlösa delen,som ren brygga/modem finns inte problemen alls längre:_)

bort

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Ska du göra inställningar och sånt, Brygga telia modemet och köp en egen router.

Detta. Brukade själv disconnecta 2/3 gånger per dag, samt att hela nätverk fick pesten varje gång brorsan drar igång Xboxet.
Hade en pensionerad D-Link 615 hemma, som även inte är speciellt kvick (samma problem som med Telias utrustning). Dock så såg jag att DD-WRT-stöd finns för den, vilket jag fick för mig att testa + bryggning.

Har nu 100% up-time sedan över 2 veckor tillbaka efter bryggningen och firmware-flash. Fungerar faktiskt wunderbar (den trådlösa räckvidden är aningen sämre, men något jag kan leva med - är väl bara köpa nyare utrustning vid behov av längre räckvidd).

Permalänk
Medlem

Vad får du på bredbandskollen nu?
Kan ju vara så att ledningarna är dåliga fram till huset och då kvittar det om du byter leverantör så länge du kör via adsl..

Jag har T3. Funkar bra (har dock varit segt någon helg). Bor i lägenhet med nätverksuttag i hallen. Har deras 10/10 och de ligger oftast på 9.6/9.3

Permalänk
Medlem

Brukar väl ligga på 16/1... 12-30 pröjsar vi för. När vi hade 8 mbit låg man väl på 6mbit om man hade tur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Ok, misstänker att ledningarna inte klarar mer.
Du kan alltid ringa Telia och höra om de kan göra en mätning och se om det är en rimlig hastighet med tanke på avstånd till växeln/stationen..

Permalänk
Medlem

Det är inte själva hastigheten. Det att det utrustningen är kass och att man inte ens kan ringa med telefonen.. Vi har suttit på telia sen vi först köpte vårat första 0,25 mbit bredband och... Vad ska man säga. Telia has ceased to impress me. Jag har bara fått intrycket av att dom är enna riktiga skojare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Brygga Telias utrustning och köp egen

Permalänk
Medlem

Jag har alltid upplevt att de är bra, men med så många kunder blir det nog ibland fel och missförstånd.
Har själv suttit och väntat i deras kundtjänst många gånger, men de har alltid löst problemen till slut. Ibland måste man bara få tag på rätt person.
Bäst är att ringa på vardagar, då verkar det finnas fler kunniga personer att få tag på. Annars hamnar man hos någon på ett callcenter som bara har sina färdiga frågor att köra igenom.
Prova ringa kundtjänst och be dem mäta/felsöka. Telefonen skall ju alltid funka...

Permalänk
Avstängd

Oj vad jag gillade nu men alla efter mitt svar har haft väldigt bra åsikter:)
Följ råden ts så kommer det nog ordna sig,ni har ju 12-30 mbit det borde inte ens finnas ett problem ens med streaming från din syster om ni nu inte sitter på trådlöst allihop,då har vi problemet där kan jag ganska säkert säga:_)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

är det bara telefonen som inte funkar eller? du vimlar till det så mycket så osäker på om det faktiskt är något mer problem, testat ringde telia föra tt felsöka det? för funkar det inte ska det ju lösas och där kan nog telia hjälpa dig bäst.

sitter förövrigt på telia 12-30 / upp till 12 och får ut 30 / 5.8 inget o klaga på här, sen routhern TG799vn v2 är ju sänd från gudarna jämfört med förra routhern vi hade genom telia, den som gjorde att man inte kunde spela något överhuvudtaget ungefär..

Edit: och ja angående streamingen med din syster, vad kollar hon på för monsterkvalite om hon kloggar igen 12 mbit? med mitt förra 8mbit kollade jag utan problem på 3x 1080p streams samtidigt, inte så att du också sitter och använder rätt mycket av bandbredden ;)?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Jag har haft Telia i över 2 år nu, med ADSL först 24 sen nu 30.
Har alltid fått ut hastigheten till 100%, nu ligger jag på en ~31 och innan strax under 24.
Routern jag fick med då fungerar bra, men som du säger så fattas funktion att kunna låsa en viss sida eller liknande. Men hur många routrar/modem har den funktionen som är "billiga". Klart att telia inte skickar med en dyr en.
Har fått en ny nu inför 100/100 fiber, hoppas den routern fungerar lika bra den

Men smutskasta inte Telia bara för att du saknar någon funktion i routern (som inte är tvungen att ha för att internetet ska fungera)
Och är det något du är missnöjd, tex att det inte går att ringa så klaga på Telia så ska du se att det fixar sig

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det är inte själva hastigheten. Det att det utrustningen är kass och att man inte ens kan ringa med telefonen.. Vi har suttit på telia sen vi först köpte vårat första 0,25 mbit bredband och... Vad ska man säga. Telia has ceased to impress me. Jag har bara fått intrycket av att dom är enna riktiga skojare.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har alltså inte kontaktat telia trots att det inte fungerar som det ska? haha

Gör en reset av modemet. Då funkar telefonen inom 5min och släng in bryggningen och sen är allt frid och fröjd. Är det fortfarande problem sedan så hjälper telia dig att felsöka.

Permalänk
Medlem

Okej felen för att fötydliga.
Man kan inte inaktivera wlan för en specifik enhet
Rutan finns men går inte att bocka ur. (Syrrans dator)
Telefonen funkar inte. Har funkat förut men inte längre.

Kan tyckas som skitgrejer för vissa men många som har problemet med technicolor routern.

Men brygga? Hur funkar det? Är öppen för ENKLA förslag. Är måttligt teknikkunnig men vill inte dona allt för myxket med något som trots allt ska fungera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem med BBB. Be supporten brygga modemet och sedan köper du dig en Asus router, så lär du ha löst majoriteten av problemen.

Edit: Asus RT-N56U, billigt och bra! Kör själv med custom firmware som är klockren.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Märkte nu att ISPn T3 kunde leverera upp till 24 mbit till våran kåk Länk

Är dom något att ha? Har aldrig hört talas om men ibland hittar man diamonds in the rough så att säga.

Bytte från Telia till T3 (adsl), är väl ingen skillnad på hastighet direkt (får ut ca 15-16mbit) men du kan ju använda valfritt modem/router och man slipper telias usla gateway och telia "smart.

Som sagt ingen direkt skillnad på hastighet men har dock sänkt min ping från ca 40ms+ (?) till ca 20-25ms.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

Undrar bara, vad kan man själv ställa in på Telia Smart? Det låter ju illa att man måste be supporten brygga den

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Undrar bara, vad kan man själv ställa in på Telia Smart? Det låter ju illa att man måste be supporten brygga den

Citat:

Om du vill använda en egen router måste du först kontakta vår support för att få din Telia Smart bryggad.

Du kan få hjälp antingen via e-postväg eller chatt!

Så ja det måste du. Inte så drygt att skicka ett mail dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yooriitzz:

Okej felen för att fötydliga.
Man kan inte inaktivera wlan för en specifik enhet
Rutan finns men går inte att bocka ur. (Syrrans dator)
Telefonen funkar inte. Har funkat förut men inte längre.

Kan tyckas som skitgrejer för vissa men många som har problemet med technicolor routern.

Men brygga? Hur funkar det? Är öppen för ENKLA förslag. Är måttligt teknikkunnig men vill inte dona allt för myxket med något som trots allt ska fungera

När du bryggt den fungerar den enbart som ett modem. Sen kopplar du in din egen router efter den. Det är mitt råd som många andras. Slängde ut min Telia "smart" efter ett par dagars användning och kör numera en asus ac66u. Är ju som natt och dag. Nu har jag iofs fiber och behöver inte något modem. Men ring Telia och be dom brygga den så gör dom det åt dig.

Annars går det inte blocka syrrans MAC adress i routern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett svagt ADSL nät sänker hela uppkopplingen om man streamar eller tankar något tyngre än ett dåligt mp3. Oavsett vilken leverantör du väljer kommer du nog få samma kopparlina ut till resten av nätet. Det är först där skillnaderna mellan leverantörer brukar komma in. Hur jag än gjorde fick jag samma skit på mitt gamla ADSL trots 2 operatörsbyten. Det visade sig att det gamla kopparnätet som telefonen gick på (sen typ 90 talet eller tidigare?) samt de över 300 meterna till närmaste kopplingsrum där nätet gick vidare mot stadsnätet skapade problemet. Samtliga 3 operatörer gav samma resultat då dem använde samma kopparlina från mitt hus ut tills näten delar sig.

Man måste byta typ av uppkoppling för att få förbättring tyvärr. Har man ADSL får man skylla sig själv om man klagar. Det är tekniken som är för dålig och för gammal. Det är gammalt skrot. Numera behöver man ha bredband via TV (typ comhem) eller fiber draget till utanför huset och sannolikt behöva betala för aktivering av det.. Det är skit men det är så det är. Naivt att tro att det är Telias fel då dem säkerligen hade sluppit ditt gnäll genom att bara leverera sin vanliga tjänst.

Att du ska stänga av din syster under vissa timmar eller liknande går att göra på en vanlig router och det är väldigt enkelt att koppla in i ditt nät om du nu har den kompetens du försöker visa att du har. Ta bort WLANet på din skitrouter och stoppa in en riktig router med fler inställningar. Exempelvis en alright ASUS-router. I den kan jag confa parental control rätt bra och allt möjligt annat. Se bara till att stänga av DHCP osv så routern fungerar som en switch/AP istället.

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Medlem

Kan man inte köpa en router med inbyggt modem och sätta direkt i telejacket?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Du kan brygga deras router och koppla till din egen. Men vad säger deras support om det hela?

mvh
Thommy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Märkte nu att ISPn T3 kunde leverera upp till 24 mbit till våran kåk Länk

Är dom något att ha? Har aldrig hört talas om men ibland hittar man diamonds in the rough så att säga.

Jag har dåliga erfarenheter med T3. Har 100/100 fiber från dem just nu men har sagt upp och ska byta snarast!
Jag tappar uppkoppling då och då. Alla andra leverantörer förutom dom kan erbjuda mig fast IP. Dem "glömmer??" skicka ut faktura så jag har fått mejla och påminna dem, då skickar dom fräckt en faktura där det står "förseningsavgift 100kr"

Skulle INTE rekommendera T3.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Kan man inte köpa en router med inbyggt modem och sätta direkt i telejacket?

Skickades från m.sweclockers.com

Som tidigare redan nämnt några gånger, ring 90200, säg Telia smart, be dem brygga modemet -> koppla på egen router -> Profit. Smartens wlan är inte "skarpaste kniven i lådan", direkt.