[Felsökning] Dator för 17k presterar för lågt i LoL?

Permalänk

[Felsökning] Dator för 17k presterar för lågt i LoL?

För knappt 3 veckor sedan köpte jag en dator färdigbyggd ifrån dustin som då skulle vara ett monster till gaming.
Eftersom att jag inte är särskilt duktig på att sätta ihopa en dator så tänkte jag att detta vart en god idé.
Det ända jag använder mig utav på datorn är spelet Leauge Of Legends och jag kan ej nå mer än 150 fps fast jag kör på medelmåttiga grafik inställningar.
Får fps dropps då och då som gör det helt ospelbart, eftersom jag inte vet såpass mycket om datorer så vet jag inte vart jag skall ta vägen angående detta.
Har uppdaterat alla drivrutiner osv till det senaste samt att jag har optimerat grafik inställningarna enligt navidas färdiga gaming inställningar.
Utöver spelet så har jag inget på datorn förrutom skype och spotify.
Hur skall jag kunna rätta till detta eller kolla var felet ligger ?

Ber om ursäkt för att jag kanske är för kortfattad, men vet inte riktigt hur jag skall kunna förklara mitt problem på något annat sätt än att, " är detta normalt för denna typen utav dator" ?

Har dessutom inte en aning om detta passar in på detta forum eller om detta är en opassande tråd.

I alla fall tack på förhand / Kristoffer

Speccs:

DUSTIN PC ENTHUSIAST XI80 W8

Chassi
Formfaktor Midi tower
PSU Corsair, 600 W
Inbyggda fläktar 3 st
Ljuddämpat Nej
Optisk enhet DVD±RW (skriver/läser)
Synliga 5.25"-expansionsplatser (totalt/lediga) 3 st / 2 st
80 PLUS Certified 80 PLUS bronze certified
Processor
Processormodell Intel, Core i7, 4770K, 3,4 GHz
Maximal turbohastighet 3,9 GHz
Antal kärnor 4 st
Socket 1150
Vattenkylningsmodell Ja
Grafik & anslutningar
Grafikkort Gigabyte, NVIDIA, GeForce GTX 780, 1 st
GPU klockfrekvens 863 MHz
Minnestyp 3072 MB, dedikerat
DVI-D-anslutning 1 st
DVI-I anslutning 1 st
DisplayPort-anslutning 1 st
HDMI-anslutning 1 st

Minne
Minnesstorlek (inkl./max) 16 GB / 32 GB

Minnesplatser (totalt/lediga) 4 st / 2 st
Minnestyp DDR3, 1600 MHz
Lagring
Hårddisk (primär) 250 GB, Solid-state / SSD
Hårddisk (sekundär) 2000 GB, 7200 RPM, Mekanisk
Moderkort
Moderkortsmodell GA-Z87X-D3H
Chipset Z87
PCI Express x16 kortplatser (totalt/lediga) 2 st / 1 st
PCI Express x4 kortplatser (totalt/lediga) 1 st / 1 st
PCI Express x1 kortplatser (totalt/lediga) 3 st / 3 st
Externa anslutningar
3,5 mm-ljudanslutning, in 2 st
3,5 mm-ljudanslutning, ut 4 st
PS/2-anslutning 1 st
RJ-45-anslutning 1 st, Gigabit Ethernet 10/100/1000 Mbit/s
USB 2.0-anslutning 4 st
USB 3.0-anslutning 8 st
Operativsystem
Medföljande operativsystem Microsoft Windows 8 Professional, 64-bit

http://www.dustinhome.se/product/5010745636/dustin-pc-enthusi...

Permalänk

Har du installerat/uppdaterat drivrutiner?

Permalänk
Inaktiv

League of Legends -> Options -> Video -> Frame rate cap = uncapped

Sen så kan du ändra din "power profile" i windows till high performance.

Permalänk

Har precis samma problem! Har provat det mesta utan resultat riktigt tråkigt när det frame-droppar mitt i en teamfight. Även ja kör med Skype samtidigt. Har egentligen inte provat att köra utan det. Kanske det påverkar? Kör ju med andra så Skype är ett "måste".

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Like a Box: Yes, allt är installerad och uppdaterat :S

fxfighter: Jepp detta är redan gjort, "power profile" vet jag dock inte vad det är.

Permalänk
Medlem

Kör 3DMark och posta en länk till ditt restultat. I lol ska Frame Rate Cap vara inställd på Benchmark för att fps inte ska begränsas. Har du kollat temperaturen på CPU? Detta kan göras med t.ex. HWMonitor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Varför vill du nu fler än 150 fps? Prova att sätt en limit och kolla om du märker av drops lika tydligt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Jasså då måste du vara minst lika frustrerad som mig, köper man en dator för 17000 utgår man ju såklart ifrån att den skall kunna leverera maximalt i ett spel som "LoL"

Permalänk
Skrivet av mentaltas:

vad finns det för anledning att ha mer än 150 fps ??
vad har du för skärm som behöver mera ?
17 659 kr vilken tur då att du inte tog nån märkes dator från HP eller Dell.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Nånting är ju defentivt fel, för bra dator har du. har själv datorn under inlägget och har mer fps än dig på max + inga drops.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av mentaltas:

Jasså då måste du vara minst lika frustrerad som mig, köper man en dator för 17000 utgår man ju såklart ifrån att den skall kunna leverera maximalt i ett spel som "LoL"

och vad är maximalt för dig ? 700 fps

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Får också dålig prestanda i LoL, droppar under 50fps i teamfights. Alla krävande spel fungerar utmärkt dock och allt är uppdaterat.

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk
Skrivet av mentaltas:

För knappt 3 veckor sedan köpte jag en dator färdigbyggd ifrån dustin som då skulle vara ett monster till gaming.
Eftersom att jag inte är särskilt duktig på att sätta ihopa en dator så tänkte jag att detta vart en god idé.
Det ända jag använder mig utav på datorn är spelet Leauge Of Legends och jag kan ej nå mer än 150 fps fast jag kör på medelmåttiga grafik inställningar.
Får fps dropps då och då som gör det helt ospelbart, eftersom jag inte vet såpass mycket om datorer så vet jag inte vart jag skall ta vägen angående detta.
Har uppdaterat alla drivrutiner osv till det senaste samt att jag har optimerat grafik inställningarna enligt navidas färdiga gaming inställningar.
Utöver spelet så har jag inget på datorn förrutom skype och spotify.
Hur skall jag kunna rätta till detta eller kolla var felet ligger ?

Ber om ursäkt för att jag kanske är för kortfattad, men vet inte riktigt hur jag skall kunna förklara mitt problem på något annat sätt än att, " är detta normalt för denna typen utav dator" ?

Har dessutom inte en aning om detta passar in på detta forum eller om detta är en opassande tråd.

I alla fall tack på förhand / Kristoffer

Speccs:

DUSTIN PC ENTHUSIAST XI80 W8

Chassi
Formfaktor Midi tower
PSU Corsair, 600 W
Inbyggda fläktar 3 st
Ljuddämpat Nej
Optisk enhet DVD±RW (skriver/läser)
Synliga 5.25"-expansionsplatser (totalt/lediga) 3 st / 2 st
80 PLUS Certified 80 PLUS bronze certified
Processor
Processormodell Intel, Core i7, 4770K, 3,4 GHz
Maximal turbohastighet 3,9 GHz
Antal kärnor 4 st
Socket 1150
Vattenkylningsmodell Ja
Grafik & anslutningar
Grafikkort Gigabyte, NVIDIA, GeForce GTX 780, 1 st
GPU klockfrekvens 863 MHz
Minnestyp 3072 MB, dedikerat
DVI-D-anslutning 1 st
DVI-I anslutning 1 st
DisplayPort-anslutning 1 st
HDMI-anslutning 1 st

Minne
Minnesstorlek (inkl./max) 16 GB / 32 GB

Minnesplatser (totalt/lediga) 4 st / 2 st
Minnestyp DDR3, 1600 MHz
Lagring
Hårddisk (primär) 250 GB, Solid-state / SSD
Hårddisk (sekundär) 2000 GB, 7200 RPM, Mekanisk
Moderkort
Moderkortsmodell GA-Z87X-D3H
Chipset Z87
PCI Express x16 kortplatser (totalt/lediga) 2 st / 1 st
PCI Express x4 kortplatser (totalt/lediga) 1 st / 1 st
PCI Express x1 kortplatser (totalt/lediga) 3 st / 3 st
Externa anslutningar
3,5 mm-ljudanslutning, in 2 st
3,5 mm-ljudanslutning, ut 4 st
PS/2-anslutning 1 st
RJ-45-anslutning 1 st, Gigabit Ethernet 10/100/1000 Mbit/s
USB 2.0-anslutning 4 st
USB 3.0-anslutning 8 st
Operativsystem
Medföljande operativsystem Microsoft Windows 8 Professional, 64-bit

http://www.dustinhome.se/product/5010745636/dustin-pc-enthusi...

LoL har vissa problem just nu. Inte bara dig, detta problem har uppstått tidigare också. Men en fråga bara: Varför köpa en dator för 17k när du bara spelar LoL? En dator för cirka 7-8tusen hade ju räckt

Visa signatur

XPEKE IS REAL

Permalänk
Moderator
Moderator

*uppdaterade trådtitel*

Du lade tråden rätt TS men titeln kunda vara lite mer upplysande för folk som eventuellt kan något. Du kan själv ändra titeln till något mer passande om du kommer längre i din felanalys så att du får in rätt personer. Nu inkluderade jag felsökning, LoL och att datorn är påkostad.

Lycka till och tänk på trådtitlar nästa gång, både för din skull och för forumet!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

@fantomsmurfen "3DMark" Har inte en aning vad det är, det ända alternativet jag har i frame rate är uncapped, benchmark finns inte med som val bara :S

Permalänk
Skrivet av mentaltas:

@fantomsmurfen "3DMark" Har inte en aning vad det är, det ända alternativet jag har i frame rate är uncapped, benchmark finns inte med som val bara :S

3DMark är ett program som testar din hårdvara
HwMonitor är ett program som övervakar temperaturen på din hårdvara
om man använder programmen så kan man få en uppfattning om du har problem med datorn och varför.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

waspen123: Jepp det är det jag anser också har dock inte en aning om vad.
evilExisd: Därför jag ville få ut så mycket jag bara kunde utav spelet, samt att jag siktar på att spela på rellativt hög nivå kommande season.
jonatan80: Tack så mycket, skall kolla upp detta och se om jag kan bli något klokare utav resultaten från programmen.

Permalänk
Medlem

använder du grafikkortet eller den intergrerade grafikprocessorn?
är skärmen(ar) kopplad till grafikkortet eller moderkortet?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

jonatan80: Jag sitter på en BENQ XL2411T 24" WIDE TFT LED 144HZ BLACK
24" gaming-skärm med 144Hz och 1 ms!

Permalänk
Medlem

Jag tror svaret ligger i Windows 8, de har problem med många i Windows 7 med FPS drops och allmänt låg prestanda, att det blir bättre med ett operativsystem som är ännu mer otestat och optimerat av dem har jag svårt att tänka mig.

Finns massor av fix på deras forum, test och leta där först o främst.

Permalänk

Chricke46: Allright, detta skall jag kolla upp!

Permalänk
Medlem

Gå in här: http://store.steampowered.com/app/223850/

tryck "download demo"

kör Fire Strike testet och posta ditt resultat.

Permalänk
Skrivet av mentaltas:

jonatan80: Jag sitter på en BENQ XL2411T 24" WIDE TFT LED 144HZ BLACK
24" gaming-skärm med 144Hz och 1 ms!

använder du "Citera" knappen så vet man om att du har svarat.

och cappar du fps'n till lite över 144 så borde du få bra bild.
är det framedrops när det ligger på 150fps ?

eller så testar du att ställa ner skärmens Hz till lägre och ser om det blir skillnad ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ja kör 3DMark som länkades ovan. Att köra ett testprogram är det första man ska göra om man misstänker att något är fel. Av resultatet kan man dra slutsatsen om det är något fel på datorn eller om det är något fel på spelet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

du borde ta och kolla att de som selma skrev
"använder du grafikkortet eller den intergrerade grafikprocessorn? är skärmen(ar) kopplad till grafikkortet eller moderkortet? "

Kolla också att du har instalerat Chipset drivrutiner. (intel chipset driver https://downloadcenter.intel.com/default.aspx) och kolla vad grafikkortet kör för pcie version och vad den har för buss hastighet (x16 eller mera borde det vara) görs enklet med programet cpu-z i taben Mainboard och graphic interface.

Vad kör cpu för klockfrekvens om den är ställd på något "energi sparläge" finns det risk at det är det (är vanligen i bios eller motsvarande nyare variant som jag aldrig mins vad det heter)

testa med win 7 som tidigare har påpekat men testa också så att det inte är applikations specifikt kör lite andra spel.

Permalänk
Medlem

Har fått samma problem sen jag installerade Windows 8.1 har runt 110 fps men kan droppa ner till 70-80.
När jag hade Windows 7 låg jag på runt 300 stabila fps. Har testat allt (clean install av grafik drivers osv)

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem

mitt 770 underklockar sig om man inte kör uncapped kan vara samma med dit. Alternativt skaffa en FPS target eller stäng av
Adaptive V-sync på nvidiakontrollpanelen.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem

Uppdaterat drivrutiner på grafikkortet?

Visa signatur

||NZXT Phantom 410||ASUS P8Z77-V||i7 3770K @ 4.2GHz||8 GB Corsair Vegeance LP 1600MHz||Gigabyte GTX 670 2Gb OC||Corsiar CX600||Intel 520 120GB SSD||

Roses are red, My screen is blue

I sit here wondering, WTF did I do

Permalänk
Medlem

Inte så mycket till hjälp kanske men vill iallafall säga att du bör ha en Avg på 150+ FPS med din hårdvara på Very High i 1080p. Får personligen Avg 193 FPS på Very High i 1080p utan några märkbara drops (Max runt 300 FPS).
Dock så var detta för snart en månad sedan, så kan ju ha kommit någon "fps drop bug" som inte fanns då jag prövade.

Kan tillägga att jag även körde med Windows 8.1 och skype igång.
Tyvärr vet jag inte dock en lösning på problemet då jag inte lirar LoL så ofta och har inte haft några problem själv. Men ett tips är att du prövar andra speltitlar för att så så att det inte är hårdvaran det är fel på. Det är antagligen mjukvara om nu fler har samam problem

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evilmonkey:

Har precis samma problem! Har provat det mesta utan resultat riktigt tråkigt när det frame-droppar mitt i en teamfight. Även ja kör med Skype samtidigt. Har egentligen inte provat att köra utan det. Kanske det påverkar? Kör ju med andra så Skype är ett "måste".

vem kör skype ????
dolby axon är det man kör idag, mycket bättre på alla vis än skype.
Skype kan man köra om man har siberia v2 eller nått

Visa signatur

| FD R4 Black | i7 4770K@4.6GHz / luft | Gigabyte GA-Z87X-OC | 1x Ezio Foris FG2421 + 2x Benq XL2411T | Asus Xonar STX / Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω | G.Skill Trident X 2x8GB 2400MHz | Corsair AX760 80+ Platinum | Evga GTX 780 Ti 3gb SC ACX | Samsung EVO 250gb + 2x2tb WD Black| Ducky Shine 3 mx brown |