AMD FX-9590 VS Intel i5 4670K (För samma pris) Vilken väljer jag?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Nu ska vi göra lite simpel matte
Om du kollar på bf4 testet från sweclockers så ser man att fx 8350 snittar 66fps på ultra
fx 8350 har en klockfrekvens på 4ghz och 9590 på 5ghz

Så fx 9590 har har 25% högre klockfrekvens
Så logiskt sett borde man få 25% mer fps i bf4 på ultra
66 x 1,25 = 82,5fps i snitt

Inte alltid att det fungerar såhär irl dock, så ta dessa siffror med en nypa salt
Dessutom är 5ghz fx 9590s boosklockfrekvens, så det är inte säkert att den kör på den frekvensen hela tiden
Men räknar man med standard klockfrekvensen på 4,7ghz blir det en ökning på 17,5% (0,7/4)
66 x 1,175 = 77,55 fps i snitt
Vilket gör att den ligger ungefär lika med i5 4670k med snitt på 75fps

I arma 3 vet jag inte något om, men tror inte det är större skillnad på fx 9590 och i5 4670k i det spelet
Men googla runt lite så hittar du nog hur många kärnor arma 3 använder

Allt som allt så är i5 4670k ett bättre val, drar mindre ström och presterar i princip lika med fx 9590 i spel
Klockar du den med bara några 100mhz går den förbi fx 9590 rätt snabbt i spel, till en lägre strömförbrukning

Dock förutsätter din "matte" att bildfrekvensen ökar linjärt med klockfrekvens på CPU, vilket MYCKET SÄLLAN är fallet. Med ett kasst grafikkort och upplösning på 800x600 möjligtvis om du har tur, men då är det knappast relevant längre.
Det enda man kan säga med någorlunda säkerhet är att fx9590 presterar lite bättre än fx8350 i spel p.g.a. sin högre klockfrekvens. Hur mycket bättre kan man inte "räkna" sig till, då andra komponenter kan begränsa prestandan innan CPUn gör det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Om WoW är en av målsättningarna så säger jag direkt I5-4670k.
WoW kan inte nyttja mer än 1,5-2 kärnor, vilket gör 9590s extrakärnor nästintill värdelösa.

Arma kan jag inte uttala mig om dock.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Om WoW är en av målsättningarna så säger jag direkt I5-4670k.
WoW kan inte nyttja mer än 1,5-2 kärnor, vilket gör 9590s extrakärnor nästintill värdelösa.

Arma kan jag inte uttala mig om dock.

wow kan använda 3 av 4 kärnor på en 4 kärnig och 6 av 8 kärnor på en 8 kärnig, dock på min i7a delar den upp sig på 6 kärnor men den ligger och idlar i princip på 3-4 core och kör all in på ungefär 2 cores det är sällan man ser wow använda 6 cores och den enda gången jag upptäckt att den gjort det är när jag kör LFR men då flaskar grafikkortet på ultra före ändå (GTX 780)

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

wow kan använda 3 av 4 kärnor på en 4 kärnig och 6 av 8 kärnor på en 8 kärnig, dock på min i7a delar den upp sig på 6 kärnor men den ligger och idlar i princip på 3-4 core och kör all in på ungefär 2 cores det är sällan man ser wow använda 6 cores och den enda gången jag upptäckt att den gjort det är när jag kör LFR men då flaskar grafikkortet på ultra före ändå (GTX 780)

Du får gärna förklara hur man får igång det, då jag har testat både med en I7-2600 och en I7-3930k, med och utan HT, och det har alltid varit en kärna i 80-95% och 1-2 kärnor i 30-40% (om ens det), resten har inte jobbat alls.

Fast att jobba i 30-40% du kanske klassar som "kan använda"?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Du får gärna förklara hur man får igång det, då jag har testat både med en I7-2600 och en I7-3930k, med och utan HT, och det har alltid varit en kärna i 80-95% och 1-2 kärnor i 30-40% (om ens det), resten har inte jobbat alls.

Fast att jobba i 30-40% du kanske klassar som "kan använda"?

de satt igång för mig automatiskt när jag började köra 64-bit clienten, hade samma problem som dig innan när jag körde 32-bit jag kör iofs med rätt högt cappad fps på 95 fps eftersom jag kör med en överklockad yamakasi skärm på 2560x1440 kan ju vara det som gör min användning högre

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att välja AMD för en speldator i dagsläget är om du redan sitter på ett Am3+ mb och vill komma undan lite billigare. Ska du köpa nytt mb+cpu så är Intel ett mycket bättre val.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Enkeltrådat vinner Intel... Flertrådigt vinner AMD i denna jämförelsen.

I spel är enkeltråd viktigaste egenskapen i de flesta spel. Men samtidigt begränsas du i 9 gånger av 10 av grafikkortet ändå. När du gör processorintensiva grejer med fler trådar kommer AMD vara snabbare, men då är frågan hur ofta gör man de? Tror faktiskt de inte spelar någon roll egentligen vilken du väljer. Mest påtagliga nackdelen är att AMD drar betydligt mycket mer ström, å andra sidan kan jag tycka de är lite coolare med AMD processorn eftersom den har fler kärnor och mer beräkningskraft.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

speciellt i WoW så fungerar intel's cpu's generellt mycket bättre och IPC'n är högre och i5orna klockar tillräckligt bra medans en FX-9590 kan vara mer framtidssäker när det gäller prestanda men kör redan på en utdaterat chipset (990fx) sen kan du få billigare och bättre moderkort än motsvarande amd för samma pris så tänk på det med, man får en schysst z87 bräda för runt 800kr medans en bra 990fx bräda kostar närmare 1000kr sen krävs det en kylare på FX-9590 eftersom det inte följer med någon och sen slukar den el i stock jämfört med i5an och du kan inte köra FX-9590 på alla moderkort och den kräver i princip 990fx brädor som klarar av extrem överklockning och som sagt minst 1000kr för ett sådant moderkort.

intel paket med bra moderkort som klarar mycket överklockning:

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-4240054-00.png

intel paket om du inte tänker överklocka:

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-4240059-00.png

intel paket budget överklockning, själv kört samma moderkort fast P67 chipset av samma modell i pro serien och körde en i5 2500k överklockad till 4.8ghz 24/7 tills jag bytte ut för att få tillgång till SLI, kör idag z77 extreme6 moderkort från asrock

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-4240084-00.png

AMD paket med minimum moderkort för den cpu'n:

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-4240068-00.png

Rekommenderar varmt kylaren: http://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s om du har plats i chassit!

Tack för infon! Måste fundera lite till men tack alla som skirver och vill hjälpa, Det uppskattas!

Visa signatur

Life sucks, but in a beautiful kind of way.

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Förklara då hur sweclockers lyckades klocka upp en 8350 till 5Ghz med en sämre kylare.

Dom har säkert lyckats, men jag menar om man vill ha ''bra'' kylning så ska man lätt inte ha luft på 5ghz

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Enkeltrådat vinner Intel... Flertrådigt vinner AMD i denna jämförelsen.

I spel är enkeltråd viktigaste egenskapen i de flesta spel. Men samtidigt begränsas du i 9 gånger av 10 av grafikkortet ändå. När du gör processorintensiva grejer med fler trådar kommer AMD vara snabbare, men då är frågan hur ofta gör man de? Tror faktiskt de inte spelar någon roll egentligen vilken du väljer. Mest påtagliga nackdelen är att AMD drar betydligt mycket mer ström, å andra sidan kan jag tycka de är lite coolare med AMD processorn eftersom den har fler kärnor och mer beräkningskraft.

Okey tack ska tänka på det. Har ett GTX 670 på G för 1000:- endast 3 månader gammalt. Kommer det flaska med amdn eller i5an vilket ja än väljer? Känns som det är ganska mycket grafik för en tusen lapp. Eller har jag fel? Detta är just det grafikkortet faktiskt:

https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=4802cb29fc&view=fim...

Visa signatur

Life sucks, but in a beautiful kind of way.

Permalänk
Skrivet av tEan:

Enda anledningen att välja AMD för en speldator i dagsläget är om du redan sitter på ett Am3+ mb och vill komma undan lite billigare. Ska du köpa nytt mb+cpu så är Intel ett mycket bättre val.

Nej tyvärr måste ja köpa nytt mobo i vilket fall!

Visa signatur

Life sucks, but in a beautiful kind of way.

Permalänk
Medlem
Skrivet av themilkyway:

Okey tack ska tänka på det. Har ett GTX 670 på G för 1000:- endast 3 månader gammalt. Kommer det flaska med amdn eller i5an vilket ja än väljer? Känns som det är ganska mycket grafik för en tusen lapp. Eller har jag fel? Detta är just det grafikkortet faktiskt:

https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=4802cb29fc&view=fim...

Skulle INTE använda ordet flaska.... dels för de gör mig utslag över hela kroppen, och för jag inte tycker de ger intryck av att man förstår hur en dator fungerar.

Grejen är den att spel är idag ett jobb i stort sett enbart för grafikkortet... Så i alla situationer förutom undantagsfall är de grafikkortet som begränsar dig.

Lite som när du ska tvätta kläder... som regel tvättmaskinen som sätter begränsningarna, inte hur stor säkring du har i huset... även om du faktiskt använder båda. Och precis som med datorer... skulle du ha en jäkla massa stora tvättmaskiner (grafikkort) så skulle däremot säkringen (Processorn) vara begränsade.

Men gör du något annat... CPU beroende och krävande... för att fortsätta exemplet med tvättmaskiner och säkringar... om de är riktigt kallt och ska värma huset (med el) då kommer din säkring vara av betydelse... men du kommer inte ha stor nytta av tvättmaskinen.

(Vart får jag såna här konstiga exempel ifrån... Jaja... principen stämmer i vart fall)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av themilkyway:

Okey tack ska tänka på det. Har ett GTX 670 på G för 1000:- endast 3 månader gammalt. Kommer det flaska med amdn eller i5an vilket ja än väljer? Känns som det är ganska mycket grafik för en tusen lapp. Eller har jag fel? Detta är just det grafikkortet faktiskt:

https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=4802cb29fc&view=fim...

Personligen skulle jag köpt en 4670k, ingen av dem kommer flaska ett grafikkort, värmeutvecklingen, strömförbrukningen och ljudnivån till följd av det kommer vara mycket lägre hos en 4670k.
FX-9590 är en överklockad FX-8320, du skulle kunna köpa en 8320 för 500kr mindre överklocka den och få samma nästa samma prestanda, 9590 klockar garanterat till 5ghz vilket det inte är säkert 8320 gör men i nästan alla fall kvittar det eftersom att processorerna ändå inte flaskar.
Vill du komma billigt undan är AMD ett bra alternativ, en 8320 för 1200kr och MSI 990FXA-GD65 990FX för 1000kr är mycket prestanda för relativt lite pengar men lägre strömförbrukning/värmeutveckling/ljudnivå är något som jag alltid är beredd att betala extra för.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av themilkyway:

Okey tack ska tänka på det. Har ett GTX 670 på G för 1000:- endast 3 månader gammalt. Kommer det flaska med amdn eller i5an vilket ja än väljer? Känns som det är ganska mycket grafik för en tusen lapp. Eller har jag fel? Detta är just det grafikkortet faktiskt:

https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=4802cb29fc&view=fim...

oavsett vad du väljer så kommer det vara overkill för GTX 670 men intel's chipset innehåller lite fler funktioner än AMD's samt stödjer mer saker nackdelen är väl att medans i5 4670k är betydligt snabbare vid samma klock idag kan det snabbt ändras inom bara ett år om utvecklarna börjar koda för 8 kärnigt nu när de nya konsollerna innehåller 8 kärniga cpu's

men det finns ju alltid alternativet och byta ut din i5a när det händer mot en i7a utan att byta moderkort som också har 8 "kärnor" sen finns det inget som heter framtiddssäkert, redan nästa år kan det komma en ny teknik som gör alla gamla processorer värdelösa så mitt tips är: KÖR PÅ DET SOM ÄR BÄST IDAG! och det är utan tvekan i5 4670k på en z87 bräda med en rejäl kylare och lite överklockning!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

oavsett vad du väljer så kommer det vara overkill för GTX 670 men intel's chipset innehåller lite fler funktioner än AMD's samt stödjer mer saker nackdelen är väl att medans i5 4670k är betydligt snabbare vid samma klock idag kan det snabbt ändras inom bara ett år om utvecklarna börjar koda för 8 kärnigt nu när de nya konsollerna innehåller 8 kärniga cpu's

men det finns ju alltid alternativet och byta ut din i5a när det händer mot en i7a utan att byta moderkort som också har 8 "kärnor" sen finns det inget som heter framtiddssäkert, redan nästa år kan det komma en ny teknik som gör alla gamla processorer värdelösa så mitt tips är: KÖR PÅ DET SOM ÄR BÄST IDAG! och det är utan tvekan i5 4670k på en z87 bräda med en rejäl kylare och lite överklockning!

Okej, Finns många z87 vilket tänker du på?

Visa signatur

Life sucks, but in a beautiful kind of way.

Permalänk
Medlem
Skrivet av themilkyway:

Okej, Finns många z87 vilket tänker du på?

de billigaste som uppfyller de kraven du har, alla intels brädor uppfyller hög kvalitet och de enda skillnaderna är väl interfacet på bios och vad tillverkarna har valt att lämna för extra saker på brädorna samt garanti asrock är iaf mest moderkort för pengarna men också lägst garanti så man får vad man betalar för, msi har lite bättre garanti men har haft mycket problem på senare tiden med sina moderkort i lägre prisklasserna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

de billigaste som uppfyller de kraven du har, alla intels brädor uppfyller hög kvalitet och de enda skillnaderna är väl interfacet på bios och vad tillverkarna har valt att lämna för extra saker på brädorna samt garanti asrock är iaf mest moderkort för pengarna men också lägst garanti så man får vad man betalar för, msi har lite bättre garanti men har haft mycket problem på senare tiden med sina moderkort i lägre prisklasserna.

Okej, Men om vi kollar på dom här 2 då:

http://www.inet.se/produkt/1902423/asrock-z87m-extreme4-matx

vs

http://www.inet.se/produkt/1902420/asrock-z87-extreme3-atx

Vilket ska jag välja, Är ju inte as sugen på ett mATX för ska köpa en R4 chassi, Kommer det inte se löjligt litet ut? Har aldrig använt ett mATX förut vet inte om det är några nackdelar med det?

Visa signatur

Life sucks, but in a beautiful kind of way.

Permalänk
Medlem
Skrivet av themilkyway:

Okej, Men om vi kollar på dom här 2 då:

http://www.inet.se/produkt/1902423/asrock-z87m-extreme4-matx

vs

http://www.inet.se/produkt/1902420/asrock-z87-extreme3-atx

Vilket ska jag välja, Är ju inte as sugen på ett mATX för ska köpa en R4 chassi, Kommer det inte se löjligt litet ut? Har aldrig använt ett mATX förut vet inte om det är några nackdelar med det?

kör på mATX, ser verkligen inte löjligt ut det är bara lite kortare på längden men innehåller mer najsiga funktioner som stöd för SLI osv..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av themilkyway:

Okej, Men om vi kollar på dom här 2 då:

http://www.inet.se/produkt/1902423/asrock-z87m-extreme4-matx

vs

http://www.inet.se/produkt/1902420/asrock-z87-extreme3-atx

Vilket ska jag välja, Är ju inte as sugen på ett mATX för ska köpa en R4 chassi, Kommer det inte se löjligt litet ut? Har aldrig använt ett mATX förut vet inte om det är några nackdelar med det?

Köp Fractal Design Defene mini R2 så kommer det se jättebra ut, enda skillnaden är att m-atx är kortare på höjden. Tänker du inte köra sli finns ingen mening med att köpa atx, det är bara onödigt stort.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Skulle INTE använda ordet flaska.... dels för de gör mig utslag över hela kroppen, och för jag inte tycker de ger intryck av att man förstår hur en dator fungerar.

Grejen är den att spel är idag ett jobb i stort sett enbart för grafikkortet... Så i alla situationer förutom undantagsfall är de grafikkortet som begränsar dig.

Lite som när du ska tvätta kläder... som regel tvättmaskinen som sätter begränsningarna, inte hur stor säkring du har i huset... även om du faktiskt använder båda. Och precis som med datorer... skulle du ha en jäkla massa stora tvättmaskiner (grafikkort) så skulle däremot säkringen (Processorn) vara begränsade.

Men gör du något annat... CPU beroende och krävande... för att fortsätta exemplet med tvättmaskiner och säkringar... om de är riktigt kallt och ska värma huset (med el) då kommer din säkring vara av betydelse... men du kommer inte ha stor nytta av tvättmaskinen.

(Vart får jag såna här konstiga exempel ifrån... Jaja... principen stämmer i vart fall)

Håller inte med om detta, framförallt märker man ju en stor skillnad om man är kvar på en två kärnig cpu oavsett vilket grafikkort du har.
Men om du i alla fall ligger på en i5:a (ej äldre quad) så kanske det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Personligen skulle jag köpt en 4670k, ingen av dem kommer flaska ett grafikkort, värmeutvecklingen, strömförbrukningen och ljudnivån till följd av det kommer vara mycket lägre hos en 4670k.
FX-9590 är en överklockad FX-8320, du skulle kunna köpa en 8320 för 500kr mindre överklocka den och få samma nästa samma prestanda, 9590 klockar garanterat till 5ghz vilket det inte är säkert 8320 gör men i nästan alla fall kvittar det eftersom att processorerna ändå inte flaskar.
Vill du komma billigt undan är AMD ett bra alternativ, en 8320 för 1200kr och MSI 990FXA-GD65 990FX för 1000kr är mycket prestanda för relativt lite pengar men lägre strömförbrukning/värmeutveckling/ljudnivå är något som jag alltid är beredd att betala extra för.

F.ö så är en 9590 en överklockad 8350 och inte 8320.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Håller inte med om detta, framförallt märker man ju en stor skillnad om man är kvar på en två kärnig cpu oavsett vilket grafikkort du har.
Men om du i alla fall ligger på en i5:a (ej äldre quad) så kanske det stämmer.

Självklart är de så... Men nu var de inte äldre 2 kärniga CPUer vi pratade om... inte heller någon budget modell från någon av tillverkarna. Självklart ska man inte köpa såna processorer precis som man inte ska välja 512 mb ram. För då kommer en i7 4770 + värsting GPUer också gå på knäna. Men absolut visst spelar CPUn roll om man köper något helt kass.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av solomon:

F.ö så är en 9590 en överklockad 8350 och inte 8320.

Eller inte då dessa är samma processor alla tre men olika binnade.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

kör på mATX, ser verkligen inte löjligt ut det är bara lite kortare på längden men innehåller mer najsiga funktioner som stöd för SLI osv..

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4228428/2013-12-06

Vad tycker du om det där? Ser det bra ut eller tycker du ja ska ta ett annat mobo. Har ett Gigabyte GTX 670 också, Det där nätagget borde väl palla med?

Visa signatur

Life sucks, but in a beautiful kind of way.

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Köp Fractal Design Defene mini R2 så kommer det se jättebra ut, enda skillnaden är att m-atx är kortare på höjden. Tänker du inte köra sli finns ingen mening med att köpa atx, det är bara onödigt stort.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4228428/2013-12-06

Vad tycker du om det där bygget? Tillsammans med ett Gigabyte GTX 670. Får det plats i den lådan? ^^ Sen det där nätagget borde väl palla med allt?

Visa signatur

Life sucks, but in a beautiful kind of way.

Permalänk
Medlem
Skrivet av themilkyway:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4228428/2013-12-06

Vad tycker du om det där? Ser det bra ut eller tycker du ja ska ta ett annat mobo. Har ett Gigabyte GTX 670 också, Det där nätagget borde väl palla med?

ser bra ut men kylpasta behöver du inte, sitter redan förmonterat på intel standardfläkten

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

ser bra ut men kylpasta behöver du inte, sitter redan förmonterat på intel standardfläkten

Okej nice. Sant men kan alltid vara bra att ha

Visa signatur

Life sucks, but in a beautiful kind of way.

Permalänk

KOLLA här!

Skrivet av themilkyway:

Tja sitter i ett sits då jag vet inte vilken jag ska välja:

http://www.inet.se/produkt/5310053/intel-core-i5-4670k-3-4-gh...

eller

http://www.inet.se/produkt/5308726/amd-fx-9590-8c-4-7ghz-am3 Får den för 1700:- NY av en kille.

Och AMDn som sagt kan jag få köpa splitterny för samma pris som i5an...

Vilken ska jag välja? Jag spelar WoW, Quake samt vill jag kunna lira Arma 3 och lite andra spel såklart men jag håller inte på med redigering osv... Men vilken av dom är mest framtids säker? i5an har ju 4 tjärnor medans AMDn 8 men kan inte bestämma mig så låter dom lite mer kunniga välja åt mig!!!

Här har du en jämförelse på dom opartiskt test! http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4670K-vs-AMD-FX-9590

själv kör jag FX-8350 och är sjukt nöjd, kör dock vattenkylning till den

Visa signatur

Chassi Fractal Design R4 Pearl White Nätagg XFX ProSeries XXX Edition 850W ASUS Moderkort Crosshair V Formula-Z Processor AMD FX8350 5,0Ghz CPU kylning Corsair H100i Hydro Series Minne Kingston HyperX Beast 16GB 2400Mhz OS Disk Kingston HyperX 3K 120GB Grafikkort XFX Radeon HD 7990 6GB Tangentbord Razer Blackwidow Ultimate 2013 Elite(Cherry Blue) Mus Razer Taipan Battlefied 4 Edition Gaming Mouse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av themilkyway:

Tja sitter i ett sits då jag vet inte vilken jag ska välja:

http://www.inet.se/produkt/5310053/intel-core-i5-4670k-3-4-gh...

eller

http://www.inet.se/produkt/5308726/amd-fx-9590-8c-4-7ghz-am3 Får den för 1700:- NY av en kille.

Och AMDn som sagt kan jag få köpa splitterny för samma pris som i5an...

Vilken ska jag välja? Jag spelar WoW, Quake samt vill jag kunna lira Arma 3 och lite andra spel såklart men jag håller inte på med redigering osv... Men vilken av dom är mest framtids säker? i5an har ju 4 tjärnor medans AMDn 8 men kan inte bestämma mig så låter dom lite mer kunniga välja åt mig!!!

Jag skulle säga i5:an då båda i princip är lika bra i fabriksklock. Skulle du däremot känna att det vore roligt att överklocka eller liknande kan du göra det med i5:an, men med största sannolikhet inte 9590:an då den redan är väldigt överklockad. Antal kärnor är rätt oviktigt då i5:an har 4 "hela" kärnor och AMDs har 8 "halva". Dessutom är i5:an bättre i enkeltrådat vilket gynnar många spel, samt att den drar mindre ström och kräver inte lika bra kylning.

EDIT: Såg inte att du redan hade plockat ihop en kundvagn. Du borde köra på en eftermarknadskylare också då standardkylarna är extremt kassa och högljudda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Nu ska vi göra lite simpel matte
Om du kollar på bf4 testet från sweclockers så ser man att fx 8350 snittar 66fps på ultra
fx 8350 har en klockfrekvens på 4ghz och 9590 på 5ghz

Så fx 9590 har har 25% högre klockfrekvens
Så logiskt sett borde man få 25% mer fps i bf4 på ultra
66 x 1,25 = 82,5fps i snitt

Inte alltid att det fungerar såhär irl dock, så ta dessa siffror med en nypa salt
Dessutom är 5ghz fx 9590s boosklockfrekvens, så det är inte säkert att den kör på den frekvensen hela tiden
Men räknar man med standard klockfrekvensen på 4,7ghz blir det en ökning på 17,5% (0,7/4)
66 x 1,175 = 77,55 fps i snitt
Vilket gör att den ligger ungefär lika med i5 4670k med snitt på 75fps

I arma 3 vet jag inte något om, men tror inte det är större skillnad på fx 9590 och i5 4670k i det spelet
Men googla runt lite så hittar du nog hur många kärnor arma 3 använder

Allt som allt så är i5 4670k ett bättre val, drar mindre ström och presterar i princip lika med fx 9590 i spel
Klockar du den med bara några 100mhz går den förbi fx 9590 rätt snabbt i spel, till en lägre strömförbrukning

Du tror att det är processorn som begränsar fps till 66 på ultra? Du har fel.

Skrivet av Villyyboyy:

Här har du en jämförelse på dom opartiskt test! http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4670K-vs-AMD-FX-9590

Där dom testar cpu-benchmarks men inte ett enda spel bör man tillägga.

Skrivet av Oliver91:

kör på mATX, ser verkligen inte löjligt ut det är bara lite kortare på längden men innehåller mer najsiga funktioner som stöd för SLI osv..

Och det gör inte ATX-kort?

Skrivet av Beinerfelt:

Dock förutsätter din "matte" att bildfrekvensen ökar linjärt med klockfrekvens på CPU, vilket MYCKET SÄLLAN är fallet. Med ett kasst grafikkort och upplösning på 800x600 möjligtvis om du har tur, men då är det knappast relevant längre.
Det enda man kan säga med någorlunda säkerhet är att fx9590 presterar lite bättre än fx8350 i spel p.g.a. sin högre klockfrekvens. Hur mycket bättre kan man inte "räkna" sig till, då andra komponenter kan begränsa prestandan innan CPUn gör det.

När man jämför prestandan i spel så förutsätter man såklart att ingenting annat begränsar prestandan. Det där är ju som att säga att man inte kan räkna ut hur mycket bättre 780 är än 680, därför att andra komponenter kan begränsa prestandan. Naturligtvis testar man under såna förutsättningar att produkten kan prestera maximalt. Man drar inte ett grafikkortstest i bf4 på lägsta grafikinställningarna med en gammal 2-kärnig amd phenom.

Sen så tar jag det också som en självklarhet att inte folk förutsätter att dom kommer få x% fler fps om dom inte redan blir bottleneckade av sin cpu, det kanske var detta du menade med hela posten.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595