Permalänk

Strömavbrott, risker?

Man varnas ibland för att strömavbrott kan förstöra datorer i och med strömspikar när strömmen kommer tillbaka. Men hur stor är den risken egentligen? Är det en stor risk vid varje strömavbrott eller mer något som KAN hända men där sannolikheten snarare är en på tusen?

Permalänk
Medlem

Allt beror på hur mycket du har inkoplat på samma säkring för när alla startar samtidigt så kan det bli en övberladning som kan slå ut dina delar. Men jag är ingen expert på det men det är vad jag har hört vad som händer. Men vad jag vet så är det oftas bara nätaget som ryker men ibland kan det bli dina komponeter också

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk

Det är en hel del inkopplat i de uttagen. Det mesta är dock små saker. En hel del externa hårddiskar. Jordfelsbrytaren löste ut några gånger för några vecka sedan (orsaken åtgärdat) och då höll sig datorn avstängd tills jag manuellt startade upp den igen trots att den var påslagen när det hände. Antar att det "sparar" en del ström just i början.

Skyddar en jordfelsbrytare mot strömspikarna vid ett strömavbrott?

Jag har även överspänningsskydd, men eftersom att uttagen är ojordade så antar jag att de egentligen är ganska verkningslösa och fungerar mer som förgreningssladdar.

Ingenting har hänt med mina grejer ännu. Men med långa arbetspass och en massa snö under denna årstid så ökar riskerna för strömavbrott när man inte är hemma avsevärt. Funderar på om det är värt att stänga ner allt och dra ur sladdarna när man går till jobbet eller om allt kan fortsätta vara på som vanligt utan några större risker.

Permalänk

Risken är väl större ifall du har proppskåp än ett riktigt skåp med brytare. Jag har ett sånt här >

Överspänningsskydd och allt inbyggt. Men sen har jag en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=343811 som skyddar också.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Jag kör på de högst ovetenskapliga punkterna:

  1. Har jag hört talas om någon persons dator som gått sönder pga. att de varit inkopplade när strömmen återvänder? Svar nej.

  2. Tror jag att sannolikheten är stor att det skulle hända trots allt? Svar nej.

Lösning: Låt allt vara inkopplat och gör livet lite enklare. Finns andra saker man kan ödsla tid på än att noja sig över att ens dator kommer gå sönder bara för att man glömde rycka ur sladdarna innan man gick hemifrån. Tror att sannolikheten för att din dator går sönder av ett blixtnedslag under sommaren är hundratals ggr större faktiskt.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeanoManu:

Det är en hel del inkopplat i de uttagen. Det mesta är dock små saker. En hel del externa hårddiskar. Jordfelsbrytaren löste ut några gånger för några vecka sedan (orsaken åtgärdat) och då höll sig datorn avstängd tills jag manuellt startade upp den igen trots att den var påslagen när det hände. Antar att det "sparar" en del ström just i början.

Skyddar en jordfelsbrytare mot strömspikarna vid ett strömavbrott?

Jag har även överspänningsskydd, men eftersom att uttagen är ojordade så antar jag att de egentligen är ganska verkningslösa och fungerar mer som förgreningssladdar.

Ingenting har hänt med mina grejer ännu. Men med långa arbetspass och en massa snö under denna årstid så ökar riskerna för strömavbrott när man inte är hemma avsevärt. Funderar på om det är värt att stänga ner allt och dra ur sladdarna när man går till jobbet eller om allt kan fortsätta vara på som vanligt utan några större risker.

Du behöver inte vara rädd för det för ofstast så bryter säkringen först. Så det är inte stor chans att det ska hända. Efter som du har inte autostart på din dator. så den kommer inte kräva någon watt när strömen kommer tillbaka. Jag har haft min dator i 4 år i kopplad hela wintrar och sommrar förutom när det har varit åskar igenom strömavbrott.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk

Det låter bra att det inte verkar vara någon större risk vid eventuella strömavbrott.

Som en oerhört nojig person i allmänhet så är varningar om att elektronik går sönder alltid jobbigt. Framförallt när det aldrig nämns hur stor den risken egentligen är.

Att datorn inte sätts igång automatiskt och därmed inte drar någon ström ger alltså också ett litet extra skydd ifall att. Det var bra. Inte ens lampor som brukar lysa i avstängt tillstånd lyser förrän jag försöker sätta igång datorn igen.